Timazighin
Hanan Thadbath
Illustratie: Phil Henderson
Ik ben geen mannenhater, ik ben gewoon een feministe, zeg ik altijd wanneer ik weer een discussie heb over De Vrouw. Of beter gezegd, wanneer mijn medefeministe Afsoon Q. alias Afsoon Thaghenant en ik tijdens de vroege pauzes op school lopen te prediken en filosoferen over de problematiek van de wereld, waarbij onze vrienden ons met vermoeide ogen aankijken en een diepe zucht slaken. Maar vandaag zal ik het juist hebben over de kracht, moed, invloed en de macht van de Timazighin in onze geschiedenis, want de Timazighin zijn sterk en wijs en ze zijn er niet alleen om kinderen te baren, schoon te maken en een afhankelijk bestaan te leiden van haar man.
Dat de Timazighin sterk zijn, hoeven we niet te bewijzen, want dat hebben we onze hele leven al gezien bij onze moeders en grootmoeders. Zij hebben het Tamazight voort laten bestaan door hun bestaanswijze, hun kleding, hun woorden, hun Izran en de thiges op hun lichaam. En wanneer je verder terug gaat in de tijd, zul je proeven van de heldhaftige strijden die de Timazighin hebben gestreden. Eén van de bekendste legendarische vrouwelijke strijders is uiteraard Dihya, die ook bekend staat als Kahina (Arabische benaming voor tovenares). Zij was een koningin en de legeraanvoerster van de Imazighen die zich verzetten tegen de binnenvallende Islamieten.
Zo waren er tal van koninginnen, krijgsvrouwen en legendes over de Timazighin, waarbij ik de Amazones natuurlijk niet mag vergeten. Dit waren pas onafhankelijke vrouwen! De Amazones, die geïdentificeerd worden met de Imazighen, leefden in een vrouwenwereld waarbij de mannen er alleen waren om het geslacht voor te brengen en in sommige verhalen staat dat de mannen ook gebruikt werden als dienstman. Dit is wel hilarisch, want nu gebeurt juist het omgekeerde. Bovendien waren de Amazones waarschijnlijk de eersten die gebruik maakten van het paard in de strijd. Zij waren dan ook zulke enorm goede paardrijdsters, dat ze zelfs achterstevoren zittend op hun paard voortreffelijke schutters bleven.
De Timazighin hebben dus altijd een belangrijke rol gespeeld in de Amazigh-samenleving, van de vroege oudheid tot het heden. Tijdens de Riffijnse oorlog waren het de Timazighin die de mannen aanmoedigden, hen verzorgden, de wapens meesmokkelden en aan de oorlog deelnamen op hun eigen manier.
Vandaag de dag worden echter ook de Timazighin onderdrukt. Vrouw en man zijn niet gelijk, niet in Arif, niet in Afghanistan, niet in Nederland, want de vrouw moet altijd dubbel haar best doen om hetzelfde te bereiken als een man. Vrouwen die topfuncties ambiëren, worden vaak geconfronteerd met seksistische tegenwerking. Een bekende strijdster tegen dit onrecht is de dichtster Fadma el Ouariachi.
Excuses voor onderdrukking zul je altijd naar je toegeworpen blijven krijgen, als mens, als Tamazight en als vrouw. Ik, jonge vrouw, Timazighin en moslima, moet het hoofd bieden aan alle vooroordelen over de drie personen die in mij verenigd zijn. Maar ik kies mijn eigen strijd en zal die op mijn eigen manier vechten: als een vrij mens die haar eigen keuzes maakt. De Riffijnse vrouwen zullen nog altijd de Izran blijven zingen over Dihya, de grote Tamazight uit de geschiedenis zullen nog altijd herdacht worden en moeders zullen altijd sterk blijven.
Als afsluiting een citaat uit een interview met Fadma el Ouariachi: Ik ben Amazigh-vrouw uit de Rif. Ik behoor tot de onderdrukte minderheid binnen een onderdrukte gemeenschap.
Timazighin Hanan Thadbath (1989) surft en fotografeert en schrijft, ze is maatschappelijk geëngageerd en medeverantwoordelijk voor de Meidensite. Deze column is eerder gepubliceerd op Tawiza.nl.
Algemeen, 15.06.2008 @ 16:08
22 Reacties
op 15 06 2008 at 18:16 schreef Pieter:
Vrouwen die topfuncties ambiëren, worden vaak geconfronteerd met seksistische tegenwerking.
De kern van de zaak. Leuk dat dit artikel net geplaatst is, vast een spontane ingeving!:) Maar laat ze maar komen, hoe meer hoe beter.
op 15 06 2008 at 19:59 schreef Bob:
Timazighin, Izran, thiges UUuuhhhhh.
Sorry maar dit is voor mij onleesbaar.
op 15 06 2008 at 22:03 schreef Ernst:
Ik vind het ook lastig, want die rif-strijdsters, die streden toch juist tegen de islam? En als zodanig waren zij dan de onderdrukte minderheid van een onderdrukte minderheid (de niet-moslims)? Hoe de relatie met de Amazones dan ligt, is me niet duidelijk, die deden toch én de eigen onderdrukkers (de mannen) én de vijanden de das om?
Tot slot: gelijkheid gaat niet over het gewoon precies gelijk zijn of het ergens meer je best voor moeten doen dan een ander, maar om gelijkheid voor de wet.
Inderdaad Bob, ik begrijp er ook weinig van, en al helemaal niet wat er met dit stuk bedoeld wordt.
op 15 06 2008 at 23:08 schreef Aad Leering:
Ik vraag me af wat een stuk van een feministe uit het rif-gebergte op deze site doet. What’s next, een siberische homo, of een hindoeïstische milieu-activiste ?
"Ik, jonge vrouw, Timazighin en moslima", gaat het hier nu om een immigrante of niet vraag ik me af ? Een keer staat het woord ‘Nederland’ in de tekst. Duidelijk is dat er totaal geen binding is met Nederland. Zal ze ook maar iets van onze maatschappij kunnen waarderen ?
Uit de tekst begrijp ik dat het uitstekend gesteld is met de positie van de vrouw binnen haar gemeenschap. Toch schijnen juist haar ‘zusters’ naar verhouding vaak in een ‘blijf van mijn lijf’ huis te wonen (terwijl vanwege de cultuur de drempel om deze stap te nemen voor deze vrouwen hoog is). Ik neem aan dat die vrouwen dan maar niet zo moeten zeuren ofzo. Volgens Timazighin Hanan Thadbath is er in ieder geval niets mis met de positie van de Timazighin.
op 16 06 2008 at 01:38 schreef Vlot:
Ook ik heb bewondering voor de Berbervrouwen die dertien eeuwen geleden vochten tegen de Arabische rovers met hun primitieve en onderdrukkende woestijngodsdienst. Door moslima te blijven handel je niet in de geest van die heldinnen, maar roep je permanente onderdrukking over jezelf af.
op 16 06 2008 at 05:18 schreef Theo Ichtus:
waarbij onze vrienden ons met vermoeide ogen aankijken en een diepe zucht slaken
Als ik een praktizerend vrijgemaakt gereformeerde homo ben die zich diep in z’n hart wel tot het katholicisme wil bekeren en eigenlijk nog veel liever na een sex-operatie als lesbische vrouw door het leven wil gaan en ik schrijf daar een leuk stukje over, mag ik dan ook de nieuwe columnist worden van frontaal naakt, als opvolger van mevrouw Hemelrijk, nu daar een vacature is ontstaan?
Een feministische moslima – nou, die heeft het niet gemakkelijk, zo blijkt …
En op het internet getuigenis doen van je verwarring? Het lijkt me een groeimarkt te wezen.
op 16 06 2008 at 08:29 schreef BigPete:
Ik zeg: Stockholm syndroom…
op 16 06 2008 at 09:55 schreef Peter:
Als ik een praktizerend vrijgemaakt gereformeerde homo ben (…) mag ik dan ook de nieuwe columnist worden van frontaal naakt?
Nee, maar als jij je volgende parachutesprong zonder parachute doet, dan beloof ik plechtig dat ik de foto’s op FN publiceer.
op 16 06 2008 at 10:14 schreef Loor:
Nee, maar als jij je volgende parachutesprong zonder parachute doet, dan beloof ik plechtig dat ik de foto’s op FN publiceer.
Ha ha ha…
Hanan, erg mooi stukje. Negentien jaar en al zo kunnen schrijven. Hulde.
op 16 06 2008 at 11:28 schreef dewanand:
Onderdrukking van vrouwen is feitelijk genetisch aangeboren, geloof ik. In de natuur worden wijfjes altijd mishandeld en gediscrimineerd, vooral bij de hoger ontwikkelde zoogdieren. De mens als intelligent zoogdier kan hier dus niets tegen doen en moet gewoon zijn driften en instincten volgen. Probleem is wel dat menselijke mannetjes het hele jaar door bronstig zijn en hierom niet monogaam kunnen leven. Islam is enige geloof die dit probleem op een slimme manier heeft opgelost.
leuk stukje, wel mis ik haar doelstelling en strategie.
Ik lust wel een amazone met dikke, glimmende schaamlippen en een gespierde kut, die je uren kan doorneuken.
dewanand
op 16 06 2008 at 12:10 schreef Sabian:
Ik vind het wel een leuk artikel al was het maar omdat ik wel eens wil weten wat er in het hoofd van jonge nederlandse-mocro-dame omgaat. Ik kan me levendig voorstellen dat zo’n meid driedubbel moet knokken. Ze wordt als klein kind bekeken door moslim-mannen, als minderwaardig door arabieren en door alle toestanden door veel niet-moslims als anti-westerse reli-fascist.
Waarom zou er geen artikel van haar op FN kunnen staan?
Ik hoop dat ze zo onbevangen voor haar vrijheid blijft vechten, en dat ze maar goed trots mag zijn op wie ze is en wie haar voorouders waren, good for her, zouden wij kaaskoppen ook eens moeten doen.
op 16 06 2008 at 15:05 schreef Peter:
Hé Waldo! Is Saira niet wat voor je? Je vrouwelijke evenknie!
op 16 06 2008 at 15:12 schreef Saira:
Tja, menselijke vrouwtjes worden tijdens hun eisprong graag door meerdere jonge sexy potente mannen genomen. Strategie van de natuur om de genen van de beste man te laten overleven. De man die de beste vader zou kunnen zijn, wordt er later wel bijgezocht.
op 16 06 2008 at 15:14 schreef Bas:
Wat wel begrijpelijk word is het verhaal van de wachtende maagden in de hemel,en de wens om er zo snel mogelijk naar toe te gaan .
op 16 06 2008 at 15:17 schreef DvR:
Het is mooi en bemoedigend dat Hanan een rolmodel en een hele oer-feministische cultuur achter zich blijkt te hebben staan in haar vrijheidsstrijd, maar teleurstellend dat ze haar pijlen op de verkeerde vijand lijkt te richten.
Vrouw en man zijn niet gelijk, niet in Arif, niet in Afghanistan, niet in Nederland, want de vrouw moet altijd dubbel haar best doen om hetzelfde te bereiken als een man.
Hoe kan een weldenkend iemand de positie van Marokkaanse, laat staan Afghaanse vrouwen vergelijken met die van Nederlandse? In Nederland hebben de vrouwen hun strijd al in de jaren 10-20 en 70-80 van de vorige eeuw gestreden. Er zijn talloze redenen waarom ze vandaag minder dan mannen tot de maatschappelijke top doordringen, maar seksisme speelt daarin nauwelijks nog een rol.
De onderdrukking van vrouwen in Arif en Afghanistan is van een heel andere aard en orde dan die in Nederland. Daarin lopen Hanan en haar zusters 100 jaar achter. Durven ze die strijd ook aan, of zullen ze zich uit misplaatste loyaliteit en uit angst voor straf en verstoting braaf schikken in de rol die de Marokkaanse gemeenschap voor hun in petto heeft, t.w. die van voetveeg?
Ik word een beetje moe van al die ‘dappere’ Marokkaanse meiden die naar Nederland een grote bek hebben, maar die zich ondertussen uit eigen gelederen de grootste vernederingen laten welgevallen. Het is fijn dat ze er hun Izran-liedjes bij kunnen zingen, maar de slaven in de V.S. hadden ook zo hun spirituals om de dag mee door te komen. Pas toen ze dat gezang staakten konden ze hun ketens verbreken.
op 16 06 2008 at 15:23 schreef metatron:
Ik, oudere katholiek uit het voormalig wingewest Limburg, strijd al jaren voor eerherstel van mijn bezoedelde en achtergestelde positie door de regentencultuur uit het westen des lands.
Onze cultuur en tradities zijn de afgelopen decennia geridiculiseerd, ideologisch ondermijnd en stelselmatig verraden.
We hebben ons 5 eeuwen lang laten onderdrukken door duitsers, fransen, spanjaarden en hollanders.
We zijn als slaven misbruikt in de mijnen en na sluiting door de grote socialist Den Uyl, weggezet bij het grof vuil.
Sociologen, psychologen, cultuurantropologen en politici van boven de rivieren, hebben ons afgeschilderd als halve randdebielen met een zachte gé. Onze processies, fanfares, harmonieën en schutterijen, zijn een cultuuruiting van achterlijkheid en naar binnen gekeerde folkloristische debielitijd. We zijn blijven hangen in middeleeuwse ideeën en een gecorrumpeerd geloof, en moeten nu in rap tempo worden opgevoed en verhollandst.
Ik als katholiek, limburger en man, moet een groot offer brengen om mijn identiteit te behouden. Maar al moge het nog zo’n zwaar gelag zijn, ik zal me handhaven en emanciperen tegen de onderdrukkende hollandse mentaliteit van krentenschijters, schreeuwers en overijverige gelijkhebbers. Je maintiendrai tegen de overkill aan negatieve beeldvorming, onderdrukking en stelselmatige ontkenning van onze cultuur door de hollandse azijnpissers.
op 16 06 2008 at 16:00 schreef N. Molrat:
Daar was ik al bang voor, Limburgers willen zich helemaal niet ontwikkelen.
op 16 06 2008 at 16:28 schreef Pieter:
Je maintiendrai tegen de overkill aan negatieve beeldvorming, onderdrukking en stelselmatige ontkenning van onze cultuur door de hollandse azijnpissers.
Om die Limbocultuur draaiende te houden zit ook op elke verantwoordelijke post een koekenbakker he? Limbocultuur, da’s weekendcultuur.
op 16 06 2008 at 17:47 schreef Lagonda:
meta: Moet je eens met goodgoan Huisvolschijt praten. Die voelt zich als Twentenaar ook al ernstig bedreigd door Hollanders.
op 16 06 2008 at 18:45 schreef Hosseyn:
Lagonda: ja, vind je het gek: alle mooie vrouwen trekken met gezwinde spoed naar de Randstad; iedereen die meer dan anderhalve hersencel heeft slaagt in het Westen. Geen wonder dat het droesem verongelijkt is.
op 16 06 2008 at 20:54 schreef Theo Ichtus:
Hé Peter,
Ik beloof je exclusieve foto’s als je me uitlegt (of liever nog voordoet) hoe je kunt parachutespringen zonder parachute. Want dan is het dus – in mijn woordenboek – geen parachutespringen meer.
Maar als je echt kickt op het morbide en niet per se MIJN knappe gezicht in de vrije val wilt bewonderen, dan moet je nog heel even wachten tot de exclusieve foto’s ergens op het internet opduiken ; de flash memory in de meeste camera’s is redelijk schokbestendig, zo weet ik uit ervaring…
(Wel ff de kanttekening d’r bij dat iedereen die IRL vergelijkbare zaken heeft gezien, voorgoed genezen is van nieuwsgierigheid naar exclusieve foto’s )
Dus eh, maak zelf eens een rondvluchtje om wat pica’s te knippen voor jouw eigenste artistiekerige weblogdingetje, zou ik zo zeggen. Misschien kun je dan gelijk eens wat verder om je heen kijken.
Daarnaast , wanneer het platte VMBO volk je echt te veel is geworden omdat ze niet zwijgen tijdens het verrichten van werkzaamheden waar een grote geest als jij te goed voor is: De deur van ELKE Cessna 172 is in de vlucht open te krijgen en vrij vallend vanaf boven de 150 voet schijnt elk oppervlak dodelijk te zijn, ongeacht eventuele plaat voor de kop.
En als een van die moslima’s waar je steeds zo enthousiast over doet JOU toch geheel tegen de verwachting in eindelijk eens een goeie beurt geeft in ruil voor de steun op weg naar het wethouderschap van de stadsdeelraad, vertel je ons dan ook hoe het was, geyl neuqen met een hysterisch hoofddoekje?
(Ach, anders verzin je het gewoon – merken we toch niet maar hou in ieder geval je adem niet in, in afwachting…)
op 18 06 2008 at 21:31 schreef ReneR:
op 16 06 2008 schreef Saira:
"Tja, menselijke vrouwtjes worden tijdens hun eisprong graag door meerdere jonge sexy potente mannen genomen. Strategie van de natuur om de genen van de beste man te laten overleven. De man die de beste vader zou kunnen zijn, wordt er later wel bijgezocht."
O zo was het wellicht in de prehistorie, maar is dat tegenwoordig nog wel zo? Want tegenwoordig is het vooral status, macht en geld wat bij de vrouw sexualiseert. En de rest komt daarna. Ik heb al zoveel van die lelijke aftandse ouwe; zelfs impotente kerels; artiesten of bekendheden gezien die wel even een fotomodel/sexy golddiggertje naast zich hadden. Zo’n Hugh Heffner…die is toch verdomme oerlelijk????? En dan ga je daar als bloedmooie griet; die alle mannen kan krijgen met een droge kut voor liggen. Mannnen zijn niet zo….er zit echt een steekje los bij je als je als vent in de bloei van je leven met een oude uitgedroogde krent van 70 in bed wil. Hoe ziek ben je dan?
Statistisch willen moderne nederlandse vrouwen en dan vooral met een beetje nivo; niet trouwen of kinderen krijgen voor hun dertigste. Maar ja; als je een profvoetballer in de disco tegenkomt zoals die ex van Kluivert of die Meis; dan denk je niet na en trouw je al met je tieners als het even kan om daarna zo snel mogelijk je te laten bevruchten. Dan is ineens dat niet meer van belang. Valt het trouwens ook op hoe jong al die oranjespelers de boot in zijn gegaan?
Vrouwen die de aantrekkingskracht van bovengenoemde zaken kunnen weerstaan voor hun ware liefde; die kom je haast niet meer tegen.