Home » Archief » Mao en Meulenbelt


[03.12.2005]

Mao en Meulenbelt

Jaap de Wreede

Executie0 (121k image)

Senator Pormes van GroenLinks moet zijn zetel inleveren. De reden: een terroristisch verleden. Maar ook de Socialistische Partij heeft een vertegenwoordiger op het pluche zitten met een extremistisch verleden. Of: hoe Anja Meulenbelt in Mao een emancipatoire kracht zag.

Anja Meulenbelt, het huidige Eerste-Kamerlid voor de SP, publiceerde in 1976 een opmerkelijk boek in de ‘Kritiese Biblioteek Van Gennep’. In Feminisme en socialisme, een inleiding probeert zij een koppeling te maken tussen Marx en Dolle Mina. Dit doet zij op een manier die niet vrij is van mannenhaat.

‘Vrouwenbevrijding in een kapitalische maatschappij is niet mogelijk,’ stelt Meulenbelt, ‘maar socialisme alleen betekent nog geen garantie dat de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen wordt opgeheven.’ De oplossing is volgens Meulenbelt gelegen in het feminisme-socialisme, een vorm van marxisme waarin ook de eisen van vrouwen een rol spelen.

Dat klinkt allemaal nogal lief jaren zeventig. Echt bont maakt Meulenbelt het pas wanneer ze ons gaat uitleggen in welk land het ‘socialisme’ voor een doorbraak in de vrouwenemancipatie heeft gezorgd: het China van dictator Mao Zedong.

Het echtpaar Halliday–Chang schrijft over de Grote Roerganger: ‘Mao, die tientallen jaren absolute macht uitoefende over de levens van een kwart van de wereldbevolking, is verantwoordelijk voor ruim 70 miljoen doden in vredestijd. Hij overtrof dus Stalin en Hitler in wreedheid.’

Na een burgeroorlog riep Mao in 1949 de Volksrepubliek China uit. Het werd een totalitaire, stalinistische staat. Naar het model van de Russische goelag, richtte Mao zijn eigen concentratiekampen op. Maar Meulenbelt zag alleen maar goeds in de oprichting van de Maoïstische staat, want ‘de doorbraak naar emancipatie kwam pas met de kommunistische revolutie van 1949.’ Volgens Meulenbelt zag de communistische partij al vanaf de oprichting ‘de vrouwenbevrijding als een onmisbare zaak om de maatschappij te veranderen.’ Wel legt Meulenbelt uit waarom Mao zo geporteerd was voor de dames. ‘Om het feodale systeem van landheren en privé-bezit af te schaffen, moest ook het feodale familiesysteem verdwijnen en daarvoor was de emancipatie van vrouwen onmisbaar.’ De communisten hadden dus nogal praktische redenen voor hun ‘feminisme’.

Gedwongen Communes
Na de oorlog startte Mao zijn programma om een supermacht te worden. Dit ging ten koste van de boeren, die steeds grotere hoeveelheden voedsel moesten leveren. De Grote Sprong Voorwaarts (1958 – 1961) had als doel de democratische landen in te halen en China in staat te stellen om heel de wereld te veroveren. De bevolking moest 10 keer zoveel voedsel produceren op ‘Spoetnikvelden’ en afstaan voor export, om het nucleaire programma te betalen. De boeren werden samengedreven in 26 duizend communes, om ze beter te kunnen controleren.

Ook daar houdt Meulenbelt een lofzang op. ‘Vervolgens,’ schrijft de communistische feministe, ‘werd in een nieuw systeem van volkskommunes de voorwaarden geschapen om vrouwen inderdaad grotendeels aan de zorg voor het huishouden en de kinderen te bevrijden. Elke kommune kreeg krèches, wasserijen, verstelinrichtingen en kommunale keukens. Er werd gestreefd naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de verzorging van de kinderen.’ Kortom, een maatschappij waar alles collectief gebeurt. Zou Meulenbelt als SP-senator nog steeds dezelfde idealen koesteren?

In 1965 lanceerde Mao de Culturele Revolutie om tegenwerking binnen de partij uit te roeien. Het werd een genadeloze afrekening met maarschalk Peng De-huai, president Liu Shaoqi en met allen die met cultuur te maken hadden: leraren, leerlingen, monumenten. Circa 16 miljoen Rode Gardisten knapten het opgelegde vuile werk op. Mevrouw Mao was chef van de politie, die vele mensen vernederde, Liu folterde in bijzijn van de kinderen en bijna doodmartelde. In totaal kwamen 3 miljoen mensen om en voor 100 miljoen was het een lijdensweg.

Dat moet toch zelfs een keiharde communist als Meulenbelt te ver gaan? Maar nee hoor, Meulenbelt was aanhangster van de Culturele Revolutie. In Feminisme en socialisme schrijft zij als een soort woordvoerster van Mao:

‘Maar men begreep dat niet alleen de ekonomische omstandigheden moesten veranderen, maar ook en tegelijkertijd de mentaliteit van de mensen. Daarom werd de Culturele Revolutie uitgeroepen. Er werden op uitgebreide schaal kampagnes en diskussies gevoerd en openbare bijeenkomsten georganiseerd om elke verandering door te praten. Het opbouwen van een kommunistische maatschappij is een langdurig proces, waarbij men er steeds voor op moet letten dat niet opnieuw traditionele ideeën de kop opsteken. (…) Een aanzienlijk probleem vormde de passiviteit en de onderworpen houding van de vrouwen, en bovendien de houding van mannen die hun vermeende superioriteit niet zomaar prijs wilden geven. Vanaf het begin van het revolutionaire proces organiseerden de vrouwen speak bitterness-bijeenkomsten, waarin de vrouwen werden uitgenodigd zich uit te spreken over de slechte behandeling die ze van hun mannen kregen. Daar praatten veel vrouwen voor het eerst in hun leven over de slaag die ze kregen, en dat was op zich al revolutionair. Mannen die hun leven niet wilden beteren, werden door de vrouwen in het openbaar aangeklaagd en soms zelfs geslagen en getrapt door de hele vrouwengroep, of opgesloten tot ze beterschap beloofden.’

Aldus een genietende Meulenbelt.

Baskenland
In 1980 wilden de meeste linkse intellectuelen niets meer van Rood China weten, omdat hen langzaam aan duidelijk was geworden hoe het daar met de mensenrechten was gesteld. Maar in dat jaar legde Meulenbelt er nog een bezoek aan af, op uitnodiging van de Chinese Vrouwenfederatie (lees: het regime). Journalisten Chris Bajema en Martijn de Waal schrijven over Meulenbelts bezoek: ‘Zij beschikte over een bijna angstaanjagend kritiekloze houding. Vrijwel alles in China was mooi, mooier dan in het Westen. Ze kon al in tranen uitbarsten bij het zien van een rund dat een ploeg over een stukje bouwland trok. Als feministe was ze vooral getroffen door de gelijkheid van de sexen.’

Ook was de schrijfster erg te spreken over de uniformiteit van de kleding die de mensen de mogelijkheid bood hun eigen persoonlijkheid te tonen. ‘Waar heb ik het toch vandaan dat ze allemaal op elkaar zouden lijken in hun bijna gelijke kleding? Hier zie ik hoe juist de eenvoudigheid wat ze aanhebben hun eigen karakter laat zien, zonder de façade van mode of make-up, zonder de maskers’. Haar boek Grote voeten, kleine voeten; Vrouwen in China werd door de critici met de grond gelijk gemaakt, maar heeft haar opgang tot een van de hoogste ambten niet kunnen stoppen.

Terwijl GroenLinks de bezem door de partij haalt, zoekt Meulenbelts SP steeds meer aansluiting bij extreem-linkse organisaties, zoals de Internationale Socialisten en het Baskenland Informatie Centrum. Anja Meulenbelt is met haar besmette verleden helemaal op haar plaats in de SP.

(De feiten over communistisch China zijn ontleend aan een artikel van Jef Abbeel op de weblog van de Vlaamse denktank Nova Civitas.)

Jaap de Wreede is onderzoeksjournalist. Hij schreef onder meer voor NRC Handelsblad, Skrien en Klokkenluider Online. Hij is medeoprichter van Platform De Krijger, een denktank die de Westerse cultuur als fundament neemt.

Algemeen, 03.12.2005 @ 01:57

[Home]
 

9 Reacties

op 04 12 2005 at 13:12 schreef Lagonda:

"Het opbouwen van een kommunistische maatschappij is een langdurig proces, waarbij men er steeds voor op moet letten dat niet opnieuw traditionele ideeën de kop opsteken."

Ouch!

op 05 12 2005 at 17:24 schreef CS:

Het communisme wist de opkomst van gggristenfascisten en islamofascisten prima de kop in te drukken; dat dan weer wel. Jammer dat Anja zich tegenwoordig ook bij de reli-eikels schaart.

In ieder geval zijn heel veel vrouwen Anja en anderen zeer dankbaar dat zij tegenwoordig bijvoorbeeld baas in eigen buik zijn. Dat dat volgens sommigen in een periode van "zestig jaar extreem-linkse onderdrukking, waarvan we ons nu beginnen los te maken" plaats had – het zij zo.

op 07 12 2005 at 12:35 schreef Xenon:

Communisme was zelf een religie. Stalin, zelf orthodox-christelijk opgevoed wist dat het volk een nieuwe god nodig had en maakte daarom van Lenin een profeet. In veel Russische huizen hing een portret van Lenin naast de heilige ikoon van de maagd Maria.

op 08 12 2005 at 23:33 schreef Rooie Pot:

Baas in eigen buik is geen religie.

op 09 12 2005 at 15:13 schreef xavier:

Miss Piggy Meulenbelt is altijd een gelovige geweest met een talent voor het kiezen van de gewelddadige uitwassen.
Aangedreven door een ego waar de meeste macho’s niet van terughebben , slaagt de randdebiele Meulenbelt er steeds weer in zielige seksegenoten te laten geloven in haar oprechte feministische strijd.
Voor dit doel laat zij geen middel onbenut en laat zij zich zelfs dopen door de tofelemone
neppriester Oosterhuis.
Bij Meulenbelt moet ik altijd denken aan het onovertroffen woord van onze eerste dichter des vaderlands. Meulenbelt is met grote voorsprong erelid van de onwelriekende gleuvenbrigade. Toch nog ergens kampioen in!

op 09 12 2005 at 15:35 schreef CS:

Liever Meulenbelt en Oosterhuis dan Rouwvoet of Vaticaanstad; ik denk dat het gevaar van Meuelnbelt in het niet valt als je het afzet tegen het gevaar van reactionair neoconservatieven.
En dan hebben we het inderdaad over abortus, euthanasie, blowen en zoenende poten en potten op straat.
Zoals kleinjezusrechts al aangaf: D66 is voor glovige gleuven een groter gevaar dan de islam.

op 09 12 2005 at 20:17 schreef Peter Breedveld:

Nou geef mij maar Vaticaanstad. Met de paus is een dialoog te voeren, tegenwoordig. Met Meulenbelt niet. Huub Oosterhuis vind ik een volmaakt onschadelijke figuur.

op 12 12 2005 at 13:10 schreef CS:

Breedveld mag graag schmieren, maar zijn geveinsde voorkeur voor Ratzinger is compleet ‘over the top’.

Voor die dialoog is namelijk weinig tijd als je ondraaglijk lijdt (euthanasie-recht) of zwanger bent (abortus-recht).

Op die cruciale momenten, als het er echt toe doet, zijn mensen als Rouwvoet, Platvoet en Ratzinger kei- en keiharde tegenstanders. Dan is de ethiek van Anja de Haatzaaier een stuk medemenselijker.

op 14 12 2005 at 15:00 schreef xavier de witte:

Oosterhuis is niet ‘volmaakt onschadelijk ‘, al heeft hij de schijn mee. ( dat is juist het verraderlijke) Ik heb het niet zo op die tofelemonen en al helemaal niet als ze kritiekloos haatzaaiers omarmen. ‘We’ (mijn familie) zijn mede door toedoen van goedwillende RK-geestelijken de afgelopen eeuw wel voldoende getraumatiseerd. ‘Wie oren heeft enz.’ .. Wie Platvoet is weet ik niet, maar zelfs als ongelovige overtuigt Rouvoet mij eerder door zijn calvinistische integriteit en eerlijkheid dan zalvende , door wijwaterdruppels overspetterde politiek-correcte praatjes. Daden prevaleren nog altijd boven woorden, nietwaar Anja cs? Ben je kei- en keihard als je zwangere vrouwen op alternatieven voor abortus wijst? Ach, en waaruit bestaat dan wel de ethiek van een haatzaaier? Kan CS misschien eens ‘De ethiek van de haatzaaierij’ het licht doen zien?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS