Meer geld? Meer discipline zul je bedoelen!
Barry Cense
Illustratie: Pieter Hogenbirk
Het is goed dat een site als Frontaal Naakt ruimte maakt voor Mei Li Vos, voorzitster van een vakbond nota bene. Een semi-PvdA-apparatschik, zeg maar. Gelukkig heb ik een open mind, dus ik laat me niet afschrikken door zo’n beschrijving. Ik heb haar stukje dan ook gelezen. De kern van haar boodschap is dat de salarissen van het onderwijspersoneel flink omhoog moeten, om de problemen in het onderwijs tegen te gaan. Investeren’ noemt ze dat.
In klassiek socialistische stijl lost ze een probleem op. Meer geld uit de staatsruiven! Gloeiende! Wat me nog het meest verbaast, is dat in de reacties Mei Li’s betoog niet met de grond gelijk wordt gemaakt. Men is het over het algemeen wel met haar eens. Zijn we met zijn allen zo afgestompt?
Mei Li heeft natuurlijk groot gelijk dat het onderwijs erg belangrijk is. Kinderen die slecht onderwijs krijgen, kosten later handen vol met geld, omdat ze in plaats van een carrière als advocaat of arts in de bijstand terecht komen. Een karikatuur natuurlijk, maar je snapt waar ik naar toe wil. Maar wat gaat er met dat extra geld gebeuren? Gaan die onderwijzers daar dan plotseling beter les van geven? Hebben ze tot nu toe een beetje uit hun neus lopen te peuteren, en gaan ze bij een salarisverhoging plotseling radicaal anders lesgeven? Of trekken we plotseling een blik vernieuwde onderwijzers open? Ik zie het al voor me: Nieuw, nu met nog meer pit!’
In de reacties op haar betoog lees ik dat een student in het middelbaar onderwijs 6300 euro per jaar kost. Als je 30 van die koters in de klas hebt zitten, dan levert dat de school zo’n 189.000 euro per jaar op. Waar gaat al dat geld naar toe? Ik kan vast ergens een klaslokaal met meubilair voor 1000 euro per maand huren. Dan houden we nog 177.000 euro over. Voor dat geld kun je Jan-Peter Balkenende voor de klas zetten. Want wat kost krijt nog tegenwoordig?
Van het basisonderwijs tot hoger onderwijs is er sprake van immense inefficiëntie. Het basisonderwijs heeft echter grotere problemen dan slecht betaald personeel en een gigantische overhead. De sociale vaardigheden van onze kinderen zijn ver te zoeken (wel eens een middag in een Nederlandse trein doorgebracht?), kinderen kunnen niet meer rekenen en laten we het maar niet over spellen hebben. Het middelbaar onderwijs heeft dezelfde symptomen, en door de invoering van het studiehuis zijn die symptomen nog eens aangewakkerd.
Ik zie twee problemen. Het eerste is politiekcorrect, in die zin dat ik denk dat er vooral in het lager onderwijs te veel aandacht is voor het geloof van het politiekcorrecte denken en te weinig aandacht voor rekenen, taal, aardrijkskunde en geschiedenis. Kinderen zijn te veel bezig met projecten over de Derde Wereld, een kinder-VN, milieubewust kleien en computeronderwijs.
Het tweede is politiekincorrect: is het niet verontrustend dat zo’n tachtig procent van de studenten aan de PABO vrouw is? Zo lang de dames vervelende kereltjes kort houden, vind ik het best. Maar vooral in het middelbaar onderwijs is het belangrijk om boven de klas te staan. Uit persoonlijke ervaring kan ik u mededelen dat bijna al het vrouwelijke personeel moeite heeft met orde houden.
Mijn oplossing? Laten we eens beginnen met ietsje meer discipline, vooral in het basisonderwijs. Wat voor nut heeft het om in een klas te zitten, als je stokdoof wordt van het geklets om je heen? Discipline leidt tot efficiënter onderwijs. Daarnaast moet er meer gefocusseerd worden op basisvaardigheden. We hebben niets aan analfabeten en aan mensen die niet kunnen tellen. Met goede basisvaardigheden kunnen onze kinderen beter voor zichzelf zorgen. En misschien leren ze op die manier ook weer om zelf na te denken, in plaats van het NOS-journaal na te papagaaien.
Barry Cense is verbonden aan het Wellman Center for Photomedicine van het Massachusetts General Hospital. Hij woont al vijf jaar in de VS. ‘Schitterend land, vriendelijke mensen. Ik denk dat ik de juiste keus heb gemaakt’.
Algemeen, 17.09.2006 @ 03:18
11 Reacties
op 17 09 2006 at 16:19 schreef hannah:
Helemaal met u eens. Ik kom regelmatig vanwege werkzaamheden en de kinderen op scholen (ben geen lerares) en ik word doodmoe als ik het gedraai en
gekwek zie en hoor. Op iedere opmerking van de juf
geeft ieder kind commentaar en maar doorgaan.
Kunnen er geen stilte-uren worden ingesteld?
op 17 09 2006 at 22:18 schreef Miranda Vink:
Ik werk op een grote MBO-instelling (ben ook niet lereares) en heb dezelfde ervaring als Hannah. Klassen vol met kwebbelende kinderen die per lesuur tien minuten daadwerkelijk les. Lessen volgen altijd hetzelfde patroon: leraar geeft les, er gebeurt iets (leerling maakt grappige/domme/brutale opmerking, telefoon gaat, klassikale discussie komt op triviaal spoor terecht) waarna er de hele klas gaat kakelen en giebelen. De leraas weet na de nodige tijd de klas eindelijk weer bij de les te krijgen en vervolgt zijn verhaal totdat er weer iets gebeurt en het weer vele minuten duurt voordat hij/zij de draad kan oppakken. Onderwijs wordt er zo nauwelijks gegeven, geleerd wordt er al helemaal niets, het is enkel een omslachtige methode om jongeren van de straat te houden en de illusie te geven dat ze iets nuttigs doen.
op 18 09 2006 at 10:58 schreef Wolverine:
De discipline is het toverwoord, maar die wordt thuis niet bijgebracht omdat mama van de overheid ook moet werken om voor alle ‘kanslozen’ (lees Parasieten) te betalen en nog meer geld moet uitgeven om zichzelf in stand te houden.
op 18 09 2006 at 13:19 schreef Wampie:
Nou, nou, nou, Wolverine, dat zie ik toch heel anders. Waarom zouden moeders de discipline die ze op het werk toepassen ook thuis niet in de praktijk (kunnen) brengen? Kordaat op de werkvloer, kordaat thuis. Het werkende leven is net het echte leven – en vice versa.
op 18 09 2006 at 13:33 schreef Peter Breedveld:
Het is op het moment heel erg in de mode om werkende ouders de schuld te geven. Maar het is bullshit. Alsof moeders de vrouw vroeger echt de hele dag de tijd had om zich met de kinders bezig te houden. Welnee, het huishouden nam toen zoveel tijd in beslag dat haar kromme rug het meeste was wat kinderen van hun zwoegende moeder te zien kregen. Die kinderen moesten zich ook maar zien te redden.
Nee, vroeger kreeg een brutaal kind lik op stuk en tegenwoordig niet meer. Een leraar houdt geen orde vanwege een mengeling van rare modernistische opvattingen en de angst om van een kwaaie vader op zijn falie te krijgen en ouders niet omdat ze zelf zo ongedisciplineerd en anti-autoritair als de kolere zijn.
op 18 09 2006 at 14:32 schreef wablief?:
We zijn het eens, Peter.
Mijn dochter gaat sinds kort naar het middelbare onderwijs. Een verbetering ten opzichte van het basisonderwijs is het niet. Het is een mega-scholengemeenschap geworden, een organisatie waar iedereen die verantwoording zou moeten dragen zich goed kan verschuilen.
Dat is meteen het grote probleem, niemand wil enige verantwoording nemen. Scholen zwichten voor lichamelijke en/of juridische dreigingen van ouders, ouders vinden dat veel van de dingen die hun kinderen doen maar moeten kunnen.
Een dertienjarig klasgenootje van mijn dochter wist te vertellen dat hij van het weekend samen met pa z’n scooter had opgevoerd. En gaat dan ook met die scooter naar school. De school vind het niet haar taak zich daar in te mengen.
Als ik vroeger op de katholieke MAVO met een kapot achterlicht aan kwam rijden, kreeg ik op mijn donder van de congiërge, en die belde dan ook nog eens netjes naar huis, om mede te delen dat mijn achterlicht niet naar behoren werkte. Kreeg ik thuis nog eens op mijn donder.
Misschien is dat een beetje overdreven, maar de school voelde zich in die tijd wel nog verantwoordelijk voor haar leerlingen, en bracht dat ook over op de ouders. Helaas zie ik daar tegenwoordig te weinig van terug, iedereen dekt zichzelf in, en bemoeit zich niuet met een ander. Wat leren we onze kinderen daarmee?
op 18 09 2006 at 20:00 schreef Paardestaart:
Je kunt het natuurlijk wel vergeten dat wie dan ook daaraan op korte termijn iets kan veranderen..Things have to get much worse before they can get any better: dingen zijn een stuk sneller afgebroken of afgeschaft dan dat ze tot stand kwamen
Wie in dit volk van over-assertieve, onbeschofte domoren heeft het in zich het roer om te gooien?
Daarmee is immers een heel wereldbeeld gemoeid!?
Ouders voeden hun kinderen niet alleen op, en ook de school doet dat niet: kinderen worden door de hele maatschappij opgevoed.
Het is wel zo dat kinderen van ouders die zichzelf in het gareel kunnen houden het een stuk beter doen, maar ook zij komen in gevaar tegen de tijd dat ze zich tegen hun ouders gaan afzetten, en de buitenwereld het overneemt.
Als ze daar nu niet aan ten onder gaan voor ze weer bij hun positieven komen zullen ze de schade wel inhalen en overleven, maar ook zij lopen het risico te verdwalen in het woud van gekte en ellende dat wij normaal zijn gaan vinden
Je moet wel héel stevig in je schoenen staan om in deze hekseketel je roer recht te houden
Waar denk je dat al die tokkies vandaan komen?
op 18 09 2006 at 22:19 schreef Jan A:
Ik zat kort na de oorlog op de lagere school en in die tijd kreeg je datgene wat er te leren was er min of meer ingeramd, en de "MEESTER" daar had je ontzag voor. Je kreeg van zo een man, als hij het nodig vond, ook nog wel eens een flinke draai om je oren.Je kunt dat goed of slecht vinden, maar ik kan nog altijd op een blinde kaart van Nederland de meeste plaatsen aanwijzen en uit mijn hoofd rekenen kan ik ook en met mijn taalkennis zit het ook nog altijd snor. En ik vind zelf dat ik er geen slechter mens door ben geworden, ik heb in ieder geval nooit de behoefte gehad om te gaan stelen, roven, verkrachten en noem maar op, omdat ik wel eens een draai om mijn oren kreeg op school (en thuis ook nog een van mijn vader als hij erachter kwam).
op 19 09 2006 at 16:51 schreef babs:
@ Jan A.
Ja, ja, vroeger was alles beter en kreeg iedereen fijn slaag en dat was geweldig, want daar leerde je goed van. Er is vast veel mis met het onderwijs vandaag, maar om nou terug te verlangen naar de kadaverdicipline van houten rietjes en kolenhokken vind ik ook weer overdreven.
Juist door een anti-autoritaire opvoeding leren kinderen bij alles vragen te stellen. Leerlingen die de Meester blind volgen zullen later ook schoolmeesters als Van Dam, Wilders, Donner en Witteman blind volgen. Ik vind het helemaal niet erg dat leerlingen wat minder slaafs en volgzaam zijn dan in de jaren 50.
Overigens neemt het IQ elke generatie weer scherp toe. Heeft waarschijnlijk niks te maken met het onderwijsniveau, maar dom zijn ze niet, de jongeren van vandaag.
op 19 09 2006 at 17:58 schreef Jan A:
Kijk jij dan maar eens gewoon op straat om je heen wat die anti-autoritaire (wat een 70-er jaren kutwoord trouwens) ons opgeleverd heeft. In 40 jaar is ons nette landje de vuilnisbelt van de wereld geworden. Maar het IQ neemt geweldig toe. Bhoewahaahaahhahahahaha.
op 25 09 2006 at 23:31 schreef Rouyter:
The picture is good