Home » Archief » Zwarte Piet is aan een update toe


[14.10.2013]

Zwarte Piet is aan een update toe

Steven Hagers

sm10
Illustratie: Kitan Club, via Les Retro-Galeries de Mister Gutsy

Het was in december van het jaar 1965 of ’66. Ik weet het niet meer precies, want het is al lang geleden. Alle leerlingen van mijn lagere school hadden zich verzameld in de gymzaal om daar het feestelijke bezoek van Sinterklaas te vieren. Vol verwachting kloppende hartjes alom natuurlijk. Ook van mij; ik geloofde nog. Maar mijn vertrouwen in de goedheiligman werd wel danig op de proef gesteld die dag.

Meerdere kinderen waren dat jaar ondeugend geweest en verdienden een oneervolle vermelding. Dat werd allemaal uit het grote boek voorgelezen. En naïeve ik hoopte maar steeds dat ik daar niet bij zou zijn. Terwijl ik beter zou moeten weten; ik was juist veel te braaf.

In de zak

Eén jongetje uit een hogere klas had het blijkbaar zo bont gemaakt, dat hij apart naar voren werd geroepen. Toen hij zich niet meteen berouwvol bij Sinterklaas kwam melden, stuurde deze vertoornd zijn Pieten erop af. Na wat in mijn kinderogen een ware klopjacht was, werd hij sidderend voor de genadeloze Sint gebracht. Daar werden zijn zonden breed uitgemeten en hem zijn straf toebedeeld: mee in de zak naar Spanje.

De straf werd stante pede ten uitvoer gelegd. De Zwarte Piet die het jongetje voor de Sint bracht en al die tijd vastgehouden had, pakte zijn juten zak. Die trok hij over het hoofd van het slachtoffer. Het jongetje raakte nu volledig in paniek, maar genadeloos werd hij met zak en al over de schouder van de Piet geworpen en krijsend en trappelend de gymzaal uitgebracht. Meer herinner ik me er niet van.

Terugkeren naar hun apenland

Dit voorbeeld toont aan hoezeer de traditie in nog geen vijftig jaar volledig veranderd is. Sinterklaas is geen boeman meer, maar een ware kindervriend, en zijn Zwarte Pieten ook. Van geen van hen heeft een hedendaags kind nog iets te vrezen. Als nu iemand – ook al is hij verkleed als Zwarte Piet – het zou wagen een kind in een juten zak te stoppen onder de dreiging van hem mee naar Spanje te nemen, dan zou die op zijn minst worden aangeklaagd. Nee, zo gaan wij niet meer met onze tere kinderzieltjes om. En terecht.

Daarom verbaast het me des te meer hoe volstrekt neurotisch er de afgelopen dagen is gereageerd in het zwartepietendebat. Niet alleen in de reaguurdersspelonken wordt allerhande vuil gespuid. Nee, ook volstrekt ‘normale’ mensen roepen met hun naam breed uitgemeten op Twitter dat als ‘die negers het er niet mee eens zijn, ze maar naar hun apenland moeten terugkeren’. ‘VAN ONZE TRADITIES BLIJVEN JULLIE AF’ is steevast de boodschap.

Leiding van een blanke

Een ander, wat onschuldiger voorbeeld. In mijn tijd was het paard van Sinterklaas gewoon een paard. Een wit paard, dat wel, maar tegenwoordig schijnt dat dier opeens Amerigo te heten. Niet zomaar ‘vanaf nu’, nee, zo heette het ‘altijd al’. En nog eentje, weer wat minder onschuldig. De hoofdpiet in mijn tijd was blank en deze heette dan ook de Witte Piet. Hij had een bril en kon lezen en was over het algemeen wat minder dom dan de andere pieten. De verholen boodschap was: die domme zwarte pieten hebben toch altijd nog de leiding nodig van een blanke.

De tradities rond Sinterklaas veranderen dus en niemand schijnt daar heel erg veel om te geven. Het gebeurt stilzwijgend en het is nooit een halszaak. Sterker nog: in sommige gevallen is het noodzakelijk of zelfs dringend gewenst.

Grote rode lippen

Intussen is de figuur van Zwarte Piet heel wat menselijker geworden dan hij voorheen was. Je kunt zeggen dat hij met zijn tijd is meegegroeid. Maar hij is weer aan een update toe. De maatschappij is net even iets meer veranderd dan Zwarte Piet. Er leven in Nederland nu veel meer Nederlanders met een andere huidskleur dan in de jaren 60 of 70. Het is begrijpelijk dat er daaronder een heleboel zijn die Zwarte Piet als kwetsend ervaren, als niet meer van deze tijd.

Want laten we eerlijk zijn: Zwarte Piet ís de karikatuur van een negerslaaf. Hij is bovendien bedacht in een tijd dat de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden nog niet was afgeschaft, in 1850 of ’51, meen ik. Het argument dat Zwarte Piet zwart zou zijn van het roet uit de schoorstenen waardoor hij klimt, is echte lulkoek. Waarom zijn zijn kleren dan niet vies en waarom heeft hij grote rode lippen en zwart kroeshaar? Dan zou het logischer zijn geweest hem het uiterlijk van een negentiende eeuwse schoorsteenveger te geven.

Veranderende maatschappij

Nu er in alle redelijkheid voorgesteld wordt iets aan dit oude beeld van de zwarte knecht van Sinterklaas te doen, is het huis, nee, het hele land opeens te klein. ‘Zij durven aan onze traditie te komen.’ Die ‘zij’ zijn de zwarte en gekleurde Nederlanders die dan maar meteen ‘terug moeten’. Naar waar? Het zijn Nederlanders. En welke traditie? Niet die van Sinterklaas, want niemand stelt voor die af te schaffen. Zelfs zijn knechten hoeven niet afgeschaft. Er wordt alleen gevraagd hun kleur aan te passen.

Het is ook geen aloude en onveranderlijke traditie die voor het eerst in ruim 150 jaar zou moeten worden aangepast. Uit de voorbeelden hierboven blijkt al zonneklaar dat die traditie niet zo vormgetrouw is als wel wordt beweerd. Sinterklaas heeft al talloze malen met de veranderende maatschappij meebewogen. Dat geldt trouwens voor alle ‘aloude’ tradities, lees de volkskundige J.J. Voskuil er maar op na in Het Bureau. Het staat ergens in een van de zeven delen, zeer de moeite waard.

Veranderende maatschappij

Wat is er dan op tegen om Zwarte Piet zijn kleur te ontnemen? Van Zwarte Piet dus Piet te maken, niet meer dan dat? De mooie pakjes mogen ze houden en dollen en gek doen mogen ze ook, maar de schmink en pruiken blijven voortaan thuis. Wie, die niet geheel gespeend is van realiteitszin, zou het daar niet mee eens kunnen zijn?

Steven Hagers is tekstschrijver en Japanoloog. Deze tekst komt van zijn weblog.

Gastschrijver, 14.10.2013 @ 06:33

[Home]
 

59 Reacties

op 14 10 2013 at 06:55 schreef Rob:

Tsja. Hoe kun je het ermee oneens zijn, vraag ik me dan af. En ik vermoed dat het daar dan ook niet over gaat. Het gaat erover dat allochtonen niet zomaar dingen mogen veranderen, dat ze geen grote mond mogen hebben – dat ze dus geen volwaardig burger mogen zijn.

op 14 10 2013 at 07:36 schreef Warumbel:

Maar dan niet allemaal witte pieten he ? Een keurige melange van wit, zwart, licht én donker getint. En gelig. Anders krijgen we dát weer.

op 14 10 2013 at 07:36 schreef Arie Bombarie:

Ik heb jaren lang op Curacao gewoond, het eiland waar ook actievoerder Quinsy Gario vandaan komt. Wat zo grappig is, is dat de kleur van Zwarte Piet daar helemaal geen issue is.

Sinterklaas wordt er volop gevierd, en niet alleen onder de blanke Makamba’s. Net als in Nederland is Sinterklaas blank en zijn de Pieten, ondank hun donkere huidskleur, zwart geschminkt.

http://www.youtube.com/watch?v=6ogYpuO95SI
http://www.youtube.com/watch?v=vXqosFnD5Gk
http://www.youtube.com/watch?v=J4hFpulH9wo

Als Zwarte Piet in Curacao geen probleem is waarom zou het dan hier wel een probleem moeten zijn?

op 14 10 2013 at 09:01 schreef Janko:

@Arie Bombarie

Hartelijk dank voor uw reactie en de links naar die alleraardigste filmpjes. We kunnen deze flauwekul discussie nu voor eens en voor altijd achter ons laten. Gelukkig maar!

op 14 10 2013 at 10:03 schreef Leo Schmit:

Ik ben het wel volledig eens met het stuk en ook nog met een ander goed betoog hierover van wltrrr bij Krapuul.
http://www.krapuul.nl/overig/blog/125699/kinderfeestje/#sthash.As4tTje2.dpbs

Beide betogen sluiten mooi aan bij de stelling die is uitgewerkt door Eric Hobsbawn in zijn ‘Invented Traditions’. Verschenen rond 1966 meen ik, maar dat kan ik niet nagaan want mijn boekenkast staat 8000 km verderop. Wist u dat voor Walter Scot de Schotten geen kilts droegen? Wist u dat voor de drooglegging van de Nederlandse moerassen de Nederlanders geen melk dronken?

Een kanttekening misschien: Net zoals ik vind dat het nog te vroeg is voor pepernoten en taai-taai, vind ik dat het nog te vroeg is voor een discussie rond Zwarte Piet. Tegen de tijd dat de stoomboot aanlegt, heeft iederen zijn kruit verschoten en rest ons niks anders dan opnieuw aan deze nep traditie mee te doen of ons ergens te verschuilen.

op 14 10 2013 at 10:27 schreef Ralph van der Geest:

Dat hele Verdonk-achtige geblaat en gekrijs (‘Ze pakken ons Sinterklaasfeest af!’ o.i.d) gaat helemaal niet over Z.P. of ‘Hollandse tradities’.
Er is zijn een miljoen mensen in Nederland die niet ‘Henk’ of ‘Ingrid’ heten.
En die kun je net als ’tientallen miljoenen moslims’ niet zonder slag of stoot deporteren zoals onlangs – heel flink – is gebeurd met een zes jarig meisje dat kanker heeft en een nog geen twee maanden (!) oude baby.
Dus het minste wat je kunt doen als ‘hoeder’ van ‘de Hollandse tradities’ is heel hard gaan roepen ‘ze blijven van ons Sinterklaasfeest af!’ (let ook even op dat ‘ze’) om daarmee eigenlijk tegen die miljoen mensen te zeggen: ‘jullie horen er niet bij en zullen er ook nooit bij horen in die roomblanke ‘participatiesamenleving van ons’.

op 14 10 2013 at 11:21 schreef MNb:

Zie vooral ook deze analyse, van iemand die een tamelijk neutrale houding aanneemt:

http://apoftegma.wordpress.com/2013/10/13/zo-en-nu-zwarte-piet/

Het antwoord op de vraag van Arie Bombarie is zo eenvoudig. De betekenis van Zwarte Piet ís aan het veranderen, op een wijze die elke anti-racist tegen de borst stuit. Het erge is dat de niet-racistische voorstanders van Zwarte Piet – in het begin van de discussie was ik er ook één – daar de ogen voor sluiten.
Waarom het een probleem is in Nederland? Omdat rabiaat-rechts Zwarte Piet voor zijn racistische karretje heeft gespannen natuurlijk en de niet-racisten er niet in slagen hem weer los te spannen .
In de jaren 80 lukte dat wel.
Merk overigens op dat Quincy Gario en co geen enkel bezwaar hebben tegen een regenboog-Piet.

op 14 10 2013 at 12:06 schreef Thomas E:

Ik ben ervoor om het accent van de discriminatie maar eens te verleggen. Zoals naar vrouwen: Sinterklaas en zijn Zwarte Tieten (topless donkere schonen), of Sinterklaas en zijn Zwarte Mieten (donkere jongens in roze maillots), of Sinterklaas en zijn Zwarte Frieten (Vlaams klappende Congopietjes). Gewoon de beledigingsmogelijkheden uitbreiden, dan raakt het racistische aspect wat op de achtergrond. Zoals bij Whoopi Goldberg. Ze is zwart, lesbisch en heeft een joodse naam. Shit, waar moeten we die nu op discrimineren?!

op 14 10 2013 at 12:20 schreef Frank Assmann:

Zwarte piet wordt op het speelplein als racistisch scheldwoord gebruik.Dat zegt dus al genoeg.
Het argument van de voorstanders van dit symbool der slavernij,als zouden kinderen niets van de raciale context van zwarte piet meekrijgen is derhalve lulkoek de luxe.

Niets mis met pieten in alle kleurtjes.Wel zo passend bij deze tijd.

We leren toch ook geen kinderliedjes,als “moriaantje zo zwart als roet” meer aan onze kinderen.Althans dat hoop ik maar.

op 14 10 2013 at 12:30 schreef Sasha Berkman:

Dat rechtse schorem kan hoog of laag springen maar het einde van Zwarte Piet is onontkoombaar. Zwarte mensen pikken het gewoon niet meer.

op 14 10 2013 at 13:10 schreef Brenda van der Veer:

De zwarte Piet-discussie krijgt zo langzamerhand traditionele trekjes. Waarom ook niet? Tradities zijn nu eenmaal het beste middel om ‘de grenzen van de identiteit’ te bewaken. Zonder tradities geen sociale ordening. Zonder sociale ordening geen identiteit.

Het lijkt erop dat bijna iedereen gelooft dat tradities, en de daarbij behorende identiteit, een voorwaarde zijn voor het bestaan. Het is een wereldwijde opvatting dat de tradities van de ‘buitenlanders’ achterhaald zijn en daarom weggemoderniseerd dienen te worden, terwijl ‘binnenlandse’ gewoonten dwangmatig in stand gehouden moeten worden. Hiermee wordt de definitie van progressieve politiek een synoniem voor zelfdestructie in dienst van ‘de ander.’

Die zwarte Piet raken we voorlopig niet kwijt.

op 14 10 2013 at 14:03 schreef Hiek:

‘Wist u dat de Nederlanders voor de drooglegging van de moerassen geen melk dronken.’
 
Ik zie een koe en een Hollander. De koe tot en met uiers onder water en de Hollander tot aan het kruis. Ze kijken balend.

op 14 10 2013 at 14:06 schreef Sasha Berkman:

Zo ontwikkelt de zwartepiet discussie zich tot een mooie lakmoesproef. Wie voor zwarte piet is, is conservatief en racistisch.

op 14 10 2013 at 14:18 schreef bert van de wijn:

Zo blijft het een gegeven dat mensen die zich hier, zo medio oktober, echt druk om kunnen maken om een (zwarte) pieten-probleem, echt te maken hebben met een luxe-probleem. Het is natuurlijk de schuld van Henk en Ingrid dat zwarte piet bestaat. Zo zijn Henk en Ingrid verantwoordelijk voor meerdere problemen van wereldniveau. Laten we met zijn allen zo wel- en ruimdenkend zijn en ook God in al zijn gedaanten nu de laan uitsturen, bietenbrug, etc. Witteman met Baard (brrrrr, waarom geen vrouw, zelfs zónder hoofddoekje???). Waarom schaffen we de Nederlandse maatschappij niet af??? Is immers geheel gebaseerd en groot geworden door uitbuiting van de andersgekleurde medemens. Alle burgers moeten bedevaart gaan doen naar Ghana en nigeria en schuld betuigen (zweepslagen/roede??) voor al het onrecht door ons aangedaan. Shell onteigenen en als schuldbekentenis voldoen aan de staat van Soedan, Nigeria en Indonesië. Door Heineken ligt het economisch verkeer voor half Afrika stil. Philips heeft de zwarte medemens afhankelijk gemaakt van de Westerse consumptiemaatschappij. Sluit Schiphol en die baroneske haven. Vernietig je i-phone en stop met het internet. Oh nee… wacht even.

op 14 10 2013 at 14:24 schreef Olav:

Arie Bombarie:

Ik heb jaren lang op Curacao gewoond, het eiland waar ook actievoerder Quinsy Gario vandaan komt. Wat zo grappig is, is dat de kleur van Zwarte Piet daar helemaal geen issue is.

Misschien, ik gok maar, omdat het ze daar wèl lukt om er met een beetje ironische blik naar te kijken. En goedmoedig te spotten met de oude rasverhoudingen, waar natuurlijk op Curaçao ook alle reden toe is.

Ironie en spot zijn in Nederland echter sinds enige tijd streng verboten. En zeker als je daar racisten mee op de hak wil nemen. Dan gillen ze moord en brand, dan kom je aan hun “tradities”. Dan neem je de kinderen hun feestje af – je mag je afvragen over welke kinderen we het dan hebben.

op 14 10 2013 at 15:36 schreef babs:

Mooie link van MNb.

op 14 10 2013 at 16:24 schreef Jan Fré Boven:

Laten we Sinterklaas dan maar samen met zwarte Piet afschaffen en ons beperken tot de kerstman met zijn arreslee. Of moeten we ook die maar vaarwel zeggen?

op 14 10 2013 at 16:45 schreef Bigpete:

Laten we Sinterklaas dan maar samen met zwarte Piet afschaffen en ons beperken tot de kerstman met zijn arreslee. Of moeten we ook die maar vaarwel zeggen?
De kerstman houdt ook slaven! Die elfjes moeten verplicht cadeautjes maken en leven op de noordpool (of was het nou Lapland…) onder mens, pardon Elf onterende omstandigheden. Waar blijft het Elfen bevrijdingsfront? Waar blijven de protesten?
Elfen bestaan niet en zwarte pieten evenmin. Waarom maken sommigen zich zo druk over sprookjesfiguren? Misschien dat zwarte piet vanzelf wel evolueert tot piet. Dat is heel goed mogelijk. Maar dan wel via spontane evolutie en niet vanwege het gedram van een mediageile egotripper.
De schrijver en ik zijn ongeveer even oud (BP is van 1961) maar dat de hoofdpiet blank was vroeger daar weet ik niks van.

op 14 10 2013 at 16:52 schreef Frank Assmann:

@Jan Boven,

Niemand heeft het over sinterklaas afschaffen.Dat maakt u ervan.Sinterklaas met zwarte piet in deze vorm bestaat pas sinds 1850.En hoe toevallig,was de tijd dat dit Koninkrijk nog fris en fruitig aan slavernij deed.Derhalve, kan gezien de tijd waarin die Piet verzonnen is,men niet om de slavernij component heen.De klassieke blanke meester met zijn “huisneger” Dat kan niet meer in deze tijd.Tradities veranderen, doen ze dat niet verdwijnen ze.

op 14 10 2013 at 17:04 schreef Bertje:

Sasha

“Zo ontwikkelt de zwartepiet discussie zich tot een mooie lakmoesproef. Wie voor zwarte piet is, is conservatief en racistisch.”

Mooi dan ben ik een racist en conservatief maar dan noem ik jou ook weer een antisemiet, want als we kort door de bocht gaan dan nemen we ook de kortste.
Of toch maar beter wat subtieler?
Maar gezien je reacties hier op FN is dat voor jou al een lang gepasseerd station.

Verder benijd ik werkelijk de mensen die nog steeds tijd vinden voor deze discussie zalig van geest zijn ze.

op 14 10 2013 at 17:16 schreef vander f:

Die racisten moeten met hun gore poten van zwarte Piet afblijven!
Het was eigenlijk nooit een issue, Piet was Piet, een of ander onbestemd mythisch wezen die met een al even mythische Sinterklaas om de een of andere reden elk jaar rond December Nederland aandeed.
Nu hebben de racisten hun anti-racistische evenknieen de Sint voor hun karretjes gespannen voor het onderhand traditionele moddergooien naar elkaar.
Zien we volwassenen bloedserieus discusseren over sprookjes figuren.

op 14 10 2013 at 19:37 schreef Fridjof:

Een Regenboogpiet of welke andere Excuuspiet zien als ‘oplossing’ is exact hetzelfde als toestaan vrouwen van mannen te scheiden bij een debat. Zucht. Next.

op 14 10 2013 at 19:50 schreef edo:

Tja, ik weet het niet. Zwarte pieten zijn over het algemeen toch erg aardig. En het geeft de machtsverhouding in de wereld jammer genoeg in grote lijnen vrij accuraat weer. Misschien moeten we van Sinterklaas een hele nare man maken,zodat mensen zich bewust worden van de gruwelijkheden van het kolonialisme en het neokolianisme. Maar alle gekheid op een stokje, ik begrijp het standpunt. Maar tussen droom en daad zitten wetten en in dit geval vooral praktische bezwaren. Voor vele mensen heeft het niet meer een racistische connotatie. Natuurlijk zullen racisten erg gepasioneerd zijn voor zwarte piet. Maar niet iedereen die zijn kind zwart verft is een racist. Zo zijn er idd donkere mensen die geen enkel bezwaar tegen het feest hebben. Dat betekent natuurlijk niet dat zij daarmee door meteen gelijk hebben. Het betekent wel dat de connotatie met zwarte piet en racisme niet door een ieder wordt gedeeld. Mensen die ik in dit verband xenofoob vind zijn zij die leuzen als ‘ze willen zwarte piet van ons afpakken’ gebruiken. Wat dat betreft is de discussie wat mij betreft een goede lakmoesproef om idioten te herkennen.

op 14 10 2013 at 20:47 schreef JvanDijkS:

Goed stuk. Zelf kwam ik erachter dat het een vreemde traditie was toen ik mijn Surinaamse schoonfamilie, vanwege nichtjes en neefjes, uitnodigde op Sinterklaasfeestje, had toen Sint en Pieten gehuurd. Toen die binnenkwamen groeten ze enthousiast totdat ze door kregen dat huis vol Surinamers was, je zag ze letterlijk en figuurlijk in elkaar storten. Alsof je rooie blos van de wangen door de schmink zag. Van de act bij de deur was niks meer over. Toen ging pas het lichtje branden ben ik er over na gaan denken. Conclusie, Zwarte Piet kan weg, is hevig aan vervanging toe.

op 14 10 2013 at 22:10 schreef Thomas E:

Laatst hoorde ik iemand zeggen: Wij zeuren toch ook niet als notabene ons eigen volkslied zegt dat wij ‘van Duitschen bloed’ zijn en ‘de konink van Spanje getrouw’, terwijl wij door beide landen jarenlang geknecht zijn geweest. We plaatsen het in de tijd en laten het verder van ons afglijden. Maar traditionele rolverdeling op grond van huidskleur hakt er toch dieper in; temeer daar het nog lang niet passé is. Daarom zou het in het kader van ‘150 jaar vrij van slavernij’ een mooi gebaar zijn om dit jaar alle offciële intochten met witte pieten te doen. Precies zoals Hagers in zijn stuk voorstelt.

op 14 10 2013 at 23:09 schreef Maarten:

Waarom niet gewoon schoorsteen pieten? Zwarte piet zonder kroeshaar of rode lippen. Echte rakkers die door de schoorstenen moeten.

op 14 10 2013 at 23:26 schreef Sasha Berkman:

Grappig dat je dat zegt bertje. Het bevestigt mijn beeld van aanhangers van zwarte piet. Rationele argumenten hebben ze niet buiten geblaat over waardevolle tradities. Bij tegengestelde meningen gaan ze meteen smerige lasteren. ow jah en de discussie is ook verschrikkelijk onbelangrijk.

op 15 10 2013 at 03:03 schreef Marco Knol:

Volgens mij heeft racisme en/of slavernij niet echt een rol gespeeld bij de uitvinding van Zwarte Piet. Voorzover mij bekend was het vooral een wat mens (lees; kind)lievender versie van Krampus c.q. de Duivel zoals ie bijvoorbeeld in Zwitserland of Slovenië nog wordt opgevoerd. Bedacht door een onderwijzer om de tere kinderzieltjes te beschermen.

Voor het overige lijkt deze discussie een nieuwe traditie te worden. Persoonlijk weet ik wel leukere tradities te bedenken.

op 15 10 2013 at 03:40 schreef Mitch:

Als pieten ook zwart moeten zijn door het roet, vraag ik mij af waarom de kerstman niet zwart is.

op 15 10 2013 at 10:00 schreef Thomas E:

@ Maarten

Kan ook. Maar dan moet piet er ook echt uitzien als de klassieke schoorsteenveger. Dwz met hoge hoed, kreukelig zwart pak en een jute zak (nu met cadeaus, maar oorspronkelijk met veegbenodigdheden). Zijn gezicht moet dan vegerig zwart zijn en hij heeft geen kroeshaar of rode lippen, zoals jij ook al aangaf. Ik denk dat dit soort pieten ook flinke indruk op kinderen zullen maken, dus dan gaat er in feite niks verloren van de impact.

op 15 10 2013 at 10:11 schreef Bertje:

Sasha

Bakken vol rationele argumenten zijn er door de jaren heen gegeven, herhaling heeft geen zin.
Van waardevolle tradities heb ik persoonlijk nog nooit gesproken en lasteren, ach ja het zijn het meer steken onder de gordellinie die ik graag in jou geval uitdeel.
Verder laat ik me lekker niet in een hoekje proppen en bewandel ook in de de zeurpiet discussie vrolijk de midden-weg.

“Alles wat mooi is op deze aarde kwam nog nooit voort uit een rationale discussie”
(Uit het Toneelstuk “kunst”, slotzin van Yvan)

@ mitch

Dat komt door ze baard.

op 15 10 2013 at 11:24 schreef Maurice:

Zeer aan te raden artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3527041/2013/10/15/Zwarte-Piet-is-nooit-een-slaaf-geweest.dhtml

op 15 10 2013 at 13:15 schreef MNb:

Die rationele argumenten van jou zijn net zo rationeel als die van de Platte Aarde Sociëteit, Bertje – ze missen consequent het punt waar het om draait. Heb je dat stuk van Richard Kroes al gelezen?
Denk het niet. Ook jij accepteert alleen feiten als ze in je straatje passen. In dat opzicht ben je geen haar beter dan Sasha.
En nee, ik zie je niet als een racist. Wat dat betreft schrijft Sasha lulkoek.

op 15 10 2013 at 14:22 schreef Sasha berkman:

Maurice: het laatste commentaar op dat artikel waar jij naar linkt is hilarisch:

“Dit artikel is zoiets als over iemands voeten heen piesen en dan zeggen: je begrijpt me verkeerd. Iedereen piest. Piesen is menselijk. . . En hou nou maar weer je mond want ik moet piesen.”

op 15 10 2013 at 19:32 schreef Bertje:

MnB

“ze missen consequent het punt waar het om draait.”

Leuk geprobeerd maar er is geen punt waar het om draait. En das nou precies de clou van het verhaal de anti-Pieten claimen dat er een punt is en slepen het racisme argument er met de kroes haartjes bij, en presenteren dit op slinkse wijze als feiten.

Wie is Richard Kroes doet eens linkje.
Zoals je weet ben ik altijd bereid om er wat bij te leren. (sind gisteren heb ik ook gemerkt dat de aarde eigenlijk een bol is en niet gedragen wordt door een reuze schildpad)

op 15 10 2013 at 21:11 schreef MNb:

“altijd bereid om er wat bij te leren”
Blijkbaar niet, want die link heb ik hierboven op 14 10 2013 at 11:21 al gegeven. Had je dat gelezen dan had je geen

“er is geen punt”
geschreven. Het is natuurlijk wel waar dat de kop in het zand steken zoals jij hier doet ook een tactiek is. Die was ik even vergeten te noemen. Mea culpa.

“en slepen het racisme argument”
De kop in het zand steken inderdaad. Bekijk ook deze foto eens:

http://mainzerbeobachter.files.wordpress.com/2013/10/piet.jpg

Opgemerkt door iemand die ook al een tamelijk neutrale positie inneemt, nl. Jona Lendering. Maar ja, Bertje met zijn kop in het Duitse zand ziet daar natuurlijk ook niets racistisch in. Want de “grap” zou even goed gewerkt hebben als daarboven een foto van een kaaskop als ik had gestaan. Ik zeur tenslotte net zo hard.
Gewoon doorgaan met ontkennen, Bertje, al hebben je nieuwe landgenoten het “we hebben het niet geweten” al een dikke 40 jaar geleden in de Abfalleimer gedeponeerd.
Intussen illustreer je perfect mijn punt dat er volgens jou niet is. Dáárvoor mijn dank.

op 15 10 2013 at 22:24 schreef Bertje:

Mnb

In dat plaatje zie ik wel degelijk een racistische sneer en bovenal is het geen leuke grap een neger koppelen aan zwarte piet slaat nergens op, en das nu precies mijn punt.
En mnb als het om een mening gaat zoals hier het geval dan kan er spraken zijn van ontkenning slechts van een meningsverschil.

op 16 10 2013 at 02:59 schreef MNb:

Dus sleep ik er nou racisme bij de kroesharen bij of niet, Bertje, als tegenstander van Zwarte Piet? Het waren jouw woorden.
Het gaat hier niet om een mening. Het gaat om feiten. Zoals Richard Kroes ze zo prima op een rijtje heeft gezet. Heb je dat nou al gelezen eigenlijk? Wat je met die feiten aanmoet is vers twee. Daarover verschil ik met hem van mening, zoals je op die link ook al kunt lezen.

“er is geen punt waar het om draait”
“das nu precies mijn punt”
Zo wordt het wel erg lastig om je nog serieus te nemen. Wat is het nou? Zijn er racisten in Nl die Zwarte Piet voor hun doeleinden inzetten of niet? Is dat nou het punt waar het om draait of niet? Je wou toch bijleren? Grijp je kans. Lees Richard Kroes, je hoeft niet naar een zeurende omgekeerde bounty als mij te luisteren.

op 16 10 2013 at 12:02 schreef hallo:

Zorg eerst eens dat je feiten kloppen. Zwarte Piet was zeker geen slaaf, en ook niet Moors. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_Jacht

Daarnaast worden de pieten in Suriname ook zwart gesmienkt. Is een beledigde aandachttrekker genoeg om een traditie te verneuken?

op 16 10 2013 at 15:17 schreef Sasha berkman:

Hallo, het gaat er niet om wat jij ergens van vind arrogante blanke eikel.

op 16 10 2013 at 20:27 schreef Bertje:

Mnb

Stuk van Kroes gelezen, prima stuk. Han van der Horst had ook een naar mijn mening een prima stuk geschreven. Kan me er prima in vinden.

“Zo wordt het wel erg lastig om je nog serieus te nemen. Wat is het nou? Zijn er racisten in Nl die Zwarte Piet voor hun doeleinden inzetten of niet? Is dat nou het punt waar het om draait of niet? ”

Ik geloof dat daar de discussie dus niet over ging natuurlijk zijn er racisten die de zwarte piet inzetten voor hun doeleinden.
De oorspronkelijke discussie van Gario en Co dat was het uitgangspunt. En daar over is mijn mening nog steeds ongewijzigd.

op 16 10 2013 at 21:13 schreef Kevin:

Ik denk dat veel mensen het niet zullen begrijpen dat er discussie is over het afschaffen van zwarte piet, omdat ze zich van geen kwaad bewust zijn. Het is dus een bewustwordingsproces en daarom is het belangrijk dat mensen die zich op enige manier gekwetst voelen zich uitspreken. Alleen dan kan het kantelpunt worden bereikt. Mensen moeten goed doordrongen zijn van wat racisme is alvorens ze van mening kunnen veranderen. Zeggen dat zwarte piet racisme is is dik aangezet, maar dat lokt discussie uit en discussie zet aan tot denken. Die discussie is gebaat met redelijkheid en die moet je als belanghebbende blijven zoeken.

op 16 10 2013 at 21:31 schreef MNb:

“natuurlijk zijn er racisten die de zwarte piet inzetten voor hun doeleinden.”
Mooi. Want dat was precies het punt waarnaar ik verwees op 15 10 2013 at 13:15 en waarvan jij beweerde dat het er niet was. Blij dat je dat toch wél inziet.
Het is ook overduidelijk dat je over meer dan genoeg empathie beschikt om te beseffen dat Quincy Gario en co dat beslist niet leuk vinden. Hamvraag: wat doen we eraan? Je zult het ook wel eens zijn dat daar een antwoord op moet komen. Het mijne en dat van PB ken je. Kroes en Jona L geven een ander antwoord. Wat is het jouwe? Dat is een kwestie van mening inderdaad, maar eentje die jij tot op heden nog niet geventileerd hebt.
Want over de mogelijke antwoorden gaat de discussie dus wél sinds Gario gearresteerd is wegens dat T-shirt. En dat is alweer een aardig tijdje geleden.

“omdat ze zich van geen kwaad bewust zijn”
Helemaal mee eens. Met mijn spreekwoordelijke gebrek aan subtiliteit ram ik dat bewustzijn met een sloophamer door die dikke schedels heen.

op 17 10 2013 at 09:33 schreef Bertje:

Mnb

“Hamvraag: wat doen we eraan? ”

Als je bedoelt mensen die het Sint feest gebruiken om hun racistische ideeën te uiten, tja wat kun je eraan doen alvast niet proberen, wat Gario en Co dus wel doen het feest met een zwarte piet te laten verbieden.
Het kan niet zo zijn dat we zwichtten voor de dictatuur van de minderheid.
Wat we eraan doen : gewoon kinder-feestje vieren, man met baard, piet die zwart is. Je moet het niet vieren, je mag. ( aan dit punt wordt vrolijk voorbij gegaan)En een ieder die dit feest voor zijn of haar doeleinden misbruikt eens flink de waarheid zeggen: ophouden met zeiken!

op 17 10 2013 at 11:38 schreef Sasha berkman:

Zoals gezegt het einde van Zwarte Piet is een kwestie van Tijd. Zwarte mensen pikken het niet meer dat blanken het racisme ontkennen.

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3528651/2013/10/17/Steun-voor-bezwaar-tegen-Sint-intocht.dhtml

op 17 10 2013 at 14:23 schreef Bigpete:

sinds Gario gearresteerd is wegens dat T-shirt
Weer fact free bezig mnb? Hij is niet aangehouden vanwege een T shirt, hij is aangehouden vanwege het niet voldoen aan een ambtelijk bevel(185 sr) Veel oproerkraaiers denken dat een verwijderingsbevel een uitnodiging tot discussie is. Dat is het dus niet. Als onze zeurpiet, pardon zeiksnor Gario zich had verwijderd was er verder niets gebeurt.Hij heeft zijn aanhouding toch echt aan zichzelf te wijten.

op 17 10 2013 at 16:00 schreef Bertje:

Mnb

O nog ter aanvulling:

Hier in Duitsland wordt er jaarlijks het slachtfeest gevierd en als klap op de vuurpijl ook nog het islamitische offerfeest iets waar ik met mijn hele zijn van gruwel en werkelijk afschuwelijk vind. Ik beschouw dieren als mijn broeders en gelijken en ieder leven is voor mij even kostbaar.
Overal word ik geconfronteerd met Poster en advertenties die vrolijk oproepen tot het in mijn ogen vermoorden van gelijken.
Slechts door een op een gesprekjes die ik zo nu en dan voer in mijn rol als priester kan ik mensen soms “overtuigen” dat het misschien beter is om af te zien van dit feest.
Dus als ik in een buurt zou wonen waar er mensen zijn die aanstoot nemen aan Zwarte Piet en ze vragen het me dan ben ik de laatste die zich koppig opstelt hoor.
Maar een Gario en Co die een kinder-feestje komen verstieren hebben bij mij alle credits bij voorbaat al verloren.

op 17 10 2013 at 17:41 schreef MNb:

“kinder-feestjes komen verstieren”
Natuurlijk. Die tere kinderzieltjes moeten beschermd worden tegen van jou afwijkende meningen. Een typisch christelijke gedachte.

@Grote Piet: mijn excuses voor mijn onvolledige formulering. Ik weet dat dat in jouw ogen onvergeeflijk is als dat jou zo uitkomt, maar helaas ben en blijf ik ook maar een mens. Dat is voor jou uiteraard alleen voldoende als ik het met je eens ben.
Het is wel weer typerend dat je nalaat te vermelden dat dat verwijderingsbevel onrechtmatig was. Oh wacht – dat is voor jouw natte droom over een politiestaat natuurlijk irrelevant. Heeft Sasha toch nog gelijk als hij je voor fascist uitmaakt.

“sinds Gario gearresteerd is wegens dat T-shirt.”
Speciaal voor de mierenneukende liefhebber van politiestaten en racistische “grapjes” Grote Piet dan: sinds Gario gearresteerd is omdat hij zich niet wilde verwijderen en zich moest verwijderen wegens dat T-shirt. Maakt geen donder uit voor wat ik hierboven betoogde. Weet hij ook wel, maar hij zal een keer een slecht argument laten voorbijgaan.

“Het kan niet zo zijn dat we zwichtten voor de dictatuur van de minderheid.”
Vond Stalin ook toen hij christelijke priesters naar de Gulag stuurde. Vond de Ku Klux Klan ook toen ze een paar Afro-Amerikanen ophingen. Je bent in goed gezelschap.
Gelezen je laatste woorden verwacht ik wel een vlammend protest van jou nu Grote Piet dat racistische grapje over zeurpieten nog even moest herhalen. Maar gegeven de gemiddelde christelijke hypocrisie zou het me verbazen.

op 17 10 2013 at 20:08 schreef Bertje:

Mnb

? ? Sinds jaar en dag mijn beste koppel je me aan het christendom en dit terwijl ik geen christen ben.
Je laatste alinea is natuurlijk een zwaktebod maar dat begreep jezelf ook wel.

Ja mnb de dictatuur van de minderheid, 21 mensen ondertekende het bezwaarschrift te Amsterdam ( dank Sasha voor de link) om Zwarte Piet dit jaar te bannen met de intocht.
21, dat kunnen we toch niet werkelijk een breed gedragen stroming noemen.

21 gedeelt door hoeveel miljoenen andere dus ja dictatuur van de minderheid, kun je flauwtjes aankomen met Stalin en de KKK en ander gesneer maar ook jij komt er toch echt niet om heen dat de anti piet club een wel heel heel heel klein clubje is.
Mogen protesteren, boos zijn,zich verenigen etc. mag allemaal maar ze kunnen niet ernstig verwachtten dat we ze serieus gaan nemen. Whats next micha kat die zendtijd krijgt bij Pauw en Witteman, het stormfront die de panelen van de Joop vult.
Het is een gotspe dat van der Laan nog serieus overweegt ook om een verandering aan te brengen, maar ja het was tenslotte ook Amsterdam die krampachtig het kruis van de goede Sint zijn mijter bande dus het zou mij niet verrassen.

op 17 10 2013 at 23:19 schreef Sasha Berkman:

big pete, die super gewelddadige arrestatie door die blanke fascistische klote smerissen was wel degelijk vanwege de tekst op het tshirt.

op 18 10 2013 at 17:46 schreef Boe! Ik ben een moslim:

Deze aanhoudingen dragen alleen bij aan Gario’s cultheld status. Knor knor people!

Zwarte Piet is vandaag de dag tot racistische karikatuur verworden. De cultuurliefhebbers moeten snel handelen als ze het sinterklaasfeest willen behoeden voor verdere racistische smetten. Ik zie het al gebeuren. Sinterklaas wordt gekaapt door racisten en veroordeeld door racisme roepers, fatsoenlijke mensen blijven thuis.

Van Zwarte Piet naar het offerfeest, geforceerde vergelijkingen terzijde. Is het niet handiger om de, Nederlandse, vleesindustrie aan te pakken in plaats van moslims uit te maken voor dierenmoordenaars. Nederland is trouwens een van de grootse vleesproducenten in Europa.

Het offerfeest is een herdenking van Abrahams offer. Het feest is voor iedereen, ook kinderen.

Ik ben Gario dankbaar. Voornamelijk vanwege zijn magnetische werking op racisten. Die zijn zo afgeleid dat ik nauwelijks iets hoor over het offerfeest. Dank je Gario!

op 18 10 2013 at 19:43 schreef Sasha Berkman:

” Is het niet handiger om de, Nederlandse, vleesindustrie aan te pakken in plaats van moslims uit te maken voor dierenmoordenaars.”

Dat is wel handiger maar niet hypocriet dus komt rechts niet op dat idee. Rechts wil ook geen einde aan dierenleed, rechts wil het liefst moslims vergassen.

knor knor

op 18 10 2013 at 21:40 schreef MNb:

Dit hebben we dus niet aan de excuustruzen te danken:

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/18/sinterklaasorganisaties-bereid-tot-aangepast-uiterlijk-zwarte-piet/

Nog een belangrijk verschil met de jaren 80:

“Quinsy Gario ontving bedreigingen op internet.”
Gebeurde in de jaren 80 niet. Vindt Bertje vast irrelevant, want iemand die kinderfeestjes versjteert door met een T-shirt rond te lopen dat hem niet bevalt daar haalt hij de schouders over op.
Maar mijn weekend is goed begonnen. Nederland is nog lang niet verloren. Dat is niet aan Bertje te danken deze keer.

op 19 10 2013 at 00:01 schreef Bertje:

Mnb

Wederom kom je flauw uit de hoek en kinderachtig ook nog.
Bedreigingen tegen iemand die zijn mening verkondigd zijn verwerpelijk.
Het racistisch gekrijs aan het adres van Gario vind ik beschamend, bijna zou ik alleen al daarom over lopen naar het anti zwarte piet kamp maar gelukkig bezit ik nog een gezond verstand.

op 20 10 2013 at 18:22 schreef Ruben:

Niet schminken zorgt ervoor dat het niet langer Piet is, maar ome Henk. Alle anonimiteit is dan in 1 klap verdwenen (ook met roetvegen op het gezicht). Kleurenpieten (rood, geel, groen, etc.) zien er totaal onrealistisch uit, zelfs het meest naïeve kind ziet in dat dat een geverfde man is.
Verder gaat het hier helemaal niet om Zwarte Piet. Zwarte Piet is slechts een symbool waarop de zeurpieten hun intrinsieke minderwaardigheidscomplex projecteren. Straks als Zwarte Piet aangepast is zoeken ze gewoon weer wat nieuws. Alles om hun psychische problemen maar niet bij zichzelf te hoeven zoeken.

op 21 10 2013 at 20:26 schreef Maurice:

Leuk gevonden Sasha Berkman, maar het gaat er natuurlijk om dat deze documentaire inzicht gaat geven in hoe het sinterklaasfeest in de verschillende culturen is ingebed en uiterlijke vorm heeft. Nogal belangrijk voor de discussie om de oorsprong goed in kaart te hebben. Dit laat zien dat zwarte piet z’n betekenis in de -Nederlandse- slavernij leggen, bevooroordeeld is. Die happigheid was ook te zien in de reactie op Balkenende’s ‘VOC mentaliteit’, waarbij men ook over slavernij begon, zich daar ook vergissende, toen met de WIC.
Waar het om gaat is het ondemocratische gegeven dat de minderheid een archetype van de meerderheid bekritiseert en wil laten verdwijnen. En dan ook nog zonder aangereikt alternatief. Dit wekt enkel weerstand op, verdeeldheid en daarmee daadwerkelijk racisme. http://www.joop.nl//opinies/detail/artikel/23450_zwarte_piet_discussie_voedt_racisme/
Telkens worden voor het inspelen op de meerderheid de racisme- en nazikaarten getrokken alsmede de slachtofferrol aangenomen. Men voedt hier enkel het monster mee dat men poogt te bestrijden want de hakken worden in het zand gezet en de dialoog escaleert alleen maar: https://twitter.com/Jan_Pijnenburg/status/392222314

op 21 10 2013 at 20:27 schreef Maurice:

Waarom verdedigt men niet alternatieven ipv slechts weerstand te kweken door aan te vallen? Wat mij betreft nemen de pieten het palette van M&M’s aan want het gaat de kinderen toch om snoep, maar dit is blijkbaar een mislukt experiment gebleken.

op 22 10 2013 at 16:36 schreef Vader Jacob:

Racisme is een serieus probleem in Nederland maar we praten er niet over, niet echt. Iedere keer als we het erover hebben komt de racistische aap uit de schoorsteen en dat mag niet. Zwarte Piet is in die zin net poëzie.

Het maakt niet uit of Zwarte Piet racisme is of niet, we hebben het eindelijk over racisme.

op 23 10 2013 at 13:45 schreef Maurice:

Ik ben met met je eens dat het nu prominent op de kaart gezet is. Ik zal overigens ‘aap uit de schoorsteen’ niet als racistisch opvatten, maar dat is zoals met de hele kwestie ieders eigen keus. De vraag is alleen of de discussie goed neergezet is door een eis te stellen zonder daarbij oplossing(en) aan te dragen. Wat kweekt men hiermee? Enkele sympathisanten, maar vooral massaal anti-multiculturalisme. De meerderheid zal niet het anti-democratisme accepteren van een minderheid die beslist over de meerderheid, zeker niet in een land met meerdere minderheidsgroepen met uiteenlopende belangen. Belangen die niet zelden ook nog eens haaks op elkaar staan. Dit wordt gezien als afbraak van het land. Het is goed dat men passief de druk van de ketel kan halen middels het vrije woord om te schelden en vloeken, bijvoorbeeld via internet, anders zijn knokploegen niet uit te sluiten. Het zal me niet verbazen als de PVV bij dit hele gebeuren de meeste garen gaat spinnen.
Overigens is dit is tot nu toe het meest zinnige stuk dat ik hierover gezien heb:
https://decorrespondent.nl/233/wat-we-niet-zien/9594277814-9a60a601 Het geeft treffend aan waarom juist Quinsy als racistisch kan worden gezien

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS