Zuivere islam
Peter Breedveld
Asami Kanno
Antropoloog Martijn de Koning staat al de hele dag journalisten te woord, en de komende dagen zal dat niet veel anders zijn. Dat krijg je als je promotieonderwerp een hype is, zegt hij glimlachend. De Koning promoveert donderdag 17 april op zijn proefschrift over de religieuze beleving van jonge Marokkaanse moslims, vandaar. Die media-aandacht had hij dus verwacht, evenals de journalistieke obsessie met radicalisering. Bijna allemaal vragen ze naar radicaliserende jongeren, maar daar gaat mijn proefschrift niet over, aldus De Koning.
Zes jaar lang volgde hij Marokkaanse jongeren van twaalf tot en met achttien jaar. Hij kwam met ze in contact als vrijwilliger bij een huiswerkbegeleidingproject van de Goudse moskee Nour. Hij interviewde ze, praatte met ze als hij ze tegenkwam op straat of bij de McDonald’s. Sommigen vroegen zijn hulp als er iets was op school, een conflict met een leerkracht of zo. Op die manier ontstond een vertrouwensband, al bleef De Koning gezien worden als blanke Hollander’. Maar dan een blanke Hollander die niet dacht dat alle Marokkanen crimineel zijn, vertelt De Koning. En gaandeweg werd dat blanke Hollander’ steeds vaker niet-moslim’.
Dat was natuurlijk onder invloed van het moslimextremistische geweld, dat de laatste jaren steeds dichter bij huis kwam: de aanslagen in New York, de moord op Van Gogh, de doodsbedreigingen aan het adres van islamcritici, de aanslagen in Londen. De jongeren die De Koning bijna dagelijks zag, werden nu door autochtonen ter verantwoording geroepen omdat ze moslim waren. Daardoor gingen ze opeens kranten lezen, aldus De Koning. Moet je voorstellen, vmbo’ers die opeens het NRC Handelsblad en de Volkskrant mee naar huiswerkbegeleiding nemen. Alle berichtgeving over de islam en moslims spelden ze uit.
Heel burgerlijk
Toen arriveerde er een nieuwe imam uit Marokko, in De Konings proefschrift wordt hij Abdullah genoemd. Abdullah was, achteraf gezien, een salafist, maar dan een van de apolitieke, niet-gewelddadige vleugel van het salafisme. Hij stond voor een goed arbeidsethos, een harmonieuze omgang met ongelovigen, legde de nadruk op kennis, allemaal heel burgerlijke waarden. De islam is sowieso een heel burgerlijke godsdienst. Maar Abdullah was ook tegen muziek, en tegen het gezamenlijk reciteren van de koran in de moskee. Vrouwen mochten van hem niet fietsen.
De oudere moskeegangers vonden die Abdullah helemaal niks, maar bij de jongeren gingen zijn preken erin als Gods woord in een ouderling. Dat compromisloze van hem, dat vonden ze prachtig. Want, zo redeneerden ze, als een imam al gaat schipperen met de islamitische regels, dan is het toch voor niemand meer duidelijk wat wel en niet mag?
En zo gingen de jongeren hun wereld strikt indelen in dingen die halal (koosjer) en haram (niet-koosjer) zijn. Van tussencategorieën wilden ze niet weten, hoogstens als het ging om het vergoelijken van hun eigen gedrag. Ze wilden precies weten wat de islam voorschreef en daar geen millimeter van afwijken. Althans, in theorie. Hoe ik dat in de praktijk doe, dat is tussen God en mij’, zeiden ze.
Lees hier verder (PDF)
Algemeen, 11.04.2008 @ 09:37
53 Reacties
op 11 04 2008 at 10:50 schreef filantroop:
Meest onhullende zin (zonder het proefschrift gelezen te hebben):
Kijk naar de achterban van Pim Fortuyn en Geert Wilders, die wordt mijns inziens te makkelijk weggezet als racistisch en dom.
Daarmee weerlegt hij natuurlijk niet de veronderstelling dat die aanhang racistisch en dom is, maar sterkt wel het vermoeden dat de tijd rijp is dat de autochtone bevolking van ons land maar eens onder de antropologische loep gelegd mag worden. Gewoonlijk hebben we daar sociologen voor, maar ja, het eigen volk begint steeds meer vreemdeling in eigen land te worden, en dus kunnen de keuterboertjes en psalmvocalisten weldra bezoek van de Koning en collegae verwachten.
De WRR ging hem al voor, en daar eten we achter het gesloten gordijn nog steeds mariakaakjes van.
op 11 04 2008 at 11:12 schreef Betaman:
Merkwaardige vertalingen van halal en haram: koosjer en niet-koosjer. De analogie klopt niet.
Verder heb ik niet het idee dat ik iets nieuws hoor: mensen die verscheurd worden tussen twee sterke, tegengestelde, nationale identiteiten zoeken als alternatief een nog krachtigere identiteit die de andere overstijgt. Nou.
Zoals zo vaak in sociologische- en antropologische onderzoeken roepen zulke verklaringen meer vragen op dan ze beantwoorden. Waarom zijn er ook talloze mensen die moeiteloos kunnen schakelen tussen verschillende identiteiten zonder ‘verscheurd’ te raken? En waarom is er juist de neiging om de identiteit in het geloof te zoeken? Er zijn toch ook alternatieven? Waarom hebben juist Marokkanen, de onderzoeksgroep in deze studie, deze neiging? Etc.
Misschien moet het proefschrift eerst lezen, maar het artikel uit Ad Valvas lezend ga ik ervan uit dat deze vragen niet aan bod komen.
op 11 04 2008 at 11:25 schreef EH:
Betaman: je kunt een hoop dingen zeggen over onze natioanle identiteit, maar ‘krachtig’ is toch wel een van de laatste woorden die bij mij op zou komen.
op 11 04 2008 at 11:44 schreef Lagonda:
Waarom zijn er ook talloze mensen die moeiteloos kunnen schakelen tussen verschillende identiteiten zonder ‘verscheurd’ te raken?
Kwestie van wijsheid, intelligentie, opleiding en beschaving. Beschik je over de middelen voor persoonlijke evolutie of niet? Of heb je ze wel, maar durf je ze niet te gebruiken?
op 11 04 2008 at 11:45 schreef Betaman:
EH, misschien dat nationale identiteit een moeilijk definieerbaar begrip is, maar de gretigheid waarmee mensen er zich desondanks mee willen identificeren of juist tegen willen afzetten staat daar los van.
Het feit dat veel jonge Marokkanen zich sterk afzetten tegen de Nederlandse cultuur impliceert dat deze blijkbaar als krachtig ervaren wordt. Immers, waarom zou je je tegen in jouw ogen slappe identiteit afzetten? Die negeer je toch gewoon?
op 11 04 2008 at 11:52 schreef Piet:
Goed punt Betaman. Het is lastig die identiteit direct te zien, zeker als je er zelf deel van uitmaakt.
In de deeltjesfysica bekijken ze deeltjes door er andere deeltjes op af te schieten en te kijken hoe die reageren. De cultuur toont zich het best in hen die zich er van af zetten of hen die er in mislukken. Criminelen, zwervers en NL hatende immigranten, daar moeten we het van hebben.
op 11 04 2008 at 13:49 schreef EH:
Krachtig in zijn slapheid… ik geloof dat het woord krachtig hier aan enige inflatie onderhevig is, maar het punt komt over ja.
op 11 04 2008 at 13:53 schreef cugel:
off topic:
http://nl.youtube.com/watch?v=3xWpVOsyLD8
Nog een leuke voor Anja om uit te leggen waarom dit normaal is of hoe dit allemaal veroorzaakt wordt door "witte mannen". Alleen kan ik door te kritisch te zijn het niet meer bij haar plempen.
(Natuurlijk moet ik het eigenlijk ook niet off topic hier dumpen)
op 11 04 2008 at 15:26 schreef DvR:
Het schijnt dat Hafid vanavond bij deze dames te gast zal zijn, "Katja & Sophie" Ned.3 21.10-22.00u.
op 11 04 2008 at 15:36 schreef Kariem:
Geez… wat een mazzelpik die Hafid.
op 11 04 2008 at 17:09 schreef Loesje:
Heb ff de link van Cugel aangeklikt. Hier wordt een mens toch helemaal eng van?!
Terwijl ik dit typ staat er voor m`n raam een auto met daarin 3 meisjes, leeftijden schat ik tussen zes en negen. Hun moeder is even iets wegbrengen bij iemand in mijn straat. De raampjes staan open en de meiden zitten te zingen. Ze worden ook een beetje ballorig omdat ze naar hun zin te lang op hun moeder moeten wachten, en brullen zich nu de longen uit het lijf. Ze hebben de stoelen naar voren geklapt en hangen uit het raam loeihard te schreeuwen dat hun moeder moet komen omdat ze nu naar huis willen. Kanonnen! Wat een decibellen!!
Oh, moeders is terug. "Dit vind ik niet leuk, tjeezes, twee tellen en ik hoor jullie aan het begin van de straat schreeuwen!" Ze hebben nu alle vier een rood hoofd. Moeders vanwege druk, druk, druk natuurlijk, en de meiden van het schreeuwen en zingen. Het spul vertrekt in de enorme blauwe seicento. De twee op de achterbank trekken nog ff een gekke bek naar me, die ik van harte beantwoord. Eentje heeft een "fietserekkie".
Heerlijk! Wat ben ik blij dat ik in dit kleine pokkelandje woon zeg! Waar kinderen nog ongecompliceerd zingen en gillen, schreeuwen en gekke bekke trekken naar een hun onbekende mevrouw die voor een computer zit die bij het raam staat.
op 11 04 2008 at 17:51 schreef Loesje:
Gekke bekken, moet dat natuurlijk zijn.
op 11 04 2008 at 19:50 schreef Sam:
Wat wel en niet mag:
"If there is any fixed star in our constitutional constellation, it is that no official, high or petty, can prescribe what shall be orthodox in politics, nationalism, religion, or other matters of opinion or force citizens to confess by word or act their faith therein."
Bron:
http://www.salon.com/opinion/greenwald/2008/01/13/hate_speech_laws/
op 11 04 2008 at 20:30 schreef Paco:
Wat een onzin. De twee "sterke" bestaan niet. Wel twee zeer verschillende waarvan de moslimcultuur totaal niet past in de westerse. Dat is het probleem.
op 11 04 2008 at 21:01 schreef Piet:
Loes, maak er dan ook gelijk even balorig van, da’s storender dan die bekken…
op 11 04 2008 at 21:36 schreef Aad Leering:
"proefschrift over de religieuze beleving van jonge Marokkaanse moslims", de titel zegt het al: dit gaat niet over Nederlandse jongeren, maar over Marokkaanse jongeren. En hoeveel generaties duurt het voordat ze Nederlandse jongeren worden genoemd, ik bedoel, voordat ze zichzelf Nederlandse jongeren noemen ? Afschaffen die verplichte dubbele nationaliteit tot in de eeuwigheid voor Marokkanen. En gewone namen zou ook helpen.
op 11 04 2008 at 23:12 schreef Peter:
Wat een onzin. De twee "sterke" bestaan niet. Wel twee zeer verschillende waarvan de moslimcultuur totaal niet past in de westerse. Dat is het probleem.
Ik weet niet wat mijn cultuur dan precies is, maar mij is inmiddels wel duidelijk dat jouw cultuur niet bij de mijne past, Paco.
De verontwaardiging over Marokkanen die zich Marokkaan voelen, vind ik wat hypocriet. Al gaat een Marokkaan Frans Bauer-liedjes zingen en wordt-ie Nederlands Hervormd, dan zal-ie voor de goegemeente nog een Marokkaan blijven. Dat staat ook duidelijk omschreven in het proefschrift, dat de onderzochte jongeren zich niet Nederlands voelen omdat ze er altijd aan worden herinnerd dat ze dat niet zijn. Dan kun je je paspoort verbranden, het helpt geen fuck. Het is het zwarte haar en de wat-is-het-eigenlijk-voor-kleur huid.
Zeg niet dat het niet waar is, dat het slachtoffergedrag is, ik zag het hier een paar weken terug zelf gebeuren met Hassnae. En ik ben bekend met de Indo-gemeenschap. Nederlandser dan Indo’s vind je ze eigenlijk niet, maar ze worden er altijd en overal aan herinnerd dat ze een kleurtje hebben. Dat geeft brandstof aan die ‘Ik ben en blijf een Indo’-beweging.
op 11 04 2008 at 23:57 schreef Loesje:
Piet, bedankt. Dacht echt dat het met dubbel L geschreven werd. Weer iets bijgeleerd. ;-)
op 12 04 2008 at 08:54 schreef Piet:
Misschien heb je het hier vandaan: http://www.ballorig.nl/
De woordspeling wordt standaard.
Ik probeer me te verzetten tegen de ikeaficering van het Nederlands, maar ik betwijfel of ik ’t op de lange termijn kan winnen. De dubbel-l variant scoort nu al aanzienlijk hoger in Google.
op 12 04 2008 at 09:57 schreef Elisabeth:
@ Piet.
Wat denk je van : het is kwijt i.p.v. het is weg of ik ben het kwijt.
En zo zijn er nog heel veel voorbeelden.
Men zegt ‘een taal leeft’en dus moet dat kunnen maar ik kan er niet aan wennen.
op 12 04 2008 at 11:37 schreef Paco:
Peter, mij best jongen. Ik wil ook niet bij die cultuur horen. In godsnaam beware me.
op 12 04 2008 at 11:39 schreef Paco:
En die klapkont moet eraf. Stel je voor als die gaat joggen, dat wordt me wat.
op 12 04 2008 at 11:59 schreef EH:
Peter: vreemd, alle indos die ik ken zijn nederlandser dan ikzelf. In hun eigen beleving, en in die van mij en andere mensen die met ze omgaan. Ondanks het feit dat ze niks anders dan rijst eten, dat maakt echt helemaal niks uit. Met marrokanen ligt dat inderdaad vaak anders, maar aan haar- of huidskleur kan dat toch moeilijk liggen, want die liggen toch vrij dicht bijelkaar.
op 12 04 2008 at 13:31 schreef Piet:
En dan heb je nog moslim-indo’s om het helemaal ingewikkeld te maken. Ik ken er eentje. En Marokkanen is met 1 r en 2 k’s, als we dat hier al niet kunnen spellen, waar blijven we dan?
op 12 04 2008 at 14:57 schreef Cnor:
Mijn halve familie is ‘indo’, en grappig genoeg mijn halve schoonfamilie ook. Derde generatie indo’s die zich net zo sterk allochtoons presenteren en voelen als de derde generatie Marokkaantjes? Flikker toch op met die onzin.
op 12 04 2008 at 15:53 schreef Peter:
Peter: vreemd, alle indos die ik ken zijn nederlandser dan ikzelf. In hun eigen beleving, en in die van mij en andere mensen die met ze omgaan.
Dat eerste zei ik zelf al, dat tweede is echt niet waar, en daar ben ik van overtuigd. Het is wensdenken. Als je donkerder bent dan de rest, gaat het gros van de Nederlanders altijd vragen waar je vandaan komt, en dat is de goedaardige variant. Je hebt ook massa’s Nederlanders die met Indo’s dwepen, en je hebt er massa’s die hun domme racisme gewoon niet binnen kunnen houden:
– "Ze hebben altijd mooie kleren en dure zonnebrillen, maar ze wonen in van die kline, armoedige huisjes."
– "Ze hebben altijd van die mooie, schattige kinderen."
– "Als ze alleen zijn, stellen ze niks voor, maar met z’n allen voelen ze zich heel wat."
– "Hé, blauwe!"
– "Hé, pinda!"
– "Hé, kroepoek!"
– "Hé, plopper!"
– "Ga terug naar je eigen land!"
– "Een echte Indo, altijd te laat."
– "Je ziet er helemaal niet Indisch uit."
Enzovoort, enzovoort. Hoe goed je je best ook doet, autochtonen hebben altijd wat te zeiken.
Van die ‘Ik ken een Indo-Ik ben een Indo-Mijn broer heeft een keer met een Indo geneukt-argumenten ben ik absoluut niet onder de indruk.
op 12 04 2008 at 18:38 schreef Tjerk:
"Dat staat ook duidelijk omschreven in het proefschrift, dat de onderzochte jongeren zich niet Nederlands voelen omdat ze er altijd aan worden herinnerd dat ze dat niet zijn."
Dat is de ene kant van de zaak; de andere kant is dat Marokkanen, en Turken zelf vasthouden aan hun etnische identiteit. Mag ik nog even verwijzen naar die discussie met Laila?
Gisteren nog hoorde ik een Marokkaanse man uitvaren tegen een Turkse. "Turken zijn geen goede moslims!" Beiden verweten elkaar dat onder de etnische groep van de ander vrouwen op gruwelijke wijze vermoord werden.
Vergelijken we even met de ‘good old US’ (waar iedereen zich Amerikaan voelt) dan zien we precies hetzelfde patroon: immigranten zoeken veiligheid en identiteit bij de eigen groep, en tegelijkertijd wordt die groep door buitenstaanders zowel als bedreigend ervaren als een gemakkelijk etiket om mensen te kunnen plaatsen.
The US of A. is het land wiens inwoners elkaar liefdevol uitmaken voor: ‘Dego’s’; ‘Greaseballs’; ‘Spaghetti Benders’; ‘Wops’; ‘Limey’s’; ‘Kikes’; ‘Smoked Irishmen’ (zwarten); ‘Crackers’; ‘Gringo’s’; ‘Mickeys’ (Ieren); ‘Gooks’ (Aziaten); ‘Cunt-eyes’;Slopeys’ (Chinezen);’Spics’; ‘Whetbacks’; ‘Snowbacks’ (Canadezen); ‘Polacks’; ‘Rednecks’; ‘Sand Niggers’; ‘Timber Niggers’ (Indianen) en wat nog niet meer.
Toch wordt de V.S. altijd aangehaald als het grote voorbeeld van de smeltkroes, waar iedereen trots is op Amerika. Jaja, maar of dat ook betekent dat men zich niet gediscrimineerd voelt… ik waag dat te betwijfelen.
op 12 04 2008 at 18:42 schreef Hosseyn:
Zeg Tjerk, gaan we politiek correct doen? Sand niggers en towelheads voor Arabieren!
op 12 04 2008 at 19:07 schreef een eenvoudig allochtoon:
Petertje ,je hebt mij, eenvoudige allochtoon gebant, omdat ik je site heb vervuild.
Maar wij tweeën weten wel beter,hé toetsenbordtijgertje.
De reden dat ik op je schijt is;omdat het mij, en ik niet alleen ik, is opgevallen dat je wel een bijna zestigjarige man(judas) en zelfs een vrouw(laila) durft uit te dagen om je alles recht in je gezicht te vertellen (naar ik heb gehoord met de fijnkorreligheid van een grindtegel) .
Maar daar kan je niet echt wat aan doen.
Inteelt, hé?
Een foutje is snel gemaakt als je niet weet, wie je moeder is.
judas blijkt regelmatig jou op de wallen te signaleren,heb je haar daar niet kunnen herkennen?
Klein driftkikkertje,pretendeert zich als een goed geschoolde en belezen man van de wereld.
zoals het een beschaafd persoon betaamd.
Maar zoals ik al eerder heb geopperd; voor een college jongen,na al die jaren studie.
ben je toch er niet echt op vooruit gegaan en dat zegt deze simpele ziel,(volgens jou dan).
Het heeft alleen maar jouw megalomane persoonlijkheid gesterkt.
Zeg eens eerlijk heb je ergens in een kast een napoleon bonaparte outfit verstopt?
Zoals laila eerder terecht opmerkte je bent ook weer niet zo gek,toch?
Jij wilt mij niet ontmoeten zeg je; omdat je dat gebazel niet ook nog eens live wilt aanhoren.
Maar dat hoeft ook niet.
Want ik nodig jou uit om het mij allemaal recht in mijn gezicht te zeggen,ik beloof jou dat ik mijn mond zal houden.
Noem een plek en plaats.
And ill be there.
En denk maar niet dat ik jouw woorden,niet ter harte heb genomen.
Man ik ben ondertussen begonnen met een integggrrrrrratie en inburgerings cursus,om jouw zo gewaarde kultuur te doorgronden en probeer mijzelf met gezwinde spoed aan te passen aan jouw hedonistische kultuur.
Dus als je een keer weer de broek omlaag hebt hangen en je bukt voorover om tussen je benen door te kijken,en je ziet vier ballen.
Denk dan niet ;superman,dat ben ik dan die achter je staat.
Ik begrijp niet waarom je deze site bent begonnen.
Je zegt zelf dat je iedereen aan het woord wilt laten,ongeacht zijn mening,als het maar in beschaafd Nederlands en met doordachte argumenten is.
je denkt dat je het alfamannetje van een roedel wolven bent,maar in feite ben je maar een klein boos en gefrustreerd keffertje.
Je hebt natuurlijk een aantal van die schoothondjes om je heen hangen, die jou het gevoel geven,dat je echt er toe doet.
Ik bedoel dan die smeerkeesjes(lagonda,peerdesteert,loor, kariem lhrammi,hahahafied,en filantroop?).
Al dacht ik, voor ik goed en wel was geïntegreerd dat filantroop,een andere betekenis had .
Denk dat het woord swastika,meer op zijn plaats is.
wat betreft de beoordeling van je site , gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat er ook andere geluiden te horen waren,dan je mij wilt doen laten geloven.
Jij wilt gewoon een soort podium voor je megalomanie,kleine napoleon.
Duld geen tegenspraak ,het komt je allemaal de strot uit,schelden,tieren,vloeken,is je niet vreemd.
Anderen lees je de les (sommigen meer dan anderen) probeer je te kleineren en als ze je mening niet delen, scheld je ze de huid vol.
Waarom dan? Alleen omdat je het kunt?
Dat betekent dat je gewoon een klein en laf hypocrietje bent, die de schijn probeert op te houden.
Ja ik weet het, IK SCHELD OOK, maar zoals ik eerder zei, zolang sommige reetvegertjes van jou wel ander mogen beledigen, is het ook mijn goed recht om de handschoen op te pakken.
Maar dan kom je in opeens in actie gesteund door je roedeltje ranzige bastaard beftekkeltjes,en kleffe,kroezige,donkerharige berberdwergpoedeltjes.
Zoals ik al eerder zei,ik heb er schijt aan of je mij aardig vind of niet,met jij bedoel ik jou en je panel reetveegende relnichten.zie boven voor namen.
Ik heb ook nooit beweert dat ik schrijveraspiraties ambieer.
Maar jij daarentegen wel,jij en je achterhoede,hebben een niveau of norm gesteld voor die domme allochtonen.
Zeg dan gewoon in gewoon nederlands; dat je een site wilt hebben waarin je sneeuwwitjes en ander gespuis wilt toelaten,om over die domme allos te ginnegappen.
Wil je een voorbeeld van de betere schrijver,dan noem ik tjerk,ben het niet altijd met hem eens.
Maar met zijn reactie over die afgunstige paardebek,wat moet ik zeggen,kan er niets aan toevoegen,behalve.
Met het hart op de tong, gesel van rechtvaardigheid, gij hebt mij doen wenen van plezier.
Zie je peter die cursus en woordenboek doen wonderen.(dankzij jouw advies)
p.s. en ik ben ook geen vrouwenhater.
Trouwens wilde ik nog een aantal vragen stellen aan whoaseh terma.
whoaseh ,wat je het best kan vertalen als; gezicht of wijd.
En terma, lijkt mij duidelijk genoeg.
Dus aan jou keuze .
Ik ben arabier en jij bent een berber,whoaseh terma.
Je loopt maar te ginnegappen met je holmaatjes,over die allos,maar vertel eens is het je niet opgevallen dat die gasten die zoveel overlast veroorzaken,berbers zijn ?
Je schijnt volgens je holmaatje peter een gevierd schrijver te zijn,maar ik heb echt nooit iets over jou gehoord.
Ik ken je type wel, flink schoppen naar waar je vandaan komt,want dan word je geaccepteerd door peter en consorten.
Degene die dat concept veel beter heeft begrepen is Hirsi ali,zij is er absoluut beter van geworden.
Ze is nu wereldberoemd en miljonair,en dat is in schril contrast met jouw leven.
Poen,poen ,poen,daar zou je ook echt alles voor doen,(darkroomacrobaat).
Omdat ik gewoon een simpele ziel ben,mag je samen met petertje op mijn uitnodiging komen,voel je toch niet helemaal alleen. Sinnt woaseh terma?
Daniel de eerste keer scherpe repliek uit jouw hoek,nederwiet. Applaus.
Thats all folks.till next time.
op 12 04 2008 at 19:20 schreef Hosseyn:
Ik vraag me wel eens af of ook maar iemand zin heeft om een alinealoze tekst te lezen. Het is een beetje Hans Arp on acid, volgens mij, langer dan twee regels hou ik het niet vol.
op 12 04 2008 at 19:39 schreef Hubert Lang:
@ Peter
In tegenstelling tot Marokkanen en Turken hebben Indo’s geen groepsbewustzijn en zijn dan ook niet politiek georganiseerd. Naar mijn weten zijn er nooit Indo staatssecretarissen geweest of ze waren er wel geweest maar willen er niet voor uitkomen dat ze Indo zijn. Indo’s zijn tam en serviel en willen maar al te graag bij de autochtonen in de smaak vallen. Indo’s weten maar al te goed dat ze slechts papieren Nederlanders zijn, de jure ja de facto nee.. Bedankt dat je een lans breekt voor ons. We doen het zelf niet en crimineel zijn we ook al niet.
Wat het Islam debat betreft, wat jammer dat het in een etnisch coördinatenstelsel is geplaatst, in plaats van in een religieusideologische. Het zou eigenlijk over levensgevaarlijke mensvijandige gedachtegoed moeten gaan in plaats over groepen nieuwkomers.
Las laatst een artikel in het HVV van ene Hélène Bleyers met als titel "De vernaggeling van 4 en 5 mei" waar je niet echt blij van wordt: Mijn zoon kwam thuis met het boekje "Vrijheid maak je met elkaar", uitgegeven door comité 4 en 5 mei. Nationaal aandenken 2008 staat er op vermeld.De foto op de kaft doet me het ergste vermoeden. Heel veel bruine gezichtjes (gelukkig eindelijk geen hoofddoekje). Van de 20 kinderen zijn er (als je goed kijkt) 8 duidelijk westers, 9 hebben een (licht-)bruine huid en de overige zien er uit als een mix. Van de 8 duo’s zijn er 6 wiens huidtint van elkaar op de foto verschillen. De andere 2 zijn van dezelfde afkomst.
Dit heeft met Islamdebat niets meer te maken. Hier spreekt een incarnatie van de weduwe Rost van Tonningen of druk ik mij te sterk uit.
op 12 04 2008 at 20:19 schreef Kariem:
Eenvoudige Geest:
volgens mij bedoel je met succesvolle schrijver Hafid Bouazza? Hij is Arabier, geen Berber. Of half. Zoiets zei hij ooit op deze site.Ik voorspel dat je binnen nu en een paar comments later op Berbers gaat schelden, niet? Zou me niets verbazen.
ps. Hafid, je optreden gisteren bij die twee seksbommen schijnt een beetje eh, merkwaardig te zijn geweest… Haha!
op 12 04 2008 at 20:22 schreef Tjerk:
Eenvoudige Allochtoon,
kom op nou; je hebt toch zelf ook wel door dat je stukjes gewoon niet aangenaam weglezen?
Nu heb je de spelling en interpunctie onder de knie, en vergeet je gewoon even alinea’s in te delen. Dan denk ik bij mijzelf: "We hebben hier te maken met iemand die gewoon niet geïnteresseerd is in de mensen wiens concentratie hij opeist."
Het is alsof je een grap vertelt en die dan verhaspelt. Niet omdat je een grap niet aangenaam zou weten te verpakken indien je er moeite voor zou doen, maar omdat je enkel aandacht wilt in plaats van mensen aan het lachen brengen.
En wat er inhoudelijk dan in staat: eigenlijk niet meer dan dat je het niet kunt verkroppen dat je om je problematisch proza wordt afgewezen, en dit vervolgens aan de gastheer wijt. Dat is een megalomane klootzak die geen andere geluiden duldt.
Tja. Hangt er maar vanaf wat die geluiden zijn, natuurlijk. Als je steeds het geluid maakt van vingernagels op een stuk zwartbord, ja, dan wek je geen bewondering.
En vanwaar eigenlijk die reflexieve angst voor Marokkanen en (ex)-moslims die hardop zeggen: dit en dat zit er mis met ons kluppie? Je komt dan met wat scheldwoorden zetten, maar wat tonen die aan, behalve dat jij niet kunt omgaan met kritiek op de groepen waar jij kennelijk je identiteit aan ontleend?
Zie je ’t patroon?
Kritiek op jouw schrijfstijl en inhoud door Peter Breedveld => je maakt Peter voor rotte vis uit.
Kritiek op de gedragingen van moslims en Marokkanen door Hafid Bouazza => je maakt Hafid voor rotte vis uit.
Desondanks bedankt voor het compliment. Ik vrees alleen dat je het enkel waardeerde vanwege het rotte vis-gehalte.
op 12 04 2008 at 21:28 schreef Huuskesgait:
En steeds maar weer over die islam, daar komt maar geen eind aan. Waar ze in het Westen (= Kaninefatië) van NL goed in zijn is doordrammen. Dan zie ik toch nog liever "Van jonge leu en oale groond".
Goodgoan: Huuskesgait
op 12 04 2008 at 22:43 schreef een eenvoudig allochtoon:
@tjerk.
alles kan niet tegelijk,bij de cursus leren ze "alinea’s" als laatste onderwerp.
en nee het rotte vis gehalte was goed omdat het volgens mij de juiste persoon betrof.
maar daar houd de waardering niet op voor je schrijfstijl.
waarom ik dat keffertje voor rotte vis uitmaak is, omdat hij hetzelfde bij anderen doet.
dus niet alleen bij mensen die eerst beginnen met schelden,maar ook personen die iets blijkbaar durven te zeggen,wat hem gewoon niet bevalt.
hij als host van een site,zou beter moeten weten.
een host mag een beetje sturen mag mensen corrigeren,en moet proberen zoveel mogelijk onpartijdig te blijven.
maar "de kleine keizer"wil een soort podium om zijn onderdanen de les te lezen.
verder wil ik je toch aanraden om in het archief te duiken,om het met je eigen ogen te zien.
ik weet dat ik geen schrijver ben,dus dat hoef je me ook niet te vertellen.
personen die nooit iemand anders of hele groepen hebben geschoffeert.
heb ik nooit beledigd.
degene die zich daar wel schuldig aan maakt,dien ik opdezelfde manier van repliek.
en geef ze een koekeje van eigen deeg.
meerdere keren heb ik aangegeven dat ik dat niet meer zal doen,als petertje ook anderen corrigeerd op de wijze waarmee hij mij denkt te moeten aanpakken.
ik klaag niet,ben absoluut geen slachtoffer.
dat zal de persoon zijn die voor mij staat.
verbaal ben ik meer in mijn element,dan met schrijven.
tjerk jij lijkt mij een redelijke en intelligente kerel.
maar zoals ik al eerder zijn er autochtonen die nog problematischer proza hanteren,maar daar word geen woord aan verspild.
ik heb even het archief bekeken,maar peter heeft zich daar op precies dezelfde wijze tegen anderen gedragen,allochtonen wel te verstaan.
alls er ook maar een persoon is die een bepaald beeld wil nuanceren,dan reageerd dat bekende roedeltje als door een adder gebeten.
en proberen hem gezamelijk en op valse wijze "de deur te wijzen".
elk geluid om iets te nuanceren word lacherig weggehoond.
alsof iedere nuance inhoud dat allochtonen zielig zijn.
en ik heb niks tegen berbers,maar hafid is echt wel een berber.
heb eerder uitgelegd wat ik tegen deze man heb.
ik heb ook nooit ontkent dat er problemen zijn met bepaalde groepen allochtonen,maar wel in de juiste kontext.
ik weet niet hoe je er bij komt dat ik een reflexieve angst zou hebben voor marokanen.
op 13 04 2008 at 02:43 schreef Tjerk:
"zoals ik al eerder zijn er autochtonen die nog problematischer proza hanteren,maar daar word geen woord aan verspild"
Ik waag dat te betwijfelen. Ik ben er vrij zeker van dat Peter ook verschillende blanken die een stijl hadden als spijkerschrift, vriendelijk doch dringend gevraagd heeft op te zouten. Vooral als ze niets te vertellen hadden. Enne…
Nou ja, laat ik het maar gewoon eerlijk zeggen: het enige dat me is bijgebleven van jouw stukken is de abominabele stijl en een zelfoverschattende slachtofferhouding.
Blijkbaar komt je boodschap dus niet over. Je schrijft:
"Als er ook maar een persoon is die een bepaald beeld wil nuanceren, dan reageerd dat bekende roedeltje als door een adder gebeten."
Is dat zo? Ik heb namelijk het idee dat Peter nog wel eens een moslim uitnodigt om bepaalde beelden te nuanceren of de islamofobe gemeenschap van wederspraak te voorzien, en dat hij behoorlijk wat vijanden-voor-het-leven heeft gemaakt toen hij een aantal reaguurders met klem verzocht of ze misschien vijf minuten konden wachten tot de moslimse bezoeker was uitgesproken alvorens deze virtueel te verkrachten radbraken en met pek en veren de digitale polis uit te katapulteren.
Kortom, het komt – ook op mij – over als dat je gewoon een beetje zielig aan het doen bent.
En wat je kritiek op Bouazza betreft: tja, ik lees veel gescheld dat hij een sodomiet en een Berber zou zijn, maar wat er inhoudelijk mis is met zijn analyses, dat heb ik even gemist.
Vandaar dat ik jouw reactie classificeer als een ‘schieten op de boodschapper’. Kennelijk mag kritiek niet. ‘Nestbevuiler’ heet het dan al gauw.
Maar goed je stond op het punt om uit te leggen wat de juiste context van de maatschappelijke problemen is met ‘bepaalde groepen allochtonen’…
Ik ben een en al oor!
op 13 04 2008 at 09:43 schreef Laila:
@Tjerk
Allereerst kan ik beamen dat je niet pas in achting bent gestegen bij E.Allo na je tirade naar Paardestaart.
Dat was al toen wij ‘slaags’ met elkaar raakten.
Voor de rest weet ik dat E.A. net als ik tot een bepaalde periode voornamelijk tussen de auto’s en niet in de moskee tussen de allo’s heeft geleefd.
Laten we voorop stellen dat hij de problemen niet ontkent.Wel de huidige tendens om ieder benoemd probleem in een adem te noemen met de Islam.
Ik heb lange tijd op Elsevier gepost…… totdat de Web Master zich genoodzaakt zag om restricties in te voeren terwijl de vrijheid van meningsuiting in die dagen het vurige onderwerp van gesprek was. Ik meende datieder sindsdien per topic maximaal nog 1 of 2 keer mocht reageren.
Het heilige vuur was in no time gedoofd.
Ik ben er van overtuigd dat heel veel problemen berusten op te snelle conclusies trekken. Dat hufterige jochies problemen veroorzaken heeft niets te maken met de Islam maar alles met de wijze van opvoeden. Alhoewel ik met zekerheid kan stellen dat sommige kinderen ondanks alle moeite die hun ouders zich getroosten desondanks het spoor bijster raken.
Bovendien vind ik de meeste ouders maar slappe wezels naar hun opgroeiende kinderen.
Er wordt in de supermarkt gegniffeld als ik een luid ‘nee’ laat horen aan een meisje wat zeurt om het een of ander.Men schijnt dit zelfs grappig te vinden. Je moet zelfs de neiging onderdrukken om zo’n lolbroek een draai om de oren te geven ik vind dit het ondermijnen van andermans gezag.
Ouders zijn niet consequent naar kinderen toe, en dit is gedrag wat ik regelmatig zie; dat ouders maar toegeven om van het gejengel af te zijn.
Als je als kind al opgroeit met de idee dat je je ouders de baas kunt zal je dat binnen de kortste keren gaan verleggen naar andere volwassenen.
Ik heb al wekenlang ruzie met een moeder waarvan de zoon de nintendo van mijn dochter heeft meegepikt.Ik kreeg als verklaring dat het mannetje van 9 verslaafd is aan games wat naruurlijk voor verzachtende omstandigheden zorgt.
Er is nu door de ouders gezegd dat het mannetje de nintendo ‘per ongeluk’ mee genomen heeft.
Wat absoluut niet het geval is aangezien deze kleine gast na een logeerpartij bij ons weigerde de tas met spullen door zijn oudere zus te laten dragen. Iets wat mijlater begon te dagen nadat wij zo’n 4,5 keer het huis op z’n kop hadden gezet. Een kind is een kind en op die leeftijd zijn ze nog niet echt in staat de gevolgen van hun daden in tezien.Het nintendoverhaal is inmiddels in een soort klucht ontaard, wij worden geacht het spel mee te spelen want het is niet zielig voor mijn kind maar wel voor hem die verslaafd is.
Mijn dochter van exact dezelfde leeftijd zei letterlijk; dat ze het niet kon geloven en dat ze het heel erg vond omdat hij haar vertrouwen heeft beschaamd.
Het is inderdaad niet het kind maar de ouder die het verdient naar een heropvoedingsgesticht gestuurd te worden.Het goed praten van de daden van hun schattige kroost en ook het niet durven aangaan van een confrontatie zorgt ervoor dat kinderen werkelijk gaan geloven dat ze overal mee weg kunnen komen.
Ouders lijken aan een collectieve vermoeidheid te lijden en hebben de kracht niet om naast hun bezigheden hun bloedjes van kinderen te corrigeren. Aan dit opvoed probleem ligt ten grondslag dat ouders niet doordrongen zijn van het besef wat hun gedrag uiteindelijk op termijn tot rampzalige gevolgen kan hebben.
op 13 04 2008 at 10:02 schreef Peter:
Krijg nou wat, ik had die Simpele Ziel toch een IP-ban gegeven? Blijkbaar is-ie zo verslaafd aan FN geraakt dat-ie een boel moeite heeft gedaan om hier zijn volstrekt geestdodende woordendiarrees weer te kunnen uitschijten.
Mensen, negeren, alstublieft. Eens in de zoveel tijd zal ik het onkruid tussen de normale reacties uitwieden. Help uw fundamentalistisch-secularistische webmagazine rioolrat-vrij houden.
op 13 04 2008 at 12:44 schreef Cnor:
Hubert Lang: we zijn een paar generaties verder.
Peter: de integratie van mensen uit Nederlands Indie is niet tegengehouden door het aanwezige al te menselijke racisme in Nederland.
Zeg, ben jij minder racistisch dan de gemiddelde Nederlander?
op 13 04 2008 at 13:22 schreef EH:
Dat eerste zei ik zelf al, dat tweede is echt niet waar, en daar ben ik van overtuigd. Het is wensdenken. Als je donkerder bent dan de rest, gaat het gros van de Nederlanders altijd vragen waar je vandaan komt, en dat is de goedaardige variant. Je hebt ook massa’s Nederlanders die met Indo’s dwepen, en je hebt er massa’s die hun domme racisme gewoon niet binnen kunnen houden:
Ik ken het gros van de nederlanders helemaal niet, dus daar kan ik niet over meepraten. Mijn ervaring komt vooral vanuit de studentenwereld, geen idee hoe representatief die is. Maar in mijn ervaring voldoen alle indos die ik ken tot in de puntjes aan de multicultipropaganda: mensen zo als jij en ik, maar dan met een ander kleurtje. En dat lijkt ze geen enkele moeite te kosten.
Dat ligt met moslimstudenten, zeldzaam als die al zijn, toch vaak helemaal anders. Dus binnen mijn belevingswereld is er wel degelijk een groot verschil tussen indos en moslims. En for the record: je hebt bar weinig gedaan om mij ervan te overtuigen dat dit elders anders is.
op 13 04 2008 at 14:04 schreef Ernst:
De westerse culturen zijn gebaseerd op het individu, en ik dacht dat de islamitische gebaseerd zijn op de groep, de familie. Dat lijkt me te botsen, en het lijkt me ook moeilijk op zoek te gaan naar je ‘eigen identiteit’ als je van huis uit niet het individuele denken maar het groepsdenken (‘wat zullen de buren wel niet zeggen?’) hebt meegekregen.
In mijn beleving zijn er geen problemen met allochtonen, er zijn problemen met aanhangers van de islam. Dit heeft met afkomst niets te maken, wel met gedachtengoed. Kijk bijvoorbeeld eens naar autochtonen die zich tot de islam bekeren, die onderscheiden zich qua aantrekkelijkheid in niets van ‘geboren’ moslims.
Voorts zijn er problemen met autochtonen die doen alsof een ideologie niets zegt over hoe mensen denken en doen. Die echt denken dat het een goed idee is om aparte scholen in te stellen waar kinderen van jongs af aan in de islam worden opgevoed, in afkeer van de westerse samenleving, en met een nog-niet-eens tweederangs positie voor de meisjes.
Uit angst voor discriminatie (en uit onjuist begrepen eigenbelang, christenen denken namelijk op korte termijn garen te spinnen bij meer ruimte voor religie, ook al is het zo een kwalijke als de islam) maakt dat die autochtonen allochtonen niet als verschillende mensen beschouwen, maar als een soort amorfe groep, met als gemeenschappelijk kenmerk dat zij ‘geen Nederlander’ zijn. En zo wordt de christelijke, joodse, atheistische of hindoestaanse mens opeens als eenzelfde soort beschouwd als een moslim met wortels in het Rif of Anatolië (en ook die horen al niet op één hoop). Veel gekker kan je het natuurlijk niet maken.
Er zijn geen problemen met allochtonen, er zijn problemen met aanhangers van de islam, ongeacht de afkomst.
op 13 04 2008 at 14:46 schreef Aad Leering:
"Help uw fundamentalistisch-secularistische webmagazine rioolrat-vrij houden." dat seculiere neem jezelf toch ook wel met een korreltje zout mag ik hopen.
Om even terug te komen op mijn eerste post, ik signaleer dat er gesproken wordt over de religieuze beleving van Marokkaanse moslims. Die wonen naar mijn idee in Marokko, en niet in Nederland. Want dan moet het zijn dat het gaat over de Nederlandse jongeren met een Marokkaanse achtergrond. Jij vind die verontwaardiging hypocriet. Is het je al eens opgevallen hoeveel organisaties er zijn voor Marokkanen ? Er zijn duizenden (subsidieveretende ) clubjes die de Marokkaanse nationaliteit als onderscheidende factor in de naam voeren. Is er soms een overkoepelende organisatie voor Indonesische moskeeën ? Type de zoekopdracht "Marokaanse organisaties" eens in en vergelijk het aantal resultaten met de zoekopdracht "Indonesische organisaties". Ze presenteren zichzelf voortdurend als Marokkaans, en als ze daar dan eens op aangesproken worden dan zijn we hypocriet.
op 13 04 2008 at 22:07 schreef Peter:
Dat ligt met moslimstudenten, zeldzaam als die al zijn, toch vaak helemaal anders. Dus binnen mijn belevingswereld is er wel degelijk een groot verschil tussen indos en moslims. En for the record: je hebt bar weinig gedaan om mij ervan te overtuigen dat dit elders anders is.
Newsflash for you: het is mijn doel helemaal niet om jou of wie dan ook ergens van te overtuigen. Ik leg wat argumenten neer en je mag ermee doen wat je wilt.
Misinterpreteren, bijvoorbeeld, want ik heb niet gezegd dat er geen verschil is tussen Indo’s en moslims. Ik stel dat het niet uitmaakt of je klompen gaat dragen en naar Frans Bauer-concerten gaat als je een kleurtje hebt, want voor autochtonen blijf je toch een buitenlander. Dat geldt voor Indo’s en dat zal voor Marokkanen niet anders zijn.
Ik kan me dus wel voorstellen dat, wanneer je je realiseert dat Hollanders je toch nooit als Hollander accepteren en je je eigenlijk ook geen Marokkaan voelt, je op zoek gaat naar een manier waarop je je wel geaccepteerd voelt. Volstrekt menselijk en aan een beetje inlevingsvermogen is nog nooit iemand doodgegaan.
De westerse culturen zijn gebaseerd op het individu en ik dacht dat de islamitische gebaseerd zijn op de groep, de familie.
Met die simplistische scheidslijn voel je je vast gelukkig, maar je hebt er niks aan. Nederland is net zo verstikkend conformistisch als het ergste islamitische land. Ik weet dat iedereen altijd zo hoog of laag opgeeft van het individualisme, dat hier zo welig zou tieren, maar daar merk ik echt helemaal niks van. Iedereen moet hier hetzelfde zijn. Waag het niet af te wijken, want het hele staatsapparaat wordt ingezet om je gelijk te schakelen.
op 14 04 2008 at 10:02 schreef N. Molrat:
… wanneer je je realiseert dat Hollanders je toch nooit als Hollander accepteren ….
Een rare gedachte vind ik dat, dat iemand als Hollander geaccepteerd zou kunnen of willen worden.
Een mooier streven is dat mensen als individu geaccepteerd worden en dat mensen als individu de ander accepteren en ook dat de ander anders is.
op 14 04 2008 at 12:22 schreef Loesje:
Gelijk, ik kan het woord soms niet meer horen!
Alle mensen zijn gelijk. Mannen en vrouwen zijn gelijk. Bla bla bla. Gelul! Mensen zijn niet gelijk. Ik heb wel eens gezegd toen het "man en vrouw zijn gelijk gezeik"" weer eens ter sprake kwam:" een appel is een appel en een peer is een peer. Maar het is beide fruit. Een man is een man en een vrouw is een vrouw maar ze zijn beide mens."
Gelijkwaardig ja, gelijk nee. In feite heel simpel allemaal, toch?
op 14 04 2008 at 12:26 schreef Ernst:
Peter, het gaat er niet om of ik ergens gelukkig mee ben, maar of de vraag die ik opwierp al dan niet gesteld mag worden. Naar mijn mening wel. Maar ik verkeer dan ook niet in kringen waarin men druk doende is elkaar tot gemiddelde Nederlander te kleien, en van de overheid (zeker sinds die weinig anders meer doet dan moralistische praatjes houden en idem plannen maken) trek ik me zo weinig mogelijk aan. En als jij omringd wordt door mensen die je wel tot het gemiddelde willen maken, dan lijkt me dat een kwestie van ‘eigen keuze’.
op 14 04 2008 at 12:48 schreef Loesje:
Piet, die balorige ellen toch! Nee, niet gelezen bij die Zweedse winkel. Ik haat winkelen, en dat soort winkels in `t bijzonder. Hoe ik er bij kwam weet ik zelf niet. Misschien een paar taalkundige blinde vlekken in m`n brein. Duid het me alstublieft niet euvel. Ook ik probeer onze Nederlandse taal op bescheiden wijze te beschermen, hoewel ik niet academisch geschoold ben in deze. Met name op m`n werk waar, sinds onze nieuwe directeur aantrad, alles "ver-engelst" schijnt te moeten worden. Een voorbeeld; crew base.
Is in werkelijkheid gewoon het chauffeurshok op het CS in mijn Domstad, waar we een plas, een glas en een bakkie kunnen doen. Maar ja, als je je niets verbeeld ben je helemaal niets, zou mijn oude grootmoedertje gezegd hebben.;-))
op 14 04 2008 at 12:53 schreef EH:
Newsflash for you: het is mijn doel helemaal niet om jou of wie dan ook ergens van te overtuigen. Ik leg wat argumenten neer en je mag ermee doen wat je wilt.
Misschien moet je dat er de volgende keer expliciet bijzetten. Stel dat iemand een tapijt neerlegt, dan zou je je kunnen voorstellen dat ie dat om esthetische reden doet. Met argumenten ligt dat toch anders. Noem het paranoia, maar ik heb toch altijd de neiging om daar motieven achter te zoeken.
Misinterpreteren, bijvoorbeeld, want ik heb niet gezegd dat er geen verschil is tussen Indo’s en moslims. Ik stel dat het niet uitmaakt of je klompen gaat dragen en naar Frans Bauer-concerten gaat als je een kleurtje hebt, want voor autochtonen blijf je toch een buitenlander. Dat geldt voor Indo’s en dat zal voor Marokkanen niet anders zijn.
Noch heb ik het tegendeel beweerd. Dat zou namelijk ook behoorlijk absurd zijn.
Ik kan me dus wel voorstellen dat, wanneer je je realiseert dat Hollanders je toch nooit als Hollander accepteren en je je eigenlijk ook geen Marokkaan voelt, je op zoek gaat naar een manier waarop je je wel geaccepteerd voelt. Volstrekt menselijk en aan een beetje inlevingsvermogen is nog nooit iemand doodgegaan.
En ik heb ook nooit anders beweerd. Alleen de achterliggende aanname waar je gemakshalve even overheen gaat, namelijk dat die realisatie waar je het over hebt een terechte is, daar valt wel het een en ander op af te dingen. Vind ik. Daar was ik dan ook mee bezig, maar dat is blijkbaar een conversatierichting die je niet wenst voort te zetten.
Met die simplistische scheidslijn voel je je vast gelukkig, maar je hebt er niks aan. Nederland is net zo verstikkend conformistisch als het ergste islamitische land. Ik weet dat iedereen altijd zo hoog of laag opgeeft van het individualisme, dat hier zo welig zou tieren, maar daar merk ik echt helemaal niks van. Iedereen moet hier hetzelfde zijn. Waag het niet af te wijken, want het hele staatsapparaat wordt ingezet om je gelijk te schakelen.
Eigenlijk zijn we het gewoon bijna overal over eens, alleen de dingen waarover je het eens bent, daar valt zo weinig over te discussieren.
op 14 04 2008 at 18:40 schreef Aad Leering:
Niet iedere ‘Hollander’zal iedereen accepteren als mede-Hollander. Maar de meesten vinden Ramses Shaffy op en top Nederlands. Regilio Tuur, ook Nederlander. Ik geloof dat de nummer twee van Nieuw-Rechts destijds een ‘indo’ was (en het enige raadslid na M.Smit was een Oostenrijker van geboorte), en zelfs de Hells-Angels hebben een bi-culturele voorzitter. Maar ongetwijfeld is er altijd iemand te vinden die zal zeggen dat dit geen Hollanders zijn.
Het is maar wie je als maatstaf neemt.
"wanneer je je realiseert dat Hollanders je toch nooit als Hollander accepteren", als je dit maar vaak genoeg zegt zal het zeker waarheid worden.
op 15 04 2008 at 12:47 schreef Sikbock:
Saai discussie dit. Racisme komt voor, in Nederland, maar ook in Afrika.. so what? Die Gedanken sind frei.. zo lang je racisme maar niet institutionaliseert..
Die jonge marokkantjes proberen het hoofd boven water te houden da’s duidelijk. Maar krijgen marokkaantjes meer te maken met racisme dan indo’s of turken?
Misschien heeft die discriminatie oorzaken waar ze bv zelf invloed op hebben? Een jurk aantrekken zal dus zeker helpen! haha!
op 15 04 2008 at 12:59 schreef muzikaal intermezzo:
op 16 04 2008 at 22:47 schreef Lagonda:
Nou, Valentein is inmiddels op zangles geweest, hoor ik.
op 17 04 2008 at 02:48 schreef DvR:
Ook van mij een muzikaal intermezzo: een te gekke cover van My Generation door ‘The Zimmers’, een kudde opstandige, bijna-dode bejaarden uit Engeland. "I hope I die before I get old" – en de man die dit zingt is 90! Wat een contrast met al die gastjes die zich op hun 18e in de koran begraven..