Home » Archief » Claire Bretécher


[04.06.2006]

Claire Bretécher

Age Bijkaart

Bretecher2 (18k image)

Al maanden gaat in een van de twee zaaltjes die het Café van Edgar (Edgar Quinetboulevard 58) rijk is, het toneelstuk voor 1 vrouw, Frissons sur le secteur ou les Amours d’une Aubergine. Het zaaltje is een voor vijftig toeschouwers ontworpen kubusvormige ruimte, waar er tachtig in worden geduwd, als degenen die het laatst binnenkomen op de grond gaan zitten, wat ze elke avond gehoorzaam doen.

Ik heb, en dat overkomt me anders zelden of nooit, tien bladen volgeschreven en de onlangs van Frans J. gekregen schitterende oude schrijfmachine driemaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, allemaal om te proberen die titel met weinig woorden uit te leggen.

De vertaling alleen al is niet in een fraaie vorm te krijgen. Het wordt zoiets als: Huiveringen (d.w.z. schokkende belevenissen, emoties) in de wijk, of de liefden van een aubergine. Daarbij moet dan nog worden uitgelegd dat een aubergine een parkeerwachtster is, aubergine genoemd naar de paarsrode kleur van het uniformpje dat zij draagt. Maar het is natuurlijk niet alleen die kleur, waaraan ze deze honende bijnaam heeft te danken. Deze (meestal) huismoeder met bijverdiensten is een gehaat en miserabel wezen in het oog van elke parkeerder die niet op tijd de parkeermeter verlaten heeft waar hij zijn geld in heeft gestopt en andere parkeerders zijn er bijna niet in deze stad.

Het toneelstuk met de lange titel en de korte rolbezetting is geschreven door Claire Bretécher, Serge Ganzl en Dominique Lavenant.

Claire Bretécher tekent elke week een strip in Le Nouvel Obsecvateur, Serge Ganzl ken ik niet en Dominique Lavenant vertolkt ook de enige rol in het toneelstuk. Zij is een actrice die haar gezicht tot onherkenbaar wordens toe vertrekken kan. Wanneer ze geen gezichten trekt is ze jong, intelligent en mooi. Maar dat blijkt pas aan het eind van haar optreden, waarin de jeugd, de vrome opvoeding te Landerneau (het Franse equivalent van Lutjebroek), de vergeefse hartstochten en de saaie bonnenschrijverij van de arme aubergine worden uitgebeeld. De zaal zou dubbel liggen van de lach, wanneer men niet als asperges in een weckglas op elkaar gepakt zat.

Ik weet het niet zeker, maar ik neem aan dat Claire Bretécher de voornaamste auteur van deze meeslepende monoloog is.

Bestaan er in Nederland mensen die op Le Nouvel Observateur geabonneerd zijn? Zeer weinig denk ik, nu het Frans in toenemende mate verdrongen wordt door de studie van de agologie, de psychologie, het marxisme-leninisme en het naar eigen zeggen keiharde denken van staatssecretaris Ger Klein en kleuterleider Kemenade om de maatschappij nog fijner te maken.

Het eerste wat ik doe als ik Le Nouvel Observateur ontvang, is de strip van Claire Bretécher opzoeken. Hij vult een pagina, bestaat meestal uit twaalf plaatjes en heet DE TELEURGESTELDEN.

’t Is een rechtse strip, zegt Links.

Nu is Le Nouvel Observateur een links blad en het zou dan ook voor mijn gevoel onleesbaar wezen, als die strip van Claire Bretécher er niet in stond en bijna altijd wel nog het een en ander waarin een soortgelijke twijfel of Links de maatschappij wel fijner maken kan, tot uitdrukking komt.

Maar terug naar Claire’s dramaturgische vermogens.

Er bestaan afleveringen van haar strip, waarin het hele verhaal al vervat ligt in de dialogen. Je hoeft de plaatjes niet te zien en de personages niet te kennen, om alles van A tot Z te kunnen volgen en een volledige indruk te krijgen van haar zienswijze. Deze bij voorbeeld:

-Onlangs kom ik in de Lux Bar en wie zie ik? Albert, Mark, Dugommeau, Robert en Weet-ik-veel, alle vijf aan hetzelfde tafeltje. Ik realiseerde me ineens dat ik met allemaal wel eens naar bed was geweest.

-Dugommeau, is die goed?

-Gaat wel.

-Maar met Mark kun je de vliegen op het plafond gaan liggen tellen en dat kleine piemeltje van hem, dat vind ik zo eng.

– Och kom.

-0, dat vergat ik je nog te vertellen, ik voel toch wel wat voor Bernard.

-Bernard? Nee toch! Zó egocentrisch, kan niet erger.

-Nou ja, misschien wel. En dan is die kaffer nog dol op z’n vrouw ook. Waardeloos.

-Nou ja. Ach, ik ben ten slotte romantisch, zoek nog naar de Grote Liefde, weet je wel. Maar de zaak is, waarom wel met de een en niet met de ander.

-Hou op!

-En bovendien, met iemand naar bed gaan vergt een dergelijke concentratie… alles goed beschouwd geloof ik dat ik ermee kap.

– Laat me niet lachen.

– Wat denk jij nou: zouden ze me erg geëmancipeerd vinden of alleen maar daas?

Age Bijkaart is het pseudoniem waaronder Willem Frederik Hermans van 1973 tot en met 1976 zijn brieven uit Parijs publiceerde. Het bovenstaande stuk dateert van 19 juni 1976

Algemeen, 04.06.2006 @ 12:54

[Home]
 

2 Reacties

op 06 06 2006 at 11:01 schreef Barry:

Mijn vroegere lerares Nederlands was een typisch Claire Bretechér-karakter met typisch Clair Bretechér-figuur. Je moest oppassen met wat je zei. Bijvoorbeeld als je in alle onschuld zoiets liet ontvallen als: "Hmmm lekker yoghurt" Schreeuwde zei: Yoghurt?! Yoghurt, stop je in je KUT!!!!. Of yuit het niets kon zij tegen je uitvallen: "Ik kan nu al zien wat voor een Machohaantje je later wordt." Tijdens een schooloptreden stond zij woedend in de coullisen te briezen: Stelletje Egotrippers!! Nu van dat podium af" Maar het beste was dat wij op werkweek terwijl andere scholen leuk naar Rome gingen, door haar naar een therapie-boerderij op de veluwe werden gestuurd, omdat de onderlinge communicatie zo beroerd was, Dan werden er allemaal stagiaires van de sociale academie op ons los gelaten. Ach Ja, Els Hogeweg, dat waren nog eens tijden.

op 06 06 2006 at 12:00 schreef Peter Breedveld:

Daar zit een geweldige roman in, Barry.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS