Home » Archief » Een supereerlijk festival


[17.12.2005]

Een supereerlijk festival

Peter Breedveld

Nemo00 (183k image)

In Vlaanderen wordt de belangrijkste stripprijs, de Bronzen Adhemar, door de minister van cultuur uitgereikt, zoals het hoort. Dat gebeurt dit weekend, 17 en 18 februari, tijdens het stripfestival Strip Turnhout. Dat is volgens de organisatie ‘het oudste stripfestival met de meest prestigieuze prijs, de mooiste tentoonstellingen de grootste stripbeurs en de meeste media-aandacht’. Frontaal Naakt-medewerkster Ilah is er in elk geval ook. De Vlaamse stripjournalist Geert de Weyer, eenzaam strijder tegen de Leuvense stripmaffia, is ‘curator/programmator’ van het festival.

Jij bent altijd een horzel in de jas van de Vlaamse stripwereld geweest. Nu maak je opeens deel uit van de gevestigde orde van de stripwereld, door in de organisatie van Strip Turnhout te gaan zitten. Wat is er gebeurd?

Anderhalf jaar geleden werd ik gevraagd het programma samen te stellen en de grote tentoonstellingen te curateren. Ik heb ja gezegd omdat ik eens op een andere manier met strips bezig wil zijn dan als stripjournalist, wat ik al twaalf jaar doe. Ik wou ook het beeld veranderen dat in Vlaanderen van stripfestivals bestaat.

Hoezo?

Stripfestivals waren altijd heel Vlaams. Er is nooit naar een internationale uitstraling gekeken. Je ziet dezelfde mensen steeds terugkeren, de Bronzen Adhemar werd altijd aan Vlamingen gegeven. Het was een vriendenclubje, een onderonsje. Daar wilde ik absoluut vanaf. Nu worden we geboycot door een aantal Vlaamse auteurs die dat niet leuk vinden.

Door wie dan?

Ik weet niet of ik dat moet zeggen.

Ja!

Hec Leemans. Omdat ik een strip van hem negatief heb gerecenseerd. Hij vindt zichzelf geweldig, terwijl hij eigenlijk maar een heel beperkte tekenaar is, maar dat mag je dan weer niet schrijven. Je verwacht dat zo’n man, die echt geen jonkie meer is, daar wel op een volwassen manier mee om weet te gaan. Nu zegt hij dat we het Vlaamse stripfestival kapotmaken. Onterecht, we hebben achttien tentoonstellingen, waarvan heel wat rond de Vlamingen. Jef Nys bijvoorbeeld, van de commerciële strip Jommeke. Daar tegenover staat een tentoonstelling als die rond de artistieke Carré-albums van uitgever Glénat .

Je hebt nadrukkelijk de Franstalige Belgen uitgenodigd.

Inderdaad. We hebben nu vijftien Franstalige auteurs, minder dan waar we op hoopten, dat komt omdat dit festival al 22 jaar een specifiek Vlaamse inbreng heeft. Dat willen we doorbreken. We willen internationaler gaan, opschuiven richting Haarlem ook, zowel supercommerciële als superartistieke strips brengen en alles wat daar tussen zit. Tot twee jaar geleden was Strip Turnhout een festival en meer niet. Nu hebben we 200.000 euro subsidie om allerlei projecten te starten. We willen overkoepelend zijn. Er komt ook een tweemaandelijks striptijdschrift, dat volgend najaar voor het eerst zal verschijnen. Die projecten zijn hard nodig want er zijn nu zoveel vetes in de stripwereld, er wordt zoveel geluld, mensen die hun nek uitsteken worden in de grond geboord, we gaan proberen daar een einde aan te laten komen. Dit festival is supereerlijk: geen favoritisme, geen vriendjespolitiek. Hier wordt gekeken naar wat de stripwereld op dit moment op stripgebied te bieden heeft. Daar laten we een dwarsdoorsnede van zien.

Vance0 (42k image)

Wel lachen, dat jij in de organisatie van dit festival zit. Je bent nogal een omstreden figuur in de Vlaamse stripwereld. Je hebt machtige vijanden.

Zoals ik al zei, zijn er mensen die ons festival boycotten. Aan de andere kant willen mensen, die vroeger niks met dit festival te maken wilden hebben, nu heel graag samenwerken omdat ze zien dat er een nieuwe wind waait. Je ziet dat ook aan het aantal auteurs: we hebben nu honderd signerende auteurs. Het maximum aantal op het festival-oude-stijl was vijfendertig. Die vijanden van mij zijn overigens helemaal niet zo machtig. Door hoog van de toren te blazen willen ze laten horen dat ze er ook zijn.

Je hebt ruzie met Standaard Uitgeverij, die Suske en Wiske uitgeeft. Dat is toch een machtige vijand?

Die ruzie is al iets bekoeld, hoor. Standaard weet ook wel dat ik heel eerlijk ben. Ik heb misschien een groot bakkes, maar ik ben heel eerlijk. De onmin die we hebben gehad staat ook niet in de weg van samenwerking op dit festival. Er is een tentoonstelling rond de strip Orphanimo uit het fonds van Standaard. Heel veel auteurs uit het fonds van Standaard Uitgeverij komen signeren.

Die vetes waar je over spreekt, die duiden er op dat er veel belangen gemoeid zijn met de Vlaamse stripindustrie.

Dat komt door de serieuze stripjournalistiek, die was er twaalf jaar geleden nog niet. Nu doen de kwaliteitskranten steeds meer grote interviews met stripauteurs. Toen dat begon zag je dat de mensen in de stripwereld daar gretig op insprongen. Ik stel de stripwereld voor als een lekkere cake waar op een bepaald moment lagen aan zijn toegevoegd, zodat je van een taart kon spreken. De mensen in de stripwereld hebben, in plaats van samen te werken, meteen stukken van de fundamenten van die taart naar zich toegetrokken, met als gevolg dat die hele taart is ingestort. De reden dat de Vlaamse strip niet op een hoger niveau staat heeft te maken met de incompetentie van veel uitgeverijen en andere mensen in de industrie en de geringe bereidheid tot samenwerking. We merken dat ook bij dit festival, die kleinzieligheid. Uitgeverijen die niet naast elkaar willen staan.

Onderdeel van het festival is de uitreiking van de Bronzen Adhemar aan William Vance. Dat wordt gedaan door de Vlaamse minister van cultuur. Dat zie ik onze Medy van der Laan niet zo snel doen, een stripprijs uitreiken. Strip wordt serieus genomen in Vlaanderen.

We hebben ook een Fonds der Letteren in Vlaanderen, van waaruit stripprojecten worden gesubsidieerd.

Je bent een invloedrijke stripjournalist die zich nu bemoeit met het belangrijkste stripfestival van Vlaanderen. Gaat dat wel samen? Is er zo geen sprake van conflicterende belangen, of belangenverstrengeling?

Nee hoor. Sommige gasten op het festival heb ik kortgeleden nog in de grond geboord in de krant. Er is een verschil tussen mijn persoonlijke smaak en mijn smaak als organisator van dit festival. Het is iedereen duidelijk dat er van mij geen gunsten te verwachten zijn. De stripwereld moet geprofessionaliseerd worden, anders komen we geen stap verder. De reden dat ik gevraagd ben is dat ik zo diep in die stripwereld zit. Het heeft geen zin om een buitenstaander te vragen, want die weet niet wat in is, wat er speelt, wat leuk gaat worden enzovoort. In Nederland organiseert Joost Pollmann, stripjournalist voor De Volkskrant, toch ook het Haarlemse stripfestival? Iedereen kent nou eenmaal iedereen in het kleine stripwereldje.

Meer info over het festival vindt u hier.

Algemeen, 17.12.2005 @ 02:53

[Home]
 

39 Reacties

op 19 12 2005 at 13:54 schreef Jeroen Mirck:

Fijne eerlijke man, die Geert. Zeker in dat wespennest van vriendjespolitiek dat de Vlaamse stripwereld is. Ik heb een citaat uit bovenstaand interview gebruikt in dit nieuwsartikel: http://www.comicbase.nl/nieuws.php?ID=460

op 19 12 2005 at 14:19 schreef white riot is terug!:

Wat een onzin, Mirck. In Vlaanderen is er tenminste nog iets als collegialiteit en dat is sinds enkele jaren in Nederland ver te zoeken waar iedereen als naakte lemmingen achter de webcomics aanrent in de richting van de afgrond. Webcomics is het slechtste idee ooit want het komt uit Amerika en daar hebben ze alleen nog maar slechte ideeën. Verder kun je tegenwoordig niet meer zeggen dat het stripwereldje klein is. Zolang jullie alle webcomics meerekenen is de chaos niet meer te overzien. Moet Breedveld helemaal in zijn eentje aales oplossen? Zijn politieke opvattingen staan lijnrecht tegenover die van mij maar hij is een held. Maar toch geen superheld? En trouwens vind ik het aardig slap van Geert de Wever om Hec Leemans een beperkt tekenaar te noemen. Enkel; vanwege een beetje kritiek. Leemans heeft wel in drie verschillende tekenstijlen strips gemaakt. Zeker nooit de Robbedoes gelezen?

op 19 12 2005 at 14:23 schreef Peter Breedveld:

Hé! Daar hebben we Zookmans!

op 19 12 2005 at 15:49 schreef Jeroen Mirck:

Beste Zookie / Michel / Zwaartekracht / Raggaman / Zookmans / FFF / White Riot,

Deze discussie gaat toch helemaal niet over webcomics? Of meen je echt dat webcomics er de oorzaak van zijn dat de Nederlandse stripscene niet collegiaal is? Dat lijkt me wat kort door de bocht. Los daarvan zijn webcomics een opvallende nieuwe ontwikkeling in stripland, of je dat nou leuk vindt of niet. Ik ben het trouwens met je eens dat de publicatievrijheid die internet biedt, zeker leidt tot een groeiend aanbod van inferieur stripwerk, maar dat schreef ik dit voorjaar al in Myx:

"De webcomic heeft een razendsnelle ontwikkeling doorgemaakt. Mede dankzij Photoshop, Illustrator en Flash vergapen liefhebbers zich aan werk dat de pioniers van het genre doet verbleken. Toegang tot internet is veel vanzelfsprekender geworden, dus ligt deze publicatievorm open voor elk supertalent. De keerzijde is uiteraard dat internet nu ook de speeltuin is geworden waar iedere flapdrol zonder tekentalent zich kan presenteren als ‘webcomic artist’. Een klotestrip is in vijf minuten getekend en staat in tien minuten online."

http://www.comicbase.nl/nieuws.php?ID=351

op 19 12 2005 at 17:19 schreef Zookie is verhuisd naar Jamaica:

Jeroen, ik was een tekenaar die altijd zijn best heeft gedaan maar ik wou dat ik nooit op internet had gepubliceerd. Ik kan niet begrijpen dat jullie zo vaak doen alsof een internetpublicatie gelijkwaardig is aan een publicatie in een blad. Dat laatste vergt nog altijd meer moeite. Maar waarom schrijf jij het in jouw eerste reactie op zo’n manier alsof er in de vlaamse stripscene meer "vriendjespolitiek" is dan in Nederland? IK neem vrienden heel hoog op en ga voor hen door het vuur maar mijn vrienden in de Nederlandse strip zijn op 1 verminkte hand te tellen. Ik heb nu helaas al veel te vaak gemerkt dat er inderdaad vriendjespolitiek bestaat maar als er geen geld mee gemoeid is ga ik natuurlijk niet mij uitsloven voor iemand die niet aardig voor me is, toch? Is dat dan ook meteen vriendjespolitiek? In stripfestival Sluis heb ik ook met vlaamse tekenaars gepraat en dan gaat dat veel gemoedelijker dan wanneer ik op een Nederlandse beurs alleen maar steeds mezelf moet gaan lopen bewijzen. Steeds maar weer het moet uitleggen als ik eens op internet een keertje niet tegen kritiek kan omdat alleen ik weet hoeveel moeite ik al had gedaan voor Salomo’s zoutmijnen, om het zo maar te zeggen. Ik heb met jullie beiden al genoeg discussies gehad en ik zou dat niet doen als ik daar geen redenen voor had gehad. Jullie zijn journalisten en als ik journalisten al niet zou kunnen vertrouwen in Nederland zou ik dat heel erg vinden. Soms schreef ik inderdaad onzin om mezelf te amuseren maar als iemand me eens een keertje wel serieus neemt is dat al een complimenet. Ook al ben ik absoluut niet voor de complimentjes strips gaan maken vroeger maar voor de liefd voor de strips en het tekenen. Collegialiteit is niet dat men als kleuters aandacht gaat zitten vragen over anonieme internetkritiek zonder eventjes te vragen hoe het met me gaat. Dacht je soms dat ik niet naar Turnhout of Houten had willen gaan, ook al teken ik nog heel weinig?
Ik wil niet opzettelijk een discussie over mezelf maar jullie weten het niet zo goed wat een amateurtekenaar is. Misschien is die term te Vlaams. In Nederland is het een scheldwoord en dat is jammer. Bizar maar er zijn mensen voor wie vriendschap belangrijker is dan feestjes vieren en veel poen verdienen. Omdat JP en Marq de Zone niet lezen, lees ik dus niet de Myx dus bedankt voor het citaat, Jeroen. Je hebt gelijk. Supertalent blijft altijd wel bovendrijven en dat is maar goed ook.

op 20 12 2005 at 11:18 schreef Michel:

Leg het me dan beter uit wat vriendjespolitiek is.

op 20 12 2005 at 11:42 schreef Michel:

Of noem me in ieder geval geen Zookie meer, Jeroen. Die tijd is voorbij. Op de site van http://www.sa-af.com/droomland kun je zien dat ik nu mijn tekeningen met Michel signeer.

op 20 12 2005 at 11:53 schreef Jeroen Mirck:

Ik zal je voortaan Michel noemen, Michel. En je zegt soms zeker zinvolle dingen die ik serieus neem. Webcomics zijn tot op zekere hoogte inderdaad een hype, maar daar staat tegenover dat sommige tekenaars daar erg leuke en vernieuwende dingen mee doen.

op 21 12 2005 at 14:16 schreef Michel:

Bedankt, Jeroen, dat doet me goed en ook dat je toch op me reageert. Ik snap het ook best dat ik eerder soms met wat onzin kwam waar je niets aan had maar ik kon er niets aan doen. Veel verdriet maakt mij vaak een echte dadaïst die moeilijk te verstaan is en daarin ben je niet de enige. Tegenwoordig zie ik alles veel helder en je mag het weten dat ik me soms wel zorgen maak over de Nederlandse strip. En dan wil ik roepen en boos doen enzo maar dat lost niets op. Ik heb het je al eens gezegd dat Peter de enige is die die forums het beste leest maar jij leest dan weer alle webcomics-commentaren heb ik gemerkt dus ik ben blij dat jullie weer met elkaar communiceren cq praten.
Maar euh… vind je het echt dat er veel vriendjespolitiek in de vlaamse strip is en kun je me dat beter uitleggen waarom?

En heus, ik zal het niet tegenspreken dat er wel interessante webcomics zijn.

op 22 12 2005 at 15:37 schreef Jeroen Mirck:

Net als in Nederland is er ook in Vlaanderen sprake van kliekvorming. Voorbeeld is de hierboven genoemde Leuvense stripmaffia. Sommige mensen gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Na een opmerking op een Vlaams stripforum kreeg ik deze week een boos mailtje van een Vlaamse tekenaar. De stripwereld is bezaaid met lange tenen. Als kritisch journalist ga je daar al snel bovenop staan.

op 22 12 2005 at 16:12 schreef Peter Breedveld:

Vertel eens wat over die Nederlandse kliek, Jeroen?

op 23 12 2005 at 14:31 schreef Jeroen Mirck:

Wat dacht je van de grondleggers van het besloten [url=http://p097.ezboard.com/bstripmakersforum]Stripmakersforum[/url], Peter? Of de conservatieve kliek rond het Stripschap? Of al die Jippes-adepten die geen kritiek op de meester dulden?

op 23 12 2005 at 14:34 schreef Michel:

Inderdaad, Niet zomaar over Leuvense tekenaars iets zeggen zonder een naam te durven noemen. Weet je wel welke tekenaars daar wonen. Berck is van Leuevn en die signeerde dus in Turnhout dus wederom klopt dat dus echt niet. En ik heb vaal met Jean-Pol gepraat dat is een supergoeie en ook heb ik wel eens met Bédu gepraat (in het frans want door zijn naam dacht ik dat ie alleen frans sprak) Die drie noemen we de Leuvense school. Wat is daarop tegen? Waarom heeft Geert al meteen gelijk? Toch niet omdat hij journalist is. Dat vind ik niet echt kloppen. Hec Leemans is stoer! Die zit daar heus niet mee. Die albums verkopen toch wel.

op 23 12 2005 at 14:36 schreef Michel:

Oh, sorry, ik had Peter’s bericht verkeerd gelezen. Tja, dat stripmakersforum. Ik vind maar zo zo.
Er is toch maar 1 grondlegger van stripmakersforum of zie ik dat verkeerd?

op 23 12 2005 at 14:39 schreef Michel:

Sorry, ik bemoei me niet met de discussie. Ik had eerst je artikel beter moeten lezen, Jeroen.

op 23 12 2005 at 14:44 schreef Michel:

Tja, die lange tenen van me, he? ;-)

op 27 12 2005 at 11:52 schreef Jeroen Mirck:

Bemoei je vooral met de discussie, Michel! Daar zijn discussies voor. Wat de Leuvense stripmaffia betreft: daarvoor moet je inderdaad bij de link in het artikel hierboven zijn. Wat het Stripmakersforum betreft: dat voorziet in een wens van meerdere tekenaars, die daar dus ook gezamenlijk op aangesproken mogen worden, niet alleen die ene knul die op de knop drukte.

op 27 12 2005 at 11:54 schreef Stripmakersforum:

Klik op mij voor een betere link dan hierboven…

op 27 12 2005 at 11:58 schreef Michel:

Ik vind het stripmakersforum grote flut. Sorry dat ik het moet zeggen. Een leuke tekening van een jong talent krijgt iets van twintig kritieken terwijl ik vind dat je juist de jongste talenten gewoon hun gang moet laten gaan. Dan pas kunnen ze uitgroeien tot groter talent.

op 28 12 2005 at 08:34 schreef Marq:

Michel, ik heb al vanaf het allereerste nummer een abonnement op Zone en ik lees het blad trouw van begin tot eind! Ik snap niet waar jij die flauwekul vandaan haalt en neem je dergelijke aantijgingen hoogst kwalijk. Zeker als je er ook nog van die vreemde reacties op laat volgen (de MYX niet lezen omdat ik de Zone niet lees… waar slaat dat nou op?)

op 28 12 2005 at 14:15 schreef Michel:

In het "rare jongens, die journalisten"-stripnettopic heb je zelf aangetoond dat je een belangrijke strip waarschijnlijk hebt overgeslagen. Ik mag van Henk Schouten niets zeggen over Salomo want anders vertelt hij over mijn chronische ziekte. Nou, iedereen mag het weten. Ik neem het jou heel kwalijk dat je mij verdedigd op het "ip-ban voor Zookie"-topic maar dat je dan op het stripnetforum daar niets van laat blijken. Dan snap ik van jou ook helemaal niets. In Haarlem zei je ook al niets tegen me. Ik hoef niet per se met alle tekenaars "vriendjes" te zijn. Zo ben ik helemaal niet. Maar ik dacht dat jij wel aardig was. Iedereen mag met mij lachen en mij beledigen, maanden aan een stuk, omdat iemand toevallig heel erg bijzonder voor mij is. Als jij het dan met al die mensen eens bent, dan ben jij het nog het meest die mij daarmee verdrietig maakt.
Trouwens, omdat jij het bent zal ik het maar bekennen dat ik de Myx niet meer lees, sinds ik een stripfiguur van me erin zag. Ik was daar erg van geschrokken en nog meer van Hanco’s column op de pagina daarvoor.
Jij, Marq, moet het nu ook maar eens zien dat ik probeer de waarheid te schrijven, iedere keer, sommigen zijn helaas heel goed in de waarheid verdraaien. Soms moet ik wel beeldspraak schrijven omdat sommigen liever hele dagen feest vieren dan de waarheid voor ogen te zien.

op 28 12 2005 at 14:22 schreef Michel:

En laat die mensen van het stripmakersforum maar gewoon eerlijk zeggen dat dat opgericht is voor de gezelligheden. Al die andere smoezen, daar trap ik niet in. Viva de bende van Bakelandt!

op 28 12 2005 at 14:27 schreef Peter Breedveld:

Hallo jongens, dit begint enigszins genant te worden. Af en toe publiceer ik op deze site een stuk over strips zodat niet-stripliefhebbers zien dat strip een volwassen medium is. En dat komen jullie dan op déze manier illustreren?

op 28 12 2005 at 15:13 schreef Michel:

Okay, de waarheid mag niet geschreven worden. Ik snap het al. Stripfestivals zijn pure commercië geworden. Heeft helemaal niets meer met strips te maken.

op 28 12 2005 at 15:16 schreef Michel:

Strip is geen medium. Het beeldverhaal is een kunstvorm. Waterverf is een medium. Potlood is een medium. Jullie gooien alles door elkaar.
De stripgidsprijs is reclame voor een stripschriftspecial. Hoe moet ik jullie nog serieus nemen?

op 28 12 2005 at 15:36 schreef Peter Breedveld:

Je bazelt. Strip is een medium. Waterverf is materiaal. Een strip kan kunst zijn, maar is het meestal niet. Is proza altijd literatuur? Is een schilderij altijd kunst? 99,8 procent van alles strips is pulp. Soms goeie pulp, zoals Sin City, meestal afzichtelijk slecht, zoals Suske en Wiske.

Strip is een medium waarmee door een goede kunstenaar Kunst kan worden geschapen. Maus is een voorbeeld, Krazy Kat is er nog een. De strips van Daniel Clowes en Chris Ware zijn kunst. Charles Burns (binnenkort een groot interview op deze site) is een groot kunstenaar.

op 28 12 2005 at 15:40 schreef Michel:

Okay, mijn excuus dat ik hier een discussie met journalisten wilde beginnen. Mijn excuus dat ik me zo overdreven zorgen maak over de Nederlandse jeugd. Mijn excuus dat ik nooit William Vance heb gelezen. Ik wist niet dat dat populair was. Mijn excuus dat ik liever Plankgas en Plastronneke lees. Mijn excuus dat smallpress niet meer meetelt. Mijn excuus dat ik zo chagrijnig ben omdat mensen op internet mijn privé-sfeer kapot mochten maken. Mijn excuus dat jij niet wil begrijpen waarom ik dan op internet schrijf als ik het dan toch maar een medium van niets vindt. Mijn excuus dat jij daar nooit over heb nagedacht. Mijn excuus dat ik jou als enige zo’n beetje het meest nog respecteer terwijl je toch soms vervelend was maar soms ook heel aardig voor dit belgische stripmeneertje met nederlands paspoort. Mijn excuus dat ik op jou ohzo serieuze interview heb gereageerd. Ik ben blij met dit interview. Waarom zou ik er anders op reageren?

op 28 12 2005 at 15:42 schreef Peter Breedveld:

Kappen nou, Zookmans. Anders: IP-ban. Ook voor jou. Zelfs voor jou.

op 28 12 2005 at 15:46 schreef MIchel:

Oh, ik wist niet of je nog met me in discussie wilde. Mijn excuus.
Groot gelijk dat de strips die je noemt kunst zijn. Maar als ik het woord "kunstvorm"gebruikt, bedoel ik toch niet het woord "kunst". Twee verschillende woorden. Ik wordt altijd beetje in de war ervan als mensen verkeerde woorden gebruiken. Een schilderij is niet altijd kunst maar wel elke keer een kunstvorm.

Het is aan de toekomst om te bepalen wat kunst is. Niet aan ons, Peter. Wij kunnen er wel naar raden wie er nu op dit moment kunstenaars zijn maar het blijft gissen.
Ik vind alles op wolvenkind.nl echt kunst maar waarschijnlijk is heel het stripmakersforum het daar niet mee is. Althans ben ik daar erg zeker van.

op 28 12 2005 at 15:48 schreef Michel:

Ik verzamel ip-bannen, Peter.

op 28 12 2005 at 15:53 schreef Peter Breedveld:

"Ik verzamel ip-bannen, Peter."

Dan moet je nog even lekker zo doorgaan.

Strip is ook geen kunstvorm. Strip is een medium, net als schilderij een medium is, of cinematografie. Je kunt er alle kanten mee op: van laag-bij-de-grondse zooi tot verheven Kunst.

Wie is dat, de toekomst? Kan de toekomst onderscheiden? Kan ze proeven, kan ze ruiken? Kan ze voelen? Ik kan heel goed bepalen wat Kunst is. Hier en nu. Rien Poortvliet bijvoorbeeld, dat is Kunst. Het Joodse bruidje van Rembrandt: afzichtelijke edelkitsch!

op 28 12 2005 at 16:10 schreef Michel:

Dat laatste was sarcastisch, denk ik. Ik discussiëer graag met je. Al weet ik het van mezelf wel dat ik soms mijn woorden verkeerd kies.

Eigenlijk snap ik het zelf ook niet zo goed wie er nu bepaalt wat kunst is. Ik pieker me er soms suf over. Niet iedereen zal het met je eens zijn dat Poortvliet kunst is. Persoonlijk vind ik dat soms ook wel heel mooi. Maar wat mooi is, is toch niet meteen kunst? Vele mensen staren zich blind op een beetje schoonheid. Daarom heb ik zo’n probleem met die prijs voor William Vance. Het spijt me maar dat ziet er toch niet uit? Ieder zijn eigensmaak natuurlijk maar toch lees ik dan honderd keer liever Plankgas en Plastronneke. En dat meen ik echt serieus. Geert neemt wel Jommeke heel serieus en noemt het een commerciële strip terwijl ik juist denk dat commercie in het begin van Jommeke niet echt het streven van Jef Nys was. Hij wilde gewoon leuke strips maken. Waarom krijgt Hec Leemans er dan van langs? F.C. De Kampioenen is volgens mij razend populair En best wel knap getekend.

groetjes

op 29 12 2005 at 16:17 schreef Geert De Weyer:

Beste Michel, even de puntjes op de i.

1) Ik neem Jommeke niet zo serieus als je denkt. Ik ben het zeker met je eens dat het een strip is die commercieel geworden is en nu in de publieke opinie commercieel wordt genoemd omdat het zo goed verkoopt. Persoonlijk vind ik het een erg aardige strip, die zeker bepalend was in mijn jaren als jonge snotneus.

2) Of jij de keuze van de Bronzen Adhemar aan William Vance terecht vindt of niet, is jouw zaak. Maar voor alle duidelijkheid: het is een jury die tot die vaststelling komt, het is geen eenmansbeslissing.
Bovendien gaat deze Vlaamse Gemeenschapsprijs voor Strips altijd naar een Vlaming. Vance is dus, zo las ik hierboven ergens geen Franstalige Belg. Maar je persoonlijke smaak is geheel van jezelf, daar ga ik me niet over uitspreken. Geen probleem daarmee.

3) Er kwamen op de afgelopen editie van Strip Turnhout 100 (!) signerende tekenaars opdagen tegenolver pakweg 35 bij de vorige edities voor we er organisator van waren. Dat is zowat het plafond. We kunnen helaas niet iedereen uitnodigen. Het ene jaar wordt die auteur gevraagd, het andere jaar gaat de vraag naar iemand anders. Dat zijn keuzes die je moèt maken als organisatie. Niet wil maken, maar moét maken.

4) Er zaten heel wat Small Press-auteurs bij die honderd tekenaars (lijst nog steeds op http://www.stripturnhout.be, denk ik) en stripwinkel Bries, gespecialiseerd in small press en alternatief strimateriaal, was net uitgenodigd om dat genre in de kijker te zetten. Daarbovenop werd er een nieuw stripmagazine (Parcifal) boven de doopvont gehouden die ook in dat vaarwater zit en werden tijdens de info- en vaklbeurs heel wat Small Press-organisaties uitgenodigd (Parcifal, Bries als uitgever, Senoeni,…)

5) Leemans maakt wel commerciële strips. Zijn meest recente reeksen (Kim, W817 en FC De Kampioenen) zijn niet uitgegroeid tot een commerciële strip, dat waren ze al vooraleer de eerste letter op papier stond. Zie het als een meetlat. Een doodgewoon ding, tot je er de beeltenis opzet van Britney Spears en het plots erg goed begint te verkopen. Dat, beste Michel, is dan plots pure commercie. Gaan we dan de schrijnwerker van die meetlat of de fotograaf die de foto van la Spears kiekte bejubelen als zijnde artiesten? Misschien is die schrijnwerker of fotograaf inderdaad een artiest, maar ik denk niet dat je er persé van moet uitgaan dat hij met die meetlat dan ook meteen een kunstwerk heeft afgeleverd. Idem voor de Vlaamse tekenaars die die waspoederstrips tekenen. Daar zit heel wat talent tussen, maar wanneer ze dit soort strips maken zijn ze als copywriters in dienst van een bedrijf dat hun moederproduct nog meer wil promoten. De meetlatten, rugzakken en strips die daaruit voortkomen zijn dus promomiddelen. Op zich geen probleem, dat mag en ik ben blij dat de tekenaars er eindelijk wat mee verdienen, maar wat me stoort is dat heel wat van die tekenaars hun product als kwalitatief omschrijven en dreigende taal spreken naar de pers als die daaraan durft twijfelen. Dat lijkt me vooral erg vreemd.
Ze verdienen er bergen geld mee (Leemans heeft er een huis in Frankrijk van kunnen kopen) én willen dan ook nog goede recensies én eisen dat aook nog eens dat de pers achter zich staat. DE pers moet kritisch zijn, ook op stripgebied. Ze moet een onderscheid aantonen tussen strips en strips. Ik denk dat dit soort strips een verschraling en verkleutering is van de Vlaamse strip, die hiermee geen al te beste beurt maakt in Wallonië, Nederland of Frankrijk.
Het feit dat heel wat Vlaamse uitgeverijen steeds meer van dit soort strips op de markt willen brengen omdat ze zo goed verkopen, is ook niet ideaal. jonge tekenaars voelen zich steeds meer verplicht hier in mee te gaan.
Het zou hetzelfde zijn als een aflevering vcan The Bod en the Beautiful in de cinema uitbrengen en doen alsof het met dezelfde middelen en artistieke kwaliteiten is gemaakt. Daar weiger ik aan mee te doen. Er zijn strips en er zijn strips. Het soort strips dat als promomiddel voor een bedrijf moet dienen, vroeger als gimmick gratis in waspoederdozen werd gestopt en nu voor veel geld bij respectabele uitgeverijen te koop worden aangeboden, daar bedank ik voor. Tenzij het goed gemaakt is, natuurlijk. Wat begrijp me vooral niet verkeerd: wat mij betreft kan je een strip maken over het meest supercommerciële onderwerp ter wereld (laten we zeggen: coca-cola). Als het goed en origineel gemaakt is, is het goed gemaakt. Ik schiet zo’n dingen nooit op voorhand af. Maar als dit soort tekenaars de huilebalk gaan uithangen zich de slachtofferrol toeëgenen omdat de pers niet lyrisch is over hun werk, dan is het ver gekomen. Of het nu goed verkoopt of niet. Van de afgelopen waspoederstrips heb ik er nog geen enkele gezien die kwaliteit met zich meedraagt (terwijl er wel degelijke auteurs aan meewerken). Het is er vooral op gebaseerd zo snel mogelijk te werken in hoop er in zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk uit te brengen nu de popgroep, Bekende Vlaming of tv-serie nog veel bekijks heeft. Dat heet commercie, en alle flauwe zever die dit soort auteurs daarbij uitkramen, neem ik er dan maar voor lief bij.

op 29 12 2005 at 16:46 schreef Michel:

Bedankt voor je reactie. Ik zal het later wat beter lezen maar even een korte reactie. Sorry als ik een beetje raar deed maar waar was Marc Sleen? Wil die niet meer signeren?
Wel blij om te horen dat er toch nog steeds een jury aan te pas komt bij die prijzen. Ik heb wat te snel geoordeeld. Dat was niet zo netjes.
Mag ik weten of peter van laarhoven nog bij het (eventuele) bestuur zit?
Ik vind gewoon de verhouding nederlandse en belgische auteurs totaal niet vergelijkbaar met Nederlandse beurs en dan denk ik ineens midden in de nacht dat je de Vlaamse strip eigenlijk helemaal niet leuk vindt. Sorry daarvoor maar ik zeg het je gewoon.
nogmaals bedankt. Ik ben opgegroeid met de Vlaamse strip zoals Jommeke en Nero enzo al voor ik kon lezen. Sorry als ik een beetje overdreven deed. Je reactie valt me reuze mee. Bedankt voor eventuele verhelderingen.
1 journalist die het flink bij me had verpest is wel genoeg in mijn leven. (geen zorgen, ik bedoel eetje van de PZC)

happy newyear, you all

op 31 12 2005 at 03:06 schreef Doc:

"De mensen in de stripwereld hebben, in plaats van samen te werken, meteen stukken van de fundamenten van die taart naar zich toegetrokken, met als gevolg dat die hele taart is ingestort."
Deze beeldspraak is zo krankzinnig dat-ie weer grappig wordt.

op 31 12 2005 at 10:18 schreef Peter Breedveld:

Alwéér zo’n constructieve bijdrage van de vroeg-oude betweter Doc. Het zal wel weer een eenzaam oud-en-nieuw worden voor je, Doc, of niet?

op 31 12 2005 at 11:54 schreef Geert De Weyer:

Michel,

Peter Van Laerhoven zit niet meer bij de nieuwe organisatie.
Marc Sleen was ziek en heeft zich verontschuldigd.
Ik denk niet in termen van de Vlaamse strip. Een strip met gewoon goed zijn, of die nu gemaakt is door een Nederlander, een Fransman, een Turk of een Amerikaan. Bedoeling van Strip Turnhout is niet zozeer/alleen de Vlaamse strip promoten, maar wel de strip in Vlaanderen promoten zodat Vlamingen ook een heel gamma onder ogen kunnen krijgen.

op 02 01 2006 at 14:20 schreef Michel:

Je hebt gelijk, Geert (en nog sorry dat ik je naam verkeerd schreef, was om te plagen, sorry)
Natuurlijk gaat het erom dat een strip goed is en niet om de nationaliteit van de makers. Persoonlijk vind ik dat de persoon achter de strip wel ermee te maken heeft of het een goede striptekenaar is. Dat vind ik gewoon. Daarom vind ik het stripmakersforum zo’n fout idee.

Nota Bene : ik ben geen striptekenaar meer, gewoon een tekenaar, bezorgd om zijn dushi, en een stripliefhebber.

Peter? laten we even stellen dat ik het met je eens ben dat de strip een medium is, dan is de strip toch allang volwassen? meer dan honderd jaar zelfs, hoogbejaard dus zelfs! ;-)

op 10 01 2017 at 19:33 schreef Michel:

Wat een gekke en soms grappige discussie. Wat kon ik me vroeger druk maken om niks. Groetjes van michel

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS