Alááf
Lagonda
Dit keer geen al te diepgravende overwegingen van uw columnist. Het is immers carnaval, en daar heb ik iets mee. Ja, ik weet het — carnaval is plat, achterlijk en boers. Carnaval is voor katholieke feestneuzen, kontenknijpende middenstandsmannetjes en wanhopige muffe ouwe vrijsters die eindelijk weer eens aan de beurt komen. Carnaval is veel bier, veel kotsen, nog meer bier, nog meer kotsen, en schunnige liedjes zingen in bruinlederen dialecten. Carnaval is te dom voor woorden. Vol overgave meedoen met carnaval, kan ik ook helemaal niet; daar ben ik te gereserveerd voor. Het drinktempo is geen probleem, het uitschakelen van mijn zelfkritische systeem wel. Wellicht ben ik te ijdel om ongedwongen in te haken en mee te lallen. Daarbij: tijdens een polonaise struikel ik altijd over de benen van mijn voorganger. Meelopen in een polonaise is een stuk moeilijker dan het lijkt.
En toch doet het me iets. Op weg naar de supermarkt stond ik een kwartier vast in een colonne praalwagens die op weg waren naar de optocht. De stemming zat er al lekker in: twintig kerels, waarvan ik in één duidelijk mijn fysiotherapeut herkende, hadden plastic tieten om hun kop gebonden, en waren fijn aan ’t hossen op hun wagen. Op deze wagen lag, omringd door kartonnen stoplichten, een gigantische vrouwenborst. De tepel stak fier de lucht in, en lichtte zo nu en dan felrood op. De gemeente hèf tiet zat!, stond er ter verduidelijking in feestelijke letters op de zijkant. Na enig denkwerk was ik er uit: de beloofde bouw van een kruispunt was onlangs voor de zoveelste keer uitgesteld, tot teleurstelling van de burgers. Een klacht aan het adres van onze bestuurders dus, vormgegeven als een nauwelijks gesublimeerde mannenfixatie. Nou ja, het is weer eens wat anders dan een ingezonden brief. En ik kan er niets aan doen; ik vind het leuk! Ik zie volwassen kerels doodserieus voor de spiegel staan om te checken of hun plastic tieten goed zitten, en ik moet onwillekeurig grinniken.
Wat mij altijd het meest verheugt aan dit soort lolbroekerij, is de ernstige toewijding waarmee het vervaardigd wordt. Al in september zijn de bouwtekeningen voor de praalwagen gemaakt, en zijn bij de fopwinkel in de grote stad een twintigtal omknooptieten besteld. Maandenlang is er zorgvuldig geverfd en gezaagd, er zijn sponsoren, tractors en geluidsinstallaties geregeld, en belangrijke voetbalavondjes zijn afgezegd omdat er nog 15 kostuums gestikt moesten worden. Humor is een serieuze zaak, en toch heeft het allemaal iets heerlijk lichtvoetigs: eensgezind is men heel hard bezig met het scheppen van ledigheid, daarbij voortgestuwd, niet door bitterheid, wrevel of wraak, maar door louter enthousiasme en kinderlijke maakdrift. Ook de hoge mate van infantiliteit wijst op de onschuld van het fenomeen: het wemelt altijd van de poep- en piesgrappen, en met name dus mannen met een moederborstcomplex komen ruim aan hun trekken. Het is ontwapenend, en oneindig relativerend. Want al die minutieuze voorbereidingen dienen slechts één niet mis te verstane boodschap: neemt u ons toch vooral niet serieus!
In het kader van het integratiedebat wordt nogal eens gesproken over “Nederlandse” normen en waarden, in relatie tot “andere” normen en waarden. Vroeger of later valt dan de vraag: wat zíjn die Nederlandse normen en waarden? Wat ís die Nederlandse volksaard? Als een troep aangeschoten vogels fladderen de gesprekspartners dan uiteen, bang al ze zijn dat hen “nationalisme” verweten zal worden zodra men een poging waagt “de Nederlandse volksaard” onder woorden te brengen. Pas als heel duidelijk is gemaakt dat men niks geeft om voetbal, niks geeft om de Nederlandse vlag of het koningshuis, vooral niet trots is op Nederland, en men zelfs het Wilhelmus niet eens kan zingen, waagt men het bedremmeld met wat algemene kwalificaties op de proppen te komen. “Erm, nou ja, we zijn een volk van individuen, toch? Die allemaal hun gang een beetje willen gaan, toch? Of niet?”
Aan deze terughoudende wijze waarop de Nederlander zijn volksaard definieert, is de Nederlandse volksaard juist het beste te herkennen. De Nederlander wil namelijk heel serieus vooral niet serieus genomen worden. Alles moet in de lucht blijven hangen, en vooral geen gewicht krijgen. Want zodra iets gewicht krijgt, raakt het vol van zichzelf; het zakt in de grond en raakt daar verankerd in onwrikbare en pompeuze zelfzucht. En daar houdt de Nederlander niet van. Gewichtige gezagsdragers, gewichtige geloofshoeders, gewichtige kunst of cultuur en gedragen nationalisme; daar wil de Nederlander in een grote boog omheen kunnen lopen, in de hoop een groepje andere Nederlanders tegen te komen waarmee men gebroederlijk de narcistische stenen des aanstoots uit kan lachen.
Kunt u zich nog die foto herinneren van die Hagenees, die zich met zijn lul uit zijn broek had laten vereeuwigen, in joviale omarming met burgermeester Deetman? Ja, natuurlijk kunt u zich dat herinneren. “Moet dat nou?”, sprak een enkele mopperaar voor de vorm, maar stiekem vond iedereen het natuurlijk hilarisch: dat rare pafferige regentenkrieltje Deetman werd te kakken gezet! Die daad, dát is nou de Nederlandse volksaard in optima forma! Ja, het is bot, het is plat en het is ordinair… maar het is ook uiterst effectief! Lekprikken, ontmaskeren, terugbrengen tot ware proporties: voor Nederlanders is dat volkssport nummer één.
Wij zijn namelijk Geuzen. We zijn bot, ongecultiveerd, en wars van enige pretentie of dikdoenerij — en daar zijn we bijzonder trots op! In geen land waait de alles-relativerende zeewind van de simpele lol zo verfrissend als in onze platgeslagen moerasdelta. De volmaakte pretentieloosheid van onze geuzenlol wordt zelfs niet door de onvolprezen Britse humor bereikt — want ook die is nog te vol van zichzelf. En er is geen samenleving ter wereld waar boertige luim een zo essentiële bijdrage aan heeft geleverd. Met onze platte grappen wordt in feite uiting gegeven aan een weerzin voor ijdelheid. Een weerzin die in ons landje zorgvuldig wordt gecultiveerd, en waar veel typisch Nederlandse fenomenen diep in zijn geworteld. Calvinisme, André van Duin, carnaval, Freek de Jonge, Geenstijl, het poldermodel, Gregorius Nekschot, cabaret, ludieke hippies… het drijft allemaal op dezelfde diepe behoefte aan zelfrelativering. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Dit vermogen tot zelfrelativering is iets bijzonders, en, in mijn optiek, ook geheel in overeenstemming met de Schepping, waar immers ook maar weinig absoluutheden in zijn te vinden. Ik acht het een grote deugd in staat te zijn heiligheden los te laten, en te spotten met het dorre gelijk en de stalen autoriteit die kerkvaders en machthebbers in de regel opeisen. Maar dit vermogen tot relativering is tegelijkertijd onze zwakke plek; het maakt ons soms onzeker. Want waar staan we eigenlijk? Hoever kunnen we gaan? Wij zijn kwetsbaar voor de schreeuwer met de grote bek, voor de gelijkhebbers, voor de Bijbelrammers en Koranduiders. Bedeesd zetten we een stap terug, en houden uit respect onze mond. Maar nooit voor lang: vroeger of later begint een Nederlander te gniffelen, zet een mal hoedje op, gaat tussen de schuifdeuren staan, en maakt met een zorgvuldig ingestudeerde act de narcistische gelijkhebber voorgoed belachelijk. De lach die hiermee geoogst wordt, is een bevrijding. Ja, iedereen had al het idee dat die ene meneer zichzelf wel erg serieus nam — goed dat dit even aan iedereen duidelijk werd gemaakt!
Veel mensen maken zich druk over de toekomst van de vrijheid van meningsuiting in ons land. Ik vraag me echter af of het echt zo’n vaart zal lopen. Wij blijven Geuzen, met een niet te stillen dorst naar lol. Het liefst hingen we allemaal onze pik uit de broek, en gingen we met iedereen op de foto: met meneertje de minister-president, met meneertje Bush, met mevrouwtje de majesteit, met meneertje pastoor, met meneertje de paus, met meneertje Jezus en meneertje God — en dus ook met meneertje Mohammed of meneertje Allah. De lachende tiefus voor iedereen! Wij zullen altijd de mogelijkheid willen behouden uiting te geven aan de grofst mogelijke schofferingen. En tja, daar is dus vrijheid van meningsuiting voor nodig; onversneden en onvoorwaardelijk.
Ik sta inmiddels nog steeds klem tussen de carnavalswagens. Ik werp een blik naar links; daar rijdt Gredje de Waal, vaste exponent van elke carnavalsoptocht in de verre omtrek. Als uitbater van snackbar De Vette Punt maakte hij al jaren geleden furore met Het Frikadellenlied, nog steeds gratis op CD bij een bestelling van meer dan 10 frikadellen, één exemplaar per gezin:
Frikadelle delle delle delle delle
Joa, die kunde bij mijn gerus bestelle
Ik heej ze lang, ik heej ze kort of meej un korsje
Luste ze nie, dan bestelde moar un worsje
Tijdens het carnaval van 2002 (na 11 september dus) scoorde Gredje weer een plaatselijke hit. Uit het diepst van mijn geheugen put ik de volgende regels:
O-o-o-o-samaaa, wat bende toch veur’n kèrl?
O-o-o-o-samaaa, trek hier us oan de bel
Doe’s nie zo agressief en dan is allus okee
Dus nim die theedoek vande kop en gif un rondje in’t café
Het overweldigende succes van deze prachtige hymne indachtig, was Gredje dit jaar opnieuw bezig aan een praalwagen over de islam; een project dat hij vanwege de cartoonrellen voortijdig moest staken, want geen grappen over de islam dit jaar! Maar desalniettemin is Gredje toch van de partij. Grijnzend zit hij in zijn auto, en trekt een aanhanger vol bouwpuin en verwrongen staal. Achterop prijkt een groot bord: Dit is GEEN grap! Lachend stoten de toeschouwers elkaar aan, en wijzen naar de tekst. Iedereen snapt ‘m. Ik ben gerust. Vrijheid van meningsuiting voorgoed inperken? Hier? Ik zie het nog niet gebeuren.
Lagonda is 49 procent mannelijk, 51 procent vrouwelijk en 100 procent esotericus. Haar schrijfstijl wordt door sommigen ervaren als ‘een warm bad’, door anderen weer als ’totaal genadeloos’. Het is maar hoe de pet staat. Meer op de Lagonda blogspot.
Algemeen, 04.02.2008 @ 11:45
38 Reacties
op 04 02 2008 at 18:22 schreef sikbock:
wat een lofzang.. hij is weer heerlijk coby :-)
op 04 02 2008 at 19:20 schreef Loor:
"Het liefst hingen we allemaal onze pik uit de broek, en gingen we met iedereen op de foto: — en dus ook met meneertje Mohammed of meneertje Allah. De lachende tiefus voor iedereen! Wij zullen altijd de mogelijkheid willen behouden uiting te geven aan de grofst mogelijke schofferingen. En tja, daar is dus vrijheid van meningsuiting voor nodig; onversneden en onvoorwaardelijk."
Lagonda, wow!!
Het Nederlandse carnaval is niet aan mij besteed, maar het Carnaval van Venetië kan mij wel bekoren. Ik zou daar best wel eens met zo’n mysterieus maskertje en goudbeschilderde naakte borsten rond willen dwalen.
op 04 02 2008 at 20:01 schreef PHILIPPINE:
Wat een MIETERS stukkie.
op 04 02 2008 at 22:23 schreef vander F:
Hollanders staan internationaal al eeuwen bekend als boertige plas en poep brullers met slecht afgerichte vrouwen.
Klopt dus als een bus Lagonda.
Ik lig persoonlijk vaak in een deuk om harde en vooral ook moeizaam piepende scheten.
op 04 02 2008 at 23:10 schreef Lagonda:
Dank voor de complimenten!
@Loor: Ik kan je "wow" niet helemaal goed plaatsen… is het omdat ik naast Mohammed mijn lul uit mijn broek zou willen hangen?
Carnaval in Venetie lijkt me heel stijlvol, maar na het zien van "Death in Venice" eigenlijk met name een enorme nichtenaffaire. Wellicht dat jij daar met je gouden boezem verandering in kunt brengen.
@vanderF: Ik moet ook altijd onbedaarlijk lachen om goede poepgrappen. Ik ben dan ook een grote fan van Southpark — de makers van die serie zijn de absolute keizers van de fecale humor, en hebben het genre naar een ongekend niveau weten te tillen. De beste poepgrappen op de vaderlandse tv komen uit de koker van Wim T. Schippers.
op 04 02 2008 at 23:46 schreef Loesje:
Lagonda, heb met een zeer brede grijns uw stuk gelezen en kreeg daardoor een idee. Zou het niet eens geinig zijn om boven bijv. Afganistan of het Midden-Oosten een B-52 een rondje plastic tieten te laten lossen? Krijgen ze daar misschien ook eens gewoon lekker de slappe lach!;-)
Geluk.
op 05 02 2008 at 07:24 schreef Hosseyn:
Het ressentiment van Huuskesgait is niet zo vreemd, van oudsher trekt al wie wat kan naar het Westen. De échte nietsnutten blijven in hun provinciegatten zitten mopperen op het westen. Ze hebben alleen bier en buitengewoon lelijke vrouwen en zijn werkelijk te beklagen. The hick is the nigger of the world. Maar waar dat volkje slechts zwelgt in zelfmedelijden is onze Lagonda tenminste nog een swingende neger.
op 05 02 2008 at 09:23 schreef daniel:
Het onrecht in de wereld vat zich samen in het feit dat er van die lul naast Deetman foto’s bestaan, maar van een in Venetie ronddartelende Loor niet.
Het leven is hard, maar ’t went.
Overigens heb ik grote bewondering voor al die mensen die op carnaval en andere feesten hersenloos plezier kunnen hebben. Ik ben er niet toe in staat, misschien omdat alcohol een hekel aan mij heeft, of omdat ik niet de juiste mensen heb ontmoet. Niet erg handig, mannen zoals ik kunnen natuurlijk alleen maar mooie vrouwen versieren als ze stomdronken zijn (Joran Vandersloot, lessens in love part I).
op 05 02 2008 at 10:08 schreef Hosseyn:
Daniel, ik heb het altijd de gewoonte gehad vrouwen (drugs) en drank strikt gescheiden te houden. Ik merk vaak aan mensen die alleen kunnen versieren als ze dronken zijn, dat ze de signalen van de leuke vrouwen niet opmerken en met de verkeerde in bed belanden, zodat de kater dubbel is.
Die Joran is een beklagenswaardige figuur, hij is het prototype van de jongen die tussen twee culturen zijn persoonlijkheid is kwijtgeraakt. Vandaag las ik de interessante theorie dat zij wel eens allergisch kan zijn geweest voor zijn voorvocht, een zeer zeldzame ziekte. Ik probeer me ook in zijn plaats te denken: je hebt lekker gedronken en flink geblowd, bent met een mooie vrouw op het strand en opeens begint ze te sidderen en te stuiptrekken en is dood. Blinde paniek, nog vertienvoudigd door de joints!
En dat op een achterlijk eiland van de Nederlandse Antillen, waar je écht niet in handen van de politie wilt vallen. Het is daar alleen maar in naam Nederland! Dat alles maakt hem natuurlijk allemaal niet minder fout.
op 05 02 2008 at 10:17 schreef Peter:
mannen zoals ik kunnen natuurlijk alleen maar mooie vrouwen versieren als ze stomdronken zijn
Je hebt altijd baas boven baas: zelfs als ik stomdronken ben, kan ik nog geen mooie vrouwen versieren. Maar gelukkig word ik af en toe versierd door een mooie vrouw.
op 05 02 2008 at 10:18 schreef Lagonda:
Nah, ik vond het hele Joran-verhaal allemaal erg klinken naar een klassieke OD op GHB en alcohol. Het out-gaan, de spasmen, en vervolgens een comateuze toestand. Waarschijnlijk heeft ze ook nog vreselijk moeten overgeven op een bepaald moment — vandaar dat het hele verhaal op het strand in de verhalen van Joran een paar honderd meter is opgeschoven, en dat-ie zijn schoenen (met GHB-kots eraan) heeft moeten ditchen.
op 05 02 2008 at 10:38 schreef daniel:
Ik merk vaak aan mensen die alleen kunnen versieren als ze dronken zijn
zelfs als ik stomdronken be, kan ik nog geen mooie vrouwen versieren.
Nee! Die vrouwen moeten dronken zijn, niet ik. Ik kan geen alchohol verdragen. Nouja, hele zoete wijn als het echt moet. Maar liever drink ik een glaasje appelsap.
de signalen van de leuke vrouwen niet opmerken
Volgens mijn ex (ben inmiddels aan het scheiden, wat overigens heel gezellig kan zijn) zou ik de signalen van leuke vrouwen niet opmerken ook al worden ze met een katapult op mij afgeschoten. Volgens mij overdrijft ze. Ik ben wel een beetje mensendoof, maar zo erg is het ook weer niet.
op 05 02 2008 at 10:51 schreef Hosseyn:
Kan heel goed Lagonda. Maar zelfs de drank kan haar al fataal zijn geworden. In je eigen omgeving de brave church-girl uithangen en op vakantie comazuipen – het zijn altijd de jonkies en de onervarenen die zich doodzuipen.
op 05 02 2008 at 10:54 schreef daniel:
Iemand zuipt zich in een coma, ambulance bellen of in zee dumpen?
Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn.
op 05 02 2008 at 11:25 schreef Hosseyn:
Ik zou ook niet in staat zijn een ambulance te bellen na een paar joints. Maar dat dumpen zou ik dan ook weer niet kunnen. Ik probeer me voor te stellen hoe ik op mijn zeventiende zou hebben gereageerd. En dan vind ik hem toch een psychopaaat.
op 05 02 2008 at 11:27 schreef Lagonda:
Ja, dat is inderdaad dus het grote punt. Als ze zonder enige inbreng van Joran de pijp uit is gegaan, waarom heeft-ie dan geen ambulance gebeld? Hij heeft die hele avond weloverwogen gehandeld en gelogen en zaken laten verdwijen, maar het is niet bij hem opgekomen een hulpdienst te bellen? Er is iets aan de hand geweest met haar, met zijn schoenen, en met het stuk strand waar het allemaal is gebeurd dat niet meer gezien mocht worden.
op 05 02 2008 at 11:43 schreef Hosseyn:
Die schoenen liggen in een rioolputje. Snel opzoeken dus. Zijn Arubaanse hulpdiensten betrouwbaar? "Caramaba, al weer een dode tiener? Iedere vijf jaar hetzelfde liedje. Maak je me daarvoor wakker?"
op 05 02 2008 at 11:53 schreef herman van der helm:
De schoenen weg. De sokken ook. Zand erin en je hebt een prima verzwaring.
op 05 02 2008 at 12:05 schreef Hosseyn:
Niet genoeg volgens mij. Weegt niet op tegen de gassen die al snel ontstaan in haar lichaam. Ik zou haar zelf naar de noordkant van het eiland hebben gebracht (met de auto, maar met een snelle boot is het ook mogelijk), waar de zee woest en ongastvrij is en waar de slachthuizen hun afval dumpen voor de haaien die altijd wachten op verse aanvoer. Bijvoorbeeld Boca Mahos.
op 05 02 2008 at 12:05 schreef Huuskesgait:
Lagonda: Je hebt van het carnaval ècht geen snars begrepen. Al doe je nog zoveel moeite om het anders te doen lijken!
Voor de zoveelste keer is hier weer de Kaninefaatse zelfgenoegzaamheid aan het woord. Een zelfoverschatting die niet door heeft dat je je beter zó kunt afreageren op de schuldige politici, dan die lui een dreun voor de hersens geven, of erger……..
En alwéér is het die Kaninefaatse Pavlovreaktie van "wij zijn natúúrlijk superieur aan Noord-, Oost en Zuidnederland" die hier duidelijk te horen is.
Ik vraag me af wanneer jullie wakker zullen worden en er een begin komt van BEGRIP voor onze TOTAAL ANDERE CULTUUR.
Ik heb destijds brieven geschreven tegen de Zuidafrikaanse Apartheid, en zou nu een tweede serie kunnen schrijven tegen de diskriminatie van de Indiërs en de Boeren daar.
In India zou ik gaan rondlopen met een T-shirt met de tekst: PROUD TO BE PARIA", en in Japan met "PROUD TO BE KOREAN".
En het zal niet lang meer duren dat het moment komt dat ik jullie diskriminatie zat ben.
Goed, ik geef jullie een eerste en eenmalige waarschuwing:
De Ieren hebben honderden jaren de Britse Diskriminatie uitgehouden, maar daarna liep bij hun tenslotte ook de gal over. Resultaat: tig doden in Noord Ierland………..
Goodgoan: Huuskesgait
op 05 02 2008 at 12:30 schreef Sikbock:
Ik snap geen snars van jouw reactie Huuskesgait.. Je vraagt om begrip, maar je uitleg is (voor mij)onbegrijpelijk. Leg deze simpele batavier eens uit wat je bedoelt? Of heb je gewoon last van een moeilijke stoelgang?
op 05 02 2008 at 12:33 schreef babs:
Maar wat bedoelt Huuskesgait nou toch? Ik kom uit de provincie en herken het verhaal van Lagonda helemaal. Als ik het Nederlandse Carnaval ook vergelijk met dat van Cadiz (op TV), is het Nederlandse veel minder serieus.
Ik heb er een hekel aan als deel van een bepaald volk neergezet te worden, maar Lagonda komt er mee weg. Knap stukske.
Joran heeft het niet gedaan denk ik. Zij begon te kotsen en toen is hij er vandoor gegaan. Het meisje dacht zichzelf op te frissen door een stukje te gaan zwemmen en is verdronken. Dus zelfs als de ondergekotste schoenen worden teruggevonden: geen zaak. Alleen als het bootsmannetje een bekentenis aflegt heb je een zaak.
op 05 02 2008 at 12:35 schreef Loesje:
Sikbock;
`t Ligt vast aan de naam, Huuske sgait. Sgait huuske? Schijthuis…..;-))
op 05 02 2008 at 12:38 schreef Theo Ichtus:
Ik begrijp dat de achterhoekige twentenaren met opstand dreigen? Slaat neer en brand plat zou ik zeggen – ze hebben niet eens aardgas daar, dus waar hebben we het over!
Naast Mohammed met de plasser uit de broek rondlopen lijkt me link, met al die kromzwaarden enzo. Moet opeens denken aan "God Knows" van Joseph Heller en met name de scene waarin koning David memoreert dat de voorhuiden van de ongelovigen die hij koning Saul moest brengen niet per se van een nog levende ongelovige afgesneden moesten worden en hoe daardoor de onmenselijk zware taak toch haalbaar leek.
Het blijft daar het Midden Oosten, tenslotte – veel hitsige gedachten maar in het openbaar houdt men altijd de broek AAN …
op 05 02 2008 at 12:41 schreef Hosseyn:
Hee Daniel ik zie opeens Harvey Keitel voor me. In Pulp Fiction toch?
op 05 02 2008 at 12:42 schreef daniel:
ik zou ook niet in staat zijn een ambulance te bellen na een paar joints.
Maar dus wel je body disposal squad.
op 05 02 2008 at 12:55 schreef Theo Ichtus:
Carmen di Rosa, ben je daar en heb je Joran z’n msn screenname (Forc@ Barc@!! Schaakmeester altijd 1 stap voor) al vertaald?
Mijn Euroglot geeft voor ‘Barca’ ‘Boot’
Ergens heen gaan, bootje stelen (schoenen achterlaten want bootje niet aan de kant in haventje – dus zwemmen) terugvaren & aanleggen.
Natalee in de boot zeulen (iemand al eens een bewusteloze/dooie gedragen? Zwaar hè?) een eind varen en overboord. Snel snel boot terug, snel snel naar huis – shit waar zijn m’n schoenen? Geen tijd, moet msn-en om alibi via computerlog zo zeker / geloofwaardig mogelijk te maken…
Maar zo wordt het hier wel snel het Fokforum of Geenstijl – mag vast niet van Peter…
op 05 02 2008 at 13:23 schreef Merke:
@ Hosseyn
Natuurlijk een neger die als een witte schrijft. Wat denk ge zelf? Lagonda zal wel een bastaartje of een 100% Nederlander zijn.
@ Huuskesgait
Kom zelf ut Belgie moar ben beken metune haat tegen de provinciale.
op 05 02 2008 at 15:30 schreef Lagonda:
@Huuskesgait: Ik snap je reactie niet — je laat het klinken alsof ik als "randstedeling" mijn neus ophaal voor het "boerse" carnaval. Dan moet je mijn column nog maar eens lezen. Daarbij ben ik geen "randstedeling".
Kwaojoep: Lagonda
op 05 02 2008 at 19:47 schreef Steven:
Het blijft een pracht van een column, maar kan het kloppen dat ik deze al een tijd terug gelezen heb?
op 05 02 2008 at 22:29 schreef Huuskesgait:
"Of heb je gewoon last van een moeilijke stoelgang?"
Je levert dus prompt het bewijs van mijn stelling, Kaninefaat.
Goodgoan: Huuskesgait
op 05 02 2008 at 22:42 schreef Hosseyn:
Hoe komt het toch Huuskesgait, dat jij zomaar aanneemt dat iedereen hier randstedeling dan wel kaninefaat is? Ik kom zelf uit een Achterhoeks gat waarvan niemand ooit de naam heeft gehoord. Ik ben wel getrouwd met een Kaninefaatse uit de Kennemerduinen en geloof me, het voelt multi-ethnisch as hell.
op 05 02 2008 at 22:49 schreef Peter:
Lekker belangrijk.
op 06 02 2008 at 07:04 schreef Hosseyn:
Hoezo? Ik heb het hier wel over de frontlinie van de multimaatschappij.
op 06 02 2008 at 12:24 schreef Sikbock:
*barricadeert zijn oprit met betonblokken * Niet die John Deere hier naar binnen rijden Huuskesgait!!
op 07 02 2008 at 11:45 schreef dewanand:
Namaskar Lagonda,
Ik moet zeggen dat je tekst een plezier was om te lezen. Zo fleurig en smaakvol. Ik proef een vleugje rechts extremisme in je tekst en daag jou uit om een nationalistisch getinte tekst de wereld in te schijten. Zie mijn betoog mbt raszuivere Germaanse rassen in tekst Edda door Dewanand op FN. Durf jij te vertellen dat jij voortaan niet meer gaat neuken met negers en mixnegers om het blanke ras niet verder te vervuilen? Raszuiverheid bescherm je door de meiden te verbieden om te neuken met lagere rassen.
Het seculiere fundamentalisme van Peter Breedveld zal ik spoedig analyseren en er iets over publiceren. Het is namelijk heel leerrijk.
OVer vrijheid van meningsuiting publiceer ik hopelijk in maart een pittige tekst over in mijn radicale boek over allochtonen.
Lagonda,
mocht je jouw beste teksten willen bundelen en verkopen in boekvorm, dan kan ik je helpen. Je krijgt 60 procent van de opbrengst via een stichting die mij ook ondersteunt. Ik kan je helpen met het compileren van een Lagonda best teksten bundel. mail mij maar.
Ga zo door Lagonda, en baar aub binnen tien jaar elf raszuivere kindjes, om het blanke ras niet uit te laten sterven. Zie ook mijn tekst in deze link boek:
WEBpublication EBOOK wart0201 / EPAGE 77 of 87
Uitstervende Nederlanders
Mein Kampf, deel 2
SECTIE: 4. Heilige Nederlanders
4.11. Baarplicht ‘blanke’ meisjes
http://www.dewanand.com/kampf77.htm
Groeten uit Krishnaloka
Dewanand
waldo@wanadoo.nl
op 07 02 2008 at 17:16 schreef metatron:
Oud maar nog steeds strak. Klassieker. Om deze column roep ik Lagonda nog steeds om als de meest retestrakke webcolmnist van onze klotepolder. Godkolere, wat een geborneerd en arrogant klein kut land zijn we toch. Nietwaar Peter en L.Agonda!
Maar in aller ernst, Het is waar, maar ook niet waar. Carnaval in Maastricht is kicks. Ik kan het weten. Wat betreft drank, drugs, sex en vreemde vrouwen? Natuurlijk! Wat dacht je dan? Ik b en in mijn element. De vrouwen worden ieder jaar jonger. Ik moet de vrouwen wegsturen. En niet 1 of 2. Nee, meer! En zijn dat dan lekkere wijven? Sure is man. En wie ik dan wel ben? Tja, dat zal altijd een verrassing blijven. Nu moet ik weer een jaar wachten. Of de vrouwen die ik heb leren kennen uitzien naar een encounter met hun objet desirs, is speculatief. Ik moet weer verder voor een jaar met fantastische ervaringen met vreemde vrouwen. En dat is helaas een zwaar gelag.
op 09 02 2008 at 12:02 schreef Chris:
Hee Sikbock,
In India zou ik gaan rondlopen met een T-shirt met de tekst: PROUD TO BE PARIA", en in Japan met "PROUD TO BE KOREAN".
Dat is toch ongeveer hetzelfde als met je lul uit je broek naast Deetman gaan staan?
Ik kan er tenminste beide om lachen.
Volgens mij heeft Lagonda zelfs veel meer van Carnaval begrepen dan jij,
Alaaf uut ’t Lampegat