Home » Archief » Witte mensen


[14.10.2006]

Witte mensen

Bart Croughs

eva1groot (27k image)
Illustratie: Mirjam Vissers

Kreten als ‘witte scholen’ en ‘witte wijken’ zijn in opmars; blanke scholen en wijken worden steeds zeldzamer. Werden niet lang geleden ‘witte wijken’ en ‘witte scholen’ meestal tussen aanhalingstekens gezet, die aanhalingstekens zijn inmiddels verdwenen. Om het woord ‘blank’ te vermijden gaan de meer radicale taalvervuilers sinds een paar jaar zelfs over tot het gebruik van gruwelijke uitdrukkingen als ‘witte mensen’ en ‘witten’. Zelfs HP/De Tijd is besmet geraakt: ‘Ik wil een witte school voor mijn kind’, aldus het omslagartikel van vorige week.

Hoe deze trend te verklaren? Wat wordt ermee gewonnen blanken aan te duiden als wit? Je hoeft niet overdreven scherpe ogen te hebben om te kunnen zien dat de huidskleur van blanken helemaal niet wit is; die is blank. Het is niet voor niets dat die term bestaat. Het woord ‘blank’ vervangen door ‘wit’ is dus een stap achteruit. De taal wordt armer en onnauwkeuriger, nuances gaan verloren.

De meest onschuldige verklaring voor deze taalvervuiling is de invloed van Amerika: intellectuelen kijken naar CNN en lezen steeds meer Engels. Het Engels kent geen equivalent van blank; blanken zijn eenvoudig ‘white’. Gedachteloos wordt die term overgenomen.

Het probleem met deze verklaring is dat een geestelijk gezond mens uitdrukkingen als ‘witten’ en ‘witte mensen’ onmogelijk gedachteloos op papier krijgt. Er moet hier meer aan de hand zijn.

Een minder onschuldige verklaring is dat er voor sommige mensen voordelen verbonden zijn aan het vervangen van ‘blank’ door ‘wit’. De term ‘wit’ heeft namelijk, wanneer het verwijst naar de huidskleur, een negatieve lading. (‘Wat zie jij wit’, ‘lijkwit’, enzovoorts.) Het woord ‘blank’ klinkt een stuk positiever (‘roomblank’). Voor de antiblanke, anti-westerse, multiculturele intellectueel kan het gebruik van de term ‘wit’ daarom zeer aantrekkelijk zijn.

En inderdaad, kreten als ‘witte mensen’, ‘witte Nederlanders’ en ‘witten’ zijn verdacht populair bij allochtone woordvoerders en progressieve denkers als Tara Singh Varma, Hannah Belliot, Anil Ramdas, Pieter Hilhorst, Gloria Wekker, Ali Eddaoudi, Anja Meulenbelt, enzovoorts.

Maar dat kan natuurlijk ook allemaal toeval zijn.

Bart Croughs (1966) is filosoof en tot voor kort columnist bij HP/De Tijd. Daar is hij mee gestopt omdat het dagelijks doornemen van kranten vol onzin en opiniebladen vol domheid hem na een paar jaar ‘de strot uit kwam’. Deze column verscheen eerder in HP/De Tijd.

Algemeen, 14.10.2006 @ 01:37

[Home]
 

18 Reacties

op 14 10 2006 at 02:55 schreef Paardestaart:

‘Wit’ zeggen betekent dat je je distantieert van de ‘voorrechten’ die geheel ten onrechte je deel werden door de wandaden van ‘de blanken’

‘Witten’ luisteren geduldig naar het racistische geklets van negers die in een TV-programma over gemengde huwelijken rustig beweren dat ze nóoit verliefd zouden kunnen worden op een blanke; dat blanke europeanen ‘zo in hun hoofd zitten, stijf in de heupen zijn, om zes uur eten en altijd maar éen koekje bij de thee geven’ of naar arabieren die ‘ons’ verwijten dat ‘wij’ onze ouders in een bejaardenhuis opsluiten, terwijl ‘zij’ oude mensen juist ‘respecteren’

Alles wat je een proces wegens discriminatie zou opleveren als je het over een derde-wereldburger had kan rustig gezegd worden over ‘witten’
Het is een absurde samenzwering tussen useful idiots met een zak schuld op hun bult en onze kwaaie ‘poor relations’
Toeval is het niet, nee :-)

op 14 10 2006 at 08:34 schreef Anna:

Ik denk dat het grootste bestanddeel bij dit fenomeen te wijten is aan de puur taalkundige tegenstelling ‘zwart-wit’. Het tegenovergestlde van zwart is wit. Omdat zwarte scholen en ‘zwarten’ als term om negers aan te duiden toch een beetje pc als denigrerend wordt opgevat, worden wij als blanken maar solidair en gaan denigrerend over onszelf praten: Vanaf heden zijn wij niet blank, maar wit. Weg met ons!
Het liefst praten wij immers helemaal niet over anders gekleurden, want oh jee Gij moogt eens stigmatiseren dan wel discrimineren!
Een uitzondering wordt er uiteraard gehanteerd indien het over het verkrijgen van soepsidie gaat. In dat geval vliegen de meest uitheemse termen, die alle tinten van licht tot zwart vertegenwoordigen, je om de oren. Van allochtoon tot Antilliaan van zwart tot marokkaan. Niet te vergeten de nieuwste hype: van buitenlander tot biculturele.
Hiertussen zul je geen grijzen vinden, want dat zijn wij: de grijze massa. Oftewel de witte grijze massa die belasting mag betalen en zijn bek moet houden als het gaat over de krampachtige instandhouding van de multikulti-sekte.

op 14 10 2006 at 09:57 schreef luckybee:

Tsia dat komt door onze voortschreidende islamisering; "Witte man," zo wordt Mohammed de profeet beschreven, in de a Hadith.

op 14 10 2006 at 11:01 schreef Jozef:

Het zijn dus vooral de Rooien die de Blanken Witten noemen.

op 14 10 2006 at 12:15 schreef Edward:

De termen wit en zwart dateren volgens mij uit de jaren ’80. Veel van de Amerikaanse emancipatiecultuur van de zwarte Amerikanen is naar Europa overgewaaid. Het is hier ook enigszins zonder na te denken overgenomen. Racisme in Europa was niet te vergelijken met racisme in de VS.
Het ging er van uit dat ‘negro'(dat woord betekent van origine ook zwart; negra, nera) stond voor onbewust dom en onderworpen aan de blanke. ‘Black’ was dan een teken van zelfbewustzijn. In Europa is het overgenomen en de term ‘wit’ deed ook zijn intrede. Deze verschillen zijn indertijds niet zozeer bedoeld als kleuraanduidingen maar vooral ook om het verschil tussen machtspositie aan te duiden. Onderdrukker versus onderdrukte. Zo kan een zwarte man ook wit zijn. Ook kunnen bijvoorbeeld Albanezen zwart zijn terwijl ze toch behoorlijk wit er uitzien.
Tien jaar geleden was ik ook erg politiek correct, maar degenen die het minst bij politieke correctheid gebaat waren was de doelgroep zelf. Problemen in ‘zwarte’ gemeenschappen mochten niet benoemd worden, met verkeerde gevolgen voor juist die gemeenschappen. Het te goedbedoelde wit-zwart denken leidde ook tot een scheiding van culturen.

op 14 10 2006 at 12:15 schreef Edward:

De termen wit en zwart dateren volgens mij uit de jaren ’80. Veel van de Amerikaanse emancipatiecultuur van de zwarte Amerikanen is naar Europa overgewaaid. Het is hier ook enigszins zonder na te denken overgenomen. Racisme in Europa was niet te vergelijken met racisme in de VS.
Het ging er van uit dat ‘negro'(dat woord betekent van origine ook zwart; negra, nera) stond voor onbewust dom en onderworpen aan de blanke. ‘Black’ was dan een teken van zelfbewustzijn. In Europa is het overgenomen en de term ‘wit’ deed ook zijn intrede. Deze verschillen zijn indertijds niet zozeer bedoeld als kleuraanduidingen maar vooral ook om het verschil tussen machtspositie aan te duiden. Onderdrukker versus onderdrukte. Zo kan een zwarte man ook wit zijn. Ook kunnen bijvoorbeeld Albanezen zwart zijn terwijl ze toch behoorlijk wit er uitzien.
Tien jaar geleden was ik ook erg politiek correct, maar degenen die het minst bij politieke correctheid gebaat waren was de doelgroep zelf. Problemen in ‘zwarte’ gemeenschappen mochten niet benoemd worden, met verkeerde gevolgen voor juist die gemeenschappen. Het te goedbedoelde wit-zwart denken leidde ook tot een scheiding van culturen.

op 15 10 2006 at 01:25 schreef Henk:

Wit staat tot zwart als blank staat tot neger.

op 15 10 2006 at 12:38 schreef Wolverine:

O’Brien,
"Kreten als ‘witte mensen’, ‘witte Nederlanders’ en ‘witten’ zijn verdacht populair bij allochtone woordvoerders en progressieve denkers"

Je bedoelt, hoop ik, toch niet de linkse denkers als je zegt progressieve denkers?
Bijvoorbeeld, JAn M. Pauk R. Anja M. Femke H. Wouter B. en consorten.

Progressieven (het woord zegt het al) worden geacht iets vooruit te helpen, en ons niet in de afgrond te storten zoals ze nu doen. (over taalvervuiling gesproken)

Dit doet me wel denken aan de film V for Vendetta, die ik zojuist heb gezien. Ik moest steeds denken aan het communisme en socialisme, dat lijdt tot alles waar ze zeggen NIET voor te staan, namelijk totallitaire regimes met een voorkeur voor indoctrinatie, angst zaaien en ernstige onderdrukking van de vrijheid.

zijn dat dan onze progressieven?

op 15 10 2006 at 12:41 schreef Wolverine:

Taalvervuiling in de zin van dat links, progressief zoals ze zichzelf noemen, nu ook al automatisch altijd samen worden genoemd in de media.

De echte progressieven zijn de mensen die realistisch zijn en ONS land weer echt vooruit willen helpen. Niet de mensen die op macht uit zijn.

op 15 10 2006 at 12:44 schreef O'Brien:

"Kreten als ‘witte mensen’, ‘witte Nederlanders’ en ‘witten’ zijn verdacht populair bij allochtone woordvoerders en progressieve denkers"

Dat is duidelijk, en niet alleen bij het woord wit.
Door decennia lang aan het politiek correct infuus te liggen krijg je een neuro-lingusitische programmering : Je hoort woorden als wit, zwart discriminatie, de bedoeling is dat je meteen razend wordt. Wat wit, wart en dicriminatie letterlijk betekenen, is niet meer relevant.

het volgende uit Wikipedia verbaast mij dan ook niks :
Politieke correctheid is grotendeels geïnspireerd op het gedachtengoed van de marxistische denktank van de Frankfurter Schule, die het promoten van een neo-marxistische cultuur voor ogen had.

Ik blijf het verschijnsel associeren met George Orwell – 1984 : nieuwspraak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwspraak

op 15 10 2006 at 16:10 schreef Tofuburger:

Wit heeft niet perse een negatieve connotatie. Het staat tegenover zwart, wat symbool van het kwaad is. Zwarte magie vs witte magie etc. Maar is de term ‘witte mensen’ niet uit gewoon het Surinaams overgenomen door links Nederland? Als je vijandschap koestert, kom je al snel tot scheldbenamingen. Dat de andere groep die benaming overneemt is ook niet vreemd. Het worden vaak geuzennamen. Negers in de VS begroeten elkaar soms met nigger. Ook heeft de term ‘bleekgezicht’ door de Indianen in de Lucky Luke niet geleid tot blanke protesten of lagere verkoopcijfers. Blanken houden ervan om uitgescholden te worden.

op 15 10 2006 at 21:23 schreef TnT:

Lydia Rood op het VKweblog: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/77137

De sleutelzin “Maar over ras en kleur staat niets in het prestatiecontract tussen de politie en de regering. Er staat: vreemdelingen”.

Ras en kleur: de idealistische trigger “Het ras” uit art. 1 met de ‘oorzakelijke’ invuloefening “de kleur”. Lydia Rood maakt er zelf een oorzaak-gevolg-clausule van. Dat is de basis van haar gruwelstuk, zelfs “het witte strand” is racistisch.
Lydia Rood is duidelijk een raciste, alleen: het mag niet!

Zij schrijft ook: “Mensen pakken op hun etniciteit, dát is pas onnet. Nog steeds, hoor”.
Vervang “het ras” door DE etniciteit in art. 1, dan hebben europeanen ook een beschermde status (nb in hun eigen habitat ). De etniciteit is definieerbaar.

op 16 10 2006 at 11:49 schreef O'Brien:

@ Wolverine: die eerste zin van mij was een citaat van Bart Croughs, zie de heading, en dat rijtje dat jij opnoemt bedoel ik nou juist wel,JAn M. Pauk R. Anja M. Femke H. Wouter B eventueel aan te vullen met Marcel van Dam.

Het probleem zit’m denk ik in het woord progressief, vooruitstrevend, wat wil een mens nou nog meer, progressief zijn, nietwaar?. Ik zie trouwens al tijden niets meer in woorden als progressief en conservatief. Onbruikbaar, het vraagt naar definities die niet uit een woordenboek te halen zijn..

Ik heb net naar een paar trailers van V for Vendetta gekeken, recensies gelezen, lijkt me zeer de moeite waard. Sfeer en commentaarstem doen me denken aan die van (de echte) O’Brien uit 1984 van Orwell

Enter "1984 George Orwell Nineteen Eighty-Four " in search op http://www.youtube.com. De film staat er bijna integraal op.

op 17 10 2006 at 13:37 schreef Ion Susai:

Ik denk dat wit is ontstaan als tegenhanger van zwart om een neger aan te duiden. En zwart is weer een aanduiding uit grootmoeders tijd, toen een neger ook nog vaak echt zwart was.

op 17 10 2006 at 19:55 schreef Lagonda:

Daar heb je een punt: zwarten zijn de laatste vijftig jaar steeds witter geworden.

op 18 10 2006 at 01:07 schreef Michiel Mans:

Ik las ooit een wetenschappelijk stuk waarin gezegd werd dat het ongeveer 1500 jaar duurt om door klimatologische veranderingen van kleur te verschieten. Soort trage Kameleonreactie. Dus die witmens in Zuid-Afrika zal mogelijk zwart worden. Vooropgesteld dat ze vaker naaktlopen. Anders lukt het niet.

op 19 10 2006 at 22:50 schreef Ion Susai:

@ Michiel Mans

hehe, en laten die Afrikaners en Engelsen daar nou net iets te preuts voor zijn :D

op 20 10 2006 at 01:34 schreef Bernadette:

Ja Lagonda, daarom zeg ik altijd stralend tegen mijn Surinaams-creoolse buurvrouw als ze net terug is van vakantie in Suriname: "Je bent lekker bruin geworden!"

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS