Home » Archief » Soap


[12.07.2008]

Soap

Hassnae Bouazza

Egypte, de grootste afzetmarkt voor pruiken. Om het land en daarmee zijn soapindustrie te begrijpen, is met die zin eigenlijk alles al gezegd. Als je in Caïro loopt, is het alsof je in één groot soapdecor wandelt: de drukte, de chaos, de hitte en de gesprekken – het is alsof je al duizendmaal in het land bent geweest en dat dankzij de series die dagelijks te zien zijn. Daarom nu een introductie Egyptische tv-series.

*De regel is dat iedere kale acteur een pruik draagt. Dat ze opvallen als pruik is geen bezwaar, maar illustratief voor de in alle soaps aanwezige slordigheid.

*De periode ’twintig jaar’ heeft een haast mythische lading. In ontelbare series en films staat dat getal voor ‘heel lang. Het tijdvak wordt minstens vijf keer per aflevering herhaald: “Twintig jaar lang heb ik er alleen voor gestaan.” Of deze klassieker: “Twintig jaar heb ik in de gevangenis doorgebracht!”

*Het buitenland moet het uiteindelijk altijd afleggen tegen het geweldige Egypte. Personages die in het buitenland zijn geweest, komen superlatieven tekort om hun hervonden land, hun bakermat van de beschaving, te prijzen. Ze komen ook altijd terug met zakken geld uit het rijke Westen om projecten op te starten. Hoe ze in die korte periode zoveel geld hebben kunnen verdienen, blijft vaag.

*Een titel geeft status: ingenieur, doctor, architect. Zelfs bij belspelletjes vermelden de mensen hun titel. Bij de credits van soaps worden acteurs omschreven als ‘de grote ster’, ‘de befaamde ateur’, ‘de koningin van het witte doek’ en bij debutanten is het soms ‘de ster van de toekomst’.

*De actrices dragen veel te strakke kleding, zo strak dat je het benauwd krijgt door er alleen maar naar te kijken. Hun kolossale heupen en billen zijn kundig in een maatje 40 geperst.

*Het camerawerk is opvallend. In één serie presteerde de cameraman het om bij elk shot achter iets te gaan staan: een vaas, de planten, een rugleuning, en als er echt niks was, nam hij het achterhoofd van de tegenspeler.

*Als ze kwaad zijn, schreeuwen de vrouwen hysterisch en brullen de mannen vervaarlijk. Iedereen schreeuwt zinnen als ‘O zwarte dag!’, ‘Ik ga je huis verwoesten!’ en ‘Hemeltje!’

*Voor acteurs volstaat het één keer de tekst te leren, want de dialogen zijn al vijftig jaar hetzelfde.

*Personages die negentwintig afleveringen door en door slecht waren, kunnen in de laatste aflevering opeens de goedheid zelve worden, want iedereen houdt van sprookjes. Zo kan een analfabeet uitgroeien tot hoofd van een krantenimperium.

*’Alles wat ze in Hollywood doen, kunnen wij ook’, luidt het Egyptische soapmotto, en dus wordt er lustig op los geïmiteerd. De meest recente productie is een regelrechte kopie van ER, met zelfs een zwarte acteur, wat je in andere series niet zo snel ziet, of het moet zijn als bediende of portier – en vaak is het dan een geschminkte blanke.

*Producties uit andere Arabische landen worden genegeerd. Soms worden Syrische of Tunesische acteurs gevraagd om mee te spelen, maar dan moeten ze wél het Egyptische dialect spreken. Vervolgens worden deze buitenlandse sterren, die veel beter zijn, neergesabeld in de pers, want ‘we hebben toch de beste acteurs in Egypte, daarvoor hoeven we niet naar elders.’

*Maar kom, laat deze eerste introductie een positief einde hebben. De nieuwe generatie actrices is ingetogener en ziet er beter uit. De beste blijft Yousra, een mooie vrouw die een rijke filmografie met veel spraakmakende rollen op haar naam heeft staan. En dan Hisham Salim, de mooiste Egyptische acteur die er is. Die intense, kwetsbare blik! Alleen al voor hem neem ik al het andere voor lief.

Hassnae Bouazza is schrijfster, journaliste, documentairemaakster (Vrij Nederland, VPRO, NIO), tolk Arabisch/Engels en een total fox. In het geheim treft ze voorbereidingen voor de vestiging van het kalifaat in Nederland. Deze column werd eerder gepubliceerd in Vrij Nederland.

Algemeen, 12.07.2008 @ 11:09

[Home]
 

5 Reacties

op 12 07 2008 at 13:27 schreef Kariem:

Leuk artikel alweer, mevrouw Bouazza.

Op die site waleg.com staat trouwens een kostelijk verhaal over Miss Egypt die Miss Universe in het gezicht heeft geslagen omdat de laatste op haar jurk is gaan staan.

op 12 07 2008 at 20:32 schreef hassnae:

Ha Kariem! De schrijver van het stuk vergoeilijkt het gedrag van Miss Egypt ook nog eens. Inderdaad kostelijk.

op 13 07 2008 at 12:36 schreef Geertjan:

Bijzonder geestige post.
Als ik dit zo lees vermoed ik dat Wim T Schippers ondertussen emplooi in Egypte heeft gevonden.

op 14 07 2008 at 02:20 schreef lvanduijn:

Ja, hartstikke leuk. Vooral als je de link Yousra aanklikt en dan ongevraagd een schijfopruimer krijgt waar je niet vanaf komt.

op 24 07 2008 at 09:17 schreef daniel:

Leuk stukkie, ook de kolossale heupen spreken zeer tot de verbeelding !

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS