Stripbeurs
Peter Breedveld
Illustratie: Michel Kok
Op de Stripdagen in Houten liep ik afgelopen zondag NRC Handelsblad-redacteur Dik Rondeltap tegen het lijf. Hij sprak me aan op de toon van deze website, daar heeft hij moeite mee. Concreter dan dat werd het niet. In een eerdere discussie met hem legde hij een verband tussen mijn persoontje en de SS, dus ik neem zo’n opmerking over toon’ maar niet al te serieus. Bovendien, hij moet nodig wat zeggen, als redacteur van de NRC.
Wie ik ook tegenkwam: Spinvis! Ja echt, Spinvis was op de beurs met zijn twee zoons. In het café heb ik met hem gebabbeld over strips en illustraties. Ja hoor, zal wel’, zei mijn oudste zoon toen ik het thuis vertelde. Had-ie mooi spijt dat-ie niet was meegegaan.
Nog een held van me: Willy Lohmann, tekenaar van de strip Kraaienhove in Het Parool in de jaren zestig. Ontzettend ondergewaardeerde, vergeten tekenaar. Hij zat te signeren in de stand van het blad Stripschrift, waar ik voor schrijf. De uitgeverij van het blad heeft een paar mooie boekjes met zijn verhalen uitgebracht. Die heb ik gebietst van hoofdredacteur Arco van Os en door Lohmann laten signeren:
Lohmann tekent nog steeds cartoons, vertelde hij. Die verschijnen overal in Europa, maar ik kwam niet te weten in welke bladen. Hij vult zijn dagen met het maken van korte films die hij op zijn Mac monteert. Hij lijkt het reuze naar zijn zin te hebben. Aardige man.
Over schandalig ondergewaardeerde striptekenaars gesproken: Aloys Oosterwijk tekent Willems wereld. Dat die strip in het weekblad Panorama verschijnt zal er wel mee te maken hebben dat weinig mensen zien dat Oosterwijk een chroniqueur van het Nederlandse, misschien specifiek Amsterdamse middelbare vrijgezellenbestaan is. Laat ik het zo zeggen: als over honderdvijftig jaar historici willen weten hoe het was om te Zijn in het Amsterdam van 2006, hebben ze meer aan Willems wereld dan aan de archieven van het Parool of zoiets, want dan weet je vooral wat er in een bepaalde periode een erge hype was. Gewone mensen worden nog steeds snel vergeten door pers en historici.
Hoe dan ook, Oosterwijk is ook nog eens een ontzettend beminnelijke man die ons binnen afzienbare tijd gaat verrassen met een literair avonturenverhaal dat zich in het koloniale Afrika afspeelt en met een mooi, autobiografisch getint liefdesverhaal dat is gebaseerd op iets dat hij in zijn jonge jaren met een Parijse zwarte buurvrouw van hem heeft uitgevreten, althans dat laatste meen ik te kunnen opmaken uit wat-ie zich onlangs liet ontvallen maar d’r zal wel niks van kloppen. Op de beurs kwam een nieuw album van hem uit, een avontuur van de detective Cor Morelli:
Bij de stand van uitgeverij Xtra heb ik een rosé’tje gedronken met bikkelaars Ger van Wulften en Esther Gasseling. Van Wulften is een soort Andy Warhol van de Nederlandse undergroundstrip. Grootheden als Gerrit de Jager, van de ooit geniale strip De familie Doorzon, Eric Schreurs van Joop Klepzeiker en Hein de Kort van Pardon Lul zijn bij hem begonnen. Theo van Gogh heeft zijn eerste films bij hem thuis opgenomen en ik geloof dat zijn carrière als columnist ook in één van de bladen van Van Wulften is gestart.
Van Wulften brengt werken uit die, zoals hij dat zelf noemt, schuren’ en daar maakt hij het zichzelf niet makkelijk mee. Binnenkort ga ik eens een paar uitgaven bespreken, maar wacht daar niet op. Doe uzelf nu al een plezier en help een kleine uitgeverij de winter door, bestel eens wat, bijvoorbeeld Van Goghs Allah weet het beter als u dat nog niet hebt, de cartoonbundel van Gregorius Nekschot, het onthullende boek van journalist Stan de Jong over de moord op Van Gogh, Prettig weekend, ondanks alles of de door Eric Schreurs rijkelijk geïllustreerde bundel Van Gogh-liederen Recreatie (inclusief sublieme CD). Ik kreeg op de beurs de jongste Xtra-uitgave, het boek Beroepspsychopaten van shock art-kunstenaar Jack Coleman. Vier waargebeurde verhalen over dieven en moordenaars, rijk geïllustreerd door Coleman zelf.
Een andere uitgever die tegen de stroom inzwemt: Bries van de Vlaamse Ria Schulpen. Die zou geen lelijk boek kunnen uitgeven als ze het zou proberen. Jarenlang heeft ze het uitgeven van kostbare kleinoden gecombineerd met een baan bij de Openbare Bibliotheek, maar dat schijnt sinds kort niet meer nodig te zijn. Op aanraden van Hanco Kolk kocht ik het poëtische boek W the Whore Makes Her Tracks van de Duitse surrealist Anke Feuchtenberger.
Je zou het niet zeggen als je hem ziet, maar René Dorenbos geeft porno en horror uit. Sympathieke man en hij heeft een onwaarschijnlijk mooie vrouw (maar niet zo mooi als de vrouw van Ger van Wulften), maar hij moet echt op zoek naar een nieuwe vormgever voor zijn bladen. Onlangs werd hij de nieuwe uitgever van hij het enige mainstream stripblad dat we nog hebben, Myx, en dat ziet er werkelijk afgrijselijk uit.
Bij uitgeverij Oog & Blik heb ik The complete universe of Dupuy Berberian gekocht, een dikke verzameling illustraties van het Franse duo Dupuy en Berberian. Ik heb hun serie Monsieur Jean al eens op deze site besproken. In dit nieuwe boek staan illustraties, schilderijen, etiketten, posters, krabbels, schetsen en ook foto’s van dreidimensionaal werk van de heren. Allemaal in dat lekkere Franse retro-stijltje dat Spinvis heel treffend belangeloos’ noemde. De onderstaande illustratie hangt bij ons thuis aan de muur:
Hanco Kolk noemde ik hierboven al. De man is op dit moment bezig aan de voltooiing van het beste werk dat hij tot nu toe heeft gemaakt, het vierde deel van zijn donkere satire Meccano. Bries geeft het eerst uit in Engelstalige afleveringen, volgend jaar komt het complete verhaal in albumvorm uit.
Inmiddels heeft Kolk de opdracht gekregen voor het maken van een aantal illustraties voor de New Yorker, een grotere eer voor een tekenaar is er bijna niet. Gênant was de nogal hysterische berichtgeving erover in NRC Handelsblad, waar ik nooit eerder een bijzondere interesse voor Kolks werk heb waargenomen. De man werkt al tientallen jaren keihard aan een zeer respectabel oeuvre, maar het is maar strip, hè. Pas als The New Yorker laat weten het mooi te vinden, worden de dames en heren critici in Nederland ook wakker en dan vinden ze het opeens ook mooi. Flikker toch op. Vertrouw nooit een Nederlands recensent, want hij wil eerst weten wat ze bij The New York Times, The New Yorker of Le Monde vinden voor hij ergens een mening over heeft.
Op de Stripdagen reiken ze ook altijd de Stripschapprijs, een oeuvreprijs, uit en dit jaar ging die naar Gerard Leever, van onder andere de kinderstrip Oktoknopie, één van de favoriete strips van mijn kinderen. Daar heeft-ie echt jaren op zitten wachten, dat hij die prijs eindelijk eens zou krijgen. Hij wilde hem echt zo graag, dat hij de afgelopen jaren zijn teleurstelling, dat hij hem niet kreeg, niet onder stoelen of banken stak. Hij maakte er een gimmick van, maar toch.
Het voelt als erkenning, zei hij zondag tegen me. Ik misgun niemand zijn erkenning, maar ik heb nooit gezien wat er zo begeerlijk is aan de erkenning van een stel zelfbenoemde hotemetoten die zelf geen rechte lijn op papier kunnen krijgen en die sowieso elk jaar het hele rijtje middelbare tekenaars afgaan om te zien wie hem nog niet heeft. Iedereen komt een keer aan de beurt.
Terwijl we praatten begon één van de zoons van Spinvis, die totaal was verdiept in een Oktoknopie-album, opeens te schateren: Papa! Dit is écht leuk! Dáár heb je je herkenning. Who cares about de Stripschapprijs als kinderen je strips vreten?
Weet u wie ik stiekem best een hele aardige gozert vind? Jean-Marc van Tol, de tekenaar van het politiekcorrecte gevogelte Fokke en Sukke. Ik heb al eens stevig ruzie met hem gemaakt en hij heeft me een paar keer een rattenstreek geleverd, althans, hij heeft geprobeerd dat te doen, maar hij is altijd zo enthousiast als hij me ziet, dat ik niet kwaad op hem kan blijven. Ik heb aan heel wat figuren in de stripwereld een tyfushekel en zij aan mij, maar Jean-Marc is een schatje. Zeg nou zelf, hoe kun je boos blijven op iemand die je opbelt om je in alle ernst te vragen of je je kinderen slaat en hoe je als extreemrechtse herrieschopper getrouwd kunt zijn met iemand die bij de PvdA zit?
Peter Breedveld zal het maar eerlijk zeggen: goeie seks doet ideologische verschillen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Algemeen, 03.10.2006 @ 20:15
13 Reacties
op 04 10 2006 at 09:02 schreef r.k.h:
"Hij sprak me aan op de toon van deze website …"
Dit is wel een dubbelzinnige uitspraak. Kun je ook lezen als "hij was ‘in Peter Breedveld"".
Maar goed… "De toon", een retorische analyse.
"De toon" behoort momenteel tot het linkse discours. Wat het verwijt betekent, weet niemand (meer). Maar het bekt wel lekker en daarmee laat je zien erbij te horen.
Tegenspraak wordt niet geduld en het is een duidelijke terechtwijzing (althans in zijn terechtwijzing duidelijk). Het hoog moreel gehalte van de spreker wordt ermee duidelijk gemaakt, want hij lijkt op te komen voor de zwakkeren.
De extra moraliteit zit ook in het beroep doen op het hogere morele principe "Gij zult een debat niet op hoge toon voeren". Het verwijt lijkt argumentatieve waarde te hebben.
Maar wie zal deze hypocrisie en morele zelfverheffing echt geloven?
op 04 10 2006 at 09:49 schreef Jean-marc:
En ik vind jou ook een schatje, hoor, Petert (ondanks dat je het doet met een PvdA-ster)…
op 04 10 2006 at 12:06 schreef wablief?:
Mooi verslag.
Toevallig nog uitgaven tegen gekomen van Axel Moonshine ( een oude SF-serie die ik beetje bij beetje bij elkaar probeer te sprokkelen )?
Eerlijk gezegd vind ik het wel grappig dat je getrouwd bent met de (spreekwoordelijke) vijand. PvdA op zich, allez, oppositie moet er nu eenmaal ook zijn, maar die Wouter Bos? Ik weet niet wat het is, maar als ik die kop van ‘m zie in debatten, met van die enorm grimmige trekken en die verbeten vorm van z’n mond en die bloedhond ogen, dan krijg ik toch een heel naar gevoel. Ik kan dat niet verklaren, maar ergens begin ik die man echt griezelig te vinden.
Overigens jammer dat Marco Borsato boos op PvdA was over het gebruik van z’n nummer "rood". ( http://www.rtl.nl/(/actueel/editienl/)/components/actueel/editienl/2006/40/borsato_vs_pvda.xml ) Het schijnt dat er een discussie op de site van Borsato los is gebarsten over het gebruik van dat numnmer…. ( http://www.marcoborsato.nl/prikbord/viewtopic.php?t=26704 ) Even serieus, Femke Halsema mag dan pittig uit de hoek willen komen met haar versie van de as van het kwaad, ik zie in Wouter de bron van hetr kwaad in de Nederlandse politiek. Los van mijn opinie over de PvdA heb ik grote moeite met Bos.
op 04 10 2006 at 12:14 schreef Lagonda:
Ik vind Bos nogal triest eigenlijk. Is al jarenlang de nieuwe belofte, maar ondanks zijn lekkere kontje *verliest* hij van Balkenende — jeweetwel, die man die volgens de VARA zo’n raar onhip kapsel heeft. Vervolgens heeft Bos bijna 4 jaar de tijd gehad om zichzelf op de kaart te zetten, maar hij heeft nauwelijks iets concreets laten horen, maar steeds honderd slagen om de arm gehouden en de kat uit de boom gekeken.
En nou zitten we vlak voor de verkiezingen, en nou komt er nóg haast niks uit. Ja, een krakkemikkig alternatief AOW-plan, een boel verdraaiingen, en that’s it. CDA en PvdA gaan gelijk op in de peilingen — ik vind dat eigenlijk een grote blamage voor Bos.
op 04 10 2006 at 12:29 schreef Wampie:
Heren, heren, we gaan bij dit artikel over zoveel stripmoois niet posten over Wouter, Jan Peter of Femke. Beheerst u zich!
op 04 10 2006 at 12:38 schreef Lagonda:
Oh ja, Uitgeverij Xtra — da’s pas een goeie uitgeverij! *nudge*nudge*wink*wink*
op 04 10 2006 at 12:43 schreef wablief?:
Wampie,
geen enkel disrespect voor al dat stripmoois. Alle discussies op dit forum zijn een afgeleide van hetgeen er in een artikel gesteld wordt, soms over één klein aspect dat er genoemd wordt, soms over een achterliggende gedachte. Nog niet één keer ben ik een verbod tegengekomen om een onderwerp uit het geheel te lichten om nader te bespreken.
Bij deze:
Jan Peter, Wouter, Femke, Ruud, Jan, Geert, Marco, Hilbrandt, Beatrix!
( maarrreeehhh.,…als je weet waar ik nog meer Axel Moonshine kan vinden, ben ik ook heel erg blij hoor!)
op 04 10 2006 at 20:26 schreef Peter Breedveld:
Ik ben niet iemand die bij alle stands in de bakken gaat zitten neuzen (ik krijg er niet eens de kans voor, ik kom constant mensen tegen met wie ik een praatje maak) en ik ben ook niet zo’n serieverzamelaar. Axel Moonshine-stripboeken zie ik echter altijd overal liggen, zo zeldzaam zullen die toch niet zijn?
Ik heb eens op eBay gekeken en voilá:
http://search.ebay.nl/search/search.dll?from=R40&satitle=axel+moonshine
Is dat echt Jean-Marc, hierboven?
op 04 10 2006 at 21:01 schreef Dik Rondeltap:
Beste Peter,
,,Kijk, dat is Peter Breedveld, zei zondag iemand tegen me tijdens de Stripdagen in Houten. Je was geanimeerd in gesprek met de tekenaar Willy Lohman.
Na het gesprek ben ik op je afgelopen en heb me voorgesteld.
Ik wilde wel eens in persoon kennismaken met degene die mij, zonder ooit contact met me op te nemen, op het internetdiscussieforum ´De stamtafel (http://pub75.ezboard.com/bstripnetstripliefhebbersforum)
onterecht had beschuldigd van plagiaat, mijn eerst (virtuele) kennismaking met jou. Overigens heb je daarvoor uiteindelijk je verontschuldigingen aangeboden, al was het tandenknarsend, voor zover ik me herinner.
Al snel waren we druk in gesprek, voornamelijk over NRC Handelsblad en jouw website Frontaal Naakt. Jij stelde, kort samengevat, dat de redactie van NRC voor het grootste deel bestond uit maatschappijvreemde, politiek-correcte cultuurrelativisten en dat de krant was afgegleden tot de slechtste periodiek van Nederland.
Ik probeerde je zonder succes, neem ik aan van het tegendeel te overtuigen.
Op mijn beurt heb ik je laten weten dat de manier waarop er op Frontaal Naakt wordt gediscussieerd mij tegenstaat. Ik vertelde je dat ik de toon vaak te heftig vond en dat er volgens mij nogal eens op de persoon wordt gespeeld. Daarbij gaf ik aan dat ik op dat moment geen citaten paraat had: niet in de laatste plaats omdat ik als vrijwilliger op de beursstand van Stripschrift behoorlijk werd afgeleid.
Toen werd ik weggeroepen. Ik heb je een hand gegeven en je veel succes gewenst met je website.
Ik heb net een van je laatste plaatsingen op Frontaal Naakt gelezen: Stripbeurs. Daarin geef je een volgens mij – eigenaardige en onvolledige samenvatting van ons gesprek
En het is weer de toon die het m doet: ik heb je niet aangesproken op, maar ik heb je mijn persoonlijke mening gegeven, iets waarvan ik dacht dat je dat op prijs zou stellen.
En helaas sleep je er ook weer het misverstand bij dat ik een verband zou hebben gelegd tussen jou en de SS.
Deze geheel voor jouw rekening komende conclusie is als volgt ontstaan: op het stripforum onthulde jij tijdens een melige discussie over kleding dat jouw voeten slechts Boss-sokken veelden.
Ik heb je er toen op gewezen (toegegeven: met enig leedvermaak) dat in sommige kringen het merk Boss wordt beschouwd als een merk vooral voor account-managers (vertegenwoordigers) en dat er sterke geruchten zijn dat de Boss-fabriek tijdens de Tweede Wereldoorlog veel geld heeft verdiend met de productie van SS-uniformen.
Dat jij uit die plagerige opmerking de gevolgtrekking maakt dat ik jou in verband breng met het nationaal-socialistische erfgoed kan ik nog steeds niet goed volgen.
Ik wens je (nogmaals) veel succes met je website, ik zal Frontaal Naakt zeker nog regelmatig bezoeken, maar gezien de misverstanden tussen ons lijkt het me beter dat dit mijn eerste en enige bijdrage is,
Met vriendelijke groeten
Dik Rondeltap
op 04 10 2006 at 21:12 schreef Peter Breedveld:
Nou Dik, laat ik dan maar weer de verstandigste zijn en ’tandenknarsend’ mijn verontschuldigingen aanbieden voor het feit dat ik ons gesprek zo eigenaardig heb weergegeven. Je hebt me niet aangesproken op de toon van Frontaal Naakt, maar gezegd dat de toon van Frontaal Naakt je niet aanstaat en je hebt mijn persoontje nooit geassocieerd met de SS, je hebt er alleen op gewezen dat het merk sokken dat ik graag draag, Boss, van dezelfde fabrikant is die ook de SS-uniformen maakte.
Ik weet zeker dat mijn lezers de nuance-verschillen wel zien. Ze zijn namelijk veel intelligenter dan ik.
En als je dan toch dat Matena-bericht moet aanhalen: ik meende geen barst van die verontschuldigingen en dat had iedereen in de gaten, behalve jij.
op 04 10 2006 at 22:07 schreef Annelies van der Veer:
"Al snel waren we druk in gesprek, voornamelijk over NRC Handelsblad en jouw website Frontaal Naakt. Jij stelde, kort samengevat, dat de redactie van NRC voor het grootste deel bestond uit maatschappijvreemde, politiek-correcte cultuurrelativisten en dat de krant was afgegleden tot de slechtste periodiek van Nederland."
Wat een goede samenvatting van de NRC. Klopt helemaal!
op 04 10 2006 at 22:22 schreef Peter Breedveld:
Ha! De beschrijving klopt helemaal, maar is ook geheel aan het brein van Dik zelf ontsproten. Wat veelzeggend is.
Wat ik precies heb gezegd is dat het NRC Handelsblad iedereen, die kritisch is ten opzichte van de islam of de multiculturele samenleving, publiekelijk terechtstelt en dat de NRC het zelfs in nieuwsberichten niet kan laten om hel en verdoemenis te preken over ons, intolerante zondaars. Ik heb gezegd dat Paul Steenhuis en Corine Vloet gunstige uitzonderingen zijn en dat Afshin Ellian dient als een weinig overtuigend alibi voor de redactie. Ik heb gezegd dat Bas Heijne als een decadente Romeinse senator in de nadagen van het Romeinse rijk vanuit de hoogte hoofdschuddend neerkijkt op het gepeupel beneden hem. Verder zei ik dat het hoofdredactionele commentaar van 6 mei 2002 op zich misschien niet Volkert van de Graaf heeft geïnspireerd tot de moord op Fortuyn, maar dat dit commentaar de finishing touch was, de kers op de taart van de antiFortuyn-hetze die het NRC de maanden daarvoor had helpen maken.
Dát heb ik gezegd.
op 04 10 2006 at 22:47 schreef Annelies van der Veer:
Heel precies Peter. En mocht Dik Rondeltap zijn geheugen wat ‘Fortuyn en de NRC’ betreft willen opfrissen, dan beveel ik hem de volgende tekst van Bruce Bawer aan (die echt geen harde toon aanslaat):
http://hoeiboei.web-log.nl/hoeiboei/2006/09/niemand_die_ned.html#comments