Home » Archief » Bioshock


[20.06.2008]

Bioshock

Tom Breedveld

phat4 (38k image)
Illustratie: Phil Henderson

Het computerspel Bioshock speelt zich af in de onderwaterstad Rapture, gesticht door idealist Andrew Ryan, uit onvrede over de invoering van een sociaal voorzieningenstelsel in de Verenigde Staten rond 1920. Hij vond dat mensen moesten werken voor hun brood, en dat ieder zelf moest mogen bepalen of hij zijn geld aan de armen wilde geven of niet. In zijn stad Rapture zouden mensen tot hun recht komen, en hoefden wetenschappers en kunstenaars niet bang te zijn dat de regering hun ideeën zou verbieden, of dat zuurverdiende centjes werden afgepakt voor de ‘armen’.

Maar zoals elke idealist begon Andrew Ryan zijn eigen ideeën door te drukken en dingen te verbieden, zoals terugkeren naar de wereld boven de grond. Hierdoor kwamen mensen in opstand en werd er een smokkelbende opgericht om mensen uit Rapture te smokkelen. Na de komst van Adam, een goedje om jezelf genetisch te manipuleren, ging het helemaal mis. Na teveel gebruik werden mensen helemaal gek van het spul en slachtten elkaar af. Rapture was vervallen en de overlevenden zaten vast.

Bioshock is een computerspel voor de Xbox 360 van Microsoft. De bedenker van het spel is Ken Levine. Levine wilde mensen laten nadenken over wat er gebeurt als we één man alle macht geven. Het spel is geprezen en genomineerd voor verscheidene Awards.

Het bijzondere aan Bioshock is dat het geen dom schietspel is. De speler moet nadenken over de verhaallijn, zelf dingen uitzoeken, keuzes maken. Zijn personage komt toevallig in een stad vol moordenaars terecht en wil gewoon naar huis. Hij kent Rapture niet en heeft geen idee wie hij kan vertrouwen en wie niet. Hierdoor liggen niet alle keuzes vast. Het spel geeft een enorme bewegingsvrijheid, in tegenstelling tot andere spellen, waar je gewoon alles moet neerschieten tot het voorbij is.

Ook de vormgeving is ongeëvenaard. De omgeving ziet er geweldig uit en is zeer realistisch, van het water dat langs (en door) de ramen stroomt tot steentjes die van de muur afbrokkelen als er iemand overheen loopt. Ook wordt alles verklaard: moeten we het in andere spellen maar normaal vinden dat we zo weer tot leven komen nadat we zijn gedood, in Bioshock is er een volledig ‘wetenschappelijke’ verklaring voor.

Aangezien het avontuur zich in 1960 afspeelt, ziet alles er ook heel ouderwets uit. Het decor ademt een nostalgisch sfeertje met auto’s uit de tijd rond de Tweede Wereldoorlog en bars met ouderwetse interieurs. Alleen de wetenschap heeft zich in Rapture verder ontwikkeld. In combinatie met de ouderwetse vormgeving krijg je dan bijvoorbeeld het monster Big Daddy, dat rondloopt in een ouderwets duikerspak, met een roestig geweertje dat alle kanten op schiet.

De muziek is geweldig. Vaak zijn populaire liedjes uit de jaren veertig te horen. Er wordt veel gebruik gemaakt van vioolsolo’s en pianostukken. Aangezien de muziek op precies de juiste momenten opbouwt, blijft de enge sfeer hangen. Als je wordt aangevallen door Splicers (mensen die gek zijn geworden door Adam), hoor je harde, snelle, haast panische muziek, maar ook als het spel een moment van rust of droefenis bereikt, klinkt de muziek kalm en bijna ontspannend.

Ook de schrikeffecten zijn erg goed. Als ik met een vlammenwerper voor een gekke dokter sta, die mij wil opensnijden met twee kapmessen terwijl de muziek door de kamer galmt en het bloed van de muren afdruipt, staat mijn verstand op nul en wil ik maar één ding: Overleven.

Het personage dat je speelt, heet Jack, en zodra je in Rapture aankomt, zie je aan een slachtpartij dat je hier niet wilt zijn. Atlas, een overlevende in Rapture, neemt contact met je op via een radio en begeleidt je door de stad. Er is duidelijk te zien dat de stad is overgenomen door psychopaten, aangezien achter elke hoek wel iemand klaarstaat om je aan te vallen. Naarmate Jack verder komt in de stad, ontmoet hij ook mensen die niet gek zijn geworden van Adam, zoals Bridgette Tenenbaum, een Duitse wetenschapster die Adam heeft ontdekt, Frank Fontaine, die de smokkelbende leidde en die Rapture wil overnemen, en ook Andrew Ryan zelf. Geluidsopnamen die klinken alsof ze uit een stoffig archief komen, vertellen je stukje bij beetje de geschiedenis van Rapture. Zo zijn kleine meisjes omgevormd tot Little Sisters, die Adam uit lijken moeten verzamelen en worden beschermd door Big Daddy’s. De speler kan de Adam van een Little Sister gebruiken om zijn genen te splitsen en verschillende krachten aan te nemen, zoals het laten verschijnen van vuur.

Ook is te horen hoe Andrew Ryan door de smokkelbende en door Adam langzaam zijn steun van de mensen verloor en overging op drastische maatregelen, zoals het instellen van de doodstraf. Zo breidt de verhaallijn zich uit, totdat Andrew Ryan Atlas’ familie vermoordt. Atlas vraagt Jack dan wraak te nemen en Andrew Ryan te vermoorden. De plottwist, die dan volgt, is zeer onverwacht.

Ondanks de filosofische en maatschappijkritische aspecten heeft Bioshock ook veel negatieve kritiek gekregen. Zo zou het spel mensen aanzetten tot geweld. Maar ik speel het al heel lang en tot nu toe heb ik nog geen enkele gewelddaad gepleegd.

Tom Breedveld (1994) mag de hele dag computerspellen blijven spelen, zolang hij maar achten en negens blijft halen. Inmiddels heeft hij Assassin’s Creed ontdekt, een waanzinnig mooi vormgegeven spel. Bioshock wordt trouwens verfilmd.

Games, Tom Breedveld, 20.06.2008 @ 14:01

[Home]
 

51 Reacties

op 20 06 2008 at 15:33 schreef Max J. Molovich:

Ja, dat is natuurlijk wel makkelijk praten als je de hele dag computerspellen speelt en louter achten en negens haalt. Om geen gewelddaden te plegen, bedoel ik. Het gaat er natuurlijk om wat er gebeurt als je ineens een paar vieren achter elkaar krijgt en je vader dwingt je om het op een leren te gaan zetten. Wellicht werp je dan uit een soort door Bioshock ontwikkeld instinct je wiskundeboek naar z’n kop, met een fiks bloedende wenkbrauw en even later een hoop hechtingen tot gevolg.

Of wellicht heb je sowieso geen gewelddadige inborst. Net als ik. Ik ben bijna met geen mogelijkheid agressief te krijgen. En gewelddadig al helemaal niet. Maar dat hoeft niet te betekenen dat een cultuuruiting zoals een film of een computergame geen uitwerking op je heeft. Ikzelf doe niet aan computerspelletjes (heb nooit het geduld om uit te zoeken hoe alles nu precies in z’n werk gaat, alleen racen vind ik wel leuk, want dat is duidelijk, en pong natuurlijk, en tetris), maar als ik een opgefokte film heb gezien, dan ben ik zelf na afloop ook wat opgefokter. Ik loop dan toch met wat meer bravoure dan gebruikelijk over straat. De vraag is dus, als Bioshock je niet agressiever maakt, welke uitwerking heeft het dan wel op je.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: goeie recensie. Maakt nieuwsgierig, vooral dat retro vormgevingsaspect in combinatie met de thematiek sprak me aan. Vormgeving in de jaren ’60 staat toch symbool voor vooruitgang en positivisme, en dan in combinatie met zo’n zwartgallige thematiek, klinkt zeer interessant. Jammer dat ik nooit computerspelletjes speel.

op 20 06 2008 at 15:54 schreef Duns Ouray:

Mag ik je feliciteren, Tom?

Een steengoede eerste column.

op 20 06 2008 at 16:27 schreef Jaap:

Mooie recensie Tom, lijkt wel een filmbespreking! Mijn ‘1994’ speelt de godganse dag World of Warcraft (onder dezelfde voorwaarden overigens). Aan de geluiden te horen betwijfel ik echter of daar meer dan één alinea bespreking uit te persen valt.

op 20 06 2008 at 16:48 schreef Kariem:

Ik ben extreem verslavingsgevoelig, dus blijf ook verre van Xbox’en en World of Warcraft-achtige spellen. Maar zo’n PSP2-ding, dat lijkt mij nou wel leuk om al die saaie uren in de trein te overbruggen. Maar dan komt er van lezen ook weinig terecht. Hmm… Ik ben nog duidelijk van de generatie die ingepeperd heeft gekregen dat computerspelletjes je hersens aantasten en laten wegrotten.

Puike column, Tom!

op 20 06 2008 at 17:20 schreef Conan:

Ik heb me al ongeveer een decennium losgemaakt van het gamegeweld. Maar sluit niet uit van het weekend een Xbox te kopen; kort en goed, een sterk en inspirerend stuk Tom!

op 20 06 2008 at 19:36 schreef redwine:

wat een geslijm. is "tom" een zoon van "peter"?
is het hier net zo een incrown als in de linkse bovenwereld?

op 20 06 2008 at 19:48 schreef Peter:

‘incrown’?

Max, Kariem, Conan, klik eens op de link naar Assassin’s Creed, je weet niet wat je ziet. Wat zien die spellen er tegenwoordig waanzinnig uit. Ja, dan zou ik ook geen boeken meer lezen.

Een paar jaar geleden las ik in NRC een enthousiaste recensie van het spel The Godfather (Playstation), dat ik voor mijn verjaardag vroeg en kreeg. Het zag er inderdaad prachtig uit, maar het is voor een onervaren dertiger niet eenvoudig om alle commands onder de knie te krijgen.

Het ging erom als beginneling bij de mafia omhoog te klimmen in de maffiaanse hiërarchie, dus je moest een beetje slim zijn: weten wanneer je geweld gebruikt en wanneer je slijmt, tegen wie je je inhoudt, enzovoort.

Ik ontdekte al snel het oneindige plezier van het helemaal lens schoppen van onschuldige mensen, wat natuurlijk negatieve aandacht trok, en na een wilde achtervolging door de stad, waarbij ik meestal drukker was met mensen doodrijden dan aan de politie te ontkomen, werd ik al snel ‘doodgeschoten’.

Tom keek dat hoofdschuddend aan, zat me tijdens het spelen altijd uit te foeteren. Binnen de kortste keren had hij door hoe je zo snel mogelijk maffiabaas kon worden – door mensen te manipuleren, niet door ze dood te schoppen – ik geloof dat hij het spel binnen een week heeft uitgespeeld.

Ik ben altijd een knechtje gebleven.

Wat ik bedoel: volgens mij gaat Tom het ver schoppen in de georganiseerde misdaad.

op 20 06 2008 at 19:53 schreef Peter:

Aan de andere kant: Stringer Bell legt wel het loodje in het derde seizoen van The Wire.

Oeps! Spoiler!

op 20 06 2008 at 21:28 schreef Kariem:

Gelukkig wordt zijn plek ingenomen door Marlo. Die is nog griezelliger, nog cooler dan Stringer Bell.

Te cool die spelletjes. Ik blijf er maar verre van.

op 20 06 2008 at 21:33 schreef Kariem:

Marlo (ahum):

http://flowtv.org/wp-content/uploads/2007/10/marlo.jpg

Welk seizoen volg je nu, Peter?

op 20 06 2008 at 21:45 schreef filantroop:

Hoewel ik een schaamteloze lacune op het terrein van computerspellen te verhullen heb, maar een ongemeende passie voor de film noire, van in mysterieuze nevel gehulde, vochtige kinderhoofdenstraatjes, met gemene mannen en fatale roodgelipte vrouwen te koesteren heb, bevalt de column hierboven mij zeer. Zo goed geschreven dat menig volwassen criticus zich er de oren mee kan wassen.
Maar ik blijf analfabeet op het gebied van computerspellen.

op 20 06 2008 at 22:35 schreef Loor:

Filantroop, ik ook (and proud of it). Ik word altijd een beetje bang van de blik die kinderen in hun ogen hebben als ze ‘gamen’.

Mooi stuk van Tom. Dat wel.

op 20 06 2008 at 22:59 schreef Hosseyn:

Peter: een serie die zich laat verpesten door spoilers is sowieso de moeite niet waard. Ik kijk reikhalzend uit naar de dood van Stringer Bell. Ben al bijna zo ver.

op 20 06 2008 at 23:12 schreef Donatien:

Weer een voorbeeld dat het spelen van computerspellen leidt tot ziekelijke geweldloosheid!

op 20 06 2008 at 23:51 schreef Peter:

Ik wacht tot seizoen vijf op DVD is, Kariem.

Marlo is cool, inderdaad. Die hitwoman van ‘m, die is eng.

Maar het allercoolste personage ooit, in welke serie of film dan ook, dat is toch wel Omar Little.

Binnenkort hoop ik eindelijk een stukje te schrijven over The Wire. Er zit zoveel in, dat het me steeds mislukt.

op 21 06 2008 at 01:12 schreef Peter:

Zoon.

op 21 06 2008 at 06:31 schreef Theo Ichtus:

Ik word altijd een beetje bang van de blik die kinderen in hun ogen hebben als ze ‘gamen’
Een stukje moderne spelvreugde, ter illustratie dan maar…

Niet de hele "generatie Einstein" bestaat uit Einsteins, zullen we dan maar zeggen.

Tom kan wel goed schrijven. En net als mijn zoon, beter gamen als z’n vader. (Wij haten dat! – maar wat kun je doen?)

op 21 06 2008 at 08:18 schreef redwine:

incrowd! ik moet beter nalezen voor ik op enter druk.
sorry, ik blijk in een vriendenclubje terecht te zijn gekomen.

op 21 06 2008 at 10:25 schreef Daan:

Haha

"Ich will Unreal Tournament spielen!"

Leuke recensie Tom, probeer Crysis eens, als dat draait op de pc van je pa.

op 21 06 2008 at 11:30 schreef Max J. Molovich:

Ah, the Wire. Toch zo ongeveer de beste serie ooit. De dood van Stringer Bell beschouw ik als een van de meest schokkende gebeurtenissen uit mijn televisiecarrière. Ik was zo ongeveer een week van slag, geloof ik. Gelukkig was ik tevoren geen Peter Breedveld tegengekomen die zich deze ontknoping tussen neus en lippen door liet ontglippen.

Overigens heb ik een tijdje geleden nog een stukkie over Omar Little geschreven: http://www.panzerfaust.org/?p=4732

Maar eigenlijk vind ik Bunk het coolste personage ooit.

op 21 06 2008 at 12:10 schreef Peter:

Mooi stuk over Omar. Jammer dat ik het heb gelezen. Ik wilde me ook op Omar richten. McNulty heeft mijn grootste sympathie. Hij is de vleesgeworden existentiële eenzaamheid.

Maar laten we dit bewaren voor later. Lijkt me leuk om hier over The Wire te lullen met gelijkgestemden. Hier gaat het over Bioshock. Lees dit interview met maker Ken Levine. Er zit een interessante visie achter zijn spel:

In a general sense, the more affirmative we are with our statements, and the more unyielding we are with our philosophy, the more hypocritical we’re all bound to become. In any ideological argument, the closer it gets to your backyard, the tougher it gets to stay in the argument. My discomfort with extreme ideology tends to focus around [the fact] that often when the ideology meets reality, people don’t turn out as well as they might hope. And that tells you a lot about ideologies. (…)

And it’s interesting to have a character who is so clear in the abstract about what he believes. Then when it’s tested, it becomes a lot trickier.

op 21 06 2008 at 12:27 schreef Bert Brussen:

Prima stukkie Tom! Keep on writing.
Treuig trouens dat mensen zelfs in de reacties onder en stuk van een 14-jarig, notabene een gamerecensie, "de linkse bovenwereld" er nog bijhalen.
Aan wat voor tragische ziekte sommige mensen toch kunnen lijden.

op 21 06 2008 at 12:28 schreef Max J. Molovich:

Sorry Peter, van Omar. Het was niet m’n bedoeling.

Het aardige van Bioshock (voor zover ik daarover kan oordelen natuurlijk, mijn kennis over het spel is voor de volle 100% gebaseerd op het stuk van Tom) is dat de idealist in kwestie een libertariër is: "In zijn stad Rapture zouden mensen tot hun recht komen, en hoefden wetenschappers en kunstenaars niet bang te zijn dat de regering hun ideeën zou verbieden, of dat zuurverdiende centjes werden afgepakt voor de ‘armen’." Iemand die tegen overheidsbemoeienis is toch een dictator laten worden.

op 21 06 2008 at 12:34 schreef Peter:

13-jarig. Tom wordt pas in november 14.

Inderdaad treurig, zo’n obsessief type. Maar ook wel weer hilarisch.

op 21 06 2008 at 12:39 schreef Bert Brussen:

Is het nou je zoon, of een ander familielid?

op 21 06 2008 at 12:44 schreef stoethaspel:

He Tom,

Gezien je waardering voor een bijzonder verhaal kan ik je zeker ook het russische "Pathologic" (It’s a dying city!) aanraden. Ouder en minder geld om te ontwikkelen maar zonder meer de moeite waard eens te bekijken.

http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=67124

op 21 06 2008 at 12:56 schreef Peter:

Max, ja, mooi is dat, hè? Tijdens het spelen hoor je ook prachtige uitspraken:

‘Amazing what a man can create once he gets government and God off his back’

‘A man chooses, a slave obeys’

‘It was not impossible to build Rapture at the bottom of the sea. It was impossible to build it anywhere else.’

‘Is a man not entitled to the sweat of his brow?’

‘Watch out, or you might tread on the toes of God’

Duns zou het naar zijn zin hebben in Rapture.

op 21 06 2008 at 13:34 schreef Lagonda:

Ik zag twee weken geleden al aangekondigd staan dat er een column over Bioshock zat aan te komen. Aangezien ik nou niet echt de indruk heb dat de meeste regulars hier van die hardcore-gamers zijn, vroeg ik me af hoe je deze drempel ging nemen.

Met vlag en wimpel dus. Mijn welgemeende complimenten.

op 21 06 2008 at 13:45 schreef Lagonda:

Overigens een linktip; mensen die zemelen over hoe computerspellen de veroorzakers zijn van high-school shootings, verwijs ik altijd graag naar dit artikel:

http://www.gamerevolution.com/features/violence_and_videogames

op 21 06 2008 at 14:48 schreef skaiia:

@tom: hoe is de gameplay? ac ziet er gelikt uit, maar als spel vind ik het te mat. is het vergelijkbaar?

zijn games door de interactie niet de manier om van je agressie af te komen? als ik iets passiefs doe, zoals het luisteren naar agressieve muziek, dan kan ik opgefokt worden. na gamen ben ik eerder moe dan agressief.

(jullie weten dat het filmpje van ichtus niet echt is, he?)

op 21 06 2008 at 15:47 schreef Tom:

Ach, mijn erste stukje en nu al word ik geprezen…

Ik pleeg trouwens geen gewelddaden, maar de blik in iemands ogen als je hem na jaren van afwachten in brand steekt en in stukje hakt heb ik altijd al eens willen zien. Dan lach ik op zijn begrafenis. Ahum.

Het is trouwens wel zo dat vaders meestal (altijd) bagger zijn in het spelen van games. Mede dankzij het feit dat ze totaal geen hand-oog-coördinatie hebben en daarom of op het beeldscherm moeten kijken, of op een knopje moeten drukken. En als dat dan ook nog in 1 seconde moet gebeuren… Maar aan de andere kant zou ik zonder mijn vader nooit kennis gemaakt hebben met MARVEL, The Wire, The Godfather, The Golden Compass, Donald Duck, Kuifje en al die andere dingen die leven de moeite waard maken. Nee, dan zat ik nu… ik weet niet eens hoe ik me dan nu zou moeten vermaken. Dus dat ze niet kunnen gamen is voor mij een kleine bijkomstigheid.

Trouwens, je kan ook van een game genieten als je alleen al kijkt naar de omgeving en naar de verhaallijn luistert.

P.S.: Aan spoilers ontkom je niet. Tegen het einde van een game heeft een voorganger al zo’n beetje verteld hoe het afloopt.

op 21 06 2008 at 17:05 schreef filantroop:

Ach, ik heb virtueel ook wel eens iemand gewurgd. Gelukkig kon ik me van het corpus delicti ontdoen door er carpaccio van te laten snijden. In het virtuele Restaurant Vesuvio wordt er nog steeds smakelijk van gegeten. Het wordt op de kaart aangegeven als Carpaccio a la Mama. Voor de virtuele kannibalen, en voor degenen die willen weten hoe schoonmoeder met pijnboompitten smaakt, zeker aan te bevelen.

op 21 06 2008 at 18:20 schreef redwine:

al lang, en zeker sinds het niet meer de moeite is een abonnement op een krant te hebben en het laatste lezenswaardige weekblaadje ook ter ziele is lees ik met plezier de website van peter breedveld. wat me soms alleen stoort is de manier waarop er nogal vaak vleierige reacties op zijn stukken staan. ineens krijg ik dan het gevoel in weer een afgesloten universum beland te zijn waarin iedereen fantastisch is omdat iedereen elkaar zo fantastisch vindt. ik zal wel allergisch voor dat soort zaken zijn. maar ja; denk ik een keer, als ik een hele reeks loftuigingen aan het adres van de familie breedveld lees, laat ik eens een steentje gooien, vergeet ik dat het gaat om schouderklopjes voor een jongen van 13 jaar die inderdaad een uitstekend artikel heeft geschreven. wie wenst zich niet zo een zoon. het verkeerde steentje op het verkeerde moment tegen het verkeerde raam. au. niemand erg geraakt? peter vindt het gelukkig hilarisch. verder, voor eenieder, gezondheid!

op 21 06 2008 at 19:11 schreef filantroop:

Hier vindt iedereen elkaar niet fantastisch. Er worden hier naast schouderklopjes flink wat trappen richting erogene zones toegediend. Soms moet iemand kruipend via kattenluik de wijk nemen, de edele delen bloederig voortslepend over de plavuizen, om nog eens in de sfeer van die alleraardigste computerspelletjes te blijven.

op 21 06 2008 at 19:17 schreef redwine:

de wijn die ik drink ik uitstekend, dank u. ik heb overigens onlangs een sherry gedronken uit 1870. ook dat gaf een hele prettige avond. bent u zelf wellicht een beetje zuur? ik heb u toch niet verkeerd geraakt?

op 21 06 2008 at 19:20 schreef filantroop:

Mag ik er overigens op hopen dat de redwine niet te belegen is. Te oud, en je loopt het risico dat het edele druivensap verkregen is door de stampende zweetvoeten van bejaarde nonnen. En zoals we weten, droegen die toentertijd niets onder hun soutane, zodat het bouquet van die godendrank nogal eens bepaald werd door incontinentie of de snorrenlucht der godvruchtige dames.
Wijn ouder dan vijftig jaar geef ik daarom graag af bij de toiletjuffrouw.

op 21 06 2008 at 19:52 schreef filantroop:

Uit 1870? Een verdacht jaar als het Manzanilla betreft. De ietwat zilte smaak en strogele tint spreken daarom voor zichzelf. Maar toegeven, er zijn liefhebbers, zoals Ralph Ternauw, die zich er wel bij vermaken.

op 21 06 2008 at 20:01 schreef filantroop:

Sorry, moet "toegegeven" zijn.

op 22 06 2008 at 09:46 schreef redwine:

dag filantroop

op 22 06 2008 at 11:40 schreef Peter:

Heb je echt een sherry uit 1870 gedronken? 1870?

op 22 06 2008 at 14:19 schreef Max J. Molovich:

Waarschijnlijk een merk. Net als Amstel 1870.

op 22 06 2008 at 15:08 schreef filantroop:

Trouwens, ik had onlangs een mooie wijn onder mijn gok, waarvan ik na een kleine minuut walsen zodat zich dieprode ellipsen in het glas vormden, eindelijk het bouquet tot me kon nemen.
De wijn had een neus van oud hout, een zweem van humus en een indringende flora. Precies de rottende vlonder op het balkon van wijlen mijn oudtante, waar ze doorheen zakte na zich te goed gedaan te hebben aan haar dagelijkse veertien bellen Cream-sherry.

op 22 06 2008 at 16:29 schreef Bas:

Ben ik nu op de homepage van Mills&Boon of op F.N ?

op 22 06 2008 at 21:25 schreef Theo Ichtus:

@ filantroop

En ik altijd maar denken dat een van de belangrijke kwaliteiten van sherry is dat het in ieder geval niet dik maakt.

Die 1870 zou als jaartal trouwens best wel een geïnspireerd kunnen zijn door de Amstel reclame.

Het oudste dat ik ooit dronk was 50 jaar oude port.

Fles helemaal opgezopen als gevolg van ernstig luddeveduh…

Kater van 50 jaar oude port lijkt verrassend veel op andere katers, zo kan ik U allen melden…

op 22 06 2008 at 21:39 schreef Asmodeus:

Het spelen van GTA San Andreas heeft mij nooit de behoefte opgewekt mij te laten arresteren na een car-jacking, om op het politiebureau een paars, fors geschapen seksattribuut aan te treffen en daarmee het korps uit te dunnen, om vervolgens mijn frustratie op rondwandelende bejaarde vrouwtjes tot bloedens toe weg te ranselen.

Leuk cadeautje om aan oma te vragen, Tom…
Aardig geschreven stukje overigens.

op 23 06 2008 at 09:22 schreef redwine:

ja peter,een vriend neemt wel eens iets bizonders mee. je kunt de ouderdom van een fles vaak zien aan aan de vorm van de fles. soms zie je dat de linker en rechterhelft van de fles ahw aan elkaar geplakt zijn. een fles met onder in de uitholling een soort kogelronde knikker duidt op een bepaalde leeftijd enz. de sherry was nogal stroperig met een wonderlijke volle smaak. ik kan die dingen niet zo goed omschrijven. die vriend heeft een tijd een grote wijnkelder gehad die hij nu leeg verkoopt en drinkt.
sorry nog voor het onderbreken van wat toch een heel prettige belevenis moet zijn geweest.

op 23 06 2008 at 12:13 schreef Sabian:

13 jaar ?????????? christusnogantoe, geweldig!

op 24 06 2008 at 13:21 schreef Ad:

Games mogen dan niet aanzetten tot echte misdaden, ze zetten wel degelijk aan tot virtuele misdraging!
Weliswaar is dat momenteel alleen strafbaar als het onwelvoegelijkheid met minderjarigen betreft, maar gruwelijker handelingen zullen ongetwijfeld volgen.
Is zo’n leuke Wii niets voor Tom?

op 24 06 2008 at 13:53 schreef daniel:

Weliswaar is dat momenteel alleen strafbaar als het onwelvoegelijkheid met minderjarigen betreft

Wat heeft dat te maken met games? Het is gewoon veel eenvoudiger om een spelletje te verbieden dan om echte criminelen op te sporen. De weg van de minste weerstand, in Den Haag kennen ze ‘m goed.

op 27 06 2008 at 18:14 schreef Tom:

Wat mensen maar niet schijnen te begrijpen is dat er rellen komen als videospelletjes worden afgeschaft. Dán gaan wij kinderen moordend de straat op, om elk huis in brand te steken waar iemand met ook maar een beetje aanzien in de regering woont, totdat een van die politieke wijsneuzen ons op z’n knietjes vraagt of we op willen houden als de games terugkomen.
Waarna we hem vermoorden.

op 28 06 2008 at 12:07 schreef Peter:

Rustig maar, Tom. Neem je pilletje en ga maar slapen. Videospelletjes worden niet afgeschaft.

En anders is er altijd nog Pong.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS