Seks
Lagonda
VPRO’s Import zendt momenteel een serie documentaires uit over het Roemenië onder Ceausescu. Kijk er naar, en je stemt nooit meer PvdA. De uitzending van deze week ging over het vruchtbaarheidsbeleid van de dictator, die van de Roemenen een eenvormig supervolk wilde maken. Dat willen dictators wel vaker. In 1966 vaardigde hij het “dekreet 770” uit, waarin hij stelde dat het de sociale taak van vrouwen was zich voort te planten. Abortus en anticonceptie werden verboden. Groepen van artsen werden geformeerd om fabrieksarbeidsters maandelijks te controleren op het wel en wee in hun baarmoeder; de Partij wilde van elke vruchtbare vrouw in Roemenië weten wanneer ze haar laatste menstruatie had gehad. De “frog-test”, een voor vaststelling van zwangerschap gebruikte methode waarbij een mannetjeskikker met urine wordt ingespoten, werd zo veelvuldig toegepast dat in heel Roemenië op een gegeven moment geen kikker meer te vinden was.
Vanwege dit beleid werd de toch al doodarme Roemeense samenleving belast met nog eens twee miljoen extra kinderen. Elfduizend vrouwen stierven in het kraambed vanwege een onverantwoorde zwangerschap. Vijfentwintigduizend kinderen werden wees. Een onbekend aantal vrouwen stierf tijdens een illegale en onkundig uitgevoerde abortus. Gehandicapte kinderen werden bij de moeder weggehaald, en in het ergste geval naar “verpleegkampen” gestuurd, diep weggescholen in de bossen. Hartverscheurende beelden van door ratten aangevreten kindertjes, naakt en ondervoed, en ten prooi aan totale verwarring rondkruipend in dichtgetimmerde hutten. Tochtig, geen licht, verwarming of ramen. Gedoemd om te creperen in hun eigen stront, koud en alleen, zonder liefde of medelijden. Ceausescu werd hiermee geconfronteerd tijdens zijn proces, maar hij lachte schamper, rolde zijn ogen en keek schouderophalend naar het plafond. Je moet het zien om het te geloven. Krap twee uur later werd hij geëxecuteerd, waarschijnlijk zonder te snappen waarom. De ironie wil dat de kogels werden afgevuurd door de generatie die uitgerekend haar bestaan aan dekreet 770 te danken had.
Ik zal u eens een tip aan de hand doen waar u wellicht nog wat aan kunt hebben. Als u van een ideologie (filosofisch, politiek of religieus) wilt weten of deze deugt, kijkt u dan eens hoe deze ideologie spreekt over seksualiteit. Over zeden, over voortplanting, en over de rol van de vrouw hierin. Dwingt de ideologie een specifiek “zuiver” seksueel gedrag af, door andere gedragingen als slecht of zondig of ontaard af te schilderen? Bemoeit de ideologie zich met het voortplantingsgedrag? Reduceert de ideologie de vrouw tot een willoze, machteloze en waardeloze kindermachine? Zodra meer dan een van deze vragen met “ja” beantwoord kan worden, kunt u gevoeglijk aannemen met een ideologie van doen te hebben waar de rest van de mensheid over 200 jaar van zal zeggen: “Goh, dat we daar nou ingetrapt zijn!”. Het leuke is, dat u dat dan al veel eerder doorhad! Doe er uw voordeel mee, zou ik zeggen.
Seksualiteit – zowel in de meest letterlijke als de meest symbolische zin – is het alfa en omega van de schepping, fundament van alle manifestatie en gereedschap van God — zo niet God Zelf. Het vormt de breedste en diepste link tussen onszelf, en de ons omringende wereld. Het is onze “open-end interface”, de link waarmee het stroompje van de enkele ziel zich verbindt met de oceaan van de eeuwigheid. In en met onze seksualiteit benadert de mens zijn Schepper het dichtst. De roes van het orgasme levert een kortstondig, maar goddelijk inzicht en vermogen; ook wij zijn dan in staat een mens te scheppen.
Maar seksualiteit kan ook functioneren als een open wond. Zo gauw wij binnen het maatschappelijk verkeer intellectueel of emotioneel worden tegengewerkt, is dit de plek waar wij het hevigst zullen bloeden. Sinds Freud is het bekend dat frustraties opgedaan binnen een sociale context uiteindelijk als storingen binnen het seksuele domein – het domein van de lichamelijkheid, van het lustleven, van de zinnen – de kop op zullen steken. Frustraties kunnen zich dan uiten als seksuele dwanggedachten of perversies, maar bijvoorbeeld ook als eetstoornissen, verslavingen, of automutilatie.
Op individueel niveau levert dit al boeiende fenomenen op, maar zodra dit verschijnsel met een grote groep wordt beleefd, blijkt hoe krachtig en verreikend een collectief seksueel bewustzijn kan zijn. Je kunt dit goed zien in moderne samenlevingen waar een redelijk moderne seksuele mores heerst, maar waar op andere vlakken juist uiterst formele en afstandelijke omgangsvormen worden gehanteerd. Zie bijvoorbeeld Engeland, Duitsland en Japan — drie landen met een behoorlijk strikte maatschappelijke hiërarchie, waar men in de regel uiterst beleefd met elkaar omgaat. Maar het seksuele sadisme op de Engelse kostscholen is legendarisch, in Duitsland wordt volgens mensen die het weten kunnen de meest extreme porno gefilmd, en de Japanse forens vergaapt zich dagelijks aan “Hentai”; groteske afbeeldingen van geamputeerde kostschoolmeisjes, huilend van pijn, en via slangen en sondes vastgeklonken aan bizarre machines. Ja, googled u maar even.
Het wonderlijkste vind ik nog om te zien hoe er blijkbaar onder een groep mensen een eenduidige behoefte ontstaat. Hoe komt een land als Duitsland tot inwoners die specifiek poepseksfilms willen bekijken, danwel willen opnemen? Hoe komt een land als Japan tot inwoners die specifiek geamputeerde meisjes willen zien, danwel gaan tekenen? Oorlogstrauma’s? Collectieve schuldcomplexen? Ik heb geen flauw idee. Maar zelfs al wordt er collectief een diepere waarheid mee weggedrukt, dan nog heb ik de indruk dat bovengenoemde samenlevingen in de regel behoorlijk goed functioneren; waarschijnlijk juist omdat de mensen zelf een manier hebben gevonden om de druk van de ketel te halen.
Maar het kan dus ook andersom werken. Wilhelm Reich, een leerling van Freud, was de eerste die de link tussen totalitaire ideologieën en de controle over seksueel gedrag correct wist te plaatsen. Hij beargumenteerde dat de mens gevangen zit tussen enerzijds de drang naar vrijheid, en anderzijds juist angst voor diezelfde vrijheid, omdat vrijheid immers verantwoordelijkheid met zich meebrengt. De mens heeft daardoor de neiging zich over te geven aan denksystemen die een schijnvrijheid bieden, zonder dat een grote persoonlijke verantwoordelijkheid wordt gevraagd. Dit biedt mensen het idee dat ze bij iets horen dat groter en glorieuzer is dan zijzelf, wat met name prettig is als je niet zo’n hoge dunk hebt van jezelf. Deze systemen zijn in staat aan te grijpen op dat ongedefinieerde, nevelige, maar extreem krachtige verlangen, dat in ieder van ons leeft. Dit verlangen uit zich bijvoorbeeld in “het gevoel dat er meer is”, het “gevoel van een God”, of de diepe wens vrij te zijn, of oppermachtig. De meest pure vorm van dit verlangen is echter onze kosmische drang naar seksuele eenwording en ontlading.
Deze drang om aansluiting te vinden bij een systeem kan dus juist vergroot worden middels seksuele repressie en regulering — iets dat meestal gedaan wordt door van seksualiteit een morele lading te geven, en mensen streng te controleren op hun seksuele doen en laten. Dit creëert een groot innerlijk conflict; er wordt je immers geleerd dat je je voor je diepste natuur dient te schamen. Je raakt vergiftigd door een gekmakende mix van schaamte, verlangen, zelfhaat en lust. Stelt u zich eens voor hoe dit werkt op maatschappelijk niveau; een furieuze storm van onvervuld verlangen, gierend door miljoenen hoofden en lichamen. Klaar om aangewend te worden om iedere gewenste vorm van controle mee tot stand te brengen.
Voorbeelden te over. Uiteraard spannen de monotheïstische wereldreligies de kroon waar het geslachtelijke bemoeienis en repressie betreft, maar ook totalitaire regimes kunnen er wat van. Telkens weer proberen de Hitlers, Stalins en Mao’s van deze wereld het seksuele gedrag van hun onderdanen te reguleren met puurheidsidealen, goede zeden en valse schaamte. De opgekropte en gemuteerde zelfhaat die zo ontstaat, wordt in de regel gebruikt om de onmenselijke loyaliteit aan “het systeem” mee te voeden. Oorlog, genocide, dood en verderf zijn dan meestal het gevolg.
Dit is de reden dat men moslims en christenen altijd dient te wantrouwen; het is hun doel de mens een vijand van zichzelf te maken, enkel en alleen om bestaansrecht te geven aan een nutteloos geloof. Ik hoop dan ook dat Bush niet te lang blijft zitten. Ja, ik vind het goed dat zijn Amerika de zeloten bestrijdt die bovenstaande techniek al veel te lang hebben toegepast. Maar ook Bush blijkt het nodig te vinden de orgastische energie van zijn bevolking te beteugelen. Onder zijn leiding gaat homoseksualiteit weer de kast in, en wordt geheelonthouding gepromoot als het enige juiste voorbehoedsmiddel voor de onstuimige jeugd. Langzaamaan wordt het rigide keurslijf van angst en controle dichtgesnoerd. Het volk wordt leeggeknepen, en druppel voor gloeiende druppel stroomt hun gemuteerde vitaliteit de wereld in; als oorlog, als martelpraktijken, als vernedering van verslagen vijanden. Laat ons bidden voor een nieuwe seksuele revolutie.
Lagonda schreef al teksten op een weblog, puur voor het eigen plezier, totdat Frontaal Naakt besloot hem aan de vergetelheid te ontrukken. Lagonda is 49% mannelijk, 51% vrouwelijk en 100% esotericus. Haar schrijfstijl wordt door sommigen ervaren als ‘een warm bad’, door anderen weer als ’totaal genadeloos’. Het is maar hoe de pet staat. Meer op de Lagonda blogspot.
Algemeen, 12.03.2005 @ 16:23
1 Reactie
op 15 03 2005 at 06:10 schreef Tom Thomas Maine:
Kijk dat komt me goed uit . Nog een reden en invalshoek van waaruit ik het socialisme kan verketteren .. (Plek waar smiley hoort te staan, was het niet dat het infantiel is om smileys te gebruiken)