Waar de zon niet schijnt
Hassnae Bouazza
Foto: Zo’é
Ze zijn niet bij te houden, de zelfbenoemde feministes die ons om de haverklap overspoelen met betogen waarin ze stellen dat moslimvrouwen toch echt niet bevrijd zijn. En waag het niet daar kanttekeningen bij te plaatsen, want dan mag je je niet bevrijd noemen, ben je geen echte feministe en word je uiteraard onderdrukt.
Ergens is kennelijk besloten dat onderdrukking van vrouwen helemaal prima is, zolang de onderdrukker maar een vagina heeft. Dat moet wel, anders kan ik de stuitend paternalistische opiniestukken niet verklaren van allerlei blanke Amazones, die de zielige moslimvrouw komen bevrijden met allerlei criteria waaraan die moslimvrouwen dienen te voldoen om zichzelf als bevrijd te mogen beschouwen.
Geestelijk niet volgroeid
Zo enorm bevrijd en intelligent als die Amazones zijn, hebben ze zich nooit de vraag gesteld of moslimvrouwen wel op hun betweterij zitten te wachten. Ze hebben zich nooit afgevraagd of het misschien niet een beetje raar is om hun seksegenoten de les te lezen alsof ze geestelijk niet volgroeid zijn. Precies zoals fundi-moslims dat ook bij vrouwen doen: zij denken graag voor de vrouw na, want de vrouw kan dat zelf uiteraard niet.
En zo rollen moslima’s van de ene paternalist naar de andere die voor hen wel even beslist wat goed voor hen is. Wat moslima’s zelf willen? Doet er niet toe. De hoofddoek belemmert immers het denkproces, nietwaar.
Wat bij al die vrouwenbevrijders opvalt, is dat ze zich zo blind staren op de moslims dat ze vergeten dat er nog wel wat slagen te winnen zijn in hun eigen achtertuin.
Moslimhoer
Ja, natuurlijk hebben vrouwen hier gelijke rechten, en dat is maar goed ook, want als die juridische bescherming er niet was, was het kaalscheren van dissidente vrouwen al lang bezig met een modieuze revival.
De seksistische en vaak ook racistische bagger die vrouwen als ik vaak over zich heen krijgen van roomblanke mannen is duizelingwekkend. Mijn geliefde is een autochtoon en dat maakt van mij een moslimhoer. De mooie praatjes ten spijt, hebben teveel autochtonen nog erg veel moeite met interculturele relaties.
Grote neger
Ik ben ook een zeug, omdat ik wat, uhm, zwaarder ben voor mijn lengte, en moet eens door een ‘grote neger geneukt‘ worden. Niet alleen ik, iedere vrouw die een onwelvallige mening heeft, moet het ontgelden, moet ‘gepaald’ worden, ‘uitgewoond’ worden, is lelijk, hysterisch, moet haar bek houden, enzovoort, enzovoort.
De ridderlijke verdediging van de moslimvrouw door Verlichte types roert me niet tot tranen, vrees ik. Dezelfde hartstochtelijke aanvallers van vrouwenhaat onder moslims zwijgen oorverdovend bij het agressieve seksisme onder eigen gelederen.
Boontjes doppen
Van mij mogen ze hun betrokkenheid dus ergens heel diep begraven waar de zon niet schijnt. Moslimvrouwen kunnen hun eigen boontjes doppen zonder de les gelezen te worden door pedanteriken die hen vanaf hun Apple denken te moeten helpen.
Hassnae Bouazza debatteerde gisteren in de Rode Hoed mee met Nadia al-Saqqaf, hoofdredacteur van de Yemen Times en met de Egyptische mensenrechtenadvocate Nadia Omran over, jawel, de Arabische Vrouw. Dat is hier allemaal terug te zien. Ze schreef ook een boek over Arabieren, gesnubbed door de blanke Arabierenkenners hier te lande (en daarna geplagieerd), geprezen door Arabische Nederlanders en iets van drieduizend keer genoemd door de Roze Khmer in haar Arabierenhaatstukjes, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen site, Aicha Qandisha.
Hassnae Bouazza, 23.01.2014 @ 09:26
32 Reacties
op 23 01 2014 at 09:55 schreef Mark:
De neiging alles wat in een kritisch stuk maar direct op zichzelf te betrekken is ook in dit artikeltje duidelijk te merken!
Nu weten wij ook dat mevr. Bouazza zich de positie van vertegenwoordigster van de moslimvrouw waardig acht. Toe maar! Dus zij, die moslimvrouw, overal ter wereld, kan haar eigen boontjes doppen? Dat is een boude stelling.
op 23 01 2014 at 09:56 schreef Peter:
Ja zeg, het is natuurlijk niet de bedoeling dat als iemand wat roept over moslimvrouwen, dat een moslimvrouw dat op zichzelf gaat betrekken! De waanzin!
op 23 01 2014 at 10:14 schreef Thomas E:
Natúúrlijk moet de moslimvrouw haar eigen boontjes doppen. Maar dat geldt in feite voor de hele Arabische wereld. Bevrijding – indien gewenst en zo gevoeld – moet altijd van binnenuit komen. Daar moeten anderen, roomblank of niet, zich niet mee bemoeien. Als de Soennieten en Sjiieten, inclusief al hun afsplitsingen, zonodig hun heilige strijd moeten uitvechten, laat ze dat dan lekker zelf doen. En ook als ze seculier willen worden: go people, go. It’s your party!
op 23 01 2014 at 11:38 schreef Abdel:
@Peter: ik ben het volledig eens met Hassnae maar jouw reactie op Mark is (weer) messcherp!
op 23 01 2014 at 11:49 schreef Ruud van Gerrevink:
Op TED zijn pas twee video’s gepubliceerd
http://www.youtube.com/watch?v=x95nwilkaio
http://www.youtube.com/watch?v=buRLc2eWGPQ
die mijn vertrouwen in een succesvolle Arabische / islamitische feministische golf heeft versterkt.
op 23 01 2014 at 12:08 schreef Waar de zon niet schijnt | Doorbraak.eu:
[…] Bouazza in Waar de zon niet schijnt (Frontaal […]
op 23 01 2014 at 12:22 schreef Sasha Berkman:
Goed verhaal! Wat is die Mark een ongeloofelijke pedante domme man zeg…
op 23 01 2014 at 12:45 schreef Herbert:
Machteld Zee is promovenda aan de faculteit rechtsgeleerdheid van Universiteit Leiden. Dat zegt genoeg.
op 23 01 2014 at 16:18 schreef Marco Meijer:
Van mij mogen moslima’s (iedereen trouwens) leven zoals ze zelf willen. Inclusief hoofddoek, boerka, besnijdenis, you name it.
Leven en laten leven.
Twee kanttekeningen:
– ik ben tegen elke uitzondering op de wet dus ook tegen religieus onderbouwde uitzonderingen.
– jonge kinderen verdienen bescherming, soms ook tegen hun eigen ouders. Dus besnijdenis is iets waar je zelf voor kiest als je daar de leeftijd voor hebt. En dat geldt ook voor het huwelijk.
op 23 01 2014 at 23:45 schreef Sasha Berkman:
Wie kan het met je oneens zijn Marco?
Ik wil wel even wijzen op het feit dat Girsi Ayaan loog toen ze zei dat vrouwenbesnijdenis iets is dat alleen voorkomt bij m*alims.
op 24 01 2014 at 01:25 schreef dewanand:
ziehier hoe men de moslimmeiden discrimineert, pest, uitsluit, vernederd, denigreert, en triest vind ik dat moslima’s niet werden genoemd in dit onderzoek, aub protesteren kopvodjes en snel anders komt er nog een kopvoddentax op jullie kop als losgeld voor vogelvrije doekjes. Ik ga ook een doekje opdoen en homo kopvod koelietje worden, want Wieroe vindt dat fun gewoon als ik gekker word.
dewanand en Wieroe
hindoe fundamentalisten
zie dit triest he:
20 tot 40 procent migranten ervaart discriminatie bij banenjacht
Van de migranten die werk zochten sprak 20 tot 40 procent van discriminatie bij het zoeken naar een baan.
Foto: Thinkstock
Tot die conclusie komt het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) in het rapport Ervaren Discriminatie in Nederland dat de mate waarin discriminatie wordt ervaren onderzocht. Het rapport werd gemaakt op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
In de afgelopen twaalf maanden maakte een kwart van de Nederlanders een voorval mee waarbij ze discriminatie ervoeren.
…..aldus het SCP. Van de migranten, zoals Turken, Marokkanen, Surinamers en mensen uit Midden- en Oost-Europa,
……vragenlijst die door 12.552 mensen is ingevuld.
op 24 01 2014 at 08:58 schreef Sneebal:
Even los van de opwinding over feministes en foute autochtone mannen.
Zijn er nu wel of niet moslimvrouwen in bepaalde landen die steun willen? Ik kan me namelijk voorstellen dat er ruwweg drie smaken zijn onder moslimvrouwen in den vreemde:
– tevreden met eigen situatie
– ontevreden met eigen situatie maar niet bij machte om er iets aan te veranderen
– niet te bepalen/meten
Ik heb geen idee hoe de verdeling is. Machteld Zee is expert en meent dat er onderdrukking is, maar geeft helaas geen direct bewijs. Ze denkt dat ons systeem en ontwikkeling ook in andere landen werkt. Ze onderbouwt dat niet echt. Dat is wel cruciaal, want anders lijkt het inderdaad naïef.
Ik ben wel benieuwd wat Hassnae denkt over de tevredenheid van moslimvrouwen met hun leven en positie in moslimlanden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het tevredenheid alom is, indicatie genoeg (moslimfeminisme is ook op deze site voorbijgekomen) maar dat kan ook weer mijn vertekende blik zijn.
op 24 01 2014 at 10:06 schreef Marco Meijer:
Wees voorzichtig Sasha.
De door mij genoemde kanttekeningen impliceren dat ik ook tegen onverdoofd slachten ben, en tegen kinderbesnijdenis (meisjes én jongetjes) als er geen medische noodzaak is.
In mijn ogen onnodig dierenleed c.q. kinderverminking (of aantasting van het recht op fysieke integriteit, dat klinkt wat minder dramatisch). Beide met religie als excuus.
Are you still with me ?
Mijn punt is (nogmaals): volwassenen mogen zelf weten hoe ze hun leven willen leven, zolang ze anderen maar niet schaden. Als die hulp of steun willen dan kunnen ze er zelf wel om vragen, lijkt me.
Kinderen zijn kwetsbaar en verdienen wél bescherming. Ook tegen religieus geïnspireerde misstanden. En die bescherming gun ik graag alle kinderen.
op 24 01 2014 at 10:16 schreef Peter:
Marco Meijer mist, zoals gewoonlijk, weer volledig het punt dat in Hassnae’s stuk gemaakt wordt maar whatever, ik moest maar ophouden me daardoor te laten irriteren.
op 24 01 2014 at 10:42 schreef MNb:
Natuurlijk mist MM dat punt niet – hij probeert met opzet ergens anders over te beginnen omdat er zoals gewoonlijk tegen Hassnae’s betoog niets in te brengen valt.
op 24 01 2014 at 10:55 schreef Thomas E:
“ruwweg drie smaken”
Je vergeet nog een 4e smaak, Sneebal, namelijk: ‘ontevreden met eigen situatie maar wél bij machte om er iets aan te veranderen.’
De dappere vrouwen dus. En dat zijn er meer dan je denkt. Ondanks dat het erop lijkt dat de Arabische wereld weer conservatiever wordt, is er in meerdere N-Afrikaanse landen een grotere emancipatiebeweging aan de gang dan wij hier meekrijgen.
op 24 01 2014 at 12:51 schreef cRR Kampen:
Je kan het zien als illustratie/adstructie, Peter.
Thomas E, tegenover elke vernieuwende beweging staat een nieuwe reactionaire beweging. Het is inderdaad niet vreemd om beide processen tegelijk aan het werk te zien.
op 24 01 2014 at 16:43 schreef dewanand:
zie citaat 1 van Hassnae Bouazza:
‘Ze hebben zich nooit afgevraagd of het misschien niet een beetje raar is om hun seksegenoten de les te lezen alsof ze geestelijk niet volgroeid zijn. Precies zoals fundi-moslims dat ook bij vrouwen doen: zij denken graag voor de vrouw na, want de vrouw kan dat zelf uiteraard niet.’
Ons commentaar:
1. Bekijk het oude boek van Toos Koedam, ‘Is de vrouw een mens?’ uit jaren ’80. Dit is het cruciale punt wat Hassnae bedoeld en vele andere vrouwen uit alle religien en culturen: hamvraag is gaan mannen ooit accepteren dat vrouwen ook hersenen hebben die op sommige punten efficienter werken, pacifistischer optimaliseren (slimme vrouwelijke softe oplossingen, zie female manager), enz dus dat de vrouw als 99 procent geestelijk wezen feitelijk intellectueel bijna superieur is tov de man, en in seksuele zin absoluut zeker superieur is.
2. De biologische realiteit he van v/m biotopen, de kloof tussen de genders, rassen en volkeren overbruggen? Hoe, wat, zonder wapens en hoge muren, kan dat nog in een bewapende wereld?
3. Het adaptatie principe: elke dag een tik krijgen went, en na een jaar ben je Sadomasochist en smeek je om ‘religieuze’ spanking.
op 25 01 2014 at 02:24 schreef Sneebal:
Thomas
Mooie aanvulling.
Het houdt me toch bezig, oom omdat ik weet dat er in mijn stad vrouwenonderdrukking voorkomt. In die zin: dat er vrouwen zijn die bijna niet buiten komen, nauwelijks een eigen leven (mogen) hebben buiten de deur. Denk niet dat iemand dit ontkent.
Als het hier gebeurt, juist ook met vrouwen die worden ingevlogen uit moslimlanden, maar ook met een autochtone naaste die zich later bekeerde, waarom zou het in andere landen dan niet gebeuren?
En als het gebeurt, dan is de vraag: vinden die vrouwen dat erg of niet, willen ze geholpen worden of niet en zo ja: hoe dan?
op 25 01 2014 at 10:03 schreef Rob:
Ja, dit is nu typisch zo’n vorm van links neokoloniaal denken waar ik zo’n vreselijke hekel aan heb. In plaats van het waardenvrij bieden van hulp en ondersteuning meteen met het vingertje komen zwaaien.
op 25 01 2014 at 12:48 schreef Pyt van der Galiën:
@Rob
Links neokoloniaal denken? Van wie?
op 25 01 2014 at 23:40 schreef Sneebal:
Dit geeft mij dan weer geen hoop.
Wij/zij-denken en generaliseren. Witte (feministische?) vrouwen zijn kennelijk allemaal gelijk en fout.
Valt me echt tegen van Nadia Ezzeroili.
op 26 01 2014 at 01:12 schreef vander f:
@Sneebal,
kom op, geen hoop?
Er knalt nu juist een fijne publieke polemiek los in feministenland, mag het een beetje scherp zijn?
op 27 01 2014 at 23:12 schreef Sneebal:
Scherp discussiëren is prima. Op inhoud. Nadia wil haar eigen ruimte, terecht. Ze ervaart kennelijk een juk van gearriveerde dames in het feminisme dat ze wil bestrijden.
Ik heb het alleen niet op haar wij/zij-denken. Dat geeft schijntegenstellingen. Nadia maakt een onderscheid tussen wit en bruin. Dat vind ik dan weer racistisch, terwijl ze juist claimt racisme te willen bestrijden, net als homofobie. Wek dan niet zelf de schijn van witte-feministenofobie.
op 28 01 2014 at 12:02 schreef laarmans:
Vandaag staat er een helder artikel van Sheily Belhay in de Volkskrant.Evenals Hassnae komt zij tot de conclusie dat het moslimfeminisme niet gebaat is bij Westerse feministische vrouwenbevrijders. Zij kunnen binnen hun religie zelf hun boontjes wel doppen.
Verhelderend waren de reacties van de 99% mannelijke reaganten, omdat ze een kijkje gaven in hun bekrompen geestes-en denkwereld.
Moslima’s moeten zich conformeren aan de Westerse,feministische idealen, want anders oprotten.
Wanneer je deze reacties leest,dan denk je: het wordt hoog tijd om de mannenemancipatie op te pakken.De mannen in de Volkskrant zijn wat dit betreft sinds de jaren 70 en 80 blijven stilstaan.Of ze hebben niks van het feminisme en de emancipatie begrepen. Ik denk het laatste.
op 28 01 2014 at 20:44 schreef Sneebal:
laarmans
Shelly Belhaj redeneert kort door de bocht. ‘Als fundamentalisme het terugkeren naar de bronnen is, in het geval van de islam: de Koran en de overleveringen van de profeet, is dat precies wat islamitische feministes doen. Zij gebruiken die bronnen juist om te laten zien dat feminisme en islam samengaan.’
Ah. Dat kan best zijn, maar de fundamentalisten die wij meestal zien in de islam denken daar een beetje anders over. Shelly haalt de woorden-truc uit. Fundamentalisme is ineens (oprecht, onderzoekens?) teruggaan naar de bronnen? Zonder dogma’s dus? Gaat ze nu ook beweren dat de gemiddelde fundamentalist feministische islam ondersteunt? Of is dat dan in de zin van: een vrouw heeft een recht, het aanrecht? Vreemd in ieder geval.
Tenslotte de claim:’islamitische feministische golf kan alleen slagen als moslimvrouwen in hun religieuze waarde worden gelaten’. Dat geloof ik ook. Prima. Al ligt daar de grootste uitdaging bij andere moslims (zoals Belhaj zelf ook aangeeft) en niet de blanke feministen die zich er af en toe (deels dom) tegenaan bemoeien.
op 29 01 2014 at 11:02 schreef laarmans:
Sneebal
De Nederlandse feministes hebben in de jaren ’60 en ’70 moeten strijden tegen de ouderwetse , zeg liever behoudende mening van de Nederlandse man en ook vrouw. Wat werden Joke Kool, Anja Meulenbelt, Liesbeth den Uyl en vele anderen niet uitgescholden voor mannenhaatsters, pot en nog veel meer. Zij hebben hun strijd gestreden en op veel terreinen gelijke rechten als mannen gekregen. Behalve op financieel gebied, want veel vrouwen worden in vergelijkbare functies minder betaald dan mannen.
Ik kom regelmatig in het AMC voor controle. Afgelopen maandag zat ik op een bank voor het bloedprikken samen met een Marokkaanse mevrouw met haar twee dochters.Ze spraken goed Nederlandse en ze zeiden mamma tegen hun moeder.De een had een hoofddoek om en de ander midden 20 schatte ik haar, had haar donkere haren los.Ik bedoel maar.Deze moslim twen trok zich niks van een hoofddoek aan. Zij had haar eigen beslissing genomen.Moslim feministes willen hun eigen strijd voeren en hun eigen beslissingen nemen zonder betutteling van hun Nederlandse zusters.
op 29 01 2014 at 20:06 schreef Sneebal:
We zijn het eens. Ken allebei de werelden en herken het. Mijn moeder was rode vrouw, mijn vader paste zich aan: meer huishouden doen zodat mijn moeder kon werken en ontwikkelen. Op mijn werk kom ik alle soorten moslima’s tegen. Hoofddoek op, af of later op.
Hier in Nederland komt het dus inderdaad vast vanzelf grotendeels goed.
Ik zie mijn moeder zich overigens ook niet met jongedames bemoeien, ook niet met moslima’s. Ze laat het bij de jongere generaties, is ook al lang niet meer boos op mannen.. Net zoals heel veel generatiegenoten van haar. Die zijn al lang doorgegaan nadat ze dingen hebben bereikt. Staar je niet blind op een paar achtergebleven opiniemakers ;-)
Punt is nog wel dat er andere landen zijn waarvan je je kan afvragen of vrouwen daar echt blij en gelukkig zijn met hun deels door religie ingegeven rol.
op 30 01 2014 at 15:01 schreef Benedictus:
Ga eens in Oman en Dubai kijken! Daar heb ik gezien dat het samenleven tussen de verschillende culturen en geloven heel natuurlijk gebeurt. Ja, er zijn heel weinig zichtbare kerken of hindoetempels (wel in gewone huizen), maar in de openbare ruimte respecteren de mensen elkaar. Het kan zo gemakkelijk zijn als er van beide kanten niet zo moeilijk over gedaan wordt. Hoewel Oman heel traditioneel is en heel veel vrouwen in boerka, met alleen de ogen zichtbaar, lopen zie je bij alle openbare gebouwen het gehele gezicht en ook mensen zonder boerka. Hier proberen sommigen het wel voor elkaar te krijgen om alleen met de ogen zichtbaar toch een baan af te dwingen in de openbare ruimte, wat meestal niet lukt. Vervolgens wordt daar weer sterk overdreven op gereageerd door de PVV. De mensen in Oman zijn bovendien opvallend vriendelijk, zowel ten opzicht van elkaar als voor Westerlingen. Men begroet de ander, ook de vrouwen, hartelijk door een handdruk of ze vragen of alles goed gaat om je eventueel te kunnen helpen. Hier moeilijk doen als een blinde met hond een taxi wil, terwijl dat in Oman en Dubai heel gewoon is. De vele mensen uit India houden de economie draaiend.
op 30 01 2014 at 18:58 schreef Sneebal:
Benedictus
Volgens mij gaat het hier ook best goed. Hier mag je wel tempels en moskeeën bouwen en zie je minder vrouwen die zich van hun religie moeten bedekken van top tot teen. Op straat zijn ze minder vriendelijk, maar niemand wordt vervolgd en je mag naar buitenlandse predikers, sterker nog zelfs als ze openlijk haat zaaien mag het soms toch.
Culturen leven daar beter samen. Heb je je afgevraagd waarom? Is er iemand die de hegemonie van de heersende cultuur/religie in twijfel trekt of eraan knaagt? Ik vraag maar wat raak, maar kijk altijd graag door de blije buitenkant heen. Dat doe ik hier, maar elders ook. Je leert van elders, maar ik denk niet snel dat het er beter is voor iedereen.
Ik surf wat. Foute bron of een beetje waar?..:
http://www.opendoors.nl/vervolgdechristenen/ranglijst-christenvervolging/landenoverzicht/oman/
op 31 01 2014 at 23:21 schreef Benedictus:
Sneebal
“Heb je je afgevraagd waarom? Is er iemand die de hegemonie van de heersende cultuur/religie in twijfel trekt of eraan knaagt?”
Nee, maar dat komt vooral vanwege de houding van de mensen naar elkaar toe. Men laat Westerlingen en de mensen uit India in hun waarde, maar het is logisch dat je je correct moet kleden in hun gebedshuizen.
Nederland heeft in het verleden te soft gereageerd op nieuwkomers, vooral m.b.t. wangedrag en het beheersen van de taal. De linkse partijen hebben hier ook een flinke schuld aan, niet alleen Wilders.
Ik spreek liever niet over een foute bron. Er zal zeker ook het een en ander misgaan in Oman, maar mijn indruk daar was positief. Westerlingen en de mensen uit India zorgen in Oman bovendien niet voor grote problemen, helaas te veel allochtone JONGENS hier wel. Ook dat speelt een belangrijke rol in de verhoudingen hier. De overheid heeft hierbij flinke steken laten vallen door onverschillig beleid. Zachte heelmeesters hebben stinkende wonden gemaakt. Dat heeft veel schade met zich meegebracht, vooral voor de betrokkenen zelf.
op 01 02 2014 at 09:47 schreef Sneebal:
@Benedictus
Dan begrijpen we elkaar. We hadden ‘vuile handen’ durven moeten maken toen er veel nieuwkomers kwamen. We waren ook naïef, goedgelovig en bang om intolerant of racistisch te zijn. Vandaar woede en Wilders nu. Ik breek wel een lans voor ons als volk. Het is makkelijk om ons af te branden (houding in de oorlog, Indonesië, onderhuids racisme, meer) maar noem mij een land waar alles altijd eerlijk is geweest. Enige dat wij hadden moeten doen was veeleisender zijn aan en vlak na de poort. Dat had veel milder kunnen zijn dan Zwitserland, Australië en Oman altijd al doen. Weet je nog hoe het was tot 2000? Hoe groot het taboe was op iets vinden van problemen met nieuwkomers en de generatie daarna?
Over ‘foute bron’. Peter heeft een paar keer links die ik vond afgedaan met de bron is fout, maar zonder inhoudelijke onderbouwing. Ik dekte me vast in. Hou zelf meer van de lijn van Jona: in gesprek, feiten, onduidelijkheden en methode bespreken. Zie http://www.frontaalnaakt.nl/archives/kinderverkrachter.html De boodschapper maakt niet uit. Het gaat om methode en de kwaliteit van de gepresenteerde feiten. Belang en motieven kun je meewegen, maar claims/meningen beoordelen doe je met feiten en methoden.