Zeggen wat je denkt
Marijke de Jonge
Illustratie: Mirjam Vissers
In de 17e eeuw vochten ultracalvinisten en extreemcalvinisten in de Zeven Provinciën elkaar de tent uit met woorden. Eerder werd in Europa een hardere godsdienststrijd gevoerd, maar in de als tolerant bekend staande Republiek werden lutheranen, quakers, shakers, baptisten, anabaptisten en honderden andere sekten hoogstens beschouwd als ketters, en joden en katholieken als halve staatsvijanden. Alleen agnosten en atheïsten hadden echt helemaal niks in te brengen. Als zij openlijk iets van hun levensbeschouwing lieten blijken, werden ze naar het rasphuis gestuurd. Totdat het tot verlichte geesten doordrong dat deze stand van zaken onrechtvaardig was omdat niemand de waarheid in pacht heeft als je die waarheid alleen met geloof en niet met feiten kunt onderbouwen.
Dus hebben we nu vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst en kun je zeggen dat links massamoordenaars aanbidt, rechts kippen wil vetmesten met dioxine, de paus achterlijk is omdat hij geen condooms wil uitdelen in Afrika en Bush een grotere terrorist is dan Osama bin Laden. Tja, soms komt die vrijheid van meningsuiting niet zo goed uit. Maar door dezelfde vrijheid kregen in vorige eeuwen ook atheïsten, socialisten, feministen en homo’s het recht hun levensovertuiging’ uit te dragen. Net zoals moslims nu. De discussies werden niet zachtzinnig gevoerd. Spot, satire, demonstraties, polemieken, beledigingen, scheldpartijen, alle mogelijke wapens werden in de strijd gegooid, zonder dat we een begrafenis van een flamboyante politicus of een controversiële filmmaker/pamflettist moesten meemaken. Schoten werden er ook niet gelost. Het ging goed doordat iedereen besefte dat je mag geloven en zeggen wat je wilt, zolang je een ander niet hetzelfde recht ontzegt, en je je slagersmessen thuishoudt.
De problemen beginnen pas als er idealisten’ opstaan die een hemel op aarde willen creëren en denken dat ze het recht hebben anderen met geweld hun mening op te dringen. Het wonderlijke is dat het streven naar een hemel op aarde altijd leidt tot totalitaire dictaturen, tot een hel dus. Experimenten met dat soort utopieën hebben we in Europa in de vorige eeuw beleefd met communisme, fascisme en nazisme. Wellicht ten overvloede: dat heeft tientallen miljoenen doden gekost.
Ook de fundamentalistische islam kent dat utopische denken. De islam is het enige ware geloof en pas als iedereen zich onderwerpt aan z’n regeltjes deugt de samenleving waarin wij leven. Wij zijn op aarde om Allah te dienen en daardoor in de hemel te komen. Als iedereen dat nou maar aanvaardt, is het paradijs op aarde nabij en kan de islam met recht de religie van vrede genoemd worden. Maar dat is de vrede van het kerkhof. Angst en frustratie zullen hoogtij vieren omdat niemand meer zichzelf kan zijn. Niemand heeft het recht zijn waarheid aan een ander op te dringen. De tijd van dat soort utopieën hebben we gehad en die wil ik nooit meer meemaken. Naar de hemel hoef ik al helemaal niet. Zeker niet naar Allah’s hoerenkast, waar ik mag toekijken hoe jihadi’s met 72 maagden aan het rollebollen zijn.
Eén van de belangrijkste regels in Nederland en de rest van het westen is dat je mag geloven wat je wil, maar dat een ander het recht heeft jouw geloof te beschouwen als onzin. Als gevaarlijke onzin zelfs. Ook heeft iedereen het recht de spot te drijven met ideeën, mensen en gebeurtenissen die ze niet zien zitten. Die spot is meestal niet bedoeld om gelovigen’ te beledigen maar voor eigen consumptie, voor Deense lezers van een krant die om uitverkochte maagden willen lachen of voor Nederland 2-kijkers die graag bevestigd willen zien dat anderen net zo lekker progressief denken als zij. Al is al dat zeggen wat je denkt’ natuurlijk een affront voor zeloten, boomknuffelaars, en mensen die hun school hebben afgemaakt en het dus allemaal beter weten. Maar waar is toch het idee vandaan gekomen dat vrijheid en tolerantie betekenen dat iedereen je een toffe peer moet vinden?
Veel preken voor eigen parochie dus, waar tegenwoordig bijkomt dat iedereen nog in het antifascistische verzet zit ook. Dat houdt in dat anderen de mond snoeren’ net zoals zelfverloochening’ een nationale hobby is geworden. Antifa, schooldirecteuren en andere strenggelovige aanhangers van de weg-met-ons-kerk zien met een Nederlands vlaggetje, een gesprek in het Nederlands in Nederland en het verdedigen van de vrijheid van meningsuiting onze solidaire, pluriforme maatschappij al instorten. Volgens NOS-journaal en Rondom Tien is het handjevol racisten dat thuis stiekem Heil Hitler repeteert en af en toe een feestje organiseert, stukken gevaarlijker dan de sukkels die op hoge toon respect eisen voor hun vrouwenverzamelende krijgsheer en westerlingen haat verwijten als die het niet zo zien zitten geïntimideerd te worden. Fundamentalistisch atheïsten menen dat alle religieuzen samen er straks voor gaan zorgen dat we op school alleen nog maar Intelligent Design breien krijgen. De postmoderne diepe denkers die de geschreven media bevolken denken dat je een eind maakt aan fascisme door veel te hakken op Verlichtingsfundamentalisten, en op volkomen geassimileerde immigranten die het verdedigen van onze zuurverdiende waarden tot hún strijd hebben gemaakt. Tot mijn grote schaamte overigens. Het is m’n eer te na dat het vooral Nieuwe Nederlanders zijn die schijnen te weten wat onze samenleving waard is en er dus pal voor staan, en zelfs bereid lijken er voor te gaan liggen.
Waar hebben ze allemaal zo’n last van? Van preken? Van Heil Hitler-feestjes? Van woorden? We hebben geen last van denkbeelden, we hebben last van gedrag. Dáár zou de grens moeten liggen. Bij intimidatie en geweld. Een mensenleven is belangrijker dan een of andere godheid. Daar hebben we er over de wereld tientallen van. Dat alleen al zou je al aan het twijfelen moeten brengen. Abstracte begrippen als eer’ en cultuur’ zouden al helemaal geen rol mogen spelen. Als je het met woorden niet af kan, mankeert er wat aan je sociale vaardigheden. Daar zijn cursussen voor. Vrijheid, spot en discussie, gaat boven respect voor religie of ideologie, juist omdat we elkaar niet meer willen onderdrukken of de tent uit willen vechten. Als je wat te mekkeren hebt, ga je maar de politiek in. Dat zijn de belangrijkste erfenissen van de Verlichting.
‘Het is immers al lang zo ver gekomen dat men eigenlijk alleen maar kan zien wat iemand is – christen, Turk, jood of heiden – door zijn uiterlijke verschijning en kleding of doordat hij deze of gene kerk bezoekt of, ten slotte, doordat hij deze of gene mening is toegedaan en bij een of andere meester pleegt te zweren. Voor het overige leiden allen hetzelfde leven’, schreef Spinoza 350 jaar geleden in z’n Theologisch-Politiek Traktaat (vertaling F. Akkerman, Wereldbibliotheek Amsterdam). Waar willen wij heen?
Ik weet even niets bijdehands te schrijven over Marijke de Jonge
Algemeen, 23.10.2006 @ 17:40
9 Reacties
op 24 10 2006 at 08:55 schreef Piet:
Ik heb een kennis die het Iran van de Ayatollah’s is ontvlucht (ja Peter, echt waar), en deze heeft mij wel eens verteld dat ook hij stond te juichen toen Ayatollah Kohmenie in 1980 terug kwam naar Iran en de Shaw verdreef. Helemaal gelukkig waren ze voor korte tijd want nu zou alles beter worden. Hij was politieagent en moest steeds meer mensen gaan oppakken, vrouwen en kinderen, oude mannen en hij vroeg zich in het begin wel eens af waar die naar toe gingen… tot hij er op een kwaade dag achter kwam… ze werden afgeslacht als varkens terwijl de moordenaars "Allah u akbar" stonden te schreeuwen met de waanzin in hun ogen. Toen hij er vragen over ging stellen verdwenen er ineens ook mensen uit zijn familie en directe omgeving… datzelfde heb ik gezien toen ik als militair (nee, ik ben geen kolonel) werd uitgezonden naar een islamitisch land. Daar staan nog steeds moordenaars maar met diezelfde waanzin in hun ogen anderen af te slachten als vee, nog steeds roepend dat hun allah de grootste is… In wat dan? In ieder geval in moord en doodslag, daarin is allah en zijn waanzinnige volgerskliek in ieder geval het beste in… Maar denk nu niet dat ik het allen tegen moslims of de islam heb.. de RK kerk is net zo erg… In 1981 was ik in zuid amerika, daar maakte de paus (JPII) toen een rondreis. En overal stond hij te roepen dat die condooms af moesten, en zo geschiede… een geboortegolf was het gevolg. Ik had daar een kennis, een priester, die daar al meer dan 20 jaar bezig was met familieplanning. Die man zag al zijn werk van 20 jaar in een dag in rook opgaan… Deze 2 mannen staan voor vrijheid en zijn tegen onderdrukking, in welke vorm dan ook en zijn ook bereid daar voor te gaan staan.. en doen dat ook.
Als ik daaraan denk dan is het stuk van Marijke een sterk stuk en valt er eigenlijk niks "bijdehands" over haar en over haar stuk te zeggen…
op 24 10 2006 at 10:36 schreef Dany:
"de RK kerk is net zo erg… In 1981 was ik in zuid amerika, daar maakte de paus (JPII) toen een rondreis. En overal stond hij te roepen dat die condooms af moesten, en zo geschiede… een geboortegolf was het gevolg."
Ja hoor. In een land zo primitief dat het letterlijk doet wat de paus zegt werden op grote schaal condooms gebruikt. Tuurlijk.
En toen de paus zei dat ze dan wel ook onthouding moeten beoefenen, danwel het bij hun wettige partner houden, nou, toen deden ze dat natuurlijk ook meteen.
op 24 10 2006 at 10:49 schreef kees:
Iets bijdehands over Marijke de Jonge. Je schrijft waarschijnlijk ook voor eigen parochie. Maar ook voor mensen die op verjaardagen als "fout" in de hoek gezet worden. Je geeft ze argumenten en maakt ze weerbaarder. Je steekt ze een hart onder de riem, omdat ze vaak het gevoel hebben een eenzame roepende in de woestijn te zijn. Ik heb je stuk met plezier gelezen al verval ik hierbij een beetje in domineespraat. Ga vooral door.
op 24 10 2006 at 14:19 schreef Marij van Eck:
Een prima stuk van Marijke de Jonge. Zij schrijft o.a. dat een van de belangrijkste regels in Nederland en het Westen is dat je een ander zijn geloof grote onzin mag vinden. Hoe lang zal dat nog duren? Durft dat nog iemand tegen een Moslim te zeggen? Nee, want je hebt grote schrik dat er met geweld gereageerd gaat worden. Een heel belangrijke pijler van onze samenleving ligt dus al aan diggelen.Protesten hoor ik nauwelijks. Men doet wat onze dappere prijswinnende Theo Maassen zegt:Als je weet dat er ergens gedonder door komt, houd je je bek!!Hij geeft al het "goede" voorbeeld. En zijn soort krijgen voortaan de prijzen. Dat is nu een belangrijke regel in Nederland. Houd je gedeisd, dan word je geapprecieerd door de prijzenuitdelers.!!!
op 24 10 2006 at 14:28 schreef Peter Breedveld:
De taak van een cabaretier – zelf zou ik Maasen liever in goed Nederlands een standup comedian noemen – is goede grappen maken en niets anders. Maassen behoort tot de top van zijn vak, dus die prijzen krijgt hij terecht, en niet omdat hij geen grappen zou maken over de islam, wat trouwens niet waar is.
op 24 10 2006 at 15:20 schreef Marij van Eck:
@ Peter, ik schrijf een uitspraak van Theo Maassen zelf, op. Ja, hij maakt daar heel softe grappen over. Waar echt niemand aanstoot aan kan nemen. Zo valt het mij wel degelijk op dat bepaalde artiesten altijd prijzen krijgen en bewierookt worden. Dat kun je eigenlijk al voorspellen.Dat hij tot de top van zijn vak behoort, cabaretier of standup comedian, zal best, maar ik heb nog geen Euro voor zijn show over.
op 24 10 2006 at 15:39 schreef Peter Breedveld:
Dat is je goed recht, maar als je niet gaat kijken omdat hij geen grappen over de islam zou maken – wat hij wel doet, ondanks wat hij zegt – dan is dat jammer. Het gaat toch om je een avondje te vermaken?
Ik vind het wel eens lekker hoor, eens een paar uurtjes niet aan moslims denken.
Het is trouwens een beetje raar, die openbaar beleden angst van artiesten, schrijvers, kunstenaars om de islam op de hak te nemen, waarna ze toch de islam op de hak nemen. Peter de Wit, van de Volkskrant-strip Sigmund, zei ook dat-ie zich niet aan de islam zou wagen omdat hij grote ramen had. Toch doet-ie nu alweer heel lang een vrij oneerbiedige serie met die burkadraagsters. I don’t get it.
op 24 10 2006 at 15:58 schreef Marij van Eck:
Peter, ik heb geen Euro voor zijn show over omdat ik er niks aan vind. Niet speciaal omdat hij geen moslimgrappen nmaakt. Op de tv. heb ik een programma van hem een keer uitgekeken.Je moet toch weten waar je over praat. En echt, gelachen heb ik nauwelijks, me ook niet stilletjes vermaakt. Maar het is precies zoals je zegt: "Dat is ieders goed recht". Lachen staat vrij!!!
op 24 10 2006 at 19:33 schreef Marijke de Jonge:
Je schrijft waarschijnlijk ook voor eigen parochie. Maar ook voor mensen die op verjaardagen als "fout" in de hoek gezet worden. Je geeft ze argumenten en maakt ze weerbaarder.
Dat hoop ik! Daar doe ik het ook voor. Maar ook om m’n eigen gedachten op een rijtje te zetten en te ‘oefenen’. Die verjaardagen…het is wat, hè?