Home » Archief » Enorme smerigheid, grote schunnigheid


[19.11.2005]

Enorme smerigheid, grote schunnigheid

Peter Breedveld

HzRecreatie03 (212k image)

“Niemand wil jou lezen sukkel… jij wordt niet eens verboden”, dacht de gedeprimeerde Theo Van Gogh als hij bij maanlicht naar de stapels onverkochte exemplaren van zijn boek Recreatie keek. De bundeling gedichten en liederen, met gusto geïllustreerd door striptekenaar Eric Schreurs (Joop Klepzeiker), werd zo aanstootgevend gevonden dat het de boekwinkels niet eens inkwam. Twintig jaar later gaat uitgever Ger van Wulften het nog eens proberen.

Toen Recreatie in 1985 voor het eerst uitkwam, raakte je het aan de straatstenen niet kwijt.

Ik had een contract met een grote internationale boekendistributeur, Nilsson & Lamm, waarvoor ik zo’n dertig stripalbums per jaar maakte. Recreatie kwam het koffertje van de vertegenwoordigers echter niet eens uit. Contractueel waren ze verplicht om het boek mee te nemen, maar ze boden het de boekhandels niet eens aan. Dus wij bleven met de hele oplage zitten, met dank aan de vertegenwoordigers van Nilsson & Lamm.

Wat hadden ze tegen het boek?

Ze vonden het vreselijk. Wat er in staat was allemaal weinig esthetisch. En het ging om Theo van Gogh, hè. Vooral Gerrit de Jager, wiens boeken ik toen ook uitgaf, heeft zijn best gedaan om Van Gogh het leven zuur te maken door hem voor fascist uit te maken. Die vond het hele ‘zootje’ bij mij, Herman Brood, die ‘fascist’ Van Gogh, de ‘cokesnuiver’ Jules Deelder, die vond-ie allemaal tuig. Die hoorden niet bij mij, dat ging ten koste van zijn aandacht.

Gold Van Gogh toen ook al als fascist? Wat deed-ie dan?

Hij had een grote mond, hij was nadrukkelijk aanwezig, zoals veel mensen met talent zich altijd nadrukkelijk proberen te manifesteren.

Eric Schreurs was toch een grote naam?

Zeker, maar er speelde ook onderlinge rivaliteit tussen De Jager en Schreurs.

HzRecreatie5 (194k image)

Was de naam Eric Schreurs niet voldoende om Recreatie te verkopen?

Met Eric Schreurs gingen alle deuren open, maar Recreatie kon echt helemaal niet. We hadden ook het idee om films te maken over stripauteurs en hun omgeving. Twee zijn er door Van Gogh gemaakt, met Schreurs en met Dick Matena (De Avonden). Op de goedkoopst mogelijke manier, want geld hadden we niet. Matena deed in zijn film uitspraken waar hij nu liever niet meer aan wordt herinnerd, omdat hij tegenwoordig in literaire kringen verkeert. De film met Schreurs is ook fantastisch. Er zit een mooie scène in waarin hij op een IKEA-bankje zit tussen zijn moeder en zijn vrouw. Met die films ging ik naar de VPRO, maar ik was nog niet binnen of ik stond alweer op straat. Want mevrouw Jannie Langbroek, hoofd aankoop bij die omroep, vond het enorme smerigheid. Bovendien ging het om strips, dus waar heb je het over.

Tegenwoordig zijn ze bij de VPRO heel gek op strips.

Er is een hoop veranderd! Hahaha! Maar het heet nu dan ook ‘beeldcultuur’. Dat klinkt heel wat chiquer dan ‘comics‘ of ‘strips’. Maar goed, dat was de sfeer waarin zich dat allemaal afspeelde. We deelden veel speldenprikjes uit. Theo had bij mij thuis net zijn film Charley opgenomen. En we hadden Gried Jaspars, die ruzie had met Van Kooten en De Bie, en we hadden een filmtijdschrift, Moviola, waar Heere Heeresma een dominante rol in speelde. Ook allemaal grote schunnigheid in de ogen van de buitenwereld.

Recreatie kreeg niet eens de kans om negatieve reacties uit te lokken.

Nee, niks. Nul.

Daarom schreef Van Gogh vijf jaar later: ‘niemand wil je lezen, sukkel, je wordt niet eens verboden’.

Hahaha! Inderdaad. Maar met hem is het later nog heel goed gekomen.

Je gaat de komende tijd meer Van Gogh-gerelateerde dingen uitgeven.

We komen voor de kerst nog met een boek met DVD van Katja Schuurmans documentaire Een prettig weekend, ondanks alles. Dat is een coproductie met Van Goghs filmproducent Column Productions, die ook de DVD levert.

Je was nogal dik met Van Gogh. Waarom maak je eigenlijk geen deel uit van de Vrienden van Van Gogh?

Je moet niet overal in willen zitten. Mijn relatie met Van Gogh is míjn relatie met Van Gogh en die was goed, klaar.

Maar je hebt van de Vrienden nooit het lidmaatschap aangeboden gekregen?

Nee. Maar dat hoeft ook niet, hoor.

Zie ook het interview met Karel Gabler, samensteller van de Recreatie-CD.

Theo van Gogh en Eric Schreurs: Recreatie (Helse liederen en heftige prenten) 96 pagina’s met muziek-CD. Hardcover (bij de boekhandel): € 24,95; ISBN 90-77766-11-1; softcover (exclusief bij Free Record Shop): € 14,95; ISBN 90-77766-08-1

Algemeen, 19.11.2005 @ 22:05

[Home]
 

7 Reacties

op 22 11 2005 at 16:38 schreef Martijn:

"Tien jaar later gaat uitgever Ger van Wulften het nog eens proberen.

Toen Recreatie in 1985 voor het eerst uitkwam, raakte je het aan de straatstenen niet kwijt."

Moet dat niet "twintig jaar later" zijn?

op 22 11 2005 at 16:40 schreef Martijn:

1985 is 20 jaar geleden dus "Tien jaar later" lijkt me een foutje.

op 22 11 2005 at 16:46 schreef Peter Breedveld:

Is 1985 alweer twintig jaar geleden? Sjeezus.

Bedankt voor je oplettendheid. Ik denk dat ik zelf in 1995 ben blijven steken.

op 13 12 2005 at 12:27 schreef de Haan:

Twintig jaar geleden heb ik Recreatie gekocht. Stripwinkels hadden hem (soms) wel liggen. Ik kocht hem voor het werk van Schreurs, van Gogh kende ik toen, denk ik, nog niet (Ik was 17 toen).
De tekeningen waren wel grof, maar duidelijk Schreurs, dus dat vond ik wel leuk. De teksten van van Gogh vond ik toen ook al ‘over the top’, te grof. Vooral grof om grof te zijn. Die teksten hebben jarenlang mijn oordeel over van Gogh gekleurd… :)

op 10 01 2006 at 18:35 schreef MiRRoRMaN:

Ik ben al jaren in het bezit van Recreatie, sinds 1989 al en het rules. Sinds recreatie ben ik dus al een Theo van Gogh fan. Beste show mijns inziens van Theo was die met Menno Buch. Echt een retegoeie show. Iets dat schaars is op de nederlandse TV.

op 15 01 2006 at 01:21 schreef Wim Dorsman:

Theo van Gogh wilde ik als burgervader in Rotterdam…na de moord op Pim. Elke dag denk ik aan deze twee jongens…

Had ik de kennis, het woordgebruik…

Groets Wim

op 13 04 2006 at 15:04 schreef rouber:

ik heb het boekje sinds 1991 en ik vond het toen (en nog steedts) een mijlpaal in die sector van beeld kunsten en prvocatie !! de koning is dood LEVE DE KONING!!

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS