Reflex
Hassnae Bouazza
Illustratie: Frederic Henri Schopin
Er is een nieuw stopwoordje opgedoken in het Nederlandse multicultidebat dat de uitwisseling van argumenten behoorlijk bemoeilijkt. Na ‘demonisering’ en ‘polarisering’ is het nu de beurt aan, roffel: ‘reflex’.
Bijvoorbeeld: een wezel schrijft dat Marokkanen van nature racistisch zijn, en daar mag je vervolgens niet tegenin gaan, want dan ‘schiet je in een reflex’. Een moeder doodt haar dochter, maar daar mag je niet over zeggen dat het geen eerwraak is, want dan ‘schiet je in een reflex’. Ageren tegen de criminalisering van de Marokkaanse of islamitische identiteit, is ‘in een reflex schieten’. Bezwaar maken tegen stigmatisering is ‘in een reflex schieten’.
Kop in het zand
Het maakt niet uit wat er gezegd wordt, als Marokkaan/moslim/allochtoon moet je deemoedig het hoofd buigen en ‘de hand in eigen boezem steken’ en leren van de grote, blanke, nobele meesters, want zij weten beter dan jij wat je denkt, voelt, doet en wat erin je omgaat, en doe je dat niet en ben je zo brutaal wat kanttekeningen te plaatsen, dan schiet je volgens de grote, blanke, nobele meesters ‘in een reflex’, steek je je kop in het zand en bagatelliseer je de problemen, want ‘wat is er mis mee om zaken te benoemen’?
Ja, wat is daar eigenlijk mis mee?
Nu ja, als critici van Zwarte Piet het racistische karakter ervan willen benoemen, moeten ze niet zo zeuren en de Hollands folklore en traditie respecteren. Als critici van de Nederlandse vergetelheid de misstanden in voormalig Hollands-Indië willen benoemen, krijgen ze te horen dat ze niet zo moeten zeiken en ophouden met het eigen nest te bevuilen.
Oprotten naar Zandnegeristan
De hypocrisie rond homohaat en het aandeel van autochtonen benoemen in agressie tegen homo’s? Je moet niet zo polariseren en vooral de nuance blijven zoeken.
Als allochtoon het in je botte hoofd halen om je onderdanigheid uit te schakelen en eens in te gaan tegen de grote, blanke, nobele meesters om wat zaken te benoemen? Of je je grote, gore bek eens wilt houden en oprotten naar Zandnegeristan als het je hier allemaal niet bevalt.
Over reflexen gesproken.
Iedere dag weer moeten Marokkanen/moslims/allochtonen weer horen wat er met ze mis is. En niet alleen moeten ze dat aanhoren, ze moeten het klakkeloos aannemen, want anders schieten ze in een ‘reflex’ en het zal toch niet zo zijn dat zij misschien beter weten wat hen raakt dan de grote, blanke, nobele meesters?
Assimilatie-fetisjisten
De laatste keer dat ik naar mijn enkels keek, zaten daar geen ketens om. Ik héb geen meesters. Ik bepaal zelf wat ik vind, waar ik tegen ageer en of ik iets slik of niet. Ik laat me niet langer wijsmaken dat protest aantekenen tegen achterlijke, vaak ronduit racistische generalisaties komt door een gebrek aan zelfkritiek of nog erger: dat ik me dan ‘wentel in mijn slachtofferschap’.
De grootste jankerds zijn nog altijd de ‘reflex!’-roepers die maar niet snappen dat zij niet langer de norm bepalen. Maar het hen kwalijk nemen kan ik niet echt, want wat wil je met intellectuele wegbereiders als Minister Asscher en in zijn gevolg talloze opiniemakende assimilatie-fetisjisten die de toon zetten.
Verwen uzelf en koop Hassnae’s boek Arabieren Kijken bij onze vrienden van De Koperen Tuin. Maar bij de Ako of de Bruna mag ook, uiteraard.
Hassnae Bouazza, 26.02.2013 @ 07:40
102 Reacties
op 26 02 2013 at 07:54 schreef Tayfun Balçik:
Respect. Er zijn genoeg ‘zelfkritische’ allochtonen. Maak plaats voor de mentaal ontketende kritische allochtoon.
op 26 02 2013 at 08:09 schreef Ralph van der Geest:
En aan dat hele verheffende instrumentarium waar domrechts zich van bedient om het eigen stompzinnige vermeende gelijk erdoor te drammen en te rammen kan je nog toevoegen: het ‘inflatoir bezig zijn’ van Fenmke Halsema, het werkelijk briljante advies van die imbeciel Paternotte ‘negeren of aangifte doen’ en het ook echt fenomenale ‘kleinzielig of aanstoot aan nemen’ van Neerlands’ nationale huilbaby en etnische registratiegoeroe Lodewijkje-huilie-huilie-Asscher die daarmee zijn hooivorkenbrigade op twitter tracht te mobiliseren en op te zetten tegen diegenen die in dit door en door verrtote land nog wel enig fatsoen in hun donder hebben.
En en passant eigenlijk ook het al langer in zwang zijnde instrument van de godwin van stal haalt want vergelijkingen met nazi’s en de jaren 30-40 zijn niet gepast want we hebben immers niet zoveel met het verleden’.
In dit land mag je ongestraft schrijven dat negers een grote lul hebben en grieken onbetrouwbaar zijn, en dat ‘wij’uiteraard superieur zijn aan ‘hullie.
Maar o wee als je naar aanleiding van een diepvijandig, weerzinwekkend plan van Lodewijkje-huilie-huilie-Asscher de Neurenberger Rassenwetten in herinnering roept….’
Vunzig landje.
op 26 02 2013 at 08:27 schreef Kees:
Ik verlang naar gesprekken waar mensen die het fundamenteel met elkaar oneens zijn, gewoon zuiver en genuancerd met elkaar praten, zoekend naar raakvlakken.
op 26 02 2013 at 09:26 schreef Pyt van der Galiën:
@Kees
Droom rustig verder. Waarom zou je met de wezel Joost Niemöller in discussie gaan? Door met hem in discussie te gaan legitimeer je zijn ideeën over van nature achterbakse Arabieren en agressieve zwarten ook nog eens. Alsof er toch wel iets in die 19e-eeuwse raciale theorieën zou zitten, waarover het de moeite waard is in discussie te gaan. Nou, dacht het niet.
Voor een discussie heb je enige raakvlakken nodig. Een fatsoenlijk mens heeft geen raakvlakken met Joost Niemöller en discussieert niet met hem. In plaats daarvan koopt een fatsoenlijk mens voortaan geen producten meer van bedrijven die adverteren op het virtuele vod waar Niemöller zijn rassenhaat mag etaleren.
op 26 02 2013 at 10:06 schreef Sjaak:
Ik las iets op de BBC pagina, en toen schoot ik ook meteen in een vooroordeelreflex. Ik dacht ….het zal toch niet…..het kan toch niet…..
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-oxfordshire-21578312
Msar helaas, mijn reflex werd bewaarheid, al is het natuurlijk maar een incidentje.
op 26 02 2013 at 10:07 schreef Kees:
@Piet
Het was van mij een algemene opmerking. Ik zou graag een discussie zien tussen Niemöller en iemand die zijn ideeën vakkundig fileert. Zo’n gesprek moet gaan over inhoud, inhoud, inhoud en niet ontaarden in een poging elkaar alleen maar te diskwalificeren als mens.
op 26 02 2013 at 10:16 schreef Kees:
Ik heb zojuist voor de eerste keer DS bezocht. Meteen de laatste keer, want slecht voor mijn humeur. De belastingdienst adverteert daar ook Pyt. Hoe ga je dat oplossen?
op 26 02 2013 at 10:46 schreef MNb:
“Zo’n gesprek moet gaan over inhoud.”
Met iemand als Niemöller? Hoe wil je die zo ver krijgen dat het over inhoud gaat, Kees?
Zeg Sjaak, schoot je ook in een reflex toen je destijds over Marc Dutroux las? Of over Marianne Vaatstra?
op 26 02 2013 at 10:48 schreef Tayfun Balçik:
Dit nummer van Metallica gaat over drugsverslaving, maar ook vrij toepasselijk voor de allochtoon in Nederland die eindelijk het licht ziet:
Master, where’s the dreams that I’ve been after?
Master, you promised only lies
Laughter, all I hear or see is laughter
Laughter, laughing at my cries
op 26 02 2013 at 10:58 schreef Pyt van der Galiën:
@Kees
Statisticus Flip van Dyke heeft Niemöller regelmatig uitgenodigd met hem in debat te gaan. Dat weigert Niemöller. Het laat zich raden waarom.
De belastingdienst adverteert daar ook Pyt. Hoe ga je dat oplossen?
Publieke druk. Name and shame. Ook de overheid is daar buitengewoon gevoelig voor.
op 26 02 2013 at 11:06 schreef babs:
In plaats daarvan koopt een fatsoenlijk mens voortaan geen producten meer van bedrijven die adverteren op het virtuele vod waar Niemöller zijn rassenhaat mag etaleren.
Exact. Zet een website op wie er adverteren in GS, Volkskrant, Telegraaf, SBS6 en rond White Pownet (gejat van Tayfun). Verzamel daar steunbetuigingen. Bij voldoende volume, selecteer een bedrijf.
De belastingdienst adverteert daar ook Pyt. Hoe ga je dat oplossen?
Er zijn manieren georganiseerd minder belasting te betalen: zwartwerken/zwartwerkers inhuren, in het buitenland inkopen.
Ook kun je de overheid tegenwerken door waar mogelijk zaken te regelen op de laatste dag en via handgeschreven formulieren. Het gaat bij dat soort acties erom enig volume te hebben, maar meer nog om de ruchtbaarheid.
op 26 02 2013 at 11:35 schreef Sasha Berkman:
Ik was ook even op DS, heb wel bewondering voor Beukman gekregen.
op 26 02 2013 at 11:41 schreef Kees:
We moeten dus op zoek naar de Leon de Winter in onszelf Babs?
op 26 02 2013 at 12:06 schreef Aaron:
Er is een verschil tussen ‘zelfkritiek’ als het gaat om jezelf en om je groep. Om bepaalde fenomenen te beschrijven wordt er wel eens at gegeneraliseerd. Het snijdt geen hout als individuen kritiek pareren met anekdotische bewijslast (“ik ben geen racist dus zijn Marokkanen niet racistisch”).
Blanke Nederlanders moeten ook van jou aanhoren dat ze de misstanden in Nederlands-Indië ontkennen. Wel, ik ben een blanke Nederlander en dat doe ik absoluut niet. Toch snap ik wat je ermee bedoelt en voel ik me niet aangevallen. Zo simpel kan het zijn.
op 26 02 2013 at 12:12 schreef Fred:
Alle problemen in Nederland komen door de moslim hordes die ons blanke land belegeren! En de EU zet de poorten open voor dit volk!
Ik ben homo’s en vrouwen pas gaan beschermen toen ik er achter kwam dat “ze” er ook een hekel aan hadden!
Zielige dieren zijn ook pas beschermenswaardig als we “ze” er mee kunnen etteren! Want in de “normale” slachthuizen gebeurd niks raars zoals we nu allemaal wel weten!
En oh ja, op alles wat niet in mijn nauwe, enge straatje past, pas ik de tactiek van dat wijze woestijndier toe… de struisvogel…
op 26 02 2013 at 12:54 schreef babs:
Kees,
Ik weet bijzonder weinig van Leon de Winter. Kun je uitleggen wat je bedoelt?
op 26 02 2013 at 13:36 schreef HPax:
Dit is Klassiek. De waarheid is op mars. ’s Daders ontmaskering en bestraffing zullen niet lang meer op zich laten wachten, vluchten is uitgesloten, behalve die naar voren.
Rest de schaamteloze crimineel nog zich in
de rol van slachtoffer te persen. Maar van een krokodil valt bij benadering geen schaap te maken.
Verwent u zelf en leest: HPax’ ‘De allochtonen en wij’, Gigaboek 2012.
op 26 02 2013 at 13:55 schreef Kees:
@Babs
Leon de Winter wil niet meebetalen aan de financiele hulp van Nederland en de EU aan Egypte. Hij zal uitrekenen welk percentage van zijn aanslag daar voor gebruikt wordt en dat niet betalen.
Daar doelde ik op toen wij het over de advertentie van de Belastingdienst hadden.
op 26 02 2013 at 13:58 schreef Kees:
@MNb
Hoe wil ik zo iemand over inhoud laten praten? Ik weet het niet, maar daarom verlang ik nog wel naar goede inhoudelijke debatten zonder persoonlijke aanvallen en trucs.
op 26 02 2013 at 14:52 schreef babs:
Dank voor de uitleg. Zo zou ik het niet doen, want alleen tegen de staat verlies je altijd.
De methode kan zinvol zijn als je met velen bent, maar dat gaat niet, want bij normale mensen wordt inkomstenbelasting gewoon ingehouden.
Ik houd het dus bij opzettelijk formulieren zo invullen dat het de staat meer geld kost om ze te verwerken.
op 26 02 2013 at 14:54 schreef Tayfun Balçik:
@ Kees, een ‘goed, inhoudelijk debat’ lukt helaas niet met racisten. Een racist kan je via onderzoek begrijpen en verklaren, maar een ‘inhoudelijk debat’ voeren met mensen die bewust of onbewust anderen beschimpen is bij voorbaat uitgesloten. Het is sowieso niet geloofwaardig om met mensen in debat te gaan die doen alsof de PVV de normaalste zaak van de wereld is. Zolang Wilders niet achter de tralies zit is het onbeschoft om van allochtonen te verwachten dat ze ‘normaal’ in debat gaan. De Nederlandse staat heeft wat goed te maken.
op 26 02 2013 at 15:01 schreef Maarten:
@Aaron
Nee, je snapt het niet. In dit geval voel je je niet aangevallen, dat kan ook niet. Maar als het nu eens stelselmatig gebeurt, dan heb je er snel genoeg van, denk ik.
op 26 02 2013 at 15:27 schreef Pyt van der Galiën:
Nogmaals, een zinnig debat veronderstelt dat je een aantal fundamentele waarden deelt. Eentje daarvan lijkt me te zijn dat je aanneemt dat mensen gelijkwaardig zijn. Een racist gelooft per definitie niet dat mensen gelijkwaardig zijn. Die gelooft juist het tegenovergestelde: dat er onoverbrugbare culturele en/of genetische verschillen bestaan tussen groepen. Wat valt daar over te discussiëren? Zo iemand bestrijd je, daar ga je niet mee in debat.
op 26 02 2013 at 15:34 schreef Sasha Berkman:
Dit figuur bv is al decenia lang aktief. met zo iemand praten heeft geen enkele zin: http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3400284/2013/02/26/Taakstraf-voor-NVU-voorman-Constant-Kusters.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS
overigens BigPete, ook hier waren je white power geestgenoten aktief.
op 26 02 2013 at 15:45 schreef Aaron:
@Maarten
Snap ik het niet? Blijkbaar ziet Hassnae het als typisch Nederlandse reflex om de misdaden in Nederlands-Indië te ontkennen, anders had ze het niet zo samen met Zwarte Piet als voorbeeld van ultieme Nederlandse taboes gegeven. Besef dan wel dat je hetzelfde doet als mensen die generaliseren over Marokkanen…
Ik vind het niet erg verder, generalisaties zijn onvermijdelijk als je niet heel wollig wilt klinken.
op 26 02 2013 at 15:49 schreef Pyt van der Galiën:
Ik vind die off-topic aanvallen op Grote Piet niet zo geslaagd, tbh. Kusters is een nazi, Pete niet. Enig gevoel voor proporties zou ons goed doen.
op 26 02 2013 at 16:06 schreef Ben:
De reden dat links en rechts het moeilijk eens kunnen worden over allochtonen, autochtonen etc. is omdat ze andre moralen hebben.Gem. mens heeft er 6 van de 9 maar links en rechts delen er maar 3 van de 9 met elkaar.
Ben zelf ietsje links van het midden politiek gezien.
Links denkt vaak causaal verband te zien tussen blank en wat er niet goed gaat met niet blanken .Vaak word het verleden erbij gehaald.Ik hoop altijd dat het waar is dat blanken de slechste zijn in tegenstelling tot dat ze veel macht hebben gehad en toen niet eens de wreedste waren relatief tot hoeveelheid macht gezien.Mogen blanken niet de wreedste zijn dat biedt dit weinig perspectief met al die ontwikkelingen van vernietigingswapens en de gelijktrekking der machten.
op 26 02 2013 at 16:13 schreef Tayfun Balçik:
@ Aaron, wordt in Nederland dan oorlogsmisdaden uit het verleden (moordpartijen in Indonesië) en heden (killing lists en standrechtelijke executies in Afghanistan) dan niet ontkend? Onlangs is er een voorstel van drie instituten afgewezen door minister Timmermans inzake het koloniale verleden. Zie link:
http://www.niod.nl/nl/nieuws/onderzoek-nederlands-militair-geweld-indonesi%C3%AB%E2%80%99-afgewezen
Verder is er niks gedaan met de onthutsende onthullingen van deze meneer bij Pauw en Witteman:
Over Zwarte Piet hoef ik niet eens te beginnen. Het is te zot voor woorden dat zoveel tijd na de afschaffing van de slavernij dit koloniale feestje nog steeds in Nederland wordt gevierd. Zeer beschamend. Het wordt tijd om de witte hand in de eigen witte boezem te steken.
op 26 02 2013 at 17:15 schreef Aaron:
@Tayfun
Het wordt ongetwijfeld door de meeste blanke Nederlanders ontkend en Zwarte Piet zou best racistisch kunnen zijn, maar dat is mijn punt niet. Ik vind het nogal raar dat je een punt wil maken rondom de ‘reflexen’ van je eigen gemeenschap door die van een andere te benoemen.
Ten eerste: Daarmee toon je hoogstens aan dat blanke Nederlanders hypocriet zijn, maar niet dat de kritiek die ze op anderen leveren onterecht is.
Ten tweede: Je maakt je nu zelf ook schuldig aan generalisaties.
op 26 02 2013 at 17:41 schreef Tayfun Balçik:
‘Daarmee toon je hoogstens dat blanke Nederlanders hypocriet zijn, maar niet dat de kritiek die ze op anderen leveren onterecht is’ . Dus als ik het goed begrijp mag je hypocriet zijn en tegelijkertijd anderen bekritiseren? Dit lijkt op een verdraaiing van Jezus’ wijze woorden: ‘wie zonder zonde is werpe de eerste steen’. Aaron maakt er het volgende van: ‘zondig maar jongens, het maakt niet uit, ik lever wel de ’terechte’ stenen om op anderen te gooien’..
op 26 02 2013 at 17:43 schreef Bertje:
@ Sasha
Zelfs met neo-nazi’s valt te praten.
Ik zoek even de link op over de street-workers die zich in het bijzonder bezig houden om jongeren uit het nazi milieu te halen. (De meeste van deze streetworkers hebben zelf een nazi verleden en zijn met hulp tot andere inzicht gekomen)
op 26 02 2013 at 17:58 schreef yurp:
Ach ja, sleep Zwarte Piet er weer eens met de haren bij. Als er vanuit rechts xenofoob Nederland wordt gezegd dat Marokkanen racistisch zijn dan mag je daar natuurlijk tegenin gaan zonder te beschuldigd worden van in een reflex schieten. Als er wordt gezegd dat Nederlanders racistisch zijn door een onschuldig cultureel feestje dan moet je ‘deemoedig het hoofd buigen’ anders schiet je in een reflex. Dat is me namelijk al meermalen voor de voeten geworpen.
op 26 02 2013 at 18:13 schreef Ben:
Of nederland excuses moet maken voor indonesie zou kunnen, maar alleen als Indonesie dat ook weer doet naar Oost Timor.
Die dubbele moraal is stuitend.
op 26 02 2013 at 18:19 schreef Aaron:
@Tayfun
Nee je begrijpt het niet goed, ik zeg helemaal niet of iets mag of ok is. Ik heb helemaal geen waardeoordeel gegeven over de voorbeelden en evenmin gezegd wat terecht is en wat niet.
op 26 02 2013 at 18:31 schreef Ralph van der Geest:
“Zeg @KLM waarom adverteren jullie op een ronduit racistische site? http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/02/het-ongelijk-van-de-racisme-gillers …
Geretweet door Peter Breedveld”
Het antwoord van KLM liet niet lang op zich wachten en vond ik zeer bemoedigend:
Royal Dutch Airlines✔ @KLM
@herbertkuiling Bedankt voor je opmerkzaamheid Herbert. We gaan er naar kijken.
Misschien is het goed ook de Belastingdienst er maar even op opmerkzaam te maken dat ik niet wens mee te betalen aan racistische vunzigheid van Niemoller c.s.
Dit is in elk geval bemoedigend.
op 26 02 2013 at 19:08 schreef Tayfun Balçik:
@ Aaron, dus je zegt eigenlijk helemaal niks?
op 26 02 2013 at 19:30 schreef Aaron:
@Tayfun Balçik
Mijn argument is dat wanneer je als Marokkaan niet van ‘reflexen’ beticht wil worden het merkwaardig is dat je vervolgens over typische ‘blanke Nederlandse’ reflexen begint. Een jij-bak is dat, geen tegenargument.
op 26 02 2013 at 19:35 schreef Boe! Ik ben een moslim:
Nederlands-Indië is een feit. De stelling: Marokkanen zijn racistisch, is een racistische stelling. Net zoals: Nederlanders zijn racistisch. We hebben racisme en racisten in Nederland. De mens is een discriminerend beestje, het ligt in zijn aard. Als maatschappij bepalen wij de norm. Moslims zijn slecht omdat ze slecht zijn is vaak de achterliggende gedachte. Het verschil tussen een allochtoon en een moslim is dat de laatste als bedreigend wordt ervaren. In tegenstelling tot allochtoon wat vooral als vies wordt ervaren. Je mag vies zijn in Nederland, eng is een probleem. Alsnog ben ik liever een moslim dan een allochtoon.
“let them hate, so long as they fear”
op 26 02 2013 at 19:46 schreef Tayfun Balçik:
Kan het niet zijn dat iemand die Marokkaanse Nederlanders van zogenaamde ‘reflexen’ beticht, bewust of onbewust, een racistische houding er op na houdt?
op 26 02 2013 at 20:14 schreef Bertje:
@ yurp
Niet zo mekkeren joh, zoals je weet sta ik zeer positief tegenover het Sint en Piet feest.
Laat die azijnzeikers lekker, trek je er gewoon niks van aan.
@ tayfun
Houd nu toch op zeg ik heb geen fucking collectief schuldgevoel over welk thema dan ook.
Heb ik niet, krijg ik niet en doet het niet.
Dus niks geen witte hand in witte boezem steken.
Verder weiger ik mensen in goed en kwaad in te delen de realiteit is namelijk even wat complexer.
(O voor de clear: ben blank, blond, en heb hel blauwe ogen )
;-)
op 26 02 2013 at 20:20 schreef Peter:
O man, altijd dat verongelijkte gebalk van domrechtse imbecielen als Aaron. Wedden dat-ie ook niet begrijpt waarom zwarten elkaar wél nigger mogen noemen maar een blanke een zwarte niet? Vindt-ie één van de grootste onrechtvaardigheden in de wereld.
Het is nou eenmaal zo, Aaron, dat negen van de tien keer dat een Marokkaan te horen krijgt dat-ie in ‘een reflex schiet’, dat van een blanke Hollander is. Typisch blanke Hollandergelul dus.
op 26 02 2013 at 20:54 schreef hallo:
http://www.youtube.com/watch?v=_9Rqcm4dSCI
Is ongeveer elf jaar geleden.
Wat is veranderd?
In de grote en middelgrote steden van Nederland ontstaat inmiddels een multicultuur – voor wie dat zo wil noemen. Gewoon een generatie van leeftijdsgenoten met roots uit alle windstreken.
Ik zie dit in clubs, feestjes en op afterparty’s goed samengaan. Alleen worden daar wel puberende relschoppers geweerd,of ze er nu Hollands, Marokkaans of Antilliaans uitzien.
Verder is het debat opengebroken, de ‘politiek correcte’ censuur uitgeschakeld, en kan eindelijk aan het oplossen vn problemen worden gewerkt omdat we nu kunnen benoemen wat we voorheen niet konden benoemen.
Helaas is de keerzijde van het onklaargemaakte taboe dat er nu een almaar voortgaande buikloop van vooroordelen, stereotyperingen en agressie op internetfora wordt uitgespoten.
En tenslotte lijkt het mij alsof het dilemma verzorgingssstaat versus immigratiestaat uit de weg wordt gegaan, ofwel weinig expliciet benoemd.
Uiteindelijk is het toch een beetje de vraag in hoeverre we solidair zijn met onze naasten enerzijds en met de rest van de wereld anderzijds.
op 26 02 2013 at 21:24 schreef Aaron:
Eerste opmerking is onzin, ga ik niet eens op in omdat ik nooit iemand nigger zou noemen.
Verder kun je met die logica ook zeggen: “Negen van de tien keer dat er iemand over Zwarte Piet iets zegt is het geen blanke Nederlander”… Hebben die dan ook ongelijk? Is het dan ook typisch allochtonengelul?
op 26 02 2013 at 21:43 schreef Tayfun Balçik:
Racisten hebben over het algemeen geen schuldgevoel, omdat ze een ziekelijke wereldbeeld hebben. Een dubbele standaard. ‘Wij’ hebben recht op meer, omdat ‘we’ superieur zijn. Hierdoor ontstaat het recht om ‘anderen’ te onderdrukken, immers ‘zij’ zijn inferieur. ‘Ze’ zijn niet in staat om hun eigen zaken te regelen.’Wij’ moeten ‘hun’ ‘bevrijden’, kennis laten maken met onze ‘superieure’ normen en waarden. Het feit dat er sprake is van Turks of Marokkaans racisme, maakt het feit van Nederlands racisme niet ongedaan. In de Nederlandse context is Nederlands racisme het grootste gevaar voor de maatschappelijke vrede, want niet-westerse allochtonen vormen slechts 5% van de Nederlandse bevolking. Wilders die zegt dat ‘moslims’ het gaan overnemen en een islamitische kalifaat gaan stichten projecteert zijn eigen haatgevoelens op de minderheden. Wilders is daar succesvol in, want dit stuk van Hassnae wordt gelijk de grond ingeboord door juist diegenen die negen van de tien keer slachtoffers zijn van racisme te betichten van racisme. Kwetsbare minderheden dus. Blaming the victims heet dat.
op 26 02 2013 at 23:02 schreef Peter:
Verder kun je met die logica ook zeggen: “Negen van de tien keer dat er iemand over Zwarte Piet iets zegt is het geen blanke Nederlander”…
Alleen is het blakende nonsens. Zwarte Piet is een liefhebberij van blanke Nederlanders, niet van zwarten.
op 26 02 2013 at 23:58 schreef Aaron:
Alleen is het blakende nonsens. Zwarte Piet is een liefhebberij van blanke Nederlanders, niet van zwarten.
Niet alle zwarten hebben een probleem met Zwarte Piet en niet alle blanken zijn liefhebber… toch maak je die generalisaties zonder dat er massaal blanken aanstoot aan nemen.
op 27 02 2013 at 00:15 schreef Maarten:
@aaron
In het stuk wordt niet gejijbakt. Het lijkt misschien zo, maar er zit een groot verschil in de context. Lees alinea 1 maar nog eens goed. En daarna 2.
op 27 02 2013 at 00:55 schreef dewanand:
citaat uit tekst:
‘De laatste keer dat ik naar mijn enkels keek, zaten daar geen ketens om.’
namaste Hassnae,
supertekst zeg, ken je Keti Koti (gebroken ketens) als herdenking afschaffing slavernij in Suriname, 1 juli elk jaar? JE zou deze surinaamse negers een moeten interviewen over hun slavernij verleden en de diepe trauma’s waar zij nog mee worstelen. EEn hint: geen enkele negerslaaf of nazaat kreeg ook maar een dubbeltje aan schadevergoeding, nergens ter wereld, terwijl de blanke slavendrijvers toen in 1863 in Suriname wel forse sommen geld kregen van hun blanke bazen uit Nederland als compensatie voor de ‘geleden schade’. Het is nooit onderzocht hoeveel geld deze vieze barbaarse blanke slavenhouders nou eigenlijk kregen toen, in zilverstukken, daalders, guldens en gouden munten. Smerig, smerig, smerig hoor, diepe trauma’s bij vele negers die ik sprak.
Ja de rassenhaat in Nederland ben ik zat nu, en alle niet blanken (vele soorten en mixen en one drop niggers) zijn het ook zat. Tijd voor Plan B van Wieroe en mij dit jaar nog.
Plan B:
Wij niet blanken gaan lekker weg en wij doen wel het kerstlicht maar uit dan hier in blanke beestenland. Bye bye superieure blanken.
op 27 02 2013 at 07:34 schreef Peter:
toch maak je die generalisaties zonder dat er massaal blanken aanstoot aan nemen.
Jij zit er anders alweer een volle dag over te drammen, Aaron. Typisch blank en domrechts trouwens. Aaron zul je nooit zien protesteren tegen de discriminatie en ontmenselijking van Marokkanen. Die begint pas te janken als iemand erop wijst dat b;lanke Hollanders Marokkanen discrimineren. Want dat is discriminatie.
Je zou je ogen uit je kop moeten schamen, bigotte lul met vingers die je d’r bent.
op 27 02 2013 at 09:17 schreef Tayfun Balçik:
Veel blanken nemen ook geen aanstoot aan het feit dat een racistische partij als de PVV in het parlement zit.
op 27 02 2013 at 10:58 schreef Aaron:
@Peter
Het leuke is dat ik hier dus helemaal niet de blanke kant van het verhaal verdedig… Ik doe niet mee aan dat spelletje. Mijn punt is: Wees gewoon consequent of niet. Je mag als Nederlander, Marokkaan, etc. niet jammeren over generalisaties als je vervolgens precies hetzelfde doet. Goed, het mag wel, het verklaart alleen wel waarom je als hypocriet beschouwd wordt.
Voor de rest maak je allemaal assumpties over mij dat ik nooit voor Marokkanen zou opkomen. Absolute onzin, hun welzijn in Nederland gaat me wel degelijk aan het hart, maar daar hoort soms ook eerlijkheid bij.
op 27 02 2013 at 11:14 schreef MNb:
Foei, Tayfun, je discrimineert mij, hoe ik op en top kaaskop ben.
:)
op 27 02 2013 at 11:27 schreef dewanand:
namaste Peter, Aaron ea Fnaakters,
Besef goed dat hindoestanen en Hindoes echt radicale rassenhaters en racisten zijn, zoals ik ze ken, sinds mijn jeugd en omdat ik dus ook tot dit vuilnisbakkenras behoor. Ik ben wreed gediscrimineerd door hindoestanen om alles wat ik ben en om mijn inferieure uiterlijk, mijn intelligentie, mijn moslim moeder, vader die dokter is, huidskleur, ja jongens mijn koeliesoort is echt ziek, zieker dan blanken moet ik eerlijk toegeven.
mbt blanke hollanders en hun kritiek op allochtonen puntsgewijs uit mijn onderzoek naar extreem rechts:
1. Men voelt zich bedreigd door die horden buitenlanders, en nu al zijn de blanke hollanders lokaal al een minderheid en worden zij dus gediscrimineerd door die andere soorten. Dit moet toch veel pijn doen en ik praat vaak met ze om hun goed te begrijpen als onderzoeker.
2. Profiteurs moeten wij niet, ja niets doen en toch nog geld vangen van uitkering en liegen, zo denkt men nu over iedere buitenlander.
3. Waarom kunnen ze (die niet blanken) hun jungle en woestijn zelf niet ontwikkelen? Ja, sterk punt van rechtse blanken, want dit zeg ik ook hardop voor alle hindoestanen en negers.
ik denk als onderzoeker.
op 27 02 2013 at 11:45 schreef Tayfun Balçik:
@ Aaron, oke, het voorspel is voorbij, laat maar horen die eerlijkheid over Marokkaanse Nederlanders..
op 27 02 2013 at 12:09 schreef Aaron:
@tayfun
Persoonlijk ken ik de Marokkaanse gemeenschap als een met ontzettend veel taboes. Ik ken best wat open-minded Marokkanen, die tegelijkertijd met geen haar op hun hoofd erover denken om bepaalde dingen met hun ouders of vrienden te bespreken (dit geldt overigens ook voor veel andere gemeenschappen).
Zie bijvoorbeeld deze column: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3399693/2013/02/25/Arabische-homokroeg-is-onmisbaar-voor-Arabische-homoseksuelen.dhtml .
Wel, als je dan vervolgens stelt dat homo-acceptatie op een bedroevend niveau is binnen de Marokkaanse gemeenschap, en een Marokkaans persoon betrekt deze kritiek volledig op zichzelf… dan is er toch best sprake van een ‘reflex’, of zie ik het verkeerd?
Het oplossen van dit soort kwesties zijn echt niet in het belang van blanke Nederlanders, voor zover ik het kan overzien.
op 27 02 2013 at 12:16 schreef Peter:
Waarom móeten domrechtse, roomblanke drammertjes als Aaaron altijd het laatste woord hebben?
Aaron je reageert hier nou al een tijdje, je bent hét voorbeeld van de verongelijkte blanke domrechtse man, je hebt je nog nóóit verzet tegen discriminatie van Marokkanen of andere etnische minderheden, integendeel, maar je wordt wel meteen wakker als iemand zegt dat het typisch is voor blanke Nederlanders om Marokkanen, die geen zin hebben als straatrover of homofoob weggezet te worden omdat ze Marokkaan zijn, te verwijten ‘in een reflex te schieten’.
Daar is geen speld tussen te krijgen. Blanken doen dat. Je gedram over ‘generalisaties’ is dus misplaatst en potsierlijk.
op 27 02 2013 at 12:17 schreef Peter:
Persoonlijk ken ik de Marokkaanse gemeenschap als een met ontzettend veel taboes.
Je kent de Marokkaanse gemeenschap helemaal niet. Alles wat je over Marokkanen meent te weten, komt van GeenStijl en de Volkskrant.
op 27 02 2013 at 12:43 schreef Tayfun Balçik:
Dat is vreemd, want de meeste Marokkaanse Nederlanders die ik ken hebben geen enkel probleem om over homoseksualiteit te praten. We praten er heel vaak over. Overigens vind ik het niet interessant om met mijn ouders over homoseksualiteit of over sex in het algemeen te praten. Niet dat dat niet gebeurt, het is gewoon vreemd. Dat is niet iets specifieks Marokkaans. Het is universeel. Hoeveel reflexen zijn dit overigens nu? Maar goed. Ik denk dat homo-acceptatie te maken heeft met de sociaal-economische omstandigheden. Marokkaanse Nederlanders zijn oververtegenwoordigd in de onderklasse. Ze hebben minder kansen om zich te ontplooien. Het is typisch dat je dat niet aan de kaak stelt als ik vraag om eerlijkheid over de Marokkaanse Nederlanders. Ik kan het je ook moeilijk aanrekenen, want de ideeën die je hebt over ‘de ander’ zijn volkomen in overeenstemming met de islamofobische of anti-Marokkaanse dispositie van de massamedia.
op 27 02 2013 at 12:56 schreef babs:
Ik heb helaas nooit gemeenschap gehad met een Marokkaanse.
Bij Aaron twijfel ik altijd of hij het meent of aan het trollen is. Het punt van Hassnae is dat Nederlanders generaliseren en tegelijkertijd generalisaties tegen hen niet accepteren.
Komt Aaron melden dat generaliseren in zijn ogen altijd wel prima is. Nou en? Als het al waar is. Het gaat dus om die 99% die niet zo consequent is als Aaron naar eigen zeggen wel is.
Blijft de vraag, is Aaron zo vol van zichzelf dat hij het van belang acht te melden dat een algemene observatie tov Nederlanders weliswaar correct is, maar niet voor hem persoonlijk geldt? Of is hij toch gewoon aan het trollen?
op 27 02 2013 at 13:08 schreef Aaron:
@Tayfun
Nee hoor, mensen als Marcouch en schrijfster van bovenstaande column zeggen hetzelfde. Maar die worden verguisd als volksverraders als ze de gemeenschap er op aanspreken.
Mensen uit een streng-christelijk of streng-islamitisch milieu hebben het gewoon een stuk zwaarder om uit de kast te komen, dat heeft niet alleen met sociaal-economische omstandigheden te maken.
op 27 02 2013 at 13:56 schreef Aaron:
@babs
Ik trol niet. Ik zeg dat er een verschil is tussen als je een probleem binnen een bepaalde gemeenschap constateert en of je werkelijk beweert dat iedereen van die gemeenschap zo is. In het eerste geval moet je je het niet zo persoonlijk aantrekken en hoef je zo’n opmerking ook niet als vijandig tegenover jou beschouwen. Dat geldt dus ook voor een paar negatieve stellingen over Nederlanders.
Voorbeelden:
-Nederlandse jongeren drinken teveel
-Nederlanders consumeren teveel
-Nederlanders zijn onbeleefd
-Nederlanders zijn individualistisch
-Nederlanders disciplineren hun kinderen niet
—–
Bovenstaande stellingen kan ik me allemaal in vinden, maar betrek ik tegelijkertijd niet allemaal op mezelf.
op 27 02 2013 at 14:23 schreef Tayfun Balçik:
@ Aaron, ah, dus als Hassnae zelfkritisch is dan zegt ze de waarheid, maar als ze kritisch is dan zit ze in een reflex. Ja, zo ken ik er nog een paar. Marcouch pleit overigens niet voor zelfkritiek. Hij pleit voor zelfhaat. Hij denkt dat hij daarmee de Marokkaanse Nederlanders een dienst bewijst. Maar in werkelijkheid marginaliseert hij een al kwetsbare groep in een racistische maatschappij. Uit eigenbelang en partijpolitieke redenen, met andere woorden, zodat hij een aai over de bol krijgt van de witte man. Zelfkritiek is alleen geloofwaardig als je ook kritisch bent. Marcouch, Aboutaleb, Albayrak. Het aantal zelfhatende allochtonen groeit. PvdA-Kamerlid Keklik Yücel zei vandaag in de Volkskrant, een krant die graag ‘zelfkritische’ allochtonen aan het woord laat, dat er in moskeeën kinderen worden gevormd met ‘waarden die haaks staan op onze principes’, zonder uitleg over die principes te geven. Het afschaffen van artikel 1 van de grondwet misschien? Principes, normen en waarden. Het zijn allemaal holle frasen klakkeloos overgenomen door zelfhatende allochtonen.
op 27 02 2013 at 15:32 schreef Aaron:
@Tayfun
‘Zelfhaat’, hè… Het doet me een beetje denken aan de holle retoriek van extreem-rechts. Die hebben het ook altijd over ‘blanke zelfhaat’. Zo zie je maar, extremen liggen vaak dichter bij elkaar dan je denkt. Wat zegt Marcouch dan precies voor verschrikkelijks over zijn eigen volk, volgens jou?
op 27 02 2013 at 15:42 schreef babs:
Niet trollen dus, dat vermoedde ik eigenlijk al. Blijft over: een eigengeilende onbenul.
Denkt iets toe te voegen, maar komt alleen even melden hoe geweldig consequent hij zelf is.
op 27 02 2013 at 15:58 schreef Olav:
Terzijde, maar niet helemaal: Top die foto!
op 27 02 2013 at 16:11 schreef Henk ten Doeschate:
Uit onderzoek blijkt dat de grote meerderheid der Nederlandse Marokkanen het prima doen, zoals ook de meeste moslims hier. Daar moet in de discussie de nadruk op worden gelegd. Over hoe er moet worden omgegaan met de minderheid die het voor de meerderheid verpest heeft Hassnae in vorige columns vele adviezen gegeven. Je mag dus hopen dat deze uitgekauwde discussie eindelijk eens beslecht wordt. Moge Hassnae doorgaan om zelfs bij Pauw en Witteman haar boodschap te blijven vertellen, de aanhouder wint.
De islamdiscussie moet gescheiden worden tussen de situatie in de Nederlandse islam en de wereldwijde islam. Met de Nederlandse islam is weinig mis, maar er is meer dan genoeg reden bezorgd te zijn over de wereldwijde islam. Wie gaan daar winnen, de extremisten of de gematigden? Dat is niet duidelijk. Helaas wordt de beeldvorming over de Nederlandse islam grotendeels bepaald door de toestand in de islamitische wereld in het algemeen. Geef vooral aandacht aan dit belangwekkende verschil.
op 27 02 2013 at 16:24 schreef Ox:
‘7 procent van de vrouwen masturbeert in de auto’ En dan vinden ze het gek dat ze bekend staan als slechte chauffeurs http://www.nu.nl/lifestyle/3353470/nederlandse-vrouw-komt-makkelijk-in-stemming.html …
Geretweet door Peter Breedveld
Dit soort goedkope generalisaties kan dus wel, smakeloos. En trouwens Tayfun zelfhaat is idd een word dat extreem rechts graag gebruikt. Kun je ook onderbouwen waarom ze aan zelfhaat leiden of kun je alleen maar lopen zeuren? Je opmerking lijkt namelijk erg op de afgunst van een niet al te domme maar maatschappelijk mislukte zuurpruim die alles aangrijpt om zijn eigen falen te verbloemen.
op 27 02 2013 at 16:34 schreef Tayfun Balçik:
@ Aaron, Wilders poept op de moslims, maar hij durft zijn bek niet open te trekken tegen het racisme van de PVV. Henk Kamp reduceert ons tot vergissingen uit het verleden, maar Marcouch gebruikt de ramadan om ‘zelfkritisch’ over te komen ten koste van zijn eigen achterban en werkt daarmee, bewust of onbewust, mee aan de criminalisering van ‘de’ Marokkaanse cultuur. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3289471/2012/07/21/Het-tuig-gaat-met-de-ramadan-aan-de-haal.dhtml .
Israël gaat door met de kolonisatie van Palestina, maar waar geeft Ahmed ‘lokjood’ Marcouch de prioriteit aan? De bestrijding van antisemitisme onder de Marokkaanse gemeenschap. Alsof de Marokkaanse gemeenschap van nature antisemitisch is. Alsof kritiek leveren op het racistische beleid van Israël hetzelfde is als antisemitisme.
Hij heeft zijn positie mede te danken aan zijn afkomst. Als je dan aan zelfverloochening doet, door zo opzichtig de witte man te bekoren, dan kan ik niet anders concluderen dat je lijdt aan zelfhaat.
op 27 02 2013 at 17:30 schreef Edo:
@Tayfun, Je kan het oneens zijn met Marcouch, maar hij bestrijdt even zozeer xenofobe opvattingen. Dat hij zich bijvoorbeeld inzet voor de homoseksueel vind ik mooi en dapper. Dat is namelijk echt een probleem voor (ik gok toch) de meerderheid van homoseksuelen binnen de islamitische gemeenschap.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/3398922/2013/02/24/Asschers-vrijheid-om-jezelf-te-zijn-heeft-een-dubbele-bodem.html
Asscher is wel een lul, dag vrijheid van meningsuiting.
Een mens moet zich gedragen binnen de normen van de wet, anders wordt hij opgepakt. Laten we iedereen in Nederland nou zo’n contract tekenen, en zo niet dan krijgt hij een boete.
op 27 02 2013 at 17:40 schreef MNb:
Nou ben je niet erg eerlijk tav Marcouch, Tayfun (hè, dat heeft lang geduurd voor ik het met je oneens kan zijn). Marcouch kan niet zoveel doen aan de kolonisatie van Palestina, maar wel iets aan antisemitisme in zijn stad. Volgens mij heeft Marcouch nooit beweerd dat de Marokkaanse gemeenschap van nature antisemitisch is.
Daaruit volgt overigens niet dat lokjoden een goed idee zijn.
op 27 02 2013 at 18:30 schreef Tayfun Balcik:
Van alle dingen waar Marcouch (en andere allochtonen in de politiek) een belangrijke rol van betekenis kunnen spelen, dat is:
– het bestrijden van islamofobie
– de emancipatie van minderheden
– kamervragen stellen over de onvoorwaardelijke steun van Nederland aan Israel, vragen over bijvoorbeeld de ontkenning van de Nakba uit 1948, waarbij 800.000 Palestijnen door zionisten doelbewust zijn verjaagd uit Palestina (plan Dalet), de instrumentalisering van de Holocaust om de staat Israel te legitimeren
– pleiten voor een stopzetting van de bezetting van Afghanistan door de NAVO
etc. etc. kiest Marcouch ervoor om zijn eigen mede-allochtonen te schoppen. Als je daarvoor kiest, dan mag ik zeggen dat hij zijn ziel verkocht heeft aan de witte man.
op 27 02 2013 at 19:55 schreef babs:
Tayfun,
Hangt af wat het doel van Marcouch is. Als hij over de ruggen van allochtonen carrière probeert te maken, heb je gelijk. Maar het kan ook zijn dat hij zo bang is dat de racisten de overhand krijgen dat hij er alles aan probeert te doen de allochtonen zich te laten gedragen zoals de racisten willen, puur om hen te laten overleven.
Burgemeester in oorlogstijd zeg maar.
op 27 02 2013 at 20:05 schreef Boe! Ik ben een moslim:
De maatschappij is bejaard, bang, hulpeloos en achterlijk. We hebben het dan ook niet over oplossingen maar over schadebeperking. Niemand gelooft er meer in. Europa raakt steeds verder geïsoleerd en wordt een periferie. Maar dit doet er allemaal niet toe voor de Nederlander. Het is niet de allochtoon of de autochtoon maar de jeugd die steeds verder gemarginaliseerd wordt. Dinosauriërs en hun moeras. Je moet er niet aan komen. Dat zinken, hoort erbij.
op 27 02 2013 at 20:26 schreef Bertje:
“Marcouch ervoor om zijn eigen mede-allochtonen te schoppen. Als je daarvoor kiest, dan mag ik zeggen dat hij zijn ziel verkocht heeft aan de witte man.”
Dus eigen allochtoon eerst!
Echt waar Tayfun het is of ik Jan hoor praten.
Marcouch heeft een bepaalde culturele achtergrond sinds wanneer geeft dit een mens extra rechten dan wel plichten.
En tot welke generatie mag je dan iemand op zijn culturele achtergrond aanspreken?
op 27 02 2013 at 21:08 schreef Ox:
Tayfun eist van islamitische politci dat ze heet deelbelang van hun vermeende specifieke achterban boven het algemene belang stellen. Dankzij jou denkwijze snap ik nu ook wat beter hoe het cliëntelisme door Turkse politici in Feijenoord tot stand kwam. Of dat de Turkse Arbeidersvereniging van de Nederlandse staat eist dat Turkse les betaald wordt. En dan niet doorhebben dat Wilders hetzelfde maar dan ranziger doet.
op 27 02 2013 at 21:40 schreef Tayfun Balcik:
Rechten van minderheden zijn grondwettelijk vastgelegd. Balkenende heeft onderwijs in eigen taal en cultuur van ons afgepakt. Het is niet meer dan normaal dat we dat weer terug eisen. De Nederlandse staat moet de multiculturele werkelijkheid volwaardig erkennen, zodat we als Turkse, Marokkaanse of Surinaamse Nederlanders volledig kunnen participeren. Dus niet zoals we nu als tweederangsburgers door het leven gaan. Dit land is niet alleen van de autochtone Nederlanders.
op 27 02 2013 at 22:44 schreef dewanand:
namaste Fnaakters,
mbt Tayfun:
De staat kan de hobbies van burgers niet gaan financieren he, ben je gek man, een hindoemeid die vibrators verzamelt om haar identiteit en hindoe apen geloof mag hiervoor toch geen subsidies aanvragen via een Stichting, want het is een hobby. Zo zit het ook met je eigen apen taaltje uit de woestijn, jungle of slums. Dat is je hobby en voor Nederland is het dus nutteloos gebrul die geen hond verstaat. Principieel vind ik gewoon van als jij je eigen taal wil gaan leren, dan moet de Nederlandse staat jou onmiddelijk verplichten om een professioneel remigratie kontrakt te tekenen, en hier heb ik dus iets voor ontwikkeld, zie hier link uit boekie:
WEBpublication BOOK WART0141 / EPAGE 44 of 92
Een Dynamisch Vreemdelingenbeleid
Hindu nazism (Hindoe nazisme)
2.0. Breinfase 2:
Oplossen van de oplossingen
2.13. Project GMK
http://www.dewanand.com/dynamisch44.htm
Kijk niet dat ik buitenlanders haat, maar dit is een principe kwestie van mij als Hindoelander.
Hier vestigen betekent ook dat al jouw dochters moeten seksen met lange, sterke, potente blanke Hollandse mannen, om genetisch snel aan te passen en te evolueren, dus ook baren voor Holland.
op 27 02 2013 at 22:54 schreef Sasha Berkman:
“En tot welke generatie mag je dan iemand op zijn culturele achtergrond aanspreken?”
Als blanke?
op 28 02 2013 at 13:02 schreef babs:
Balkenende heeft onderwijs in eigen taal en cultuur van ons afgepakt.
Hoe dan? Er is toch vrijheid van onderwijs. Elke school mag Turks, Frans, Berbers of Arabisch onderwijzen.
op 28 02 2013 at 16:11 schreef Tayfun Balçik:
http://www.eerstekamer.nl/nieuws/20040519/afschaffing_oalt_gaat_door
Dit was in strijd met de wet. De verbolgenheid van Witteman (zie link hieronder) is illustratief voor hoezeer men in Nederland multiculturalisme is gaan haten. We moeten allemaal ‘gewoon’ Nederlanders zijn. Geen ruimte voor verschil. Je Turkse of Marokkaanse roots kan je het liefst bij oud vuil droppen.
op 28 02 2013 at 17:45 schreef MNb:
@Tayfun: “Het is niet meer dan normaal dat we dat weer terug eisen.”
Het is je volste democratische recht, wat krijgen we nou? Ook al zou ik het niet met je eens zijn, wat niet het geval is, dan hoef je je daar nul komma nul van aan te trekken.
“En tot welke generatie mag je dan iemand op zijn culturele achtergrond aanspreken?”
Geen idee welke oetlul dit op heeft geschreven, maar mijn antwoord is eenduidig: de nulde generatie. Het kan me niet schelen waar je wieg heeft gestaan en hoe je ouders eruitzien, niemand is verantwoordelijk voor de rotzooi die een ander uithaalt (tenzij je wettelijke verantwoordelijkheid hebt gekregen), ook al heeft diens wieg naast de jouwe gestaan. Het idee van collectieve verantwoordelijkheid geeft alleen maar ellende.
Leuk wordt dat, dan gaan we bv. PB aanspreken op voetbaltuig omdat dat toevallig ook kaaskoppen zijn. Hij loopt ongetwijfeld over van enthousiasme.
op 28 02 2013 at 18:44 schreef Ralph van der Geest:
“http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/299984/2010/06/17/Marcouch-wil-lok-Joden-inzetten-tegen-antisemitisme.dhtml”
@Tayfun Balçik, zou het ook kunnen zijn dat brulaap Marcouch ze;f gelokt is door, pakweg, 8000 Euri per maand dat een kamerlid krijgt?
op 28 02 2013 at 19:11 schreef Aaron:
@MNb
Ik ben ook niet voor collectieve verantwoordelijkheid, maar als we Tayfun’s droomsamenleving krijgen, waar Turken samen met andere Turken Turks spreken in hun Turkse wijkje met Turkse eetcafeetjes en Turkse winkels (ze mogen tenslotte hun roots niet bij het vuil droppen), dan mag je een bepaalde gemeenschap wel degelijk wat meer verantwoordelijkheid toeschuiven.
op 28 02 2013 at 22:34 schreef MNb:
Jaja, Aaron, waarom verbaast het me niet dat je alleen andere etnische groepen wat meer collectieve verantwoordelijkheid wilt toeschuiven?
op 28 02 2013 at 22:39 schreef Sasha Berkman:
http://www.youtube.com/watch?v=hXF4p_dbPwA&list=FLCA7lUJC_EpprC89BONCVxw
op 28 02 2013 at 22:41 schreef Sasha Berkman:
Aaron, nu wil ik een antwoord! Wat is het effect van jouw blanke huid op jouw persoonlijkheid?
op 28 02 2013 at 23:32 schreef Bertje:
Mnb
Lees mijn reactie op tayfun van 27.02. 20:26.
Verder geheel met je eens, maar blijkbaar zien andere mensen zoals een tayfun het toch even net iets anders.
op 28 02 2013 at 23:39 schreef Tayfun Balcik:
@ Aaron, als je tegen collectieve verantwoordelijkheid bent, dan moet je ook niet zeuren als er weer een autochtone scheidsrechter wordt doodgeschopt.
op 28 02 2013 at 23:49 schreef dewanand:
hahhahaha Sasha Berkman,
supervraag aan Aaron, ik en Wieroe vinden het een heel intelligente vraag. He vraag liever aan Aaron wat het effect is van zijn lange blanke lul op zijn karakter, persoonlijkheid en intelligentie, want deze variabele heeft een hogere correlatie met die anderen die ik noemde. De hele mannelijke persoonlijkheid, potentie, mannelijk zelfvertrouwen, eigenwaarde, ego, enz zijn extreem gecorreleerd aan zijn penis en het functioneren hiervan ivm zijn seksuale aspecten. Ik met mijn mannelijke lijf kan hier alles over vertellen en bij elke man werkt dit precies zo.
Nou Sasha, je bent best slim en to the point, ga zo door he, ik wil jou best zien en spreken dus mail ons he. Kom eens in bruine bikini borrelen bij Wieroe he, want die is eenzaam,
dewanand
op 01 03 2013 at 02:55 schreef Aaron:
@MNb
Als etnische groepen zich als collectief willen gedragen, moeten ze ook collectief verantwoording afleggen. Lijkt me redelijk. Als je gewoon kiest voor onderwijs in de lingua franca van het land (Nederlands) en jij je individueel wil ontwikkelen, hoe is collectieve verantwoordelijkheid dan houdbaar?
@Sasha
Geen idee. Wat denk je zelf?
@Tayfun
Dus je bent voor collectieve verantwoordelijkheid?
@dewanand
Misschien kun je uitleggen wat er zo intelligent is aan de vraag van Sasha. Ik redeneer niet vanuit mijn blank-zijn. Als ik morgen als neger op zou staan zou ik dezelfde mening hebben, hoop ik te denken.
op 01 03 2013 at 08:55 schreef Tayfun Balçik:
@ Aaron, als lid van een minderheidsgroep heb ik recht op onderwijs in en van de eigen taal en cultuur. Nederland heeft het Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten in 1969 ondertekend en in 1978 geratificeerd. Nederland heeft zich wat dit betreft min of meer netjes gedragen, totdat Balkenende aan de macht kwam en onder ‘collectief’ – onder druk van het populisme – alleen maar de etnische Nederlanders ging verstaan. Dat ging ten koste van de rechten van minderheden. Want zij behoren, vanuit zo’n exclusivistische interpretatie, niet tot het collectief. Zij zijn als Turkse of Marokkaanse Nederlanders geen lid van ‘de’ Nederlandse gemeenschap. Hetgeen natuurlijk bullshit is. Een inclusivistische opvatting, daarentegen, accepteert de Turkse of Marokkaanse Nederlanders in al zijn verscheidenheid. Anders gezegd, ik wil niet alleen maar de lasten van mijn allochtoon zijn (dus aangesproken worden omdat een Turkse of Marokkaanse Nederlanders ergens in het land over de schreef is gegaan), ik wil ook toegang tot de wettelijk vastgelegde lusten daarvan. I want my fucking human rights.
op 01 03 2013 at 11:02 schreef Sasha Berkman:
Aaron: ik vraag dat omdat je het steeds meent op te moeten nemen voor de blanke racist en je heel pedant meent kritisch te mogen zijn naar andere bevolkingsgroepen toe.
op 01 03 2013 at 11:55 schreef Aaron:
@Tayfun
Goed, ik kan er gedeeltelijk inkomen als je ook ‘de lasten’ wil dragen. Het hangt een beetje af van hoe je dat interpreteert. Turken hebben natuurlijk al het recht zich te verenigen in allerhande organisaties, maar onderwijs in de Turkse taal vind ik wel een moeilijke hoor. Chinezen sturen hun kinderen gewoon op zaterdag naar de Chinese school bv. Is dat niet een optie?
Ik vind ook dat het moeilijker wordt om een equal playing field op de arbeidsmarkt te hebben als je je als groep zo afscheidt, want men zal voornamelijk op de ‘normale’ Nederlandse arbeidsmarkt aan de slag moeten. Daar gaat een zeker socialisatieproces aan vooraf. Werkt het niet discriminatie in de hand?
op 01 03 2013 at 13:15 schreef Tayfun Balçik:
Ik ben tegen Turks-nationalistisch isolationisme. Als ik zeg dat er voorzieningen moeten komen voor de Turkse taal en cultuur dan doe ik dat niet vanuit een verouderd kemalistisch-racistische perspectief. Maar vanuit een vernieuwd kritische blik. Die is fundamenteel multicultureel. Onderwijs waarin ruim aandacht wordt besteed aan bijvoorbeeld de Armeense genocide of de Koerdische kwestie. Dat hoeft overigens niet in het Turks, waardoor het in principe voor alle Nederlanders toegankelijk is.
Denk je dat wij als allochtonen ons niet schamen als er een grensrechter wordt doodgeschopt, een Turkse jongen een nieuwe Holocaust wilt ontketenen?
http://www.dumpert.nl/mediabase/6529612/8361d1f0/gingerturk_jodenhaat_moet_kunnen.html
Dit kan allemaal omdat we segregatie toelaten. Dat hij dit zegt is mijn schuld, maar ook jouw schuld.
op 01 03 2013 at 14:37 schreef Olav:
Aaron:
Turken hebben natuurlijk al het recht zich te verenigen in allerhande organisaties, maar onderwijs in de Turkse taal vind ik wel een moeilijke hoor. Chinezen sturen hun kinderen gewoon op zaterdag naar de Chinese school bv. Is dat niet een optie?
Tayfun:
Als ik zeg dat er voorzieningen moeten komen voor de Turkse taal en cultuur dan doe ik dat niet vanuit een verouderd kemalistisch-racistische perspectief. [enz]
Heren, zijn jullie het eigenlijk wel oneens? Volgens mij zijn bovenstaande citaten niet per se met elkaar in tegenspraak.
Openbare scholen kunnen e.e.a. inderdaad faciliteren door ’s avonds en in het weekend de deuren open te doen voor groepen die daar extra cursussen willen geven of andere activiteiten willen ontplooien.
op 01 03 2013 at 15:20 schreef Aaron:
@Olav
Ik denk dat we het op veel vlakken eens zijn, maar Tayfun schetst wel een toekomstvisie die ik gevaarlijk naïef vindt. Ik zie niet in hoe er een progressief-Turkse beweging op gang zou kunnen komen als de banden met Turkije zo sterk zijn en de algemene sfeer zo conservatief.
op 01 03 2013 at 16:38 schreef Tayfun Balcik:
@ Olav, Aaron redeneert vanuit een typisch koloniaal-paternalistisch perspectief waar de gelijkwaardigheid van verschillende culturen wordt ontkend. Dat is pas gevaarlijk. Het verleden zit vol met gruwelijke episodes waar het vasthouden aan een dergelijk perspectief tot massaal geweld heeft geleid (‘politionele’ acties, slavernij, oorlog in Irak en Afghanistan). De enige weg naar integratie is een oprechte omarming van het multiculturele gedachtegoed.
op 01 03 2013 at 17:54 schreef Anoniem:
@Tayfun
Het valt me mee dat je geen godwin plaatst… had er helemaal bijgepast. ‘Het multiculturele gedachtegoed’ bestaat trouwens niet, dat is een nutteloos abstract begrip.
op 01 03 2013 at 19:30 schreef Olav:
Ik weet ook niet wat ik me precies moet voorstellen bij het “multiculturele gedachtegoed” zoals dat hier wordt gepostuleerd. Maar ik ben in het algemeen dan ook niet zo van de grote gedachtegoederen. Laten we mensen liever gewoon als mensen behandelen denk ik meestal, dan hoeven er geen grotere denkramen aan te pas te komen. En dan doe je ook recht aan het individu.
op 01 03 2013 at 21:49 schreef Boe! Ik ben een moslim:
Bijna net zo nutteloos en abstract als culturele relativisme of etnocentrisme. Hiyaa terug je grot in jij!
op 03 03 2013 at 09:53 schreef Federico:
Afgaande op slechts de verbale drek die ik en andere Latino’s over ons heen krijgen -“Je Nederlands is goed voor een Marokkaan.”-“Jullie wijven zijn keilekker, jongen.”, kan ik me wel voorstellen waar een Arabische moslim dagelijks tegenaan loopt in dit tolerante paradijs. Wat u echter vergeet te vermelden Hassnae is dat het vernisje beschaving/tolerantie van sommige van uw geloofsgenoten echt niet dikker is dan dat van een polderariër. “Ey, jij moet met moslims lopen, jongen!”, heb ik vaker gehoord dan dat het regent.
Ofschoon er van Tierra del Fuego tot Río Bravo moslims zijn -in alle gradaties, soorten en maten- houd ik me hier in NL. verre van mensen die 5 x p/dag bukken tussen seksegenoten. Klinkt wellicht absurd maar zulk gedrag heeft in Latijns Amerika een naam die begint met een h, een o, een m etc.
In die zin lijken we wellicht meer op de meerderheid Europeanen en Noordafrikanen: flikkers mogen er zijn, maar o wee, o wee, als je afwijking publiekelijk zichtbaar wordt.
Ja, zulks is mijn lachwekkende habitus, erin gestampt door een militant katholieke moeder en een Sefardische vader; een schijtlijster betreffende de Ander, een slaafse volgeling van mijn ontologie. To
op 03 03 2013 at 18:38 schreef Edo:
Kut, Marcouch vindt dat participatiecontract prachtig. ’t is dus ook een lul naar mijn mening. x