Nahed Selim krijgt Harriët Freezer-ring
Illustratie: Mirjam Vissers
Publiciste Nahed Selim krijgt de Harriët Freezer-ring, de jaarlijkse emancipatieprijs van het maandblad OpZij.
Selim, die van huis uit tolk is, heeft de laatste jaren bekendheid gekregen met haar ingetogen maar toch zeer pittige kritiek op de islam – onder andere op de positie van de vrouw binnen die traditie – en de politiekcorrecte taboes daar omheen. Er zijn nog teveel mensen die zich in de dialoog met moslims vooral laten leiden door hun goede bedoelingen, zei ze vorig jaar tegen Frontaal Naakt. Nederlandse journalisten laten zich daarom volgens haar inpakken door moslims. Die vragen niet door, want je mag moslims vooral niet boos maken (…) Ze nemen de grootste lulkoek voor waar aan. Denigrerend vindt ze dat. Je behandelt moslims zo als kinderen.
In december 2005 verscheen van haar het boek Zwijgen is verraad, waarin volgens haar uitgever in fluwelen bewoordingen harde kritische noten worden gekraakt. Ayaan Hirsi Ali noemt haar zelfs een nieuwe Voltaire’. In tegenstelling tot Hirsi Ali is Selim altijd een gelovige moslim gebleven, al verklaarde SP-senator Anja Meulenbelt haar tot afvallige vanwege haar kritische houding ten aanzien van de islam.
Het islamdebat moet voortgezet blijven worden, vindt Selim. Daarbij schaart ze zich zonder voorbehoud aan de kant van de vrije meningsuiting. Nog steeds wordt er volgens haar uit angst, voorzichtigheid of tact te veel verzwegen. Ook stoort ze zich aan het sentimentele gehalte dat vooral moslims en apologeten aan het debat geven. Als je zegt dat je je beledigd voelt, heb je daarmee mijn argumenten niet weerlegd, aldus Selim.
Over enkele weken verschijnt van haar hand een islamitische scheurkalender. Die heeft haar nu al veel kritiek opgeleverd, maar als er van de bijbel, de filosofie, de geschiedenis en veel meer een scheurkalender wordt gemaakt, vind ik dat er ook van de islam een gemaakt mag worden.
Algemeen, 27.10.2006 @ 10:19
15 Reacties
op 27 10 2006 at 12:29 schreef Fred de Haas:
Fantastisch! Eindelijk een prijs voor nóg iemand die zegt waar het op staat en niet, zoals bijna elke nieuwsrubriekcommentator in zijn slijmerige schulp kruipt bij het ondervragen van mensen met een hoofddoekje op.
Onlangs heb ik aan Andries Knevel nog gevraagd wat hij erin zag om vrouwen met hoofddoeken te ondervragen.
Wat mij het meest ergert is het feit dat als iemand zegt ‘Ik ben Moslima’ deze persoon kan rekenen op het respect c.q. onderliggende angst van elke commentator of ondervrager. Vaak hoor je hen aan het begin van het interview vragen: ‘U bent Moslima, hè?’
Alsof dat een verdienste is of een achtenswaardig beroep!
Veronderstel dat we elke keer bij een talkshow naar iemand moesten luisteren die ondervraagd werd vanwege het feit dat ie katholiek of gereformeerd was. Dat zouden we met zijn allen toch stomvervelend vinden?
Nou, zo is het nou ook met Moslima’s en Moslims. Meestal stomvervelend.
Iemand is niet interessant vanwege zijn of haar godsdienst.
Knevel heeft mij nog steeds niet geantwoord.
Leve de prijs voor Nahed Selim!
op 27 10 2006 at 13:02 schreef wies:
prima die emancipatie-prijs!
Maar… moet ik nou ook in badkamer of slaapkamer weer met de islam geconfronteerd worden?
Ik ben er al zo moe van….
Ik neem aan dat het ‘critische opmerkingen voor elke dag’ zijn.
Hoeveel gehuwde moslima’s zouden echter die kalender in huis ‘mogen’ hebben?
Ben benieuwd naar de verkoopcijfers…
èn het zou interessant zijn te weten wie het kopen.
op 27 10 2006 at 16:09 schreef Edward:
Zoals Selim zouden er meer in de publiciteit moeten/mogen komen. Politici moeten meer met zulke mensen gaan praten in plaats van met imams of andere zogenaamde gezaghebbende personen (die bijna altijd van de orthodoxe richting zijn) als contactpersonen naar de moslimgemeenschap.
In Meulenbelts stuk zie ik nergens letterlijk staan dat ze haar een afvallige noemt, maar het scheelt weinig. Selim wordt wel erg ongefundeerd afgezeken door Meulenbelt.
op 27 10 2006 at 16:20 schreef Peter Breedveld:
Natuurlijk noemt Meulenbelt Nahed Selim niet met zoveel woorden een afvallige. Ze doet dat iets subtieler dan de gemiddelde baardaap, door zich retorisch af te vragen wat er zo islamitisch is aan Selim. Ik zie geen verschil met wat SP-lijstduwer Huub Oosterhuis een paar weken geleden deed, namelijk CDA-christenen ervan beschuldigen dat ze geen echte christenen zijn.
Leer mij de gelovige kennen.
op 27 10 2006 at 17:13 schreef Tofuburger:
Elke vorm van modernisering vraagt om een zekere mate van afvalligheid. De vraag is waar je wel of niet aan vasthoudt. Ik kan me indenken dat iemand heel modern is ingesteld, maar toch hecht aan een hoofddoek net zoals sommige moderne vrouwen vroeger een bh bleven dragen. Toch helpt het ongetwijfeld als een voorhoedegroep bh’s of hoofddoekjes gaat verbranden.
op 27 10 2006 at 17:34 schreef Benedictus:
GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!!
GEFELICITEERD!
op 27 10 2006 at 18:26 schreef Wampie:
Moderne vrouwen die vroeger een bh bleven dragen?
Tofu, een bh is geen symbool, maar een gebruiksvoorwerp om de borsten op hun plaats te houden omdat ze anders gaan hangen en zeer doen.
Heb je eigenlijk wel eens een vriendinnetje gehad?
op 27 10 2006 at 18:57 schreef Tofuburger:
@Wampie
Is de hoofddoek puur een symbool van onderdrukking?
op 27 10 2006 at 19:14 schreef Wampie:
Wat mij betreft is de hoofddoek alleen praktisch bij het pannekoeken bakken.
Misschien is het niet louter een symbool van onderdrukking, maar natuurlijk wel van de islam.
Zelf ben ik geen hoofddoekenfetisjist, in de zin dat ik me daar enorm aan stoor. Vrijheid, blijheid. Dat heb ik alleen niet bij de gezichtssluier.
op 27 10 2006 at 19:36 schreef J.Akkermans:
Vrijheid, blijheid en dat met hoofddoeken. Een sprekender contradictio in terminis ben ik op dit forum nog niet eerder tegengekomen.
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=1699
Denk daar maar eens goed overna, Wampie.
op 27 10 2006 at 20:03 schreef Wampie:
Je hebt gelijk, Akkermans, maar toch kan ik niet goed tegen verboden.
op 28 10 2006 at 15:17 schreef Tofuburger:
@Wampie
Als de Islam zich verder moderniseert, dan zou de hoofddoek wellicht iets als het kruis om de nek van katholieken kunnen worden. Zelfs katholieken die volgens de Meulenbelt-norm geen katholiek zijn, dragen vaak nog zo’n kruisje. Ik heb het idee dat dat een van de richtingen is die bij een deel van de Nederlandse moslims ontstaat. Je ziet de hoofddoekjes ook steeds symbolischer worden en minder functioneel in de zin dat het andere mannen moet afstoten of zoiets. Aan de andere kant is bij mijn Albert Heijn het hoofddoekje opeens weer uit aan het raken.
op 11 11 2006 at 20:30 schreef cugel:
@Tofuburger
(waarom zo’n nick? Houd je niet van wat sappig vlees? Ik eet ook geregeld vegetarisch maar ben niet pricipieel tegen een biefstuk)
Een maand geleden realiseerde ik mij dat in de Appie op de Haarlemmerdijk alleen nog maar hoofddoekjes zaten, en waar het centrum van Asd tot voor kort nog redelijk hoofdoekjesvrij was (ze bleven in hun wijken) zie ik ze nu hoe langer hoe meer. Met het probleem van de Westermoskee ben ik daar eens gaan kijken en toen zag ik hele moslimghetto’s. Op de school van mijn zoon zie ik burqa’s (alleen maar ogen zichtbaar).
Ik vindt het verontrustend genoeg dat we gewend raken aan deze demonstratieve uiting van de opinie dat er meer islam in het openbare leven moet, want dat is de betekenis van een hoofddoek: een politieke statement.
op 11 11 2006 at 21:28 schreef cugel:
Ik heb ook nog even een reactie bij Anja gezet die toch gemeulenbelt wordt, maar die ik hopelijk met toestemming van Peter dan maar hieronder even op het web voor onze googelende medeburgers bewaar:
"@Chris
Is het niet belangrijk om de waarheid te vinden?
Wat is de waarde van de (radicale of gematigde) islam voor de wereld en in engere zin voor Nederland.
Het lijkt mij dan wel aanmatigend van een paar geboren Nederlanders om te menen dat zij het beter weten dan een paar geboren moslims: te weten Anja en Olav en Nahed en Ayaan.
zie deze volgende citaten:
over Selim: maar nu lijkt het waarempel wel of ze zelf de koran niet heeft gelezen :Anja
Het komt mij voor dat Nahed Selim nogal in de war is geraakt :Olav
Dat Ayaan hier gehaat wordt is duidelijk, ik vraag me af of een reactie van haar door Anja wel wordt toegelaten: waarschijnlijk mag ze niet eens meediscussieren.
Ik weet dat Selim het hier niet eens probeert.
Dit lijkt een weblog van linkse Nederlanders die menen dat kritiek op de islam vooral geen moslim mag kwetsen want:
citaat:
Als een moeder steeds negatieve dingen over haar kind hoort en nooit iets positiefs, gaat ze zich verzetten en op een gegeven moment is ze er immuum voor. :Els
Alweer een Nederlander die weet wat het beste is voor de moslims.
Waarom wordt (een harde) discussie vermeden? Alleen zo, en niet door reacties te verwijderen, kunnen we de waarheid vinden.
Censuur van opvattingen diskwalificeert de censureerder.
Eigenlijk had ik dit blog al opgegeven, maar nog maar eens voor de laatste x."
op 11 11 2006 at 22:22 schreef cugel:
Mijn computer is langzaam of er was een storing, daardoor is mijn reactie vier keer afgedrukt zie ik nu. Peter, wil je alsjeblieft deze reactie en drie van de bovenstaande verwijderen? Bedankt!