Jokkebrok
Prediker
Kent u haar nog? Maria Mosterd, de dappere jongedame die vier jaar lang in de greep was van een bende loverboys zonder dat haar moeder of haar school iets bemerkte, en van haar belevenissen kond deed in Echte Mannen Eten Geen Kaas? Welnu, die blijkt dus een grote jokkebrok.
Met Echte Mannen Eten Geen Kaas (2008) lanceerde Mosterd zichzelf vanuit het niets als bestsellerauteur. Haar vervolgroman Bindi (2009) mocht ze zelfs in Nieuwspoort presenteren aan VVD-kamerlid en nationale misdaadbestrijder Fred Teeven. De media sprongen er stuk voor stuk gretig op: hier was een meisje dat jarenlang was misbruikt als seksslavin en er niet alleen uit was gekomen, maar er zelfs een boek over had geschreven dat las als een trein. Een heuse powergirl!
Een zegetocht langs de bekende televisieprogramma’s volgde, waarin ze nog eens uitgebreid haar verhaal mocht doen: DWDD, Spraakmakende Zaken, Jensen, Het Elfde Uur, Paul de Leeuw. De presentatoren vraten het allemaal op als koek.
Uitvoerig deed Maria nog eens uit de doeken hoe ze als twaalfjarige pal voor haar school werd geronseld door een loverboy, vier jaar lang mishandeld en als prostitué werd misbruikt. Ouders griezelden voor de buis lekker mee terwijl hun kroost nog eens dicht tegen zich aan trokken. Sommige literatuurrecensenten werden zelfs ronduit hitsig van het wellustige proza.
Volgens Maria werd ze jarenlang uit de schoolbanken getrokken en om zich te laten vergrijpen door wildvreemde mannen. Soms wordt ze van Zwolle naar Rotterdam gereden om daar de hoer te spelen. Tegen het einde van de middag wordt ze weer keurig bij school afgeleverd. Niemand die al die tijd iets in de gaten heeft. Totdat Maria aan vriendin vertelt slachtoffer te zijn van een groepsverkrachting, en het verhaal bij een docente terecht komt.
Wanneer Maria en haar moeder Lucie het Thorbeckecollege voor meer dan zeventigduizend euro aansprakelijk stellen omdat die het jarenlange schoolverzuim nooit aan de moeder zou hebben gemeld, beginnen verschillende bloggers echter kritische vragen te stellen.
Koen Hakvoort en Karel van der Weide wezen een half jaar geleden al op de gaten, tegenstrijdigheden en ongerijmdheden in Maria’s verhaal. Zelfs Het Vrije Volk – toch niet bepaald vies van sensatieverhalen over perverse negers die zich vergrijpen aan roomblanke maagden – plaatste vraagtekens bij de sterke verhalen van La Mosterd:
Zo beweert Maria in het programma Spraakmakende Zaken per dag ‘duizenden euro’s’ te hebben verdiend. Dan moet ze echter elke dag dozijnen hoerenlopers hebben afgewerkt. In een een paar uur tijd wel te verstaan, want van Zwolle naar Rotterdam en weer terug reizen, neemt tweemaal minstens anderhalf uur reistijd in beslag, en een en ander vond volgens Maria allemaal onder schooltijd plaats.
‘Manou’ zoals ze haar loverboy noemt, wordt door haar enerzijds omschreven als een lamzak die een opleiding volgt op het ROC en zijn vrije tijd vult met het rondhangen op schoolpleinen en de McDonalds, maar anderzijds als een bikkelharde internationale vrouwen- en wapenhandelaar die overal zijn mannetjes heeft zitten, waaronder op Maria’s school, haar internaat en bij de politie. En af en toe komt hij doodgemoedereerd op de koffie bij de familie Mosterd. Wat is het nu: hangjongere of topcrimineel?
Verschillende critici hebben er op gewezen hoe onwaarschijnlijk het is dat zo’n vette vis als ‘Manou’ niet in de gaten werd gehouden door de recherche. Als Maria wapens en drugs voor hem vervoerde, zoals ze beweert, dan zou je bovendien toch verwachten dat iemand intussen toch wel contact met ‘r opgenomen zou hebben. Maar niets. Evenmin zijn er onafhankelijke getuigen die Maria’s verhaal kunnen bevestigen.
Ook ontbreekt elke aangifte tegen ‘Manou’. Zogenaamd omdat Maria doodsangsten uitstaat en de politie toch niets kan doen, maar als je zo bang bent voor de wraak van een gewetenloze crimineel, is het dan logisch met je gezicht te verschijnen in elk televisieprogramma dat je wil hebben? Tegenover Robert Jensen verklaart Maria zelfs zonder een spoortje angst dat ze ‘Manou’ in het winkelcentrum nog wel eens tegenkomt.
Het meest ongeloofwaardig is wel de martelscène waarin Manou een wanbetaler een lesje leert. Er wordt een emmer omgekeerd op zijn torso geplaatst met daaronder een rat. Terwijl de emmer verhit wordt, begint de rat zich een uitweg door het lichaam van het slachtoffer te krabben. Wie meent dat dit zo uit de film komt, heeft gelijk. Het is een scène uit 2 Fast 2 Furious (2003), inclusief onschuldige deerne die mee moet helpen.
En zo stapelen de ongerijmdheden en tegenstrijdigheden zich op.
De Moraalridders (vanaf min. 24) Knevel & Van den Brink hadden afgelopen dinsdag moeder Lucie nog eens in de uitzending. Het hof heeft in de zaak tegen het Thorbeckecollege inmiddels in haar nadeel beslist. De ouder blijft altijd de eerstverantwoordelijke voor de lotgevallen van de eigen kinderen, argumenteert de rechter.
Maar wat opmerkelijker is: tijdens de rechtszitting heeft de school de verzuimlijsten op tafel gelegd, en daaruit bleek van buitensporige afwezigheid al die jaren helemaal geen sprake. Blogger Özcan Akyol heeft de details.
De heren Knevel en Van den Brink beginnen zich nu ook achter de oren te krabben, want als Maria al die jaren niet afwezig was van school, dan is er eenvoudigweg geen tijd voor al die bizarre avonturen die Maria in haar boek beschrijft.
Knevel: | “Want u staat zwak. Want de rechter heeft natuurlijk ook gezegd: Maria heeft helemaal niet verzuimd. We kunnen hier de staten laten zien, de verzuimstaten. Nee, ze is altijd op sch… bijna altijd op school geweest.” |
LM: | “Ja, voor zover die staten betrouwbaar zijn. En dat.. daar heb ik twijfels bij.” |
Knevel: | “Maar dat betekent dat de school, het Thorbeckecollege in Zwolle, de staten vervalst heeft?” |
LM: | “Dat wil ik niet direct beweren, maar ik vind het wel opvallend dat in het eerste onderzoek, dat van de Landelijke Klachtencommissie, er helemaal niets was op papier over Maria. Het werd letterlijk gevraagd: Hebben jullie iets op papier? Nee, zeiden ze. En op het moment dat wij geld gingen claimen van school, dat was overigens…” |
VDB: | “Vijftigduizend euro, geloof ik, hè?” |
LM: | “Nog meer zelfs, drieënzeventigduizend euro. |
VDB: | “Dreënzeventig, okee.” |
LM: | “Het was een middel om de school te dwingen om te kijken naar wat er gebeurd was. Op dat moment kwamen er ineens allerlei papieren boven tafel.” |
Knevel: | “Want het geeft natuurlijk een zekere argwaan, als de rechter zegt, op basis van de staten van zo’n school: ze was altijd op school…” |
LM: | “Ja..” |
Knevel: | “.. u zegt: ze was altijd thuis ná school…” |
LM: | “Ja, absoluut!” |
Knevel: | “Ik heb uw beide[r] boeken gelezen…” |
LM: | “Ja.” |
Knevel: | “… dan is er iets gebeurd in een tijdspanne die niet bestaat! Want ze was op school en ze was bij u thuis. En er zijn allemaal vreselijke dingen gebeurd.. ” |
LM: | “Ja.” |
Knevel: | “.. en die duurden ook geen minuut, die duurden uren.” |
LM: | “Ja, soms wel.” |
Knevel: | “Begrijpt u dat we soms gaan twijfelen aan [de] verhalen van [die] Maria van u?” |
LM: | “Ik begrijp dat heel goed. Als ik dit niet had meegemaakt, had ik zelf ook getwijfeld als ik zo’n verhaal zou horen. Maar helaas hoor ik de laatste jaren zoveel verhalen, die zo onwaarschijnlijk overkomen, maar die wél waar zijn. En ik denk dat dat een probleem is. Want ik ben hier vanavond gekomen, niet omdat ik zo graag weer even over die rechtszaak wil praten, maar ik wil gewoon aandacht vragen voor het probleem, dat nog steeds eigenlijk niet erkend wordt.” |
VDB: | “Namelijk?” |
LM: | “Er gebeuren zoveel meer dingen dan dat bekend zijn. De cijfers van slachtoffers die zijn enorm laag in vergelijking tot het ware aantal. Ik kan niet zeggen wat het precieze aantal is, maar ik weet dat het veel meer meisjes betreft.” |
VDB: | “Er zijn veel meer loverboys in ons land actief dan wij denken?” |
LM: | “En veel meer slachtoffers dan wij denken.” |
Knevel: | “Nu heeft de rechter gezegd: dat is primair de taak van de ouders. Want in de uitspraak van de rechter staat. Dat is niet primair de taak en de verantwoordelijkheid van de school, om op te letten, maar het is primair de t… het is úw verantwoordelijkheid.” |
LM: | “Dat ben ik helemaal met hem eens. Ik heb die verantwoordelijkheid ook altijd genomen. Alleen, ik moet wel de kans krijgen om mij verantwoordelijk op te stellen. Als mij niet wordt gezegd dat mijn dochter spijbelt, dan vraag ik mij af hoe ik dat moet doen, die verantwoording nemen.” |
Knevel: | “Uw dochter heeft niet gespijbeld.” |
LM: | “Dat zegt de school. En de rechter. En ik beweer anders.” |
VDB: | “Maar dan liegt er iemand.” |
Knevel: | “Ja, ik wou zeggen: wie.. wie lie… ehhh?” |
LM: | “Dat moet blijken, wie er dan liegt. Ik lieg niet. En daar ben ik van overtuigd. En Maria ook niet.” |
Natuurlijk zegt Lucie Mosterd niet klip en klaar dat de school de verzuimlijsten vervalst heeft, en daarmee valsheid in geschrifte gepleegd om de rechtbank te misleiden. Dat zou namelijk smaad zijn. En aangezien moeder Lucie dit op geen enkel punt kan bewijzen, zou ze zich nu zelf vatbaar maken voor een fikse schadeclaim. Dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Zoals Knevel en Van de Brink echter wel aanvoelen is het van tweeën één: of de school heeft valsheid in geschrifte gepleegd, of Maria Mosterd heeft haar halve boek bij elkaar gefantaseerd. Gezien de sterke verhalen die daarin worden opgehangen, ligt dat laatste nogal voor de hand.
Koen Hakvoort zegt het kort en bondig: “Voor iedereen met een beetje nuchterheid, levenservaring en gezond verstand aanwijzingen dat hier waarschijnlijk een fantast aan het werk is die alles uit haar duim heeft gezogen of enkele (seksuele) akkefietjes met een paar foute vriendjes tot mythische proporties heeft opgeblazen.”
Inmiddels is er serieus sprake van de verfilming van Echte Mannen eten Geen Kaas. Aangezien de combinatie van seks, geweld, negers en jonge meisjes altijd goed verkoopt, zal het wel een kassucces worden, met tegen die tijd weer een rondje langs de geijkte televisieprogramma’s. Zeggen ze er dan wel even bij dat het allemaal fictie is?
Prediker (oogst van 1976) wordt al jaren als seksslaaf gevangen gehouden door drie dikke negerinnen. Binnenkort ligt zijn boek vol onthutsende ontboezemingen in de winkel.
Prediker, 16.01.2010 @ 10:29
18 Reacties
op 16 01 2010 at 10:58 schreef Simone:
De moeder lijkt wel een theatrale persoonlijkheidsstoornis te hebben. Zoals ze in die praatprogramma’s zat, ging het ook duidelijk niet om de dochter, maar om moederlief. Zij leek meer een kwaad slachtoffer dan de dochter. Die kwam vrij onverschillig over, way too matter of factly.
Aandacht trekken en als het niet direct via jezelf kan, dan maar by proxy.
Ik heb met de dochter te doen, niet omdat ze dus mibruikt zou zijn door loverboys, maar misbruikt wordt door haar eigen moeder en er als een soort aanhangsel bijhangt, compleet overruled door moeders overaanwezige aanwezigheid.
De dochter als een personage in het fantastische script van moeder.
“Wel je aan het script houden, schat, tekstvast blijven”.
op 16 01 2010 at 11:02 schreef Rob (@EdgeOfEurope):
Uitstekend recept. Sex, wrede buitenlanders, onwillig minderjarig meisje – succes gegarandeerd. In stripvorm zou een Manara er nog munt uit kunnen slaan.
Alleen heb ik Manara nooit horen zeggen dat il Gioco echt gebeurd is.
op 16 01 2010 at 11:09 schreef Roland:
Tja, is het boek slechter als het verzonnen is? Dacht het niet.
Is het beter verkocht omdat het getuigenissen zijn (zoals vroeger Wir Kinder von Bahnhof Zoo e.d.)? Kan zijn. Marketing.
Om na alle hysterie over het drama nu veel capaciteit te zetten op het ontmaskeren kun je een zelfreinigend effect noemen, maar ik vind het eerlijk gezegd een continueren van de hype…
Dat ze het overtuigend heeft opgeschreven is voor mij eigenlijk wel voldoende.
op 16 01 2010 at 12:51 schreef Jimmy:
Prediker,
Prachtig.
PS Die link naar dat Rosenmöller-filmpje is echt geweldig als je net deze column hebt gelezen.
op 16 01 2010 at 13:05 schreef KvdW:
Keurig, Prediker! Ik had het zelf niet beter kunnen schrijven.
op 16 01 2010 at 13:29 schreef Simone:
Aparte reactie vond ik dat overigens :
“Ik lieg niet. En daar ben ik van overtuigd”
Alsof ze zelf de mogelijkheid openhoudt, dat ze wél liegt, omdat ze vaker liegt, maar deze keer niet (waarschijnlijk).
Een soort van zelfreflectie dus, op zich een goed teken. Als het bewust was dan.
op 16 01 2010 at 13:39 schreef Pieter:
Zo, keurig gefileerd. Afgelopen zomerechter heeft Lodwijk Nasser op HVV ook al aandacht besteed aan het verhaal van Maria Mosterd.
Eerder al in mei 2009 refereert hij aan de twijfels van misdaadjournalist HJ Korterink, de lange reistijden en het ontbreken van een aangifte, de overeenkomst met het boek van Octave Mirbeau en andere inconsistenties, inclusief met een verwijzing naar de commentaren van Karel van der Weide over de geraamde inkomsten, gebaseerd op de blog van Koen Hakvoort.
Prediker’s mosterd na de maaltijd? Of wellicht familie?
op 16 01 2010 at 13:57 schreef Prediker/ Tjerk:
Of nieuwe ontwikkelingen. Verder snap ik niet zo goed wat je punt is, aangezien ik – met link -naar dat stuk van Lodewijk Nasser verwijs.
“Zelfs Het Vrije Volk – toch niet bepaald vies van sensatieverhalen over perverse negers die zich vergrijpen aan roomblanke maagden – plaatste vraagtekens bij de sterke verhalen van La Mosterd:”
Ziet u die dubbele punt? En vervolgens som ik de voornaamste bezwaren op die hij en Hakvoort en Karel van der Weide hebben aangevoerd.
op 16 01 2010 at 14:21 schreef Pieter:
Het viel en valt mij op dat de kern van jouw betoog wel erg veel lijkt op de gehanteerde argumentatie bij de artikelen van Louis.
Maar goed, de link naar het HVV had ik over het hoofd gezien. Da’s slordig.
op 16 01 2010 at 15:04 schreef Peter:
Kortom, Pieter, je kwam dus alleen even langs om weer op Tjerk te zeiken. Wat is dat, die obsessie van jou voor Tjerk? Iets freudiaans of zo?
op 16 01 2010 at 15:36 schreef Tjerk:
Pieter raakt er maar niet overheen dat ik hem indertijd intellectueel gecastreerd heb.
Nu probeert hij het keer op keer terug te doen, in de hoop zo zijn verloren bron van eigenwaarde te heroveren.
Pieter: “Het viel en valt mij op dat de kern van jouw betoog wel erg veel lijkt op de gehanteerde argumentatie bij de artikelen van Louis.”
Ja, gek is dat, als je de voornaamste argumenten van dezelfde bloggers (Hakvoort en Van der Weide) samenvat.
Maar dat is niet de kern van mijn betoog. De kern van mijn betoog is dat hun kritiek nu bevestigd is door een rechterlijke uitspraak aan de hand van Maria’s verzuimlijsten, waaruit blijkt dat de avonturen die ze in haar boek beschrijft helemaal niet plaatsgevonden kunnen hebben.
op 16 01 2010 at 15:54 schreef Jokkebrok of het probleem onderschuiven « Bodemloos:
[…] belevenissen kond deed in Echte Mannen Eten Geen Kaas? Welnu, die blijkt dus een grote jokkebrok. [lees meer…] Hier gaat hij in op de tegenstrijdigheden in het verhaal van Maria en haar moeder Lucie. Volgens […]
op 16 01 2010 at 16:21 schreef Simone:
“Ja, maar ik spijbel heel veel!!”
“Nee, hoor, je bent altijd keurig aanwezig.”
“Nee, nee, niet! niet waar! ik ben er nooit!!”
“Fysiek toch wel, hoor, het zijn hooguit je gedachten die afdwalen tijdens de les.”
“Maar ik wil niet deugen!! Dat zegt mijn moeder ook altijd, dat ik maar niet wïl deugen!!!”
op 16 01 2010 at 17:42 schreef Tjerk:
@Simone; Maria heeft die gebeurtenissen achteraf beschreven voor haar hulpverleners, tijdens haar periode in een internaat in India.
Via die hulpverleners is de tekst bij uitgeverij Van Gennep terechtgekomen.
op 16 01 2010 at 19:12 schreef Simone:
Waar doel je op, Tjerk?
Ik zie even geen aansluiting op mijn reacties.
Help me eens op weg.
op 16 01 2010 at 19:49 schreef Tjerk:
Je voorlaatste reactie (op 16:21) geeft een voorstelling van hoe zo’n mentorgesprek zou kunnen zijn verlopen, toch? Maar Maria kwam pas met haar fantastische verhalen op de proppen toen ze al een tijd van school af was.
op 16 01 2010 at 20:14 schreef Simone:
Oh, okay.
Nou, de context van “het gesprek” was willekeurig, hoor.
Ik krijg het idee dat Maria liegt omdat de moeder liegt, en niet andersom.
op 16 01 2010 at 22:48 schreef MNb:
Sex, wrede buitenlanders, onwillig minderjarig meisje: gaap. Zie trouwens ook die film met Liam Neeson, waarvan ik de titel al weer vergeten ben. Zwartjes, Arabjes, Albaneesjes, maakt niet uit. Tientallen jaren geleden werd er al geschreven over blanke slavinnetjes in Arabische harems.
Ik vermoed dan ook dat vooral mensen die te kort komen zich aan deze rommel verlustigen.