Een ontmoeting met Kader Abdolah
Hassnae Bouazza
Namio Harukawa
De auto met chauffeur had een dag vrij. Dus of het interview, dat ik na afloop van zijn lezing met hem zou hebben, niet van tevoren kon plaatshebben. Het verzoek komt van Abdolah zelf. Wat ik als eerste dacht? Tjee, hij heeft een auto met chauffeur.
De man met het prachtige haar en veel te grote snor die je overal en altijd ziet, ook als je zijn boeken leest, is goed gemutst zo vlak voor zijn lezing in het idyllische Naarden aanvangt. Hij heeft een mooi getailleerd streepjespak en om onverklaarbare redenen een petje in zijn hand. Iets doet me vermoeden dat hij dat petje draagt voor de finishing touch aan zijn exotische uitstraling: Zie daar toch die Kader Abdolah, met dat rare petje. Maar hij kan wel mooi schrijven. En hij is nog maar zo kort in Nederland.
Abdolah is hartelijk en vervult moeiteloos de door hemzelf gecreëerde rol van bombastisch sprekende Perziër. Perziër, ja, want Iraniër klinkt zo gewoontjes.
Het gesprek begint voortvarend. In het voorwoord van zijn Koran schrijft hij dat een stem hem influisterde de koran te vertalen; op mijn vraag of hij een profeet is, antwoordt hij lachend dat hij slechts een boodschapper is, Kader Abdolah is een boodschapper (hij praat graag in de derde persoon over zichzelf). Het Arabisch voor profeet betekent ook boodschapper, en de profeet zei ook ik ben slechts een boodschapper, maar dat terzijde.
Abdolah praat met zijn handen en gezicht en legt, als hij er weer eens aan denkt, extra nadruk op zijn woorden en rekt ze uit en verhardt de letters. Iek ben een boooodSCHapppeerrrr. Meijn dierbare GGastarbeiders. Ik buigggg meijn hooooofdd diiieeeppp voor huunnnn.
De stemming tijdens het korte gesprek begint een heel klein beetje om te slaan als duidelijk wordt dat Abdolah en ik een tango aan het dansen zijn. Langzaam dringt het besef tot hem door dat ik niet in zijn show trap; aanvankelijk lacht hij hardop na antwoord te hebben gegeven op een vraag. Het is een soort lach die zegt ja ik weet dat je het door hebt, maar het is toch grappig wat ik doe? Maar op een gegeven moment wordt Abdolah ongeduldig. Hij wil weg, naar zijn publiek dat wel in katzwijm valt voor zoveel drama en zulk aanstellerig Nederlands. Ik wil hem nog twee vragen stellen. Natuurlijk, dat kan. Niks aan de hand. Maar zijn billen zitten op de bank, maar zijn hoofd is bij de deur -vrij naar Bløf.
Abdolah vertelt van een tweedegeneratie vrouw, missggien van jOUw leeefteijd, die bij het raam zit met haar twee zoontjes op schoot en die moet huilen van geluk, omdat ze nu eindelijk het boek aan haar kinderen durft te geven, dankzij Kader Abdolahs Koran. Meijn Kkkoraan. En even later: Ik heb talent. KAader AbDOolah héeft táleèent. KAader AbDOolah is een geWwéldiGg schreijver. Meijn DiieerBAare Godt heeft foUtjes gemáaakt in de Kkkoraan. KAader AbDOolah ies onTwéetend, iek màGg oók ffOUten máakeN.
In een interview met De Groene en in zijn De Boodschapper windt Abdolah er geen doekjes om: de Perzische cultuur is superieur aan die van de Arabieren. De profeet droeg koeieleren schoenen, net als de Perzen, en geen schoenen van kamelenleer zoals die Arabieren. En een Turk of Arabier zou niet kunnen wat hij gedaan heeft, want zij zijn soennieten. Of dit niet gewoon de hooghartige Iraniër is die neerkijkt op die Arabieren? Abdolah barst in lachen uit: dat ies de mAcchht van de PpPen, màn. De macht van de pen, maar vooral de macht van het spel heeft deze man beter dan wie ook begrepen. Weer maakt hij aanstalten weg te lopen.
Nog één laatste vraag, of hij een vers kan voordragen aangezien hij tweederde van de Koran uit zijn hoofd zegt te kennen. Hij reciteert de eerste twee regels van Al Fatiha en dan loopt hij snel weg, zonder een hand te geven of gedag te zeggen.
Terwijl hij wegloopt, realiseert hij zich dat dat eigenlijk niet kan, en zegt nog even in het voorbijgaan: was toch een goed gesprek, he? Dat was het zeker.
Hassnae Bouazza is schrijfster, journaliste, documentairemaakster (Vrij Nederland, VPRO, NIO), tolk Arabisch/Engels en een total fox. Aanstaande zaterdagavond, 30 mei, is haar gesprek met Kader Abdolah om 19:30 uur te horen op Radio 5.
Algemeen, 27.05.2008 @ 10:18
36 Reacties
op 27 05 2008 at 11:13 schreef Peter Siebelt:
Kader Abdolah (Hossein Sadjadi Ghaemmaghami Farahani ) alias Mirza, is een boodschapper.
Hassnae, je bent een kanjer.
Bij mij rijst onmiddellijk de vraag: een boodschapper, een propagandist in dienst van wie? Wie betaalt/betaalde zijn activiteiten sinds zijn aankomst in Nederland?
op 27 05 2008 at 11:23 schreef Kariem:
Dat boek schijnt echt als een tiet te verkopen. Bizar.
Ik gruw trouwens van die Perzische hooghartigheid. Het is dat ik een paar hele leuke Iraniers ken, anders zou ik geloven dat het allemaal arrogante stomkoppen zijn.
op 27 05 2008 at 11:35 schreef EH:
Moedig stuk, ik ben alleen bang dat het wel je laatste interview zal zijn met ‘de boodschapper’.
op 27 05 2008 at 11:46 schreef Lydia:
Wat een hilarisch stuk, Hassnae. Mijn koffie druipt nu van mijn beeldscherm. Je weet de blaaskaken altijd feilloos door te prikken.
op 27 05 2008 at 12:13 schreef Conan:
Dat boek schijnt echt als een tiet te verkopen. Bizar.
Overheidspropaganda is een krachtig verkoopincentive; helemaal nu het boek de aangewakkerde angst voor de Islam pretendeert weg te kunnen nemen en tracht te bevestigen wat iedereen graag zou willen (maar helaas door de dagelijkse feiten wordt gelogenstraft), te weten dat de Islam feitelijk betrekkelijk onschuldig is en vergelijkbaar met andere godsdiensten.
op 27 05 2008 at 12:39 schreef Kariem:
Overheidspropaganda… toe maar. Is-ie toch nog een vazal van de staat geworden.
op 27 05 2008 at 12:52 schreef Peter:
Abdolah’s Koran is noch een complot, noch propaganda. Deze soort hysterie is een perfect excuus voor de gevestigde orde om andersdenkenden niet serieus te nemen.
Abdolah is een cynische man, die wil meeliften op de hype die de islam is. Hij wil een slaatje slaan uit de maatschappelijke spanningen. Dat doet hij door zich op te werpen als een bruggenbouwer, terwijl hij in feite een parasiet is.
That’s all there is to it.
op 27 05 2008 at 13:05 schreef Hosseyn:
Boodschapper in het grieks is ‘angelos’ – Abdollah ziet zichzelf als engel.
op 27 05 2008 at 13:06 schreef Appelscha:
Ik vind "parasiet" toch een beetje hard hoor, voor deze post-islamitische opportunist die zijn achtergrond valoriseert.
op 27 05 2008 at 13:14 schreef Peter:
Hij valoriseert zijn achtergrond helemaal niet. Hij slaat munt uit andermans ellende. Hij bedot mensen. Laten we hem dan een kwakzalver noemen, als ‘parasiet’ je te hard is.
op 27 05 2008 at 13:45 schreef Conan:
Abdolah’s Koran is noch een complot, noch propaganda.
Hmm. De helft van de koopprijs subsidiëren als stimulans voor de aanschaf van het werkje door (Amsterdamse) politie agenten, kan ik toch moeilijk anders uitleggen. Wellicht overdrijf ik wat, maar hoe ik dergelijk gedrag dan geduid moet worden, zou ik niet weten.
Dat Abdolah een cynische parasiet is, zal zonder meer.
op 27 05 2008 at 14:08 schreef Peter:
Het zou natuurlijk kunnen dat een goedbedoelende hotemetoot bij de politie vindt dat agenten de moslim beter dienen te begrijpen, en dat daarvoor korankennis onontbeerlijk is. En dat-ie daarom bij een aantal andere goedbedoelende hotemetoten de handen op elkaar heeft weten te krijgen voor een kleine subsidie voor wie Abdolah’s lekker leesbare versie koopt.
Maar misschien is die politieman wel een zwager van Abdolah, dan is het inderdaad een complot.
Soms kun je je aluminiumhoedje gewoon in de glazenkast laten.
op 27 05 2008 at 16:26 schreef Theo Ichtus:
Ooit speelde ik in een hippie hotel in Teheran een partijtje schaak met het plaatselijke talent, een sjacheraar die je naar verluidt ook de weg kon wijzen naar drugs, hoeren en alcohol.
Sjah en stropdas regeerden nog over "Perzië" en dit was een ‘student’ die om onduidelijke redenen de hele dag in de lobby van het hotelletje rondhing, wat Engels sprak, achter de westerse vrouwen aanzat en voortdurend met wie maar wilde zat te schaken.
Tussen hem en mij ontwikkelde zich een spannende partij want in tegenstelling tot een aantal van mijn stoonde voorgangers (die allemaal heel romantisch over het spel dachten maar nauwelijks wisten hoe het te spelen) wist ik me WEL aardig te handhaven tegenover het plaatselijke "genie". (OK – in de 1e klasse van de onderbond zag je betere partijen, maar voor een partijtje ‘kroegschaak’ ging het best wel redelijk)
Toch, op een zeker moment gedurende die partij werd voor mij totaal onverwachts mijn toren die ik toch veilig achtte geslagen door een loper. Ik sloeg de loper terug en keek daarbij tamelijk verbaasd; de toren had op een donker veld gestaan, de pion die de loper terugsloeg stond ook op een donker veld – maar de andere loper van mijn tegenstander, die nog in het spel was STOND OOK OP EEN DONKER VELD.
Ik wilde er eigenlijk iets van zeggen – maar speelde toch gewoon door in het vuur van het spel; ik zat eigenlijk nog half verbaasd te kijken wat er nou precies gebeurde terwijl eigenlijk ook tot me doordrong dat ik opeens tegen een verloren stelling aan stond te kijken – een verlies dat was ontstaan doordat mijn tegenstander met "de loper van de witte velden" mijn toren op een zwart veld geslagen had – een onmogelijke en onreglementaire zet.
Aan de andere kant, ik had teruggeslagen, en wellicht zou je kunnen zeggen dat ik daarmee het gebeurde gelegitimeerd had.
Telkens als ik Kader Abdolah op de kijkbuis zie of een interview met ‘m lees, moet ik weer terugdenken aan die schaakpartij in Teheran…
D’r gebeurt iets op het bord waarvan je achteraf denkt "hé, dat kan toch niet?" maar direct daarna is de partij al over en ach, d’r zijn belangrijker dingen. Toch, Perzen lijken op elkaar – zoveel is zeker.
(Wat leuk dat ik deze herinnering op Frontaal Naakt kan delen, overigens – heb dank daarvoor, meneer Breedveld)
op 27 05 2008 at 16:37 schreef Lagonda:
Abdolah is een oplichter en een charlatan. Je ziet aan zijn hele lichaamstaal dat-ie iets in zijn schild voert, en een rol speelt. Gelukkig hebben we in Nederland meer vertrouwen in mensen die oprechtheid acteren, dan in mensen die daadwerkelijk oprecht zijn, dus staat zijn boek "het huis van de moskee" op de tweede plaats in de ranglijst van "het beste nederlandse boek". En ik durf te wedden dat zijn kleuterkoran binnenkort op de eerste plaats staat.
op 27 05 2008 at 18:19 schreef maris:
"Perzen lijken op elkaar."
Ik voel sterke aandrang om even te vermelden dat Afshin Ellian ook uit Iran komt en een van de beschaafdste, integerste en wijste mensen is die ik ken.
op 27 05 2008 at 18:49 schreef Kariem:
Als ik zoiets lees http://www.elsevier.nl/nieuws/cultuur_en_televisie/artikel/asp/artnr/207349/index.html zou ik haast uit weerzin als colporteur die klote-Koran van Abdollah overal willen rondbrengen. Voor niets.
op 27 05 2008 at 19:32 schreef philippine:
Ik heb ergens gelezen, weet nu even niet waar:
Nabi = profeet
Rasoul = gezant
Zal even zoeken.
op 27 05 2008 at 19:51 schreef philippine:
Het had zo mooi kunnen zijn, maar het is hommeles: te veel gevonden, maar niet dat ene artikel. Dus wat heb ik nu te melden? Niets.
op 27 05 2008 at 20:41 schreef Pieter:
Ooit speelde ik in een hippie hotel in Teheran een partijtje schaak met het plaatselijke talent, een sjacheraar die je naar verluidt ook de weg kon wijzen naar drugs, hoeren en alcohol.
Wat is de relevantie? Reisde je door ‘Iran’ als vermomde Arabier? En hoe was het AraBIEREN-feest bij het koor?
op 27 05 2008 at 20:48 schreef Ted:
Liever een parmantige, egocentrische, narcistische, falende, maar levende knutselaar als profeet, dan een dooie en dus niet meer te corrigeren onfeilbare.
Ben het dus helemaal met @Kariem eens dat die HansEnGrietje-versie van de koran door snorremans Abdolalala te prefereren valt boven het origineel.
De PVV is inderdaad totaal de weg kwijt, gelukkig hebben we Hassnae Bouazza nog.;-)
op 27 05 2008 at 22:34 schreef Hosseyn:
In Antwerpen zag ik ook al grote stapels bij de FNAC. Zijn de belgen nu werkelijk net zo stom als de nederlanders, of is dat voor N. toeristen die onder de vaste boekenprijs willen kopen?
op 27 05 2008 at 22:40 schreef Kariem:
Huh? Dat heb ik niet gezegd, Ted. Een hertaling of het origineel – ze kunnen mij beide weinig schelen. Liever lees dat ik prachtige boek uit waar ik nu in bezig ben: Hanif Kureishi – Dromen en daden.
Wat een gemis dat we geen schrijver van allochtone afkomst van dat kaliber in Nederland hebben. Duizend Kader Abdollah’s voor een Hanif Kureishi – ik zou er meteen voor tekenen
op 28 05 2008 at 01:16 schreef Ernst:
Kariem, de Valse Dageraad van Jan van Aken, duizend en één nacht meets Sinbad de Zeeman meets het Heilige Romaanse Rijk en etc. Spannend, mooi geschreven, en je steekt er nog iets van op ook.
op 28 05 2008 at 01:18 schreef Ernst:
En sorry, maar van de afkomst van Jan van Aken weet ik niets, hoewel zijn achternaam zou hem zomaar als allo kunnen kwalificeren.
op 28 05 2008 at 07:20 schreef Peter:
Kariem, inderdaad. Neemt iemand de moeite de koran op Donald Duck-niveau te brengen, vindt de PVV het nóg niet goed.
Nooit iets van Kureishi gelezen, dus ik begeef me op glad ijs, maar mijn gevoel zegt dat je Paravion niet kent. Lees dat boek en dan praten we verder.
op 28 05 2008 at 08:54 schreef Theo Ichtus:
@ maris
Elders op het internet zag ik nadat ik schreef hoe alle Perzen op elkaar lijken inmiddels de introductie van de `zoutkorrel modus`
Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien, in html:
[*] Afshin Elian is een Iranier, geen Pers. [/*]
;-)
@ Pieter
Dit verhaal speelde in een tijd dat je nog westers gekleed door Iran kon reizen. In hip Teheran zag je nauwelijks een chador en in de lobby van het hotel schalde de ganse dag muziek van Crosby Stills Nash & Young. Iedereen was onbezorgd stoned voor een paar centen. De Iraniers wilden weten van beatmuziek en danspasjes. Afshin Elian ging nog in korte broek naar school.*) De koning van Afghanistan werd die zomer afgezet – evenals de President van Chili.
*) Was 7 jaar oud in 1973
@ Kariem
De PVV lijkt hiermee definitief door het ijs te zakken.
Meneer Fritsma wil foute boeken op brandstapels leggen? Ik begreep aldoor dat de gelovigen uitgenodigd werden ZELF de onwelgevallige passages d’r uit te scheuren. (Mij lijkt het zinniger om tot een wat andere geloofsopvatting te komen, waarbij een oud boek gezien wordt als een, eh, oud boek…)
Wanneer je tot de conclusie komt dat met opperbeste bedoelingen geschreven wetsartikelen over wat mensen wel en wat ze niet zouden mogen schrijven, tekenen lezen en aanschouwen in de praktijk niet blijken te werken en misbruik voor politieke doeleinden in de hand werken , dan vind ik "hunnie hebben ook een heel smerig boek dus dat wil ik nu óók verbranden" een ontstellend zwaktebod voor wie de oppositie wil gaan leiden.
Ik acht namelijk een overgrote meerderheid der Nederlandse bevolking slim genoeg om te zien waar hier werkelijk de schoen wringt en zou de PVV met klem willen uitnodigen in die zin hun standpunten te herzien.
"Ik ben het in geen enkel opzicht eens met wat U zegt maar zal me doodvechten voor uw recht om het te zeggen"
Dat lijkt me nou een motto dat een Partij voor de VRIJHEID in marmer boven de ingang van het partijkantoor zou moeten beitelen. Fritsma daarentegen schijnt meer voor de ook best wel pakkende tekst "Arbeid Maakt Vrij" te voelen…
op 28 05 2008 at 12:04 schreef Kariem:
Peter,
Ik ken Paravion wel degelijk. Het gedeelte dat zich in Amsterdam afspeelt is ijzersterk.
Bouazza heeft een vaardige pen en van zijn polemische stukken steek ik aardig wat op, maar van zijn literair werk ben ik wat minder gecharmeerd. Is een kwestie van smaak. Ik hou gewoon niet zo van romans waarin woorden als woorden an sich gebruikt worden.
op 28 05 2008 at 12:13 schreef Kariem:
maar goed, bouazza is stukken jonger dan kureishi – is niet helemaal fair om ze met elkaar te vergelijken.
op 28 05 2008 at 15:42 schreef Kariem:
Oei, ze vinden nieuwe methodes om het beloofde continent te bereiken:
http://binnenland.nieuws.nl/512413/Regen_brengt_Sahara-zand_naar_Nederland
op 28 05 2008 at 16:24 schreef Willem:
Kader Abdolah is een acteur die zijn boeken als de planken gebruikt.
op 28 05 2008 at 17:15 schreef Kariem:
Willem, die advertentie van mevrouw Elatik op je site is echt fucking shocking!!! Over welk jaar hebben we het hier? En in welke courant stond het?
op 28 05 2008 at 18:07 schreef DvR:
Kariem, die advertentie werd door Theo van Gogh op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 op de voorpagina van het Parool geplaatst. Dit ivm Elatik’s opstelling over het toneelstuk Aisha.
op 28 05 2008 at 19:52 schreef Peter:
Kariem, Hafid gebruikt woorden niet ‘als woorden an sich‘. Ze dienen altijd om iets specifieks over te brengen. Het zijn boodschappers. In Paravion, maar bijvoorbeeld ook heel sterk in Momo, slaagt hij er bijzonder goed in een gevoel van verwondering te wekken. Ik zie hem als een soort impressionist die onverwachte kleurcombinaties gebruikt om een bepaald optisch effect te creëren. De zindering van een hete zomerdag, het geruis van de wind in een bladerdak.
Fatima Elatik verstopt blote Engelsmannen in haar kledingkast, wist je dat?
op 28 05 2008 at 22:41 schreef Hosseyn:
Hee, dat klinkt als ‘allo ‘allo… De onsterfelijke scene met de engelse piloten die in de piano zitten verstopt. Als Herr Flick dan een stukje wil gaan spelen, zingen ze snel: ‘rinky-tinky-tinky!’
op 29 05 2008 at 01:20 schreef Kariem:
Peter:
hahahahahahahahahaha… het beeld van blote Engelsmannen in een kledingkast.Blote Engelsman, plus kledingkast… ik weet niet waarom, maar ik kan niet ophouden met lachen. misschien te diep in het glaasje gekeken (hik)
op 29 05 2008 at 08:09 schreef Peter:
Blote Engelsmannen, Kariem, werken altijd en overal op de lachspieren. De Engelsen zijn ook het enige volk ter wereld dat volledig gekleed ter wereld komt. Althans, dat heb ik me eens laten vertellen.