Home » Archief » Dwingende naaktheden


[18.07.2008]

Dwingende naaktheden

Frans Smeets

sturgeskleur14 (35k image)
Foto: Jock Sturges

In deze editie van Frontaal Naakt worden we geconfronteerd met naakten van de fotograaf Jock Sturges. Naakten van adolescenten, pubers en kinderen op een prachtige wijze neergezet.

Zelf heb ik niets met naaktheid of Naturisme. Of misschien juist wel, want het liefst mijd ik het. Terwijl mijn broer al naakt door het huis huppelde, klom Frans als peuter op de stoel om de sleutel om te draaien en daarmee toilet en douche tot zijn privé-terreintje af te bakenen. En ik ben niet pre-embryonaal misbruikt, dus geen ge-therapeutiseer aan mijn lijf. Het zit gewoon in het beestje. Naakt is mijn privé, waar niemand een fuck mee te maken heeft. Ik voel me lekkerder en veiliger in kleren. Punt uit.

Mijn wederhelft daarentegen is een overtuigd Naturist. Heb ik weer. Op het naturistenstrand ligt zij dan ongegeneerd naakt als een zonnewijzer mee te draaien met de zon, terwijl de naakten verontwaardigd en BEKROMPEN zitten te GLUREN naar mijn oversized witte Hemaonderbroek en witte sportsokken, dit, terwijl ik naarstig op zoek ben naar wat karige schaduw onder mijn handdoek. Met trots probeer ik deze zware beproevingen des levens te doorstaan. Een relatie is hard werken.

En mijn ervaringen in de sauna zijn nou ook niet echt bijster positief te noemen. In Amsterdam heb ik de fout gemaakt een willekeurige sauna te bezoeken. Terwijl een vriend van me in de sauna zijn zweetcellen zat te zuiveren, werd ik al snel in het bubbelbad vergezeld door een horde hitsige mannen.

Daarnaast heb je dan ook nog van die mega sauna- complexen, waar de Nederlandse proleet komt laten zien hoe lekker ongegeneerd ze in hun nakie durven te lopen. Komen dan een babbeltje met je maken over het weer, heup vooruit en in het slot met hun hand in de zij. Zodra hun eigen vrouw in de Privé zit te snuffelen, duiken ze en masse de sauna in op zoek naar lekkere wijven.

En dan hebben we als laatste nog, de sportsauna: zucht. Geloer onder elke zweetdruppel door wie het mooiste spierweefsel heeft. Ook weer zo’n lekker ‘vrij’ gebeuren.

Desondanks kan ik de vrijheid van naakt goed begrijpen. Niks aan je lijf. Open en bloot. Bevrijdend. Ik ken dat gevoel. En wanneer iemand hier naakt over de camping wandelt, heb ik daar totaal geen moeite mee.

Maar dat gevoel verdwijnt zodra ik me tussen anderen naakten begeef. Frans voelt zich er dan niet thuis. Ik wantrouw de motieven van Naaktlopers.. De Ontmoetingsplaatsen der Naakten zijn naar mijn mening een enorme clustering van vrijheidsdwang. Ik ervaar de naaktheid als een onuitgesproken Moetje. Als Dwingende Naaktheid met een onderhuidse seksualiteit.

Ik snap wel waarom naakten gedwongen zijn te clusteren. Het is praktisch anders niet mogelijk. Je wordt ertoe gedwongen. Dit gedwongen samenzijn der naakten creëert echter ook een situatie die je naaktheid kleedt. Het maakt naakt kunstmatig en vals.

Ook de foto’s van Jack Sturges ervaar ik als een moetje. Er is gekozen voor jonge lichamen in situaties die heel normaal zijn, maar ook om bewust te erotiseren met een soort engelenbeeld. En met dat laatste is de onschuld van de naaktheid al weer een gepasseerd station. Ze dragen daarmee kleren.

De foto’s zullen door de maatschappij als provocerend of pervers worden beoordeeld. De maker weet dat en gebruikt dat. Op zich een legitiem doel. Jong Naakt wordt immers niet geaccepteerd, net als Oud Naakt. Het eerste uit angst voor het oproepen van seksuele gevoelens en het tweede vaak uit schaam of walging. Beide argumentaties kloppen niet.

Het ergste van die argumentaties is het feit dat de macht over toelaatbare gedragsuitingen (naakt) gemaakt wordt door degenen die niet in staat blijken – of hun hormonen of emoties in de hand te houden – of door degenen die denken te weten dat anderen zich niet in de hand weten te houden. En helaas is deze laatste manier van denken leidend in onze wereld.

Ik kan meegaan met de utopische gedachte van vrij naakt als een normaliteit waarin jong en oud zonder kleren door elkaar heel wandelt. Het lijkt me fantastisch, maar ik geloof er niet in. Perfect Naturisme kan in mijn ogen alleen bestaan in een a-seksuele en a-voyeuristische omgeving. En die heb ik buiten mijn eigen huis nog nooit gevonden.

Daarvoor zouden we een niet-seksueel wezen moeten zijn.

Naturisten maken volgens mij de denkfout dat de blootheid die zij als verlossend ervaren geen onderdeel is van het vaak morbide spel dat we seksualiteit noemen, of, als ze dit wel denken, de seksualiteit slechts kunnen zien in een positief kader. Het woord ongelijkheid, sturing en misbruik komt in deze sektarische hemel niet voor. Ze projecteren hun zogenaamde eigen vrijgevochtenheid op de seksuele dwangbuis buiten hun kamp. Het woord eerlijkheid komt daarbij vaak voorbij. “Naturisten accepteren elkaar zoals ze zijn”, aldus Naturiste Annelies in dit artikel. “Ze beoordelen elkaar niet op het uiterlijk”.

Hara Krishna , Hara Krishna , dat doen ze dus wel! Ik geloof helemaal niets van die eerlijkheid, ook niet binnen hun eigen groep.

Ondanks deze menselijkheden ben ik een groot voorstander van het bestaan van het Naturisme. Naturisten zijn een minderheid en het zou mij niet verbazen als binnen tien jaar het naturisme actief bestreden wordt door de toekomstige zedenpredikers of dat het zo tegengewerkt wordt, dat de prijs te hoog wordt.

Dit is erg, want naturisme heeft een duidelijke functie als tegengewicht tegen zij die ons willen kleden. Naaktheid kan voor de predikers een gevaarlijk wapen zijn.

Het tekent voor de naturisten dat ze zich bewust keren tegen de degenen die preutsheid bij anderen propageren om hun eigen verlangens te temperen of te beheersen. Die eer wil ik de naturisten toeschrijven. Een burka bestrijd je het beste met het tonen van een piemel.

Maar bij discussies over seksualisering van de samenleving slaan de naaktlopers volgens mij de plank volledig mis. Naturisten zien in deze discussie doemscenario’s van preutsheid voorbij komen. Dit, terwijl ze de wereld om hen heen al in een totalitaire staat van preutsheid zien. Met betrekking tot naaktheid hebben ze daar absoluut gelijk in. Er mag eigenlijk helemaal niets op dit gebied. De groep, of noem het overheid, dwingt een ieder tot het dragen van kleding in de publieke ruimte. Inderdaad, een totalitaire gedachte dus.

En natuurlijk gebruiken onze gristenhonden, bedreigde socialistenbroeders en onze nieuwe gesluierde burgers deze discussie om de teugels weer aan te trekken. Wat verwachten we anders? Maar daar gaat het naar mijn mening helemaal niet om. Seksualisering heeft helemaal niets met Preutsheid te maken. Seksualisering is zelfs een regelrechte bedreiging voor het naturisme! Waarom?

Mensen zijn seksmoe. Zelfs de stokoude 80+-generatie die voor de TV hangt, die geboren werd toen een blote arm nog hel en verdoemis was, valt ongeïnteresseerd in slaap bij het aanbod tieten, vagina’s en seksuele ‘opties’. Mijn generatie loopt zich, met de rug naar elkaar toe, suf van parenclub naar Wastelandparty en hoopt met behulp van wat poppers, Viagra en andere poeders de sappen uit het verleden te laten herleven.

En mijn neefjes. Ach, die vinden de bijbel tegenwoordig veel spannender dan een hardcore seksfilm. De seksualiseringdiscussie heeft namelijk niets met seks te maken, en al eerder geschreven, noch met preutsheid. Het heeft alles met uniformiteit te maken, hoe het hoort te zijn, dit gedreven door een gezonde handelsgeest. Van Wladiwostok tot Buenos Aires iedereen DEZELFDE paringsrituelen en DEZELFDE naaktheden. Een overkill aan platte, commerciële seksualiteit die, ondanks zijn ongekende diverse aanbod, losstaat van eigen ontwikkeling van identiteit en slechts leidt tot apathie, ontevredenheid en aversie.

Het is dus inderdaad een legitieme vraag in hoeverre we nog in staat zijn onze identiteit bij overkill aan beeld te behouden. Moreel maakt het mij niet uit of iemand op zijn 12-de of 65-ste seksueel actief wordt. Ieder zijn hachje. Maar een pubertje van 14 die van Mahler houdt, nog niet aan de daad toe is en met een niet al te sterke pa en ma samenleeft, heeft het, op straffe van excommunicatie, fucking moeilijk om zijn hemabroekje droog te houden. En dat heet Dwang of noem het Misbruik.

De naturist gaat naar mijn mening voorbij aan de kracht van dwang bij uniformiteit. Alsof naaktheid en seksualiteit absolute doelen zijn. Het is namelijk de mogelijkheid tot verscheidenheid die de vrijheid maakt, niet de naaktheid of de seks. Zou er nog een vrouw bestaan die zich ongeschoren op het naaktstrand durft te vertonen? Ik kom ze niet tegen. Deze vorm van ‘gemaakte naaktheid’ zou een naturist moeten steken. Ook naakt kun je schijnbaar een burka dragen. Het lichaam als een soort trendy keukeneiland, een interactieve reclamezuil. “Dit naturistenstrand is mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie.”

De moraalridders ruiken hun kans en proberen in deze vijver van seksuele onverschilligheid, moeheid en overkill de gedachte om te zetten in intolerantie door hun pijlen te richten op de losbandigheid. Het zijn vooral de randgroeperingen die hiervoor de prijs zullen betalen: de homo’s, lesbo’s, travestieten, vastbinders, buitenwippers, transseksuelen, ophangers, meppers, rokers, vrijdenkers naaktlopers en allen die niet in het midden staan.

Uiteindelijk gaat het om de vrijheid erbij te lopen hoe je dat zelf wilt, in iedere situatie en op elk moment. Roze, blauw, met een toeter op je hoofd of gewoon naakt. Zonder uitgelachen, nageroepen, beboet, of geëxcommuniceerd te worden. Het gaat erom, dat ik met mijn witte hemaonderbroek naar de supermarkt kan, dat Breedveld ongegeneerd in zijn nakie achter me uit zijn neus staat te eten en dat Hassnae Bouazza met een in bont gewikkelde koran tussen haar billen bij de kassa haar geld zit te tellen. En dit alles, zonder dat het ons opvalt of dat we er mee bezig zijn. Dàt is naakt, waarbij de foto’s van Sturges zullen verbleken tot Siberisch bont.

Knutselaar Frans Smeets wacht op de herfst, zodat de trui weer aan kan.

Algemeen, 18.07.2008 @ 12:19

[Home]
 

16 Reacties

op 18 07 2008 at 16:02 schreef Eva:

Ben het met je eens dat er "dwingende naaktheid met onderhuidse sxualiteit" schuil gaat achter zowel het verschijnsel naturisme als achter fotos van Jack Sturges.
Echter met de stelling dat je eigen behoefte om liever gekleed rond te lopen "gewoon in de aard van het beestje zit, punt uit" maak je jezelf er wel erg gemakkelijk van af.
Of geloof je werkelijk dat onze angst voor naaktheid of onze merkwaardige behoefte om in gezelscahp naakt rond te lopen genetisch is bepaald?

op 18 07 2008 at 18:20 schreef ronald:

Laat me raden, fadin: Frans zijn moeder heeft het gedaan?

op 18 07 2008 at 19:03 schreef johan:

Frans Smeets Geweldig stuk ,als naturist heb ik genoten ,onderhuidse sxualiteit? bloot slaat dood.

op 18 07 2008 at 21:33 schreef herman van der helm:

Beste Frans, het gekleed lopen van jonge meisjes roept veel meer seksuele gedachten op dan de naakten doen. Ikzelf heb me er toen ik jong was vaak op betrapt dat ik iedereen die gekleed was in gedachte aan het uitkleden was. Ik probeerde te raden wat er verstopt zat onder die jurkjes en broeken. Sinds ik veel in kontakt ben met blote mensen is dat verschijnsel geheel verdwenen.
Het maakt mij weinig meer uit of ikzelf naakt tussen naakten ben of naakt tussen gekleden.
Ik heb nog wel moeite met zelf gekleed zijn, maar dat komt denk ik doordat ik bijna nooit meer kleding aan heb.
Wat ik overigens mis in jouw stuk is de diepere inhoud van het naturisme, wat het toch wat anders maakt dan slechts naakt zijn.

op 19 07 2008 at 05:22 schreef Asmodeus:

Zodra Herman in ontklede toestand zijn boodschapjes gaat afrekenen bij een gekleed jong meisje achter de kassa bij Albert Heijn, krijgt hij waarschijnlijk een probleem.
Ik heb er geen enkele moeite mee…

op 19 07 2008 at 05:37 schreef Asmodeus:

Alleen… Waar laat je je portemonnee?

op 19 07 2008 at 06:05 schreef Asmodeus:

Even ernstig gezien. Van der Helm weer zich naar eigen zeggen door de naaktheid verlost van stiekeme, fout geachte verlangens. Frank wil ik wel tegenkomen op het strand, maar dergelijke doch ongenezen gevallen…
Ze hebben meer lef dan de vogelliefhebbers die in de nabijheid opgewonden door hun verrekijkers turen, da’s waar…

op 20 07 2008 at 12:20 schreef EH:

Leuk verhaal, maar had het wat korter gehouden. Je dwaalt af en valt in herhaling. Maar afgezien daarvan, goed geschreven.

op 20 07 2008 at 17:25 schreef fadin:

@ Ronald.

Sommige vragen zijn zo goed dat het jammer zou zijn ze met een antwoord te verknoeien.

op 24 07 2008 at 19:05 schreef Benfatto:

Dit artikel doet mij aan de Griekse ethikette voor het naaktlopen, waarbij het tonen van de eikel ongepast was. Om die reden droegen zij een soort veter om de voorhuid. Zie hierover onder andere dit informatieve artikel: http://www.addicks3.fsnet.co.uk/nat/nudelife/kynod/kynod.htm

Dit is gelijk de hypocritie van de naturist. Wel naaktlopen maar o wee als iemand een erectie krijgt en/of gaat liggen vozen. Hoezo vrijgevochten?

Er is dus kennelijk nog één taboe dat niet doorbroken is, en dat is openlijke sex in de openbare ruimte. Zin om te masturberen in het park? gewoon doen. Windt je vriend(in) je op terwijl je in de trein zit? gewoon van bil gaan. ‘Afwerk plekken’ voor prostituees? helemaal niet nodig. enzovoorts.

Op naar een vrije maatschappij! Baas in eigen genetalia!

op 25 07 2008 at 11:24 schreef dewanand:

naaktheid maakt vrij in je eigen prive omgeving.

op een zomerse dag naakt op balkon staan is verlossend. hier heb ik ervaring mee. zelfs mijn kat loopt naakt rond op balkon.

wij mensen moeten de dieren als voorbeeld nemen, want die lopen al miljoenen jaren naakt rond. dieren hebben geen taboes. de mens is ook een veredeld dier dus waarom niet de dieren nadoen.

geloof moet in liefde geworteld zijn. en dit ontbreekt helemaal in de islam. Hierom is islam geen geloof maar een politieke doctrine die uit zal sterven komende vijftig jaar. het einde van de islam is in zicht. laat elke moslims haar blote kut tonen aan allah dan wordt de wereld veel vredevoller.

dewanand

op 25 07 2008 at 23:31 schreef Asmodeus:

Je oproep Benfatto, herinnert aan de oud-Griekse, cynische filosoof Diogenes van Sinope.

"Toen hij eens op de markt stond te masturberen, zei hij: ‘Och was het ook maar mogelijk je honger te stillen door eens over je buik te wrijven’"
(Diogenes Laërtius, Leven en leer van beroemde filosofen, vertaling dr. Rein Ferwerda)

op 27 07 2008 at 09:54 schreef Marjo:

k voel met Frans mee, heb zelf helemaal niks met naturisme.
Jaren geleden eens op twee verschillende (gedwongen door vriendin) naturistencampings in Fankrijk geweest.
Ik vind het echt onsmakelijk als ik aan het ontbijt zit voor mijn tentje en buurman links komt gezellig langs voor een babbel: en ik kijk recht in zijn kruis, jakkes, ik krijg dan geen hap meer door mijn keel, einde ontbijt. Als mijn knappe vriendin dan terug komt van haar
ochtenddouche, gaat de buurman nog meer ‘ontspannender’, (vrijer) wijdbeens zitten.
(en dan moet ik dadelijk als ie weg is op dezelfde plastic stoel gaan zitten)
Ook kan ik echt geen serieus gesprek voeren met aardige buurvrouw rechts die mij haar lief en leed wil vertellen, ik ben te afgeleid door wat ik zie. (zoiets heb ik nog nooit gezien).
Dan maar even snel naar de campingsupermarkt, maar zo’n winkelmandje voelt
wel heel erg koud aan tegen mijn naakte lijfje. (ik wil een deken om me heen).
Aangekomen bij de kassa bungelen enorme grote tieten over de kassalade heen telkens als die openspringt. En iedereen in de rij blijft superserieus, terwijl dit toch echt lachen is.
Niks voor mij dus, ik vind het vies, ik wil privé!!
Het zal wel in de gene zitten, deze behoefte aan privé, en ook zit in de gene dat we gewoonweg teveel fantasie hebben voor zoiets.
Misschien is het dat wel, het is me wel opgevallen dat je op zo’n naturisencampings bijna geen creatievelingen uit de grote stad bv treft maar meer gewone gezinnen die thuis , huisje boompje beestje leven leiden.

Ben benieuwd wat mijn broer de volgende keer weer schrijft.

op 28 07 2008 at 03:17 schreef Asmodeus:

Ergo…

op 28 07 2008 at 17:00 schreef N. Molrat:

Leuk stuk weer van Frans Smeets, die als het ware hardop aan het filosoferen is over naakt en naturisme.
En wat een mooi woord: vrijheidsdwang. Zelf verzonnen? Vrijheidsdrang vs vrijheidsdwang…..

Uiteindelijk gaat het om de vrijheid erbij te lopen hoe je dat zelf wilt, in iedere situatie en op elk moment.

Het liefst zou ik nog een stapje verder gaan dan het uiterlijk met of zonder kleding. Het gaat er mij om dat je maximaal de vrijheid hebt om jezelf te zijn.

op 29 07 2008 at 09:29 schreef smeets:

molrat,

Vrijheidsdwang is een woord dat ik gebruik als ik me onder mensen begeef die denken door bepaalde rituelen hun vrijheid gevonden te hebben en bovenal denken dat deze manier voor leven ook voor anderen MOET gelden. Ik weetniet of dit woord ook door anderen al eerder gebruikt is.

Het is de vraag of wij nog enigzins in staat zijn of de tijd hebben om ons eigen jezelf te ontdekken in het bombardement van beeld dat dagelijks door je zintuigen gejaagd wordt. Jezelf zijn is een illusie, we kunnen slecht een poging wagen.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS