Home » Archief » Cabaret


[02.01.2006]

Cabaret

Lagonda

Twins0 (141k image)

Voor het nieuwe jaar had ik me voorgenomen om eens een column schrijven die niet over de islam gaat. Er gaan inmiddels al genoeg columns over de islam, en misschien dat u het ook een beetje zat begint te worden, steeds maar weer die islam. Ik begin me ook zorgen te maken of de islam niet overmatig mijn gedachten is gaan beheersen. Zo zag ik in de bioscoop van de week “Grizzly Man”; een (fake?) documentaire over een geflipte natuuractivist, Timothy Treadwell, die dertien zomers lang probeert samen te leven met grizzlyberen uit Alaska. Zijn pogingen om met deze monsterachtige vreetmachines een band op te bouwen, heeft hij op video vastgelegd, en regisseur Werner Herzog heeft uit dit materiaal een fascinerende film samengesteld. Treadwell haat zichzelf, haat zijn verleden, maar haat bovenal de westerse samenleving; die ziet hij als de grootse bedreiging voor “zijn” beren, waarvoor hij niets dan overdadige liefde voelt. Hoewel al zijn pogingen tot toenadering door de beesten onveranderlijk met onverschilligheid of agressie worden beantwoord, blijft Treadwell hen hardnekkig met de schattigste koosnaampjes toespreken. Zijn grenzenloze naïviteit wordt hem fataal; op een kwade dag heeft één van beren het gehad met het getroetel van Treadwell, en vreet hem met huid en haar op.

Verward liep ik de bios uit. Ging deze film over de islam? Was het een briljante parodie op de naïeve dhimmitude van de westerling, die zo zwelgt in zelfhaat en zo graag in een positief beeld van zichzelf wil geloven, dat hij niets dan prachtigs kan en wil zien van een levensgevaarlijk monster? Met Werner Herzog, die graag speelt met de grens tussen realiteit en fictie, weet je het nooit, maar de overeenkomsten tussen zijn film en de problematiek rond de islam zijn te frappant om naast je neer te leggen. Maar aan de andere kant ken ik Herzog als een typische Europese intellectuele linksigerd, die ik er niet zo snel voor aanzie om de islam op een dergelijke kritiek te trakteren. Misschien is het ook wel gewoon een film over beren, misschien gaan mijn gedachten wel met me op de loop, en misschien is het zelfs wel erg ongezond dat ik overal de islam bij betrek. Misschien houd ik me wel teveel bezig met dat onderwerp, en ben ik daardoor wellicht inmiddels hevig gedeformeerd en misleid. Vandaar dus mijn voornemen voor het nieuwe jaar: voorlopig geen islam meer. Even afstand nemen, even de blik weer aanscherpen, en niet steeds overal de islam bij proberen te halen.

Gelukkig was er op TV voldoende cabaret voorhanden om mijn gedachten weer op het rechte spoor te krijgen. En cabaret, dat is altijd weer een bijzondere traktatie. Cabaret hebben we alleen in Nederland, en dat maakt ons uniek, want cabaret, en cabaret alleen, heeft ons zo tolerant en progressief gemaakt. Cabaret is de bron van onze vooruitstrevendheid en ons humanisme; een krachtig, dapper en niet mis te verstaan antwoord op de platte achterlijkheid en domme haat uit Amerika. Ons Goddelijk Cabaret maakt Nederland het Gidsland in de wereld der ideeën; gewapend met ons cabaret achten wij onszelf in staat de wereld mee te trekken naar een paradijselijk bestaan. Wim Kan, Koot en Bie, Bram en Freek en Henk Elsink; Onaantastbare Halfgoden zijn het, die Altijd Gelijk hebben. Cabaretiers zijn de waakhonden en hoeders van onze samenleving; genadeloze, feilloze en vlijmscherpe ontleders van het menselijk tekort. Lekker lachen om cabaret — een betere weg tot zelfkennis en verlichting is er niet. En vanaf kerst tot ver na oudjaar had ik ongeveer 17.521 uur aan cabaret voor de boeg; dat ging dus helemaal goed komen!

Het spits werd afgebeten door Jack Spijkerman, die nu op Talpa eindelijk zijn kunstje weer eens mocht vertonen. Dat kon natuurlijk alleen maar tegenvallen, en dat was ook inderdaad zo. Je zou verwachten dat Jack na een half jaar broeden wel eens even stevig uit zou pakken; Talpa bood hem namelijk ook allerlei fantastische nieuwe mogelijkheden, dus dat moest wel iets overrompelends worden. Maar helaas: het was meer van hetzelfde, en daarom eigenlijk minder — juist omdat je als kijker meer had verwacht. Jack zelf biedt inmiddels de deerniswekkende aanblik van een witte vlag op de puinhopen van een verwoest leven. Hij verscheen praktisch kruipend voor de camera, en zal hoogstwaarschijnlijk tot in zijn graf de behoefte gevoelen elke drie zinnen een relativerende grap over zijn commerciële knieval te maken. “Nee slager, een onsje meer is geen probleem. Ik kan het prima missen, toch? Hahaha! Ja, inderdaad bakker, brood op de plank, net wat u zegt! Hahaha! Nee juffrouw, doet u er maar geen zakje bij. Moet ik er nóg eentje vullen! Hahaha!”

Maar niet getreurd! Meer en betere cabaretiers maakten immers hun opwachting: Lebbis en Jansen, Heerschop, Waas en De Vries, Muiswinkel en Van Vleuten, Schumacher en De Groot, De Jonge en Van ’t Hek. En al die anderen.

En tot mijn grote vreugde heb ik mogen waarnemen dat al deze cabaretiers besloten hadden mij in mijn voornemen te steunen: er was er waarlijk geen een die zich kritisch over de islam uitliet. Wel weer een hoop leuke dansjes, en mooie liedjes, en gedragen gedichtjes, maar geen woord over de diepe multiculturele crisis waar ik, paranoïde idioot die ik d’r ben, altijd maar over meen te moeten schrijven. Ja, er werd eens een grapje over zelfmoordterroristen gemaakt, maar ja, in Nederland weten we inmiddels dat zelfmoordterroristen helemaal niks met de islam te maken hebben. Dus kun je rustig grappen maken over tikkende rugzakken, en ontploffende moslims; je islamitische buurman zal er ook hartelijk om kunnen lachen. Zo dragen onze cabaretiers hun steentje bij aan de integratie tussen westerling en moslim: door ons gewoon lekker samen te laten lachen over de problemen! Wij doen net of we er geen last van hebben, en zij doen net alsof ze er niet verantwoordelijk voor zijn. Net zo makkelijk! En over eventuele andere problemen met de islam houden onze moedige cabaretiers gewoon hun mond. Zie je wel, dacht ik nog, er is gewoon helemaal niets aan de hand: het ligt gewoon aan mij!

Met name de messcherpe analyses van het duo Lebbis & Jansen hebben me de schellen van de ogen gerukt. De Koran is gewoon een prachtig boek! Jansen heeft dat wel eens vaker gezegd. Hij had het niet gelezen, maar hij wist het zeker: de Koran was een práchtig boek. En hij was cabaretier, dus ik geloofde hem op zijn woord. En Lebbis haalde nog eens goed uit naar al die enge rechtse fascisten: jullie willen toch overal camerabeveiliging? En als de islam hier de boel overneemt zoals jullie vrezen? Dan krijg je nog spijt dat je al die camera’s ooit hebt opgehangen! Haha! Bam! Die zat! En hij had gelijk natuurlijk: dat de islam hier ooit de boel overneemt, is uiteraard volledig ondenkbaar, en al die camera’s overal, nou ja, dat ís ook gewoon een heel erg enge ontwikkeling! Het is hier toch zeker geen politiestaat? Bravo! Dat moest echt eens gezegd worden! Volledig gerustgesteld ben ik 2006 ingegaan.

Maar op 1 januari hoor ik alweer over een aanslag in Sulawesi, waar moslimextremisten een bom hebben laten afgaan op een christelijke markt, omdat er varkens verkocht zouden worden. En op 2 januari hoor ik over een vrouw in Utrecht, die in oktober op straat met een mes werd aangevallen door een Marokkaan die “een westerse vrouw wilde neersteken”. En dan hoor ik hoe meer dan 65 procent van de Palestijnen de aanslagen van Al-Qaida toejuicht. En dan hoor ik over de totale chaos in Gaza, en over hoe een Palestijnse terrorist zichzelf wilde opblazen op een Joods kinderfeest. En dan zie ik op TV hoe al dat fijne cabaret alweer herhaald wordt. Jansen mag het gewoon nóg een keer komen zeggen: de Koran is een prachtig boek! Tsja. Ik vraag me af hoe lang ik mijn voornemen om niet over de islam te schrijven nog kan volhouden. Ik vraag me ook af hoelang het nog duurt voordat ons geroemde cabaret de laatste adem uitblaast. Tis namelijk wel mooi geweest zo.

De maatschappelijke waarde van het Nederlandse cabaret stelt geen reet voor, en heeft ook nooit wat voorgesteld. In het gunstigste geval komt deze maatschappelijke meerwaarde namelijk neer op vermoeiende en tot niets verplichtende morele verontwaardiging; in het ongunstigste geval verwordt de cabaretier tot een radertje in de propagandamachine van de een of andere idealist of demagoog. Ons cabaret heeft niets van waarde bereikt, en heeft, op wat slappe provocaties na, op geen enkele manier aangestuurd op een daadwerkelijke en betekenisvolle catharsis bij het publiek.

Om dat vermaledijde Amerika er maar eens bij te halen: kent u wellicht Lenny Bruce? Al in de jaren vijftig werd het Amerikaanse publiek blootgesteld aan deze weergaloos tierende junk, die zonder al te veel scrupules zijn publiek onverbiddelijk de stoelen indrukte met inktzwarte observaties. Grappen over seks, drugs, racisme, geloof en abortus, maar met name over de hypocrisie van het mensdom; over de luie en zelfdienende gemakzucht van elke oetlul in de zaal. Ter vergelijking: in Nederland werd toen nog beschaafd geapplaudisseerd om de OhLaLa!-grapjes van Wim Sonneveld, en om Wim Kan die met een bril op ineens heel erg op een andere meneer leek. Jammer dat Bruce niet meer leeft: hij had gehakt gemaakt van de islam, haar verheven claims en haar hypocriete meelopers.

Waar blijft toch onze Lenny Bruce? Waar blijft onze Bill Hicks? Niks liedjes en stomme gedichtjes: ik wil een cabaretier die snijdt en ontleedt, ik wil een cabaretier die tot op het bot durft te gaan. Ja, Hans Teeuwen en Theo Maassen komen in de buurt, maar ze zijn helaas niet diep genoeg gegaan, en hun nalatenschap is in het collectieve bewustzijn van het Nederlandse volk verworden tot een aantal ranzige clichématige sketches, die op elk feestje of barbecue door een dronken buurman tot vervelens toe weer worden opgeboerd. En iedereen maar weer lachen.

Ons cabaret heeft nooit aan haar eigen mythe kunnen voldoen. Vroeger was het te braaf, nu is het te laf, maar altijd was het te vol van zichzelf. Nauwelijks goed en wel tot leven gekomen, is ons cabaret op sterven na dood. Middels het eindeloos op radio en TV herhalen van de leukste fragmenten, wordt de stervende bewierookt en bediend. De laatste fase van de doodstrijd is inmiddels aangebroken: teren op het eigen vlees. De Vliegende Panters doen Freek na, het kopspijkercabaret doet Hans Teeuwen na, Koefnoen doet Wim Kan en Toon Hermans na, en iedereen doet inmiddels Youp van ’t Hek na. Freek maakt grappen over Youp, Youp weer over Jack Spijkerman, en Jack Spijkerman weer over Youp’s tandartsassistente. Het gaat nergens meer over. De patiënt hapt naar de laatste adem. Het wachten is op een imitatie van Lebbis & Jansen door de gediplomeerde grappenmakers van Jack Spijkerman. Dan kan voorgoed de stekker er uit.

Lagonda schreef al teksten op een weblog, puur voor het eigen plezier, totdat Frontaal Naakt besloot hem aan de vergetelheid te ontrukken. Lagonda is 49 procent mannelijk, 51 procent vrouwelijk en 100 procent esotericus. Haar schrijfstijl wordt door sommigen ervaren als ‘een warm bad’, door anderen weer als ’totaal genadeloos’. Het is maar hoe de pet staat. Meer op de Lagonda blogspot.

Algemeen, 02.01.2006 @ 15:23

[Home]
 

8 Reacties

op 03 01 2006 at 09:50 schreef Frans Groenendijk:

Maar ben je niet blij dan met "we worden bedreigd door de molsims"?
Meesterlijk.
http://variatee.vara.nl/mediaplayer/player.jsp?filmID=199370&playerName=daarvliegendepanters.player

op 03 01 2006 at 10:41 schreef Peter Breedveld:

Hoe grappig dat filmpje ook is, de boodschap wijkt niet af van die van Job Cohen en Folkert Jensma: er is helemaal geen moslimgevaar en wie daarover blijft zeiken is zo’n kneuterige Fortuynist die graag terug wil naar het hoempapa-Nederland van Dik Trom en de veldwachter. Pure propaganda is het.

op 03 01 2006 at 11:50 schreef Frans Groenendijk:

Ik zie dat heel anders.
Ondanks dat je wat vreemde waarnemingen kunt hebben van de moslims -meesterlijk vind ik bijvoorbeeld "ze houden niet van spek en ham"-, zelfs ondanks dat ze "lage cijfers halen" en "werken doen ze niet" is er "tot zo ver niets bedreigends, geen vuiltje aan de lucht".
We zijn dus overdreven tolerant. Maar ondanks onze overdreven, doorgeschoten tolerantie zien we verdomme wel dat er af en toe een tussen zit die spontaan ontploft. Het is een raadsel hoe dat kan……
Het gevaar van de ontploffende moslims kun je niet ontkennen. Zelfs niet tegenover stompzinnige boeren die door jarenlange indoctrinatie doorgeschoten zijn in hun tolerantie.

op 03 01 2006 at 12:35 schreef Duns:

Lijkt me een leuke film, ‘Grizzly Man’, die wil ik zien.

Het is inderdaad comisch om te zien hoe de natuur opgehemeld wordt door ‘stadse lui’.

Alles wat ‘natuurlijk’ is, is in NL per definitie goed. Heel bizar…

op 03 01 2006 at 13:08 schreef Peter Breedveld:

Waarom is dat bizar? In Nederland is nauwelijks natuur. Hier wordt de begroeiing tussen twee autobanen al ‘natuur’ genoemd. Echt waar! En wat je niet hebt, daar verlang je naar.

De enige keren dat ik iets heb dat je met enige goede wil een ‘religieuze ervaring’ zou kunnen noemen, is als ik me laat imponeren door de natuur. Een immens bos, een vallei, hoeft niet eens een groene vallei te zijn, een kale, rotsige vallei vol distels volstaat.

op 03 01 2006 at 22:55 schreef herman van der helm:

helaas peter, je kunt niet ontsnappen aan de natuur. Deze is overal waar je gaat en staat. Stenen, bomen, de lucht, automobielen etc. Of je het mooi vindt is wat anders. En of je het misschien anders definieert ok. Maar voor mij is het prima zo, me ertegen verzetten is tegen de stroom oproeien en dus redelijk zinloos.
Een soort religieuze ervaring heb ik regelmatig en overal waar ik dat wil beleven.
Daar hoeft geen speciale plek voor gezocht te worden. Zelfs jouw website met nu weer de mooie plaatjes en vaak goede verhalen kunnen mij ook ontroeren. Overigens een goed 2006 toegewenst voor jou en je gezin.

op 03 01 2006 at 22:59 schreef Peter Breedveld:

Dank je, Herman. Jij ook een voorspoedig nieuwjaar met veel geluk EN wijsheid.

En geef Tineke een knuffel van me.

op 09 01 2006 at 17:59 schreef Rinus Duikersloot:

Ik moest bij het zien van die documentaire en het commentaar van de regisseur Herzog denken aan Het Sadistische Universum van Hermans. Zo hebben we allemaal onze deformaties.

Ook ik had het gevoel dat ik enorm in de maling werd genomen. Het hele karakter van die Timothy Treadwell, de interviews met zijn vriendinnen, het beluisteren van het bandje toen hij en zijn vriendin werden opgegeten, zijn grapjes over zijn (vermeende?) homoseksualiteit en de opgegeten vriendin die nooit in beeld kwam, het waren allemaal zaken die ik nogal verdacht vond. Regelmatig moest de zaal ook (onbedoeld?) lachen en dat lijkt toch bewust gepland te zijn door de regisseur. Andere mensen die ook de film hadden gezien waren heel verbaasd over mijn twijfels. Ik heb het een en ander opgezocht op internet en er schijnen echte krantenartikelen over zijn dood te bestaan. Misschien dat dat wel klopt maar de rest erom heen niet? Op IMDB is er ook een hele discussie over: http://www.imdb.com/title/tt0427312/board/nest/32558639

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS