Alle Turken moeten Nederland uit!
Zihni Özdil
Foto: Dawn Grayson in The Nine Ages of Nakedness
Jawel, ik gooi de handdoek in de ring. Na me drie jaar lang druk te hebben gemaakt over hoe Nederland – zowel ruimtelijk als mentaal – aan het segregeren is, heb ik het opgegeven.
Lawine aan haat
Ik wees bijvoorbeeld Turkse Nederlanders – u weet wel, de groep die steevast wordt geduid als ´beter integrerend´ terwijl ze in werkelijkheid het meest gesegregeerd leven van alle zogenaamde ´niet-westerse allochtonen´ – erop dat hun ‘Turkije-boven-alles’-mentaliteit funest is.
En wat kreeg ik een enorme lawine aan haat naar mijn hoofd geslingerd. Terwijl ik consistent heb beschreven dat het claimen van de Nederlandse identiteit de eerste stap is naar een beschaafder Nederland, waarin ‘allochtonen’ niet meer ‘De Ander’ zijn, maar een wezenlijk onderdeel van de samenleving.
Flikker die naar een gaybar moet
Maar nee, het feit dat ik niet blind achter een franchise van een foute politieke of religieuze segregatieclub uit het land van mijn opa hol en geen fervente Erdogan-fan ben, maakt mij een ‘landverrader’. Of zoals velen het uitdrukten in hun prachtige emails in gebrekkig Turks: ‘een flikker die naar een gaybar in Amsterdam moet’ of ‘je bent vast een Koerd of een Aleviet (…) Uit je achternaam blijkt wel hoe waardeloos je bent’ enzovoort, enzovoort.
Het feit dat ik (anti-Turks) racisme alsook islamofobie aan de kaak stel, doet er dus helegaar niet toe voor de ultranationalistische Turkse onderbuik in Nederland.
Onderhuids racisme
Zelfs artikelen waarin ik het onderhuidse racisme van de Hollanders hekel, werden me niet in dank afgenomen. Bijvoorbeeld, door dit satirische stuk over het paspoortfundamentalisme kreeg ik een enorme berg haat- en dreigberichten: ‘Hoe durf jij je Turkse paspoort te verbranden!’
Dat niveau dus.
Anyways, ik geef het op. Bekijk het maar, Turkse Nederlanders. Gewoon lekker door blijven idealiseren, dat land van je opa. En lekker al die beroepsturken blijven steunen omdat ze een mening hebben over een politiek issuein Turkije, want daar worden jullie warmer van dan, zeg, het zorgstelsel of de fileproblematiek in Nederland. Boeien dat die beroepsturken over jullie rug allerlei reactionaire politiek bedrijven en soms zelfs samenwerkenmet de PVV.
“Rot op naar je eigen land”
Maar mij niet steunen in de strijd tegen racisme, discriminatie en het neoliberale beleid waarmee onze Nederlandse samenleving wordt afgeschaft. Sorry, ik bedoel ‘hervormd’ naar een neoliberale‘participatiesamenleving’ zonder betaalbaar onderwijs, zorg of kunst en cultuur.
Ook van ‘autochtone’ zijde kreeg ik vooral reacties die niet veel verder kwamen dan het wereldvreemde ‘er is niks mis met segregatie, want het is geen segregatie maar verschil vieren‘ of het ‘je bent een islamist en er is geen racisme in Nederland. Rot op naar je eigen land als je zeikt over ons’.
Rottend karkas
Ik heb ontelbare mails, tweets, Facebook-rants ontvangen van ‘autochtonen’, de één nog bizarder dan de andere. Zo was er de meneer die he-le-maal losging op mij op Facebook. Hij noemde mij een ‘fascistoïde Turk’ en een ‘Anatolische boer’ die zich moest ‘schikken aan de Nederlandse cultuur’. Waarom? Omdat ik het gore lef had om een kritische kanttekening te maken bij de ‘Grote Geschiedenisquiz’. Ik herhaal, hij schold me helemaal verrot omdat ik kritiek had op een showtje op de Nederlandse TV.
Dat niveau dus.
Niet bereid als boksbal te dienen
Het netto resultaat van mijn poging het maatschapelijke debat over ‘íntegratie’ in de afgelopen jaren op te schudden is dat ik tot de conclusie ben gekomen dat – behoudens enkele uitzonderingen – het van alle kanten een dood paard is. Hoe meer je eraan trekt, hoe meer het rottende karkas gaat stinken.
Anyways, ik geef het op want ik ben de meest ‘eenzame Turk’ in dit land. Na zoveel haat en onbegrip vind ik het welletjes. Maatschappelijke betrokkenheid staat me op het lijf geschreven, maar ik ben geen idealist die bereid is om eeuwig als boksbal te dienen voor het groter goed. Zeker als de haat en nijd komt van de groepen die je juist probeert te helpen.
Wervingsverdrag tussen Turkije en Nederland
Ik besloot gisteren dus mijn archief op te ruimen. In mijn boekenkast heb ik ruimte nodig voor thema’s die meer de moeite waard zijn en die minder hoofdpijn bezorgen dan Turken in Nederland, zoals politieke economie en structureel racisme.
Maar warempel, daar vond ik het wervingsverdrag uit 1964 tussen Turkije en Nederland.
Een aantal jaren geleden had ik die opgeduikeld bij het Minsterie van Sociale Zaken. Ik had daar een afspraak met een ambtenaar die zou zorgen dat ik het originele verdrag kon inzien en kopiëren.
Toen ik daar was, duurde het echter heel lang voordat ik geholpen werd. Want wat bleek nou, het originele verdrag was niet te vinden: ‘Hij zit vast ergens in een la verborgen, maar we hebben wel de officiele kopie uit 1964.’
Koningshuis door onze strot
Prima, dacht ik. De originele, officiële kopie is net zo goed als het origineel zelf. Toen ik thuiskwam ben ik het gaan lezen met grote dankbaarheid voor het Frans dat ik heb geleerd op het Gymnasium. Bilaterale verdragen tussen Turkije en Nederland werden namelijk tot vrij recent in het Frans opgesteld. Omdat de betrekkingen tussen beide landen in 1612 in het Frans begonnen.
Overigens was Nederland toen een republiek. En Turkije geen Turkije maar onderdeel van het Osmaanse Rijk. Nu is het zowat omgekeerd. Wij hebben een koningshuis door onze strot geduwd gekregen in 1813 en de Turken hebben in 1923 een republiek gesticht. Zo gaan die dingen.
Het wervingsverdrag uit 1964 zit boordevol opmerkelijke taal. In de overeengekomen bepalingen valt tussen de regels door duidelijk te lezen dat de ‘gastarbeiders’ niet veel meer dan nuttige goederen waren voor Nederlandse bedrijven. Het waren goedkope krachten die met behulp van de overheid ‘geselecteerd en getransporteerd’ moesten worden.
Tijdelijkheidsmentaliteit
Zo gaan veel bepalingen over welke overheid welk deel van de ‘selectie- en transportkosten’ tot zich neemt.
En voor de Turkse overheid waren deze arme mensen weer een last minder. En een bron van inkomsten, wanneer hun salarissen zouden terugstromen.
Kortom, een boeiend document uit een vervlogen tijd van gastarbeiders. Wie had toen gedacht dat die ‘gastarbeiders’ permanent zouden blijven? En ook, wie had ooit gedacht dat die tijdelijkheidsmentaliteit onder veel Turkse Nederlanders nog steeds springlevend zou zijn anno 2013?
Alle Turkse Nederlanders zijn illegaal
Leuk en aardig om over dit alles te mijmeren, maar het echte opmerkelijke aan het wervingsverdrag heb ik nog niet genoemd. Zei ik opmerkelijk? Ik bedoel eigenlijk schokkend. Nee, sterker nog, stop de persen!
Want ik heb breaking news: alle Turkse Nederlanders zijn met terugwerkende kracht illegaal in Nederland.
De natte droom van zowel de ‘rot op naar je eigen land’ racisten als de ‘ik ben geen Nederlander, Turkije nummer 1!’ zelfsegregeerders is uitgekomen. Het viel me een paar jaar geleden niet op, maar gisteren kwam ik tot de ontdekking dat het hele wervingsverdrag niet, ik herhaal, niet is ondertekend.
Het wervingsverdrag heeft vierentwintig bepalingen met op de laatste pagina ruimte voor de officiële bekrachtiging met de handtekeningen. Maar die zijn nergens te bekennen. Niemand heeft het ondertekend.
Regels zijn regels
Bekijkt u het zelf maar, de ruimte voor de handtekeningen is inhoudslozer dan de gemiddelde toespraak van een PvdA-Kamerlid. Net als Mark Ruttes toekomstige politieke erfenis is het helemaal leeg:
De conclusie is dus helder; ik en de circa 400.000 andere Turkse Nederlanders zijn illegaal in Nederland. Unfortunately peanutbutter, maar regels zijn regels. We moeten ’terug’.
Maar geen zorg, gelukkig hebben we ons tweede paspoort altijd bewaard en al die jaren de Turkse dienstplicht gedaan voor een schappelijke prijs van enkele duizenden euros. Die we braaf hebben afgetikt.
Schotels gaan mee
Nu zullen sommige cynici onder u wellicht denken, ‘Maar ho eens even. Dit is alleen de offciële kopie van het wervingsverdrag. Hoe weet je dat het originele verdrag niet is ondertekend?’.
Dat weet ik omdat het originele verdrag vooralsnog ontbreekt. Waarom zouden ze überhaupt een officiële kopie gemaakt hebben? Juist, ja. Voor het geval het originele verdrag kwijt is. Dusss.
Afijn, daar gaan we dan. En we nemen onze schotels mee. Die gaan trouwens nog heel handig zijn. Want we hebben de neiging om pas bij ’terugkeer’ naar Turkije te ontdekken dat we eigenlijk gewoon Nederlanders zijn. En dan richten we onze schotels op Nederland.
P.S. Ter lering ende vermaek stel ik de hele tekst van het wervingsverdrag tussen den Kaeskop en den Turck beschikbaar aan het volk. Klik hier… En graag gedaan.
Zihni Özdil is maatschappijhistoricus. Hij is als wetenschappelijk docent en promovendus verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Bovenstaande tekst is eerder gepubliceerd op zijn blog.
Zihni Özdil, 02.11.2013 @ 12:18
31 Reacties
op 02 11 2013 at 12:51 schreef natasha:
Tjonge jonge wat n hysterie. Arme onbegrepen ongewaardeerde Zihni toch. Val toch in geen enkele categorie zoals hier beschreven, geen gepasteuriseerde turk, geen ga terug naar je eigen land roeper, toch door hem om voor mij vokomen onduidelijke redenen op zijn Facebook totaal de huid volgescholden, vervolgens werd er geëist dat ik mijn excuses aan hém moest maken omdat ik hem zo kwaad had gemaakt -geen idee waarom-op de manier van op de knieën vrouwmens, toen ik dat niet deed maar nadere uitleg vroeg en of er wellicht een misverstand was nog n keer uitgescholden en vervolgens geblockt. Zihni is zelf ook niet zo tof in de communicatie dus. Zijn eenzaamheid heeft wellicht daar ook mee te maken. Wat n aggressieve figuur zeg. En kopiëen zijn wel vaker niet ondertekend, het origineel is dat heus wel, dat het onvindbaar is is vreemd maar het betekent natuurlijk geen moer omdat er niemand meer op basis daarvan hier rondloopt maar persoonlijk genaturaliseerd
op 02 11 2013 at 13:27 schreef Ahmet Kaya:
Ik ben bedroefd en blij te horen dat Zihni stopt met TRNLse issues te behandelen. Met plezier las ik veel van zijn stukken maar met verdriet zag ik iets te vaak hoe hij over 1 kam scheerde/de goede praktijken van tafel veegde/meeging in t populisme. Desalniettemin waardeer ik zijn inzet&strijdersmentaliteit en is de strijd nog lang niet gestreden. Suc6 met je andere onderwerpen.
Bovenstaande stuurde ik via Twitter naar de auteur van dit stuk. Waarop de auteur op Twitter ( https://mobile.twitter.com/ZihniOzdil/status/396605316496097280 ) reageerde met “@hmetkaya sorry, maar ik ging dus juist niet meen in het populisme. Gulen freaks als jij snappen dat nooit.”
Jammer jammer jammer. Hiermee bevestigt hij waar ik op doelde. Alsof hij de ultieme waarheid in pacht heeft en wanneer iemand op iets anders wijst haalt hij een ad hominem uit; je weet wel, dat ene waar hij zelf zo’n hekel aan heeft wanneer hij ermee te maken kreeg.
Zoals ik al zei, desalniettemin waardeer ik je inzet en verschillende kijk, ook al mis ik blijk van fatsoen in je reactie.
Tevens, beste Zihni, doelde ik o.a. op een oppervlakkige categorisering. Met ‘Gulen freaks als jij’ en ‘snappen dat NOOIT’ bevestig je mij.
op 02 11 2013 at 13:42 schreef Zihni:
Ahmet, geen idee of je bewust het eea aan het framen bent of echt in je eigen onzin gelooft.
Ik ben vanaf het begin een van se grootste en hardarw critici van het ‘populistische discours’ zowel in wiied als geschrift. Ik schrijf en spreek al jarenlang uiterst kritisch over racisme, inclisief anti turks racisme. Er is bijna niemand die de PVV harder aanpakt dan ik. Toen Wilders, Kortenoeven, Baudet met hun anti-islam en antiturkse stukjes kwamen was ik een van de weinige wetenschappers die er direct tegen reageerden.
Het waren de moskee-stem sprokkelende CDA turksen als Coruz die samenwerkten met de PVV, niet ik.
Maw, wat jij en figuren als jij (niet alleen uit de Gulen hoek) doen, mij op die manier framen is enorm beledigend en kwalijk. Een vd redenen waarom ik hiermee stop.
op 02 11 2013 at 13:54 schreef MNb:
“heb ik het opgegeven”
Als je dan maar doorgaat met sarcastische stukjes schrijven over andere onderwerpen, liefst op deze site, want ik heb me kostelijk geamuseerd. Denk daarbij aan de Wet van MNb: als je door twee partijen wordt geschopt die elkaar anders niet kunnen luchten of zien weet je zeker dat je een goed punt te pakken hebt.
Die twee hierboven bevestigen dat onbedoeld.
op 02 11 2013 at 14:42 schreef Absurd:
De reactie van Ahmet is verrassend te noemen vanuit een ’traditionele’ moslimhoek. Als jij zelfs hem gaat wegzetten als gulenfreak en je gal gaat spuwen in de vorm van hokjesdenkgedrag, dan is het maar beter ook dat je stopt met schrijven. Ik ken weinig andere moslims die jou überhaupt een compliment zouden geven. Succes in je eigen gecreëerde bubbel.
op 02 11 2013 at 15:01 schreef Ahmet Kaya:
Beste Zihni,
De door jou genoemde voorbeelden (PVV, Moskeestem sprokkelen etc) behoren o.a. ook tot de zaken wat ik kon waarderen aan jouw bijdrage. Waar ik me echter aan stoorde was dat je iets te vaak, iets te snel, te kort door de bocht was. Combineer dit met een gebrek aan fatsoen in je reacties, resulteerde bij mij in ieder geval in irritatie.
Ik herhaal: ik waardeer je inzet, passie en bijdrage.
Een van de dingen wat ik jammer vind aan jouw manier van handelen is dat je, en dat doe je PVV-achtige populisten goed na, snel roeptoetert bij tegengeluid.
Ik heb zo nu en dan hele vieze reacties tegen jou gelezen en je zult je dat vast nog wel herinneren, zowel openlijk als in de inbox heb ik dergelijke kinderachtige, vieze reacties afgewezen en ben daar tegenin gegaan.
Echter, dat je na mijn reactie mij categoriseert als Gulenfreak en zei dat ik (of voor mijn part wie dan ook, het gaat er om dat je het volgende zei:) dit NOOIT zal begrijpen. Dat je gebrekkige vertrouwen hebt aan mijn intellectuele capaciteiten mag, maar tegelijk geeft het mij het gevoel dat je aan een vorm van grootheidswaan lijdt; alsof niemand zo verlicht is als jijzelf.
Dat je mijn, naar mijn mening beschaafde, reactie dan ook weg zet als bagger over je heen en “geloof je echt in je eigen onzin” is voor mij bevestiging voor dat, wat in de eerste reactie ook benoemd werd als, “niet zo tof in de communicatie”. En dit zeg ik na mijn reacties opnieuw gelezen te hebben.
Stiekem hoop ik dat je wel door zal gaan, aangezien de problemen die je aankaartte nog (lang) niet verdwenen zijn. Maar hopelijk dit keer met wat meer blijk van ethiek en tolerantie jegens andere meningen/kritiek. Dit is wel een volwassenheid in denken en handelen waar het op dit moment aan ontbreekt; wederom mijn mening.
Indien je dan toch echt besluit dat jouw manier van handelen helemaal geen gebreken kent en het alleen maar aan de anderen ligt die bagger over jou heen gooien, hoop ik niet dat je net als Jay-Z doet: aangeven dat je ermee kapt om vervolgens later doodleuk een paar nieuwe albums te maken.
op 02 11 2013 at 15:41 schreef Jeroen Kransen:
Misschien verschillen Turken en Nederlanders wel veel minder dan we denken. We zijn allemaal trots op “waar we voor staan”, en worden erg zenuwachtig van kritiek. In alle gevallen werkt het averechts om met het opgestoken vingertje te zeggen hoe het anders moet. Misschien bereik je veel meer door iets meer met de stroom mee te gaan, en af en toe een duidelijk punt te maken. Integratieproblemen zijn van alle tijden en van alle plaatsen. De belangrijkste bron van tolerantie is verveling. Het leven is misschien gewoon te kort om je druk te maken over waar je woont en waar je bij hoort. Ik ben blij dat ik aan de overkant baklava kan kopen, Ik doe aardig tegen Turken, en zij doen aardig tegen mij en dat ze onderling Turks spreken neem ik op de koop toe. Niets wat ik zeg zal ze daarmee laten stoppen. Als ik wil dat ze zich Nederlander gaan voelen, dan moet ik dat vooral positief brengen, dat het iets leuks is waar je bij wilt horen. Met de toenemende uiting van xenofobe reacties gaan we dat in ieder geval niet bereiken.
P.S. Waarom wordt je achternaam niet goedgekeurd door andere Turken? Is het Koerds?
op 02 11 2013 at 15:44 schreef Zihni:
@Mnb dank je wel! Waardeer ik zeer. En no worries, ik ga gewoon door met thema’s die wel de moeite waard zijn:-)
op 02 11 2013 at 15:45 schreef NJ Tiekstra:
Tegen de zogenaamde beide partijen: terwijl jullie over problemen praten die te maken hebben met de boze, teleurgestelde en vooral persoonlijke identiteit uit de vorige eeuw, gaan mensen met meer gezond verstand verder met de toekomst.
Veel succes met bepalen met wie het hardste online kan schreeuwen. Dat is enkel zinvol voor mensen die dat vermakelijk vinden. Zie de reactie van MNb.
op 02 11 2013 at 15:57 schreef Zihni:
En wat @Ahmet hier doet is dieptriest. Een beetje de polderaar uithangen. Terwijl het feit dat mensen als hij mij betichten van ‘meegaan in het populistische discours’ onderdeel is van de kwaadaardige frame’s vanuit ‘de Turkse gemeenschap’ die mij de hoop hebben doen opgeven.
Nogmaals, IK heb niet samengewerkt met de PVV. Terwijl CDA-turken, incl. Gulenisten, samenwerkten met de PVV heb ik in woord en geschrift islamofobie en antiturks racisme gehekeld.
Maar feiten zijn irrelevant kennelijk. Die ‘ethiek en tolerantie naar andere meningen’ waar hij het over heeft mag hij regelrecht terugsturen naar de mensen die haatcampagne’s tegen mij hebben gevoerd. Inclusief de subtiele haat in zijn eigen frame over mij. En dat onzin frame ‘meegaan in populistische discours’ over mij mag hij regelrecht doorsturen naar de VVD en CDSpA turken
Ik ben er he-le-maal klaar mee.
op 02 11 2013 at 16:03 schreef Rob Z:
Dat wordt een saaie boel hier, als jullie vertrekken.
Mijn handtekening is geen stuiver waard, vrees ik. Maar als het helpt wil ik best tekenen. Met Özdil.
Is het eindelijk eens op het juiste niveau getekend.
op 02 11 2013 at 16:30 schreef Gert:
Ik teken ook. Heb je er al twee.
Ik moest net aan Verdonk denken. Als ze dit had geweten!
op 02 11 2013 at 16:33 schreef Thomas E:
Het is inderdaad moeilijk om het als ‘allochtoon’ goed te doen. Ben je zodanig geïntegreerd dat je eigenaresse van een ziekenhuis wordt, of burgemeester van Rotterdam, dan ben je voor de allochtone hardliners een ‘uncle Tom’ en voor de autochtonen een professionele bedreiging. Blijf je gesegregeerd en Turkije of Marokko verheerlijken, dan creëer je nooit (het begin van) gelijke kansen voor je zelf. Maar zelfs als je je nieuwe vaderland gewoon kritisch omarmt en er als Nederlander met een Turks cq Marokkaans hart openminded tegenaan wil gaan, zorgen Henk en Ingrid wel dat je onderop de stapel komt te liggen. En anders zitten de Hollandhaters onder je oorspronkelijke landgenoten je wel op de huid. Hard to win.
op 02 11 2013 at 16:40 schreef Thomas Colignatus:
@Zihni, “thema’s die meer de moeite waard zijn (…) , zoals politieke economie en structureel racisme”. Een van de zaken waar ik me structureel over verbaas is dat mijn analyse over werkloosheid en armoede sinds 1990 ook geen aandacht krijgt van opgeleiden met een migratie-achtergrond. Is men te druk bezig met gedoe in de eigen gemeenschap ? Laat men zich afleiden door het geleuter van Geert Wilders ? Op de website van Zihni hoor ik een radiodebat over het minimumloon, http://zihniozdil.info/DichtbijNL.Minimumloon.290813.html. Dit is van belang voor werk en integratie. Ik heb daarvoor een vernieuwende analyse sinds 1990, zie hier http://thomascool.eu/SvHG/DOK/DOK-Aankondiging.html. Mag ik deze analyse warm in de aandacht aanbevelen ? Zihni, kun je me verzekeren dat je hier eindelijk eens naar gaat kijken ? Of blijven auteurs op FrontaalNaakt langs elkaar heen praten ?
op 02 11 2013 at 18:21 schreef NJ Tiekstra:
Hartelijk dank voor de link naar de analyse mr. Thomas Colignatus. Dat voegt tenminste wat toe aan de discussie. Bijzonder boeiend.
op 02 11 2013 at 18:47 schreef Gerry:
Jammer dat je hier over ophoudt, ik wil even zeggen dat ik genoten heb van je stuk in de Volkskrant. Prachtige manier van schrijven en heerlijk satirische humor. Triest dat je zoveel bagger over je heen hebt gekregen hierover. Het toont wel aan dat hufterigheid een universele eigenschap is. Sterkte en ik hoop nog veel van je te mogen lezen.
op 02 11 2013 at 19:27 schreef Hippo:
Onderbuik is onderbuik, en meestal komt er iets onsmakelijks uit voort.
Als je tussen twee culturen zit(of je dat nu etnisch of sociaal ziet), doe je het nooit goed. Ga je op in de niet-aangeboren cultuur, dan ben je je roots vergeten, een verrader, heb je het hoog in de bol.
Ga je er niet in op, dan heb je aanpassingsproblemen, of een hoogwaardigheidscomplex.
Je kunt het niet goed doen zolang iemand aan je uiterlijk of naam kan zien dat je niet “eigen” bent.
Alsof er “eigen” Nederlanders bestaan.
Alsof een weldenkend iemand “Nederlander” wil zijn als dat betekent dat z/hij bij die groep peuters zou horen die niet verder komt dan heel hard POEP roepen en daar ook mee smijten.
op 02 11 2013 at 20:13 schreef Herbert:
@Zihni Dat een verdrag niet is ondertekend maakt op zich niet zoveel uit. De ondertekening gebeurt altijd door vertegenwoordigers. Waar het om draait is de ratificatie van de wederzijdse parlementen die een verdrag in nationale wetgeving omzet. Bij Europese richtlijnen ligt dat wat anders.
De wervingsverdragen zijn met o.a. Marokko en Turkije zijn door het kabinet Den Uyl opgezegd.
Het al dan niet illegaal verblijven heeft en had op zich niet veel met de wervingsverdragen te maken. Niet iedere Turk kwam in Nederland door werving voor arbeid.
op 02 11 2013 at 20:15 schreef Herbert:
In eerste instantie was gastarbeid ook gastarbeid. Ali mocht 2 jaar blijven en dan werd hij vervangen door Mohammed. Maar waarom Ali vervangen door Mohammed als Ali zijn werk goed deed en Mohammed moest worden ingewerkt? Zo redeneerden de werkgevers en kregen hun zin. En uiteindelijk werd de gezinshereniging geregeld onder Hans Wiegel.
op 02 11 2013 at 20:48 schreef Tayfun Balçik:
Haha, leuk stuk. Ik ben opgerot naar ‘mijn eigen land’ en ga binnenkort werkelijk terug naar het land van herkomst.
op 03 11 2013 at 09:37 schreef Anti-racisme:
Zihni Özdil is koerd maar hij wordt vaak uitgescholden voor marrokaan .
op 03 11 2013 at 14:20 schreef MNb:
Tayfun, houd je ons op de hoogte van je wederwaardigheden?
op 03 11 2013 at 15:04 schreef Ahmet Kaya:
Het spijt me Zihni, maar je zelfopgezette vijandbeeld gaat in mijn geval niet op. De etiketten die je plakt op uitingen van mij sieren je niet, omdat ze niet de werkelijkheid omslaan.
Je blijft het maar hebben over CDA-Turken/Coskun Coruz Moskeestem sprokkelaars/Gulenfreaks/Gulenisten en andere categorieën waar ik met allen geen verbondenheid heb gehad of voel.
Dat je mijn kritiek dan ook categoriseert onder welke etiket dan ook, als passende binnen welke frame dan ook, gaat wederom voorbij aan het door mij geuite kritiek, omdat je er weer een (onterechte) etiketje op plakt.
Je hebt het over een subtiele haat in mijn frame. Ik kan je garanderen dat ik geen haat voel jegens jou, in welke mate dan ook. Lees mijn reacties opnieuw, desnoods na een verfrissende douche, en hopelijk zul je dat zelf ook inzien.
Helaas kan ik niet hetzelfde constateren over jouw bejegening jegens mij. Bij het minste geluid heb je geroepen dat Gulenfreaks als ik blablabla. En “terwijl jullie moskeestem-sprokkelende Coskun Coruz gvd SAMENWERKTE met de PVV”.
Zoals ik al zei, ik herken mij geenszins in dergelijke aantijgingen. Ergo: je vijandbeeld gaat niet op in mijn geval.
Ik laat het hierbij, we hoev
op 03 11 2013 at 18:58 schreef dewanand:
Namaste Zihni Özdil, Salaam aleikum, shalom, ole ole,
Wieroe en ik hebben genoten van jouw vuurwerk, Hollandse stijl, ja zo schrijft een fatsoenlijke, goed opgevoede en gelovige Turk toch niet, je bent een schande voor het Turkse ras zou je moeder zeggen, als ze nog leeft.
Wij noemen verkaasde Turken gewoon Turkilanders, en jij geeft al in je laatste alinea aan dat dit nu een aparte etnische kaste is die ook in Turkije gewone buitenlanders zullen zijn. Het is een probleem he die verhollandse buitenlanders met rare kleurtjes, abnormaal gedrag, onbehoorlijke eetgewoonten, gevaarlijke religieuze opvattingen en onbeschaafde talen. Ja, Nederland is vies dus tijd voor een grote schoonmaak, vijf jaar lang, kom Wilders ga die zwarte poesjes eens goed boenen om ze lekker wit en geil te maken.
Maar Zihni pleit je nu voor een turkenvrij Holland? Ze passen zeker wel allemaal in jou asbakje he, of ga jij hun enkeltjes naar de turkse bergen betalen? Kunnen wij de Turkilanders niet oppoetsen om ze lekkerder te maken voor Nederlanders? Heeft iemand creatieve ideeen hoe dit te doen? Een Turk met baklava smaakje is lekkerder en exotischer.
dewanand en Wieroe
hindoelanders
delft kennisstad
op 04 11 2013 at 10:16 schreef André Richard:
Zihni, een geweldig leuke vondst, maar wat je conclusie betreft waarschijnlijk een zeperd. Zo aan de afbeelding te zien, heb je een kopie gescoord van een ‘doorslag’ van het verdrag.
Opa vertelt: vroeger had je zogenaamd ‘carbonpapier’ dat je in de typemachine tussen meerdere vellen papier kon stoppen. Dat carbonpapier fungeerde ongeveer als typelint voor het onderliggende stuk papier.
Vooropgesteld dat je voldoende hard op de toetsen ramde, kon je zo tegelijkertijd meerdere exemplaren van dezelfde tekst typen: het ‘origineel’ en één of meer ‘doorslagen’. (terzijde: in het Sovjet-tijdperk werden verboden boeken op die manier vermenigvuldigd, zogenaamde ‘samizdat’-uitgaven).
Het is goed mogelijk dat één van die doorslagen als afschrift in het archief terecht gekomen is en nooit bij de exemplaren terecht gekomen is die zijn ondertekend.
Suggestie: de volledige tekst van het verdrag op het internet zetten. Dát lijkt me nou wel zinnig ende leerzaam!
op 04 11 2013 at 11:27 schreef Rukiye:
Turken en Koerden zouden moeten loskomen van al die verschillende religieuze en culturele organisaties. Deze organisaties zoals Milli Görüs, Gülen beweging, Süleymanci beweging etc. hebben de integratie gekaapt en de ‘engineeren’ de identiteit van Turken en Koerden . Turken en Koerden zijn in sociaal en religieus opzicht niet geëmancipeerd in de zin dat ze hun leven en identiteit nog in grote lijnen laten bepalen door de politiek in Turkije en de organisaties hier in Nederland. Waarom geven jullie je zoveel macht aan die organisaties? Je leven en je identiteit horen door jezelf ontwikkeld te worden. Het zijn allemaal politieke machines die hun macht vergroten en Turken en Koerden segregeren van de Nederlandse samenleving. Wanneer zal de Nederlandse politiek inzien dat ze bijdragen aan de segregatie en verzuiling van Turken en Koerden door dat die organisaties gesubsidieerd worden?
op 04 11 2013 at 14:51 schreef Sasha berkman:
Rukiye vergeet de Grijze wolven… http://afa.home.xs4all.nl/comite/index.html
op 04 11 2013 at 15:35 schreef Rukiye:
De Grijze wolven/ülkücüler zijn zeker foute boel met hun vrouwonvriendelijke, paternalistische en ultranationalistische/Turkse übermensch ideologie.
op 04 11 2013 at 16:13 schreef Sasha berkman:
Veel Koerden zijn hier gewoon niet vrijwillig maar zijn politieke vluchtelingen als gevolg van een oorlog die de fascistische Turkse staat tegen heb voert. De AIVD en Justitie staan ook gewoon aan de kant van diezelfde fascistische Turkse staat en bestempelen Koerden die zich organiseren stuk voor stuk als potentiele terroristen en PKK’ers.
op 04 11 2013 at 22:41 schreef Noemer ein:
De Turk past niet in zijn rol of misschien past de rol niet bij de Turk?
We moeten ons realiseren dat Nederland al gesegregeerd was voordat de Turk hiernaartoe kwam. De denigrerende toon wordt vaak niet gewaardeerd. Door de groepen niet en net zo min door individuen met eigenwaarde. Misschien moeten sommigen realiseren dat de Nederlandse politiek de Turk niet wil aanraken, zelfs niet met die van jouw. ;(
op 08 11 2013 at 00:53 schreef Sasha Berkman:
Over Koerden nog een keer. Wat doet het internationale recht voor de Koerden? Helemaal niets. Het zijn overal terroristen.