Nooit meer Vodafone (3)
Peter Breedveld
Dankzij Vodafone word ik nog wereldberoemd. Een stukje van internetjournalist Maarten Reijnders, over mijn guerrillastrijd tegen het bedrijf, leverde me gisteren een ongekend aantal bezoekers, veel beledigingen en een paar hackpogingen op. Inmiddels heeft NieuwNieuws ook een bericht aan mijn actie gewijd en duurt het feest dus nog even voort.
Veel lezers vinden het onfatsoenlijk dat ik de naam van de Vodafone-medewerkster die mij heeft gedupeerd, *, heb gepubliceerd. Zij doet immers slechts wat haar werkgever haar opdraagt en kan dus niet persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden voor de fouten die door het bedrijf worden gemaakt, zo stellen zij.
Ik bestrijd die visie. Iedereen is persoonlijk verantwoordelijk voor zijn eigen daden, ook als die daden worden verricht in opdracht van een werkgever. Als * van Vodafone de opdracht krijgt om klanten te bedriegen, heeft ze de keus om dat te weigeren. Die keuze maakt ze niet, dus is ze persoonlijk verantwoordelijk. Het is * die tegen me heeft gelogen, * die consequent weigerde om zo snel mogelijk mijn probleem, veroorzaakt door Vodafone, te verhelpen, * kwam haar beloftes niet na en * begon al heel snel brutale praatjes te krijgen toen ik boos werd (waarbij, ik zeg het maar even, geen onvertogen woord is gevallen).
Verschillende mensen wezen erop dat het feit, dat *s naam op Frontaal Naakt figureert, het haar erg moeilijk kan maken bij sollicitaties. Welnu, dat is juist het mooie van Google! Werkgevers die overwegen * in dienst te nemen, weten nu na enkele muisklikken wat voor vlees ze met deze dame in de kuip hebben. Zoeken ze een leugenaarster zonder enige scrupules, die totaal niet servicegericht is, haar beloftes niet nakomt en die nog brutaal wordt ook als je daarover je irritatie kenbaar maakt, dan is * hun vrouw. Ik wil daar nog aan toevoegen dat *, in tegenstelling tot álle andere Vodafonemedewerkers die ik heb gesproken, uitstekend is te verstaan voor wie van boven de rivieren komt.
Er zijn ook heel veel lieden die vinden dat ik niet moet zeuren, want dat het mijn eigen schuld is dat Vodafone mij heeft gedupeerd. Deze lieden zijn in twee groepen te verdelen: de ene verwijt mij dat ik geen verstand heb van mobiele telefonie, de andere dat ik zo dom ben geweest om op een aantrekkelijk aanbod in te gaan dat me via de telefoon is gedaan.
Een vertegenwoordiger van de eerste groep stelt dat mijn situatie is te vergelijken met die van iemand die een auto koopt, deze door zijn eigen onkunde het kanaal inrijdt en vervolgens de autoverkoper de schuld geeft. Ik denk dat de volgende vergelijking beter is: iemand heeft een auto, wordt benaderd door een autoverkoper die aanbiedt de oude auto te ruilen voor een nieuwere, betere auto die volgende week zal worden geleverd. Een paar dagen later kijkt hij uit zijn raam en blijkt zijn auto door de autoverkoper te zijn weggehaald, maar de beloofde nieuwe auto is er nog niet. Als hij verhaal gaat halen bij de verkoper doet die eerst net of zijn neus bloedt, vervolgens wordt de gedupeerde klant dagenlang aan het lijntje gehouden en tenslotte bedreigd.
Ik weet hoe je moet autorijden, al weet ik niet hoe het motorblok van een auto in elkaar steekt. Dat is nooit een probleem geweest, want daar heb je automonteurs voor. Zo zou ik moeten kunnen telefoneren en sms’en zonder precies te weten hoe een simkaart werkt en wat een unlockcode is en dergelijke. Maar dat merk ik vaker, als het om moderne telecommunicatie en computers gaat: dat mensen vinden dat alleen volleerde ICT’ers een mobiele telefoon of een PC zouden mogen hebben. Alsof iedere automobilist ook een monteur is.
De tweede groep vertoont een, volgens mij, typisch Nederlandse reflex, waarbij van het slachtoffer altijd een dader wordt gemaakt. In haar calvinistische visie word ik gestraft voor mijn hebberigheid of mijn naïviteit of voor allebei. Wie meedoet aan het kapitalisme, vraagt er nou eenmaal om belazerd te worden. Dus als de slager jou bedorven vlees geeft voor je goeie geld, als de televisie, die je net had gekocht, in je gezicht explodeert en als het huis, waarin je twee weken geleden je intrek nam, door de aarde wordt verzwolgen, mag je niet klagen. It’s all in the game, nietwaar?
Ik vind Vodafone vreemd. Waarom heeft het bedrijf niet gewoon het probleem, door hem veroorzaakt, zo snel mogelijk opgelost? En als me, met de welgemeende excuses van *, een mooie bos bloemen was bezorgd, liever nog een goede wijn, tezamen met een aanbod voor een jaar lang gratis telefoneren en sms’en met een superdeluxe mobiele telefoon met ingebouwde teletijdmachine, dan had ik mijn stukje over mijn ruzie met Vodafone allang van deze site gehaald. Ik ben namelijk te koop, net als ieder ander. Maar in plaats daarvan heeft Vodafone me een stoethaspel op mijn dak gestuurd die er alleen maar in is geslaagd mijn irritatie te vergroten. Gevolg: heel Nederland is overmorgen op de hoogte van de manier waarop Vodafone met zijn klanten omgaat.
Maar goed, ik heb dan ook geen verstand van marketing.
Leuk! The Sarah Silverman Program begint maandag op Comedy Central!
Algemeen, 01.09.2007 @ 14:09
30 Reacties
op 01 09 2007 at 15:32 schreef Michiel Mans:
Er is wat wrevel tussen ons, maar zet ‘m op Peter. Fuck ‘m.
Verder van harte met de eervolle FN vermelding door het NRC. Een klein beetje van die glans, straalt ook op mij af.
op 01 09 2007 at 16:12 schreef Sabain:
Hahahaa, heerlijk!…en een dikke fukjoe voor al die schapen die proberen mee te zingen in het valse koor der Vodafoonse volksverraders.
op 01 09 2007 at 18:16 schreef Frank:
Inderdaad, hoe zou het toch komen dat iemand die in Nederland blijk geeft van ontevredenheid over de kwaliteit van goederen of diensten al snel als de agressor wordt gezien?
In Duitsland maakte ik ooit eens mee dat een cafébezoeker slecht te spreken was over de kwaliteit van de schuimkraag van het bier, dat hem zojuist was voorgezet. De baas van de zaak kwam erbij, keek naar het bier en bood zijn excuses aan. Sindsdien heb ik de gewoonte in Amsterdam hetzelfde te doen als je bijvoorbeeld bier met een ingezakte schuimkraag krijgt, of in een glas waar belletjes zich aan de wand hechten (dit is een teken dat het glas niet schoon is). Ik zeg dan altijd allervriendelijkst dat ik het geleverde product eerlijk gezegd geen 1,90 (of nog meer) waard vind, en dat ik eigenlijk graag een ander glas bier zou willen. De overige bezoekers en het personeel zijn meestal helemaal ontdaan over deze toch zo onschuldige opmerking.
op 01 09 2007 at 19:41 schreef Agnes:
Geweldig!!! Kielhalen deze telefoon colporatrice!!! Met naam en toenaam in je weblog. Heb ik ook al eens gedaan met het uwv. De beste manier van persoonlijke wraak met dank aan google!
op 01 09 2007 at 22:03 schreef Huuskesgait:
Peter, je hebt groot gelijk! Aanpakken die lui van Vodafone, een firma die gewoon wanprestaties levert. De baas van deze firma heeft blijkbaar "de $$-tekens in de ogen". En ik vind het prima dat * met naam en toenaam bekend wordt gemaakt.
Ik weet nu bij welke firma ik zeker GEEN klant ga worden!
Goodgoan: Huuskesgait
op 02 09 2007 at 01:41 schreef dick b.:
Er schuilt een zeker sadistisch genoegen in de wijze waarop u uw conflict met Vodafone uitvecht. En zoals vaker levert dat prachtig proza op.
Maar, hebt u gedacht aan de mogelijkheid dat het noemen van deze medewerkster u zelf schade zou kunnen berokkenen. Immers, uw naam is nu voor altijd gelinkt aan de door bedrijven en overheden doorgaans niet nagestreefde praxis van naming and shaming. Zo’n klokkenluider wil men niet in zijn bedrijf. Sterker, misschien zult u in de toekomst moeite hebben om klant te worden van bedrijven, aangezien zij bang zijn om door u geschaad te worden. Je weet het niet, je weet het niet.
op 02 09 2007 at 04:16 schreef ex vodaphone medewerker:
Ik heb het welgeteld 1 maand uit gehouden in de toko van vodaphone, toen was ik het al zat mensen proberen een verzekering aan te smeren voor hun nieuwe televodaphone waar in praktijk niets gedekt mee is.
op 02 09 2007 at 08:47 schreef Piet:
@Frank:
Da’s een algemeen probleem (al weet ik niet zeker of het typisch Hollands is). Als je je mond open doet als iets je niet bevalt kijken je medelotgenoten je er boos op aan.
Ik reed eens in de bus (bij hoge uitzondering) en bij gebrek aan zitplaats moest ik staan. De chauffeur reed dermate bruusk dat ik me goed moest vastgrijpen. Om me heen stonden mensen die zo te zien slechter ter been waren dan ik, dus ik sprak de chauffeur erop aan. Die werd boos en op enige bijval van de andere passagiers hoefde ik niet te rekenen. Blijkbaar wordt men geacht zich in dit soort situaaties als een schaap te gedragen…
Ik kan slecht mijn mond houden, dus ik kom nogal vaak in dat soort situaties.
op 02 09 2007 at 09:01 schreef Loor:
Peter, stay angry…zelfs ik word nu ‘belaagd’ door een (hoogstwaarschijnlijk) anonieme medewerker van Vodafone, nadat ik hier heb gereageerd op jouw twee eerdere columns over hun nalatigheid. Het moet niet gekker worden.
op 02 09 2007 at 11:08 schreef Lagonda:
@Loor: You’ve got to be kidding? Meen je dat nou? Nou, professionele toko, dat Vodafone. Goeie PR. Vakwerk. Volgens mij zit die * niet voor niks daar.
Overigens, vodafone is een frontbedrijf voor de Illuminati — dat is algemeen bekend natuurlijk.
Let op de drie zessen in het logo:
* is een handlanger van de antichrist — zo zit dat ongeveer. Dus, tsja, daar moet je gewoon niet mee in zee gaan.
op 03 09 2007 at 03:03 schreef Jona Lendering:
Ik ben het VOLLEDIG met je eens dat een werknemer zich niet mag verschuilen achter de opdrachten van zijn/haar baas. Ik ken iemand die ontslag nam toen ‘ie merkte dat zijn werkgever fraudeerde – that’s the spirit.
Hou je taai.
op 03 09 2007 at 10:57 schreef Peter Breedveld:
Ook Caroline Korsten besteedt op de website Marketingfacts.nl aandacht aan de casus. Haar conclusie:
De manier waarop Vodafone dit heeft aangepakt, is in mijn ogen niet erg slim. Zo biedt Vodafone in de eerste e-mail nergens haar excuses aan voor wat er is gebeurd. Wellicht had Vodafone er beter aan gedaan om zich eerst te verontschuldigen voor de slechte service die het de klant heeft geboden. Of misschien nog beter: de bewuste medewerkster zelf met Breedveld contact laten opnemen.
op 03 09 2007 at 15:19 schreef Ben:
Ik heb zo’n beetje gelezen wat u beschrijving is betreffende het probleen met Vodafone.
Daar heb ik echt de indruk gekregen dat er een frustratie achter steekt die niet alleen door Vodafone kan zijn ontstaan.
Ik ben dan ook van mening dat u helemaal geen probleem heeft met Vodafone, doch om een of andere reden wilt u gewoon een website kunnen vullen met onzin.
Dat u een naam wel tig keer in de weblog erbij zet getuigd al van een vreselijk gefrustreerd MENNEKE.
U zou er beter aan doen om eens op het internet te zoeken of er niet ergens een gratis Psygiater te vinden is.
Wat een kleinzielig gedoe.
Als je gelijk was over gestapt had het je dus geen 100 euro gekost.
Maar ja jij als werkeloos gefrustreerd figuur , moet tenslotte ook je dag door komen.
Het is alleen jammer dat andere mensen , meegaan in jouw geestes vermogen.
op 03 09 2007 at 15:29 schreef Lagonda:
Good thinking, Ben! Zo is dat. Zeg Ben, heb jij toevallig een hond?
op 03 09 2007 at 18:14 schreef GW:
6 sterren voor Lagonda
op 03 09 2007 at 19:19 schreef Sabian:
Ben is toch overgenomen door T-Mobile?
op 04 09 2007 at 07:38 schreef hosseyn:
Ondertussen is er een nieuwe trend: ik belde met Unigarant, voor mijn autoverzekering nadat ik een aanmaning kreeg van een gerechtsdeurwaarder voor 800 euro. Zij zouden mij vele rekeningen hebben gestuurd, ik heb nooit iets gezien. Bleek dat ik al maanden geen verzekering meer had – na 15 jaar premie betalen wordt dit zomaar opgezegd omdat er een GROOT probleem is bij TPG.
Maar goed, terug bij Unigarant: "Mag ik uw naam vragen?" vroeg ik, want ik wil wel al mijn pogingen om dingen op te lossen vastleggen.
"Nee, dat mag u niet," zei de telefoongeit van Unigarant.
Ondertussen komt sinds begin van dit jaar meer dan de helft van mijn post niet meer aan, soms krijg ik zes weken geen post meer. Flexibilisering bij de TPG. Het wordt dus niet teruggestuurd wegens onbestelbaar, nee, in de flexibele postbodes flikkeren de boel gewoon weg. Desgevraagd vertelde de TPG medewerkster waar ik verhaal wilde halen dat dat nooit gebeurt, dat er bewaarplicht is. Niet dus: de privatisering en herstructureringen bij TPG hebben weer een oeroud en betrouwbaar bedrijf in korte tijd om zeep geholpen. Poststukken komen een maand te laat, of helemaal niet.
Dit is in Nederland schering en inslag. DIe Cor die hier rondhangt neemt het laatst op voor het bedrijfsleven, maar we zijn hier weggezakt naar Roemeens niveau. Als je kritiek hebt ben je een zeikerd. Maar de bedrijfscultuur is er bij veel bedrijven onderhand een van totale minachting voor de klant. En kwaliteit is allang geen streven meer, het gaat alleen om winstmaximalisatie met zo weinig mogelijk kosten. Aandeelhouders kijken niet verder dan de fluctuaties van volgende week.
MIJN VODAPHONE ABONNEMENT DAT 1 SEPTEMBER IS INGEGAAN is nog niet gestart – Dat wordt dus de zoveelste tijd en geldrovende nachtmerrie van deze zomer. Ben benieuwd of ik nog een naam te horen krijg als ik bel.
op 04 09 2007 at 08:29 schreef hosseyn:
Vodaphone gaf in dit geval geen problemen. Goed geholpen door een vriendelijke dame.
op 04 09 2007 at 10:54 schreef babs:
Ik wil het ook graag opnemen voor het bedrijfsleven, hosseyn. Stel nou bijvoorbeeld dat Dutchtone, Ben, Libertel en die andere kneuter nooit een licentie hadden gekregen, zou je dan nu met de PTT net zo goed en net zo goedkoop mobiel kunnen bellen als nu? Dacht het niet.
En die post van jou, natuurlijk is dat een groot probleem, maar dat wordt naar mijn mening niet zozeer veroorzaakt door het bedrijfsleven, maar door het gebrek aan bedrijfsleven.
Als ik bijvoorbeeld een posterij wil beginnen die voor 20 cent per brief in regio 1010 tot 1019 de post wil ophalen en wegbrengen, dan mag dat niet. Is verboden. De Posterijen kunnen zich daardoor veroorloven slecht te zijn, want er is er maar één en dat blijft nog wel even zo. Net als de NS is het dus wel geprivatiseerd, maar niet echt.
Nadeel van vrije markt is natuurlijk de agressieve verkooptechnieken van sommige van de spelers, maar met dank aan Internet moet je daar als bedrijf enorm mee uitkijken. Voor je het weet sta je met naam en toenaam op een blog.
op 04 09 2007 at 11:11 schreef hosseyn.el.beyar@gmail.com:
Babs: zo goedkoop bellen? De internationale tarieven zijn tot dusver een grote oplichterij gebleken – en vanaf ongeveer nu dan ook verplicht verlaagd. Overigens bellen de slimme jongens allang via Skype, de grote netwerken maken zichzelf zo onmogelijk dat ze uiteindelijk irrelevant worden en gereduceerd tot ‘domme datagoten’. De muziekindustrie is een goed voorbeeld.
Over domme datagoten gesproken: ik hoop nog altijd eens een provider te vinden die alleen een datalijn geeft, zonder adressen, opslag en al die onzin die je beter gratis op het web kunt halen.
op 04 09 2007 at 11:25 schreef Piet:
De mobiele telefoontarieven zijn helemaal niet zo slecht vergeleken met landen als de VS en Canada. De datatarieven zijn sinds er dit jaar betaalbare (10EUR) flat rate (1GB) UTMS abonnementen zijn eindelijk redelijk. Het enige hangijzer blijven de roaming tarieven, helaas zijn die v.w.b. data nog niet verplicht verlaagd. In het buitenland dus maar een Wifi puntje zoeken.
Ik heb nu een GSM waar VOIP zit ingebouwd en bel gratis (nou ja, afgezien van dat flat rate data-abo dan) naar 30 landen. Als meer mensen dat gaan doen gaat dat de markt wel weer flink opschudden.
op 04 09 2007 at 12:12 schreef Peter Breedveld:
Weet je wat zo jammer is, om niet te zeggen zwaar klote? Dat ik enorm tevreden was over mijn Vodafone prepaid dinges.
op 04 09 2007 at 12:17 schreef babs:
Zo goedkoop is dat mobiel bellen dat bijna iedereen nu een mobieltje heeft en gebruikt. En dat zal nog wel even zo blijven.
En voor het internationaal mobiel bellen heb je operators zonder eigen netwerk die goedkoper zijn op de roaming. Ortel bijvoorbeeld, maar dat is zeker niet de goedkoopste.
Vroeger kostte met de PTT vast naar Amerika bellen ook een paar gulden per minuut. Dat was een oplichterij waarbij de roaming in het niet valt. Nu is vast internationaal bellen vele keren goedkoper, al is elke cent die het duurder is dan naar Zutphen bellen een vorm van oplichterij (of marketing).
Skype is trouwens een bedrijf en geen overheidsmonopolie.
op 04 09 2007 at 16:15 schreef Diana:
Erg triest hoor dat een medewerker van een bedrijf word aangevallen. Heel zielig zelfs. Een duidelijk geval van iemand die niets beters te doen heeft. Iemand die bij zo’n bedrijf word aangenomen word daarvoor speciaal opgeleid, er word meegeluisterd bij gesprekken en als ze haar werk niet goed zou doen zou ze daar niet werken. Maar daar word natuurlijk niet van uit gegaan, omdat men te arrogant is om zich te verdiepen in de andere kant van het verhaal. Zelf heb ik ook wel een problemen gehad met telefonie, bij een ander bedrijf. Als je dan zonder telefoon zit dan heb je dat echt zelf veroorzaakt, vraag dan voor de zekerheid na hoe lang het gaat duren.
Als ex call center collega weet ik hoe vervelend mensen aan de telefoon kunnen zijn en boos zijn op degene die hun probeert te helpen en zelf niets kunnen doen aan fouten die intern gemaakt worden of andere problemen.
Ga het probleem niet bij iemand opleggen die zich moeite doet om dit probleem te verhelpen. Je kent de vrouw in kwestie niet eens dus ik vind het hooguit belachelijk om zulke dingen over haar te schrijven. Het interesseert me niet wat je over het bedrijf zelf schrijft, maar over een medewerker zelf is wel heel kinderachtig.
Je bent echt niet de enige in Nederland die zonder telefoon zit door een of ander probleem, dus doe niet zo achterlijk! En over anderen die het met je eens zijn en de boel nog eens proberen te steunen of te verergeren, jullie zijn net zo dom, echt mensen die geen leven hebben! voor jullie allemaal: GET A LIFE!!!!!!!!
op 04 09 2007 at 18:11 schreef Sander:
Diana, leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands.
Peter, ik vind dit echt fantastisch. Succes! Mijn steun heb je!
Niet alleen Vodafone is overigens een bedenkelijk bedrijf, álle telecomaanbieders zijn dat. Ik ben net weggegaan bij dat vervloekte Orange. Eén ding wist ik zeker, het werd geen abonnement bij Vodafone.
Oh ja, nu ik hier toch ben, je neemt vreemd genoeg je telefoon niet op, heb je toevallig nog een gaatje om een hapje/ drankje te doen?
op 04 09 2007 at 19:23 schreef Peter Breedveld:
Ja Sander, natuurlijk. Ik mail je. We maken een afspraak.
op 05 09 2007 at 08:10 schreef hosseyn:
Kunnen we niet allemaal onze abonnementen gewoon afzeggen? Dan gaan ze op de knieëen en hebben we ook geen last meer van die achterlijke lulijzers die de openbare ruimte versjteren. Gewoon omsmelten van lulijzers tot vibrators.
op 05 09 2007 at 12:15 schreef Kees:
Heb je verder voor de rest wel een leven?
op 06 09 2007 at 15:57 schreef Peter Breedveld:
Weer een mooi stukje erbij.
op 19 09 2007 at 10:15 schreef JK4:
Enkele randvoorwaarden voor marktwerking, zoals geformuleerd door Adam Smith: !!!
1. Absolute transparantie (de markt moet wat macht en informatie betreft voor iedereen even transparant zijn);
2. fellow-feeling (men dient mee te leven/rekening te houden met de andere partijen, dus ook handelspartijen, op de markt);
3. fair share(men moet ieder zijn deel gunnen);
4. fair trade (men moet op een eerlijke wijze handel drijven).
Daarom gebeuren dit soort dingen; er is niet aan de randvoorwaarden voldaan.