Home » Archief » Bal van de dooie mus


[11.08.2005]

Bal van de dooie mus

Peter Breedveld

cartoonference06 (24k image)
Hanco Kolk, de Wondertekenaar

Komende donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag vindt in Arnhem voor de vierde keer het zingende en dansende striptekenaarsfestival Bal du Rat Mort plaats, dit jaar omgedoopt in Le Bal du Piaf Mort. Frontaal Naakt sprak met organisator Hanco Kolk en ontdekte dat striptekenaars niet van integreren houden.

Heb je al dreigbrieven gekregen van de Edith Piaf-fanclub? Is niet zo respectvol, hè, een ‘bal voor de dooie Piaf’ te organiseren.

Nee, hèhèhè. ‘Piaf’ bleek tot mijn eigen verbazing het Franse woord voor ‘mus’ te zijn. Dat wist ik niet. ‘Blij zijn met een dooie mus’, daar komt de naam vandaan. We doen elk jaar een ander dood dier. Pas sinds dit jaar. De afgelopen jaren heette het ‘Le Bal du Rat Mort, maar Le Rat Mort bleek een gedeponeerde naam te zijn. Eén of ander festival in Oostende dreigde met een rechtszaak en dat soort dingen. Toen ik de Franse vertaling van ‘mus’ opzocht, bleek dat dus ‘piaf’ te zijn.

Wat behelst dat nou precies, dat bal?

Het is een festival van optredende tekenaars dat onder de vleugels van een groter festival, de Sonsbeek Theater Avenue, plaatsvindt. Wij hebben een eigen tent op dat festival, waar alleen striptekenaars optreden. Al die tekenaars kunnen een kunstje en dat gaan ze voor elkaar en voor publiek opvoeren. Toen we vier jaar geleden begonnen was het een beetje van een tussen-de-schuifdeuren-niveau, maar in de afgelopen jaren is dat uitgegroeid tot echt theater.

platgrnd (38k image)
Routebeschrijving naar het Bal

Welke acts staan er op het programma?

Dat varieert van voorlezen uit eigen werk tot muziek maken en interactieve animatiefilmpjes, er zijn Vaudevilleachtige acts. Allemaal heel verschillende acts met als gemeenschappelijke factor het feit dat het om striptekenaars en cartoonisten gaat. Die hebben allemaal een bepaalde soort bizarre humor.

Waarom moeten die striptekenaars in een aparte tent?

Omdat dat gezellig is. De striptekenaars stimuleren elkaar ook, natuurlijk. En je krijgt een soort groepsgevoel.

Is het niet gezellig met andere theatermakers? Waarom integreren jullie niet met de andere deelnemers aan het festival?

Het Sonsbeek Theater Avenue was vier jaar geleden op sterven na dood. Dat vond ik zo jammer, ook omdat het in mijn eigen stad is, dat ik naar de organisatie ben gestapt om te vertellen dat striptekenaars ook best leuke dingen maken. Toen heb ik voorgesteld om tijdens de Sonsbeek Theater Avenue het Bal du rat mort te organiseren. Dat is een nieuwe stimulans geweest voor het festival, want vier jaar geleden bestond dat uit twee tentjes die een beetje zielig in een park stonden, nu staan er weer een stuk of twintig tenten.

Die striptekenaars hebben het festival dus gered.

Ja. Het publiek dacht ‘O, hier is wat aan de hand, laten we eens gaan kijken’. Met als resultaat dat het nu weer een flink groot festival is. We verwachten 25.000 bezoekers, ondanks het slechte weer.

Er bestaat blijkbaar een grote behoefte onder stripmakers om het podium op te gaan.

Inderdaad. Veel ideeën kun je prima kwijt op papier, maar je hebt vaak ook ideeën die beter zijn om op een podium uit te voeren. Het verbindende element is wel dat het allemaal heel visueel is. Behalve de act van Ilah, die leest voor uit eigen werk.

ilahsm (27k image)
Ilah

Ilah gaat haar strips voorlezen?

Nee, ze schrijft ook proza. Dat wordt heel ontroerend.

Doe jij zelf weer een Cartoonference?

Eén van de onderdelen van de Cartoonference, het theaterprogramma dat ik vorig jaar heb gedaan met Peter de Wit, Kees de Boer en Lectrr, ga ik weer doen. Dat is De Wondertekenaar. Op vrijdag doen we een sóórt Cartoonference. Behalve Lectrr en Kees de Boer doet Jeroen de Leijer ook mee.

Ik wil toch wat meer weten over die behoefte van striptekenaars om op het podium te staan.

Laat ik het maar eerlijk zeggen. Je zit de hele dag achter een tekentafel te werken voor een publiek dat je niet ziet. Dat publiek wil je een keer in de ogen kijken om het effect te zien van wat je hebt bedacht.

Eigenlijk was je liever podiumkunstenaar geworden dan striptekenaar.

Eigenlijk wel, ja.

En dat geldt voor alle striptekenaars?

Ik heb gemerkt dat de collega’s die ook op dat festival staan het leuk vinden om contact te hebben met het publiek.

Striptekenen is dus eigenlijk jullie tweede keuze.

Op dit moment, zeker. Ik moet nu nog twee afleveringen van mijn krantenstrip S1ngle tekenen. Zit ik de hele tijd van: ‘Nog maar zes plaatjes, nu nog maar vijf plaatjes, dan kan ik eindelijk gaan doen waar ik zin in heb.’ Nou ja, ik overdrijf.

Gummbah komt ook, hè?

Ja. Goed dat die vanmiddag even belde, want hij dacht dat het in Amsterdam was. Hij doet zijn volledige programma, vijftig minuten.

Het programma waarmee hij al een tijdje langs de Nederlandse en Vlaamse theaters trekt?

Ja, maar met aanpassingen. Er zitten nieuwe dingen in.

En verder?

Roel Venderbosch, die heeft een hele goeie act. Samen met het publiek gaat hij geluidseffecten bij animatiefilmpjes verzorgen. Herman Roozen, de assistent van Dirkjan-tekenaar Mark Retera, gaat samen met het publiek DirkJan-grappen maken. Om te laten zien hoe makkelijk dat volgens hem is. Kim Duchateau komt, die heb ik zien optreden in Antwerpen, gewèldig. Gitaarspelen kan-ie niet, zingen ook niet, maar hij doet het toch. Met een beetje geluk neemt-ie iemand mee die een tuba heeft. Jeroen de Leijer komt met z’n poppenkast. Zaterdagavond hebben we de Koningin van het bal, Noa Constrictor, die gaat worstelen met Gilles de Geus.

Kim (8k image)
Kim Duchateau

Over Gilles de Geus gesproken, wanneer komt er nou eindelijk weer eens een nieuw album?

Voorlopig nog niet. Ik ben nu bezig met de nieuwe Meccano en dan maak ik een remake van Iris. Toevallig heb ik vandaag weer zitten plotten met Peter de Wit, daar gaat het weer helemaal goed mee. We hebben al wel een idee voor een nieuw Gilles-verhaal.

Komt Peter de Wit naar het bal?

Nee, want dan gaat iedereen hem aan z’n kop zeuren over zijn hersenschudding. Maandag verschijnt er wel weer een nieuwe Sigmund in De Volkskrant.

Het Bal du Piaf Mort vindt plaats op 11, 12, 13 en 14 augustus. Meer informatie op www.arnhemaanzee.nl.

Peter Breedveld raadt u van harte de muziek van Gaby Kerpel aan.

Algemeen, 11.08.2005 @ 11:11

[Home]
 

4 Reacties

op 11 08 2005 at 11:44 schreef Jeroen Mirck:

Fijn dat het weer helemaal goed gaat met Peter de Wit.

op 12 08 2005 at 12:56 schreef joop:

Zit ook al uit te kijken naar weer wat nieuwe Sigmunds, beetje op de actualiteit geënt.

op 22 08 2005 at 02:23 schreef Doc:

Beetje offtopic, maar is er geen update sinds 11/8? Hoop niet dat we tot 11/9 moeten wachten ..

op 22 08 2005 at 08:06 schreef Peter Breedveld:

Komende vrijdag is er weer een nieuwe editie. Ik zou dolgraag elke week een nieuwe maken, maar daartoe ontbreekt me simpelweg de tijd.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS