Hafid in Trouw
In Trouw, dagblad voor de christelijke Max Havelaar-drinker met Weltschmerz, vandaag een groot artikel over Hafid Bouazza, de djinn van Frontaal Naakt, naar aanleiding van zijn onlangs verschenen Arabische Lyriek:
‘Bouazza heeft de afgelopen jaren meermaals tegen de gevaren van de islam gewaarschuwd: tegen de gefrustreerde jongeren, tegen het fundamentalisme en tegen de onvrijheid die er werd gepredikt. Nederlanders zouden zich daar hard tegen op moeten stellen, vond hij. Nu loopt hij met deze gedichten zelf aan tegen de beperkende invloed die de islam in West-Europa heeft. Tijdens een Arabisch festival in Brussel, waar een Arabische cameraploeg rondliep, verzocht de organisatie hem geen obscene gedichten in het Arabisch voor te dragen. Ze was bang dat daarmee moslims werden geprovoceerd. Een woedende Bouazza briefde deze censuur vanaf het podium door aan het Nederlandstalige publiek.
Ook in zijn inleiding bij de Pornografica, een van de drie vertaalde bundels, waarschuwt hij tegen de nieuwe preutsheid, die volgens hem door het ‘schuimbekken van moslims’ wordt veroorzaakt. Hij kiest daarvoor een provocerende toon. De instanties die zich niet durfden te wagen aan de financiering van zijn project, onder andere het Productiefonds, wenst hij toe dat ze verkracht worden door vier kameelhengsten. Bouazza: De Arabische bibliotheek is begonnen met mijn verliefdheid op deze gedichten. Nu heeft het ook een politieke betekenis gekregen.’
Lees het hele artikel op de website van Trouw.
Algemeen, 04.03.2008 @ 14:31
15 Reacties
op 04 03 2008 at 14:52 schreef Kariem:
plaatste deze reactie al eerder bij een ander onderwerp. bij deze een herplaatsing:
ik bladerde laatst in een boekwinkel in zo’n gedichtenbundel en vond het nogal een hoog poep-pies -flauwekul-gehalte hebben. niettemin zouden ze niet mistaan in islamitische huiskamers, netjes naast de koran en gestencilde hadieths.
op 04 03 2008 at 16:59 schreef N. Molrat:
Inmiddels heb ik die drie boeken een paar weken in huis en ik vind dat ze heel mooi staan op een plankje tussen Anja Meulenbelt, Marilyn French, Renate Dorrestein en Erica Jong.
Ik heb wel de omslagen er af gehaald want die vind ik foeilelijk.
Er zit een onwaarschijnlijk mooie foto bij van Katja Schuurman waar ik aanvankelijk blij van werd maar later juist droevig bij de gedachte dat ik geen vrouw kan liefhebben. De CD ga ik niet beluisteren, dat kadootje laat ik onuitgepakt.
Zo nu en dan lees ik een gedicht, soms twee.
Het is een beetje als schelpjes rapen op het strand, de ene glanst meer dan de ander, sommige stinken naar rottend schelpdier. Een heel enkel schelpje neem ik mee in mijn zak en koester het nog een paar dagen.
En ja, die Kameelhengsten….
op 04 03 2008 at 21:01 schreef Tjerk:
Vandaag op een drafje naar de winkel gesneld om de drie werkjes aan te schaffen. Je bent tenslotte Nederlander of je bent het niet. Zeg nu zelf, 35 euro, dat is minder dan 13 euro per gebonden boek! De inhoud is wel eens duurder geweest. Potverdrie, als je een vodje Arabische gedichten van Bouazza bij De Slegte haalt, ben je al tien euro armer.
Heb gedichten luid op gelezen, en nog luider gelachen. Bouazza is trouwens een briljant expositor. Met name ‘Islamitisch Neuken’, het commentaar bij het pornografische deel, deed mijn mondhoeken krullen. Wat een hoop steken onder water worden daar onder het becommentariëren door uitgedeeld. En dan maken ze zich druk dat Wilders fitna zal veroorzaken?
Moest bij het lezen van de schelmenverhandelingen van Abu Nuwās, over zijn besluipingen en betredingen van rozige jongensbillen, denken aan de ballade van Stagger Lee, zoals vertolkt door Nick Cave.
De vergelijking is slechts oppervlakkig: Stagger Lee zindert van de rauwe energie, die intrigeert en afschrikt tegelijkertijd, terwijl Abu Nuwās zijn gedichten soigneert en de lezer medeplichting maakt in zijn strooptochten. Hé, kom eens hier! Moet je horen wat ik nu weer heb uitgehaald ,
In een van zijn gedichten pocht hij hoe hij zich aan een groep jonge knapen, die de stad uittrekken voor een drinkgelag, voordoet als lastdrager om hen dronken te kunnen voeren, waarna hij ze stuk voor stuk bezit en vervolgens met eiwit veinst alsof ook hijzelf het slachtoffer is geworden van de verkrachting. Als ze dan weer terugkomen in de stad ontvangt hij ze in vol ornaat, gewoon om ze in te wrijven hoe hij ze er tussen genomen heeft.
Nick Cave – Stagger Lee
.. Just then in came a broad called Nellie Brown
Was known to make more money
than any bitch in town
She struts across the bar, hitching up her skirt
Over to Stagger Lee, she starts to flirt
With Stagger Lee
She saw the barkeep, said, "O God, he can’t be dead!"
Stag said, "Well, just count the holes in the motherfucker’s head"
She said, "You ain’t look like you scored in quite a time.
Why not come to my pad? It won’t cost you a dime"
Mr. Stagger Lee
"But there’s something I have to say before you begin
You’ll have to be gone before my man Billy Dilly comes in,
Mr. Stagger Lee"
"I’ll stay here till Billy comes in, till time comes to pass
And furthermore I’ll fuck Billy in his motherfucking ass"
Said Stagger Lee
"I’m a bad motherfucker, don’t you know
And I’ll crawl over fifty good pussies just to get one fat boy’s asshole"
Said Stagger Lee
Just then Billy Dilly rolls in and he says, "You must be
That bad motherfucker called Stagger Lee"
Stagger Lee
"Yeah, I’m Stagger Lee and you better get down on your knees
And suck my dick, because If you don’t you’re gonna be dead"
Said Stagger Lee
Billy dropped down and slobbered on his head
And Stag filled him full of lead
Oh yeah.
op 04 03 2008 at 21:07 schreef Tjerk:
Link is natuurlijk gewoon:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stagger_Lee
op 04 03 2008 at 21:20 schreef filantroop:
Kijk, perverse verzen in de islam. Daar vonden ze in betere tijden erotiek allerminst affreus. In oude, oriëntaalse schilder- en tekenkunst werd het ook bedreven.
Goed dat Hafid Bouazza ons eraan herinnert dat de verrukkingen des levens ook in die contreien met graagte bedreven werden, en de sublimering van seks in woord en beeld omgezet kon worden. Daaruit mag blijken dat de islam niet altijd SGP-gedrag vertoonde.
Zelf mocht ik als prille en aanstormende pervert in opkomst al veel genoegen beleven aan de 1001 nacht van Paul Rodenko. En dat was nog in de tijd dat het enige erotische genoegen in de leesportefeuilles verscholen lag, en met name in het blaadje De Lach.
Berucht was dat bij het wekelijkse ophalen van de leesportefeuille door de gebrilde, broodmagere ophaler De Lach altijd gecontroleerd werd op uitgeknipte fotos van BB en Mylène Demongeot, die ik ooit als het gemene serpent Lady de Winter mocht bewonderen. Mooi en serpenterig gaan goed samen, namelijk.
In de periode voor de verlichting van de midden zestiger jaren hing er nog een ondoordringbare walm van seksuele schijnheiligheid in Nederland. Wulps tot en met sensueel werd slechts beperkt bedreven, en wie te ver ging werd zwaar vervolgd, zoals de schrijver van Bob en Daphne Han B. Aalberse die eigenlijk Johannes van Keulen heette. Zelfs de Belgen mochten zijn boeken lezen, maar in Nederland was het bijna nog erger dan Mein Kampf.
Voor mij was het een boeiende ervaring zijn tot de kunsten geroepen dochter te ontmoeten en over die periode te horen vertellen, die iets gehad moet hebben van het McCarthyisme en nacht und nebel. En dat over vrijmoedigheid over seksualiteit, toen de abortus nog met breinaald en balspuit bedreven werd door besnorde dames in achterafjes.
Ik moet bij het lezen van mijn eerste erotica zo ongeveer het gezicht getrokken hebben als Hafid Bouazza op de foto boven het artikel in Trouw ons toont.
Aat Veldhoen, kunstenaar in Amsterdam, werd nog even belaagd door de hermandad vanwege zijn rotaprints van bloot vrouwmens en paringen. Een delict waar Egon Schiele nog voor de grote oorlog niet voor vervolgd werd.
Gelukkig bevrijdde Phil Bloom ons van de laatste ellende.
op 04 03 2008 at 21:21 schreef Tjerk:
O, en indien u zich afvraagt wat die ijzingwekkende kreten zijn die aan het einde van het nummer vallen te horen, dat is Blixa Bargeld, tevens zanger van de Einstürzende Neubauten, die hier gilt door lucht in te ademen. Het is een zangtechniek die slechts een paar mensen in de hele wereld machtig schijnen te zijn, om voor de hand liggende redenen.
op 04 03 2008 at 21:30 schreef Lagonda:
Nah, Tjerk, da’s toch niet zo moeilijk?
op 04 03 2008 at 21:32 schreef Tjerk:
Ik haal die toonhoogte niet, hoor. Nog het volume.
op 04 03 2008 at 21:40 schreef Tjerk:
Schreef ik daar nu ‘nog’ ipv ‘noch’? Kan iemand mijn oog uitsteken? Het functioneert blijkbaar niet.
op 04 03 2008 at 22:02 schreef Lagonda:
Hoogte lukt me wel — volume is inderdaad wat lastiger, denk ik. Ga het niet uitproberen nu, anders worden de koters wakker.
Ga me weer even wijden aan tweehandig funken met Ome Stevie. Dat ligt me beter.
op 04 03 2008 at 22:05 schreef Lagonda:
Overigens, om weer even back-on-topic te komen — hoe moet ik deze erotische poezie precies duiden in relatie tot de islam? Ik weet dat uit de Arabische en Perzische tradities de prachtigste teksten en inzichten zijn voortgekomen, maar ik heb altijd het idee dat dit meer is *ondanks* de Islam, en niet *dankzij* de Islam.
op 04 03 2008 at 22:58 schreef Tjerk:
Ik schroom om Hafid’s essay ‘Islamitisch Neuken’ samen te vatten.
Laat ik toch zo vermetel zijn: kort en goed komt het er hier op neer dat Arabieren bourgondische genieters zijn op het seksuele vlak. Alle varianten zijn uitbundig aanwezig in de dichtkunst.
De islam heeft daar volgens Bouazza een slag van meegekregen. Van Mohammed mag je genieten tijdens het neuken, is het zelfs een plicht om beide partners tot hun gerief te laten komen. Hij geeft ook het praktische advies aan mannen wat aan voorspel te doen.
Verder is het vooral regels, regels, regels, maar… het hangt er sterk vanaf welk verhaal over Mohammed je authentiek acht, welke autoriteit je volgt, etc. etc.
Met een beetje schipperen kun je aldus ook op islamitische grondslag je echtelijke bedje redelijk leuk spreiden, en andersom: met een beetje bekrompen geest kun je een hoop plezier uit het spel persen.
Echter: in meer kosmopolitische tijden werden door de elite de regels effectief ontdoken, en werd er openlijk over vrijen, veroveringen, dronkenschap en knapenliefde geschreven.
Zie voor een exempel van dat kosmopolitische milieu dit PDF-document over de vrijdenker Al-Djaahiz en diens pamflet over de vraag of nu de meisjes- of de knapenliefde superieur is.
Dat boek Rond voor rond of een pikhouweel zit trouwens niet bij de poëzietrilogie.
op 05 03 2008 at 10:25 schreef Appelscha:
Ik ben De Voeten van Abdullah maar eens gaan lezen en na drie verhalen moet ik zeggen dat de taalvirtuositeit mij evenveel verrukking bezorgt als wanneer ik Couperus lees! Salomon en Paravion zijn inmiddels besteld. Beter laat dan nooit :)
op 06 03 2008 at 22:26 schreef Piscator:
Schreef ik daar nu ‘nog’ ipv ‘noch’? Kan iemand mijn oog uitsteken? Het functioneert blijkbaar niet.
Hee Tjerk, laat ik dat nu vaak over jou denken. Je lijkt meestal geen perspectief te kunnen zien. Als een olifant maar ver genoeg achter een mug staat, dan denk jij dat die mug groter is.
op 08 03 2008 at 12:51 schreef Tjerk:
Wees eens wat concreter Piscator. Ontsteek het licht, zou ik zeggen.